Решение по дело №333/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 юни 2021 г. (в сила от 9 юни 2021 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20217260700333
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 124

 

09.06.2021 г., гр.Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО

в открито съдебно заседание на дванадесети май две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                                   Председател:  Ива Байнова 

                                                                                     Членове: Павлина Господинова

                                                                                                   Антоанета Митрушева  

при секретаря Ивелина Въжарска

и в присъствието на прокурора Антон Стоянов,

като разгледа докладваното от  съдия А.Митрушева

АНД (К) № 333 по описа на Административен съд – Хасково за 2021 г.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

 

            Образувано е по касационна жалба, депозирана от Г.Х.Г. ЕГН : **********,***, против Решение № 260016/19.02.2021 г., постановено по АНД № 526/2020 г. по описа на РС – Харманли, с което е изменено наложеното с Наказателно постановление № 97/02.12.2020г. на М.К. - Кмет на Община Харманли административно наказание глоба от 200 лева на 100 лева, като наказателното постановление е потвърдено в останалата му част.

 

В жалбата се сочи, че обжалваното решение е неправилно поради нарушение на материалния закон и необосновано. Същото било издадено за нарушение на чл. 3, ал. 1, т. 2 от Наредба № 1 на Община Харманли, като на основание чл. 53 от ЗАНН във вр. с чл. 30, ал. 1, т. 1 от Наредба № 1 на Община Харманли на касационния жалбоподател било наложено наказание "глоба" в размер на 200 лева.

Твърди се, че обжалваният административен акт е незаконосъобразен и необоснован. В производството пред районния съд жалбоподателят оспорил изцяло констатациите на актосъставителя в акта за установяване на административно нарушение. Никога не бил извършвал описаното в АУАН нарушение, а административнонаказващият орган възприел превратно фактическата обстановка.

Процесното наказателно постановление било съставено за нарушение на чл. 3, ал. 1 от Наредба № 1 на Община Харманли. Само можело да се гадае дали става дума за нормативен акт Наредба № 1 за поддържането, осигуряването и опазването на обществения ред, чистотата и общественото имущество на територията на Община Харманли (приета с Решение № 141/25.05.2016 г. на Общински съвет - Харманли) или за друг нормативен акт. Този порок на процесното наказателно постановление ограничавал правото на защита на жалбоподателя.

От друга страна, в процесното наказателно постановление административно-наказващият орган записал, че е нарушена разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 2 от Наредба № l, която касаела извършването на дейности, нарушаващи тишината и причиняващи шум, отделяне на прах, вибрации, излъчвания, замърсявания и други, надвишаващи допустимите норми, съгласно действащото законодателство на Република България", но с текст в скоби било добавено чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № l, който забранявал извършване на действия, които нарушават моралните норми за поведение на обществени места и са противни на добрите нрави и обществения ред.  Това разминаване продължавало и с повторно изписване в  обстоятелствената част на наказателното постановление, че нарушението съставлява нарушение на чл. 3, ал. l, т. l от Наредба № 1 за поддържането, осигуряването и опазването на обществения ред, чистотата и общественото имущество на територията на Община Харманли.

На следващо място, нарушението, посочено в чл. 3, ал. l, т. l от Наредба № 1 за поддържането, осигуряването и опазването на обществения ред, чистотата и общественото имущество на територията на Община Харманли, забранявало действия, които нарушават моралните норми за поведение на обществени места и са противни на добрите нрави и обществения ред, което не кореспондирало с описаната в наказателното постановление фактическа обстановка, а именно: "За това, че на 02.11.2020 г. около 04,20 часа в гр.Х. в къща, находяща се на ул.“А. К.“ № .. включва и използва озвучителна система, с което действие причинява висок шум и нарушава тишината и спокойствието, както и предизвиква безпокойство по-голямо от обикновеното на живущите в околните жилищни сгради". Очевидно ставало дума за действия, които жалбоподателят извършил в дома си, а не на обществено място.

В Глава Четвърта от Наредба № 1 за поддържането, осигуряването и опазването на обществения ред, чистотата и общественото имущество на територията на Община Харманли "Административно-наказателни разпоредби" било записано, че за нарушения на наредбата от физически лица се налагат глоби в размер на 50 до 500 лева. В процесното наказателно постановление липсвала каквато и да е мотивация, защо административнонаказващият орган определил глоба в размер на 200 лева.

В решението си съдът не кредитирал показанията на свидетеля М. Г., като ги намерил за "предубедени и дадени в опит да изградят защитна версия в полза на жалбоподателя". Това съждение не било подкрепено с аргументи и важало в същия смисъл за актосъставителя и свидетеля по съставянето на акта. Още повече, че показанията на актосъставителя и свидетеля по съставянето на акта били противоречиви.

В обжалваното решение съдът неправилно се произнесъл и относно искането за присъждане на разноски. Пред съда били претендирани разноски, обективирани в списък, представен и приет по делото и същите следвало да бъдат присъдени в пълен размер съгласно този списък.

С оглед на така изложеното, се моли съдът да постанови решение, с което да отмени Решение № 260016/19.02.2021 г., постановено по АНД № 526/2020 г. по описа на РС –Харманли, както и да отмени изцяло Наказателно постановление № 97/02.12.2020 г. на М.К. - кмет на Община Харманли, като незаконосъобразно и необосновано.           Моли за присъждане на направените разноски пред въззивната и касационна инстанции.

