Решение по дело №4465/2022 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 267
Дата: 31 март 2023 г.
Съдия: Андон Вълков Вълков
Дело: 20222120204465
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 267
гр. Бургас, 31.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на шестнадесети март през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:АНДОН В. ВЪЛКОВ
при участието на секретаря МИЛИЦА Т. ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от АНДОН В. ВЪЛКОВ Административно
наказателно дело № 20222120204465 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 58д - 63д от ЗАНН.
Образувано е по повод на подадена жалба от Г. А. Р., ЕГН **********, против
Наказателно постановление № 346а-109/06.10.2022 г., издадено от началник в РУ - С....., с
което за нарушение на чл. 17а, ал. 2 от Закона за устройството на Черноморското
крайбрежие /ЗУЧК/ и на основание чл. 30, ал. 3 от ЗУЧК, на жалбоподателя е наложено
наказание глоба в размер на 1000 лв.
С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като неправилно и
незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения на производствените правила и в
противоречие с материалноправните разпоредби.
В открито съдебно заседание жалбоподателят редовно уведомен, не се явява и не
изпраща представител. По делото е постъпила писмена защита, с която се твърди, че
административнонаказателното производство е образувано в нарушение на разпоредбата на
чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, и се доразвиват изложените в жалбата доводи.
Административнонаказващият орган, редовно уведомен, не се явява представител.
Постъпило е становище, с което се моли наказателното постановление да бъде потвърдено,
като правилно и законосъобразно.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на 14-дневния срок за обжалване по
чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от легитимирано лице и срещу подлежащ на обжалване акт, поради
което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по
същество, жалбата е основателна по следните съображения:
1
От фактическа страна:
На 15.04.2022 г. св. К..... Г. участвал в съвместна проверка с представители на
Областна администрация - Бургас, като посетили плаж „В........“, в землището на гр. Ч.........,
общ. С....., където били установени МПС и ППС, на които били записани регистрационните
номера и на които било извършено геодезическо измерване. Не били установени на място
лица, не било установено и лицето Г. Р.......
На 11.05.2022 г. в РУ - С..... бил получен констативен протокол от извършената
проверка, в който били описани всички каравани и МПС, като било описано в какви зони
попадат те. Жалбоподателят Г. Р. бил установен като собственик на туристическо ремарке
(каравана) с рег. № У ......., разположено в границите на морския плаж.
На 18.07.2022 г. на жалбоподателя бил съставен АУАН, а на 06.10.2022 г. било
издадено обжалваното в настоящото производство наказателно постановление.
Тези обстоятелства съдът установи въз основа на събраните писмени и гласни
доказателства.
От правна страна:
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган по смисъла на чл. 33,
т. 9 от ЗУЧК, съгласно Заповед № УРИ: 251з-1523/05.04.2022 г. на директора на ОД МВР -
Бургас, а актът е съставен от полицейски инспектор в РУ - С...... Въпреки това съдът счита,
че при издаването на НП е допуснато съществено нарушение, което е опорочило
производството и е довело до издаването на незаконосъобразно наказателно постановление.
На първо място, съгласно разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН не се образува
административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на
нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла
една година от извършване на нарушението. Сроковете по чл. 34 от ЗАНН са установени в
закона и се прилагат служебно от съда. Административнонаказателното преследване се
изключва по давност, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение
на три месеца от откриване на нарушителя, а не от момента, в който е съществувала
възможност той да бъде открит, или пък от момента, в който горестоящ в йерархията на
администрацията орган е счел, че е налице осъществено нарушение от точно определен
нарушител. По смисъла на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН откриване на нарушителя значи
установяване и индивидуализиране на физическото, респ. на юридическото лице, което е
отговорно за противоправното деяние, осъществяващо състав на административно
нарушение, а не съществуването на възможност това да бъде сторено или фактическото
намиране на лицето или осъществяването на контакт между нарушителя и актосъставителя
(съответно административнонаказващият орган) или произнасянето на горестоящ или
контролен орган, дали е осъществен състав на административно нарушение и кой е правният
субект, отговорен за деянието. Откриване на нарушителя означава да са налице обективни
данни пред длъжностното лице, че е извършено нарушение от конкретно лице, а не е от
значение кога длъжностното лице субективно е изградило представа, че такова е налице.