 

Ответникът – Кмет на Община Харманли не се явява в съдебно заседание и не изпраща процесуален представител. Не изразява становище по основателността на депозираната касационна жалба.

 

Окръжна Прокуратура, чрез представителя си в съдебно заседание, намира касационната жалба за неоснователна. Посочва, че решението на Районен съд – Харманли е правилно и законосъобразно и счита, че следва да бъде оставено в сила.

 

Съдът, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди наведените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

 

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, същата е основателна.

 

С Решение № 260016/19.02.2021 г., постановено по АНД № 526 по описа за 2020 г., Районен съд – Харманли е изменил Наказателно постановление № 97 от 02.12.2020 г. на Кмет на Община Харманли, издадено въз основа АУАН сер.АА № 271-973-619213 от 02.11.2020 г., с което на Г.Х.Г. ЕГН : ********** ***, на основание чл. 30, ал. l, т. l от Наредба № 1 за поддържането, осигуряването и опазването на обществения ред, чистотата и общественото имущество на територията на Община Харманли е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 200 лв., като е намалил размера на наложеното наказание „Глоба“ в размер на 100 лв. и е потвърдил наказателното постановление в останалата му част.

За да измени обжалваното наказателно постановление, районният съд е приел, че наказателното постановление е издадено при спазване на предвидените в Глава трета на ЗАНН разпоредби, регламентиращи установяване на административните нарушения и налагане на административните наказания и не страда от процесуални пороци, водещи до отмяната му. От събраните по делото гласни доказателства съдът е приел, че по категоричен и безспорен начин се установяват обстоятелствата, описани като фактическа обстановка, както в АУАН, така и в НП, а именно: че на 02.11.2020 г. около 04.20 ч. в гр.Харманли в къща, находяща се на ул.“А. К.“ № .., жалбоподателят включва и използва озвучителна система, с което действие причинява висок шум и нарушава тишината и спокойствието, както и предизвиква безпокойство по-голямо от обикновеното на живущите в околните жилищни сгради, с което от обективна и субективна страна е осъществил вмененото му нарушение по чл. 3, ал. l, т. 2 от Наредба № 1 на Община Харманли.

Във връзка с наложеното наказание, районният съд е изложил съображения, че при определяне размера на санкцията административнонаказващият орган не се е съобразил с всички относими към случая обстоятелства: вида и характера на нарушението и личността на нарушителя, и е преценил, че размерът на определената санкция следва да бъде намален от 200 на 100 лв. Посочил е също, че с оглед изхода на делото разноски на жалбоподателя не следва да бъдат присъждани.

 

Извършвайки своята проверка в рамките на приетите за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства, Административен съд – Хасково намира, че доводите, изложени в касационната жалба, са основателни и са налице част от релевираните в жалбата отменителни основания. В тази връзка настоящата инстанция приема, че в производството по установяване на административно нарушение и налагане на административно наказание са допуснати съществени нарушения на императивни законови разпоредби, които опорочават издаденото наказателно постановление, до степен на незаконосъобразност. Съображенията на касационния съд за това са следните:

В конкретния случай с процесното Наказателно постановление № 97 от 02.12.2020 г. на Кмета на Община Харманли, издадено въз основа АУАН сер.АА № 271-973 от 02.11.2020 г., на Г.Х.Г. на основание чл. 30, ал. l, т. l от Наредба № 1 за поддържането, осигуряването и опазването на обществения ред, чистотата и общественото имущество на територията на Община Харманли е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 200 лв.

Административнонаказващият орган е приел, че е налице осъществено нарушение на чл. 3, ал. 1, т. 2 от цитираната наредба, съответно чл. 3, ал. 1, т. 1 от същата (който текст е посочен в скоби), изразяващо се в това, че на 02.11.2020 г. около 04.20 ч. в гр.Х. в къща, находяща се на ул.“А. К.“ № .., жалбоподателят включва и използва озвучителна система, с което действие причинява висок шум и нарушава тишината и спокойствието, както и предизвиква безпокойство по-голямо от обикновеното на живущите в околните жилищни сгради.

Съгласно чл. 30, ал. 1 от Наредба № 1 за поддържането, осигуряването и опазването на обществения ред, чистотата и общественото имущество на територията на Община Харманли „На нарушители на настоящата наредба се налагат следните наказания глоба в размер от 50 лева до 500 лв. за физически лица“, а съгласно цитираната в наказателното постановление т. 1 от същата разпоредба наказанието е „имуществена санкция в размер от 200 до 2000 лв. за еднолични търговци и юридически лица“.

            Съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредбата: „На територията на гр. Харманли и населените места от Община Харманли се забранява: 1. извършване на действия, които нарушават моралните норми за поведение на обществени места и са противни на добрите нрави и обществения ред; 2. извършването на дейности, нарушаващи тишината и причиняващи шум, отделяне на прах, вибрации, излъчвания, замърсявания и други, надвишаващи допустимите норми, съгласно действащото законодателство на Република България.“

С оглед на така изложеното, настоящият състав намира, че в конкретния случай е извършено смесване на съставите на две разпоредби – тези на чл. 3, ал. l, т. l и чл. 3, ал. 1, т. 2 от Наредба № 1 за поддържането, осигуряването и опазването на обществения ред, чистотата и общественото имущество на територията на Община Харманли, съответно е направена неправилна квалификация на нарушението, като е налице и неточно посочване на санкционната