2
Откриване на нарушителя е моментът, в който необходимите за това материали и/или
информация са налични в съответната администрация, защото от тогава фактически и
юридически съществува възможност овластеният за това орган да определи субекта на
нарушение, времето и мястото на извършването му, ведно със съществените му признаци от
обективна и субективна страна. Не може да се остави на субективната преценка на
длъжностното лице или друго лице, с което е в йерархическа подчиненост, да прецени кога
следва да ангажира административнонаказателната отговорност, а преценката за това следва
да почива на обективни критерии. Щом даден орган или длъжностно лице са овластени да
установяват определени административни нарушения, то те са и задължени да следят дали
такива нарушения са извършени и да реализират административнонаказателната
отговорност в рамките на законоустановените срокове.
В случая, проверката е била осъществена на 15.04.2022 г., като са били извършени
нужните замервания от проверяващите, съставен е бил констативен протокол и е вписана
датата 11.05.2022г., на която дата актосъставителят сочи, че е бил представен в РУ С...... На
15.04.2022 г. наказващият орган е разполагал с цялата информация за позициониране на
ППС и за евентуалното нарушение, като съгласно констативния протокол е разполагал с
всички данни въз основа на които би могъл да се състави АУАН. От този момент започва да
тече срокът от три месеца, в който да се ангажира отговорността на нарушителя и той е
изтекъл на 15.07.2022 г.
Информацията е била известна на АНО още на 15.04.2022 г., когато са извършили
проверка и са извършили измервания, като още в този момент е следвало да се установят и
лицата, които са извършили нарушение. Още към 15.04.2022 г. е било обективно възможно
да изградят своята субективна представа относно индивидуализиращите белези на
нарушителя и деянието и тримесечният срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН започва да тече от
този момент. АУАН е следвало да се състави до 15.07.2022 г., а в случая е съставен на
18.07.2022 г. Неспазването на този срок представлява съществено процесуално нарушение
на административнопроизводствените правила, което опорочава издаденото наказателно
постановление в степен, обуславяща неговата отмяна.
На второ място, остава неизяснено и авторството на деянието. В деня на проверката
не са били установени лицата, които са извършили нарушение и са разположили ППС и
МПС на съответните места, а едва след като е бил изготвен констативен протокол, АУАН е
бил издаден на собствениците на съответното МПС или ППС. Наказващият орган е следвало
още в момента на проверката да установи лицата, които са били на място и би могло да се
направи извод, че са паркирали ППС.
На трето място, налице е и несъответствие между правната квалификация на
нарушението и санкционната норма, въз основа на която е наложено наказание, както и
неяснота относно фактическите твърдения. Съгласно чл. 17а, ал. 2 от ЗУЧК - „Забранява се
поставянето на шатри и палатки, както и преминаването, паркирането и престоят на
превозни средства, ремаркета и полуремаркета върху подвижни (бели) дюни, неподвижни
дюни с тревна растителност (сиви дюни) и облесени дюни, попадащи в границите на зона
3
„А”, зона „Б” или в урбанизираните територии на населените места след границите на зона
„А”, освен в случаите на разрешено строителство по ал. 1.” А съгласно чл. 30, ал. 3 от ЗУЧК
- „Който в нарушение на закона премине или спре превозно средство за престой или за
паркиране върху територията на морския плаж или върху подвижни (бели) дюни,
неподвижни дюни с тревна растителност (сиви дюни) и облесени дюни, попадащи в
границите на зона „А”, зона „Б” или в урбанизираните територии на населените места след
границите на зона „А”, ако по друг закон не е предвидено по-тежко наказание, се наказва с
глоба от 1000 до 3000 лв. или с имуществена санкция от 3000 до 5000 лв.”. В случая, като
нарушение се сочи, че е поставено /разположено/ туристическо ремарке /каравана/, а
санкцията е наложена заради това, че преминава в нарушение на закона - „управлява
превозното средство върху територията на морски плаж“.
Нарушението се явява недоказано, поради което и наказателното постановление
следва да се отмени.
Предвид изложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 346а-109/06.10.2022 г., издадено от
началник в РУ С....., с което за нарушение на чл. 17а, ал. 2 от ЗУЧК, на основание чл. 30, ал.
3 от ЗУЧК, на Г. А. Р., ЕГН **********, е наложено административно наказание глоба в
размер на 1000 лв.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд - Бургас в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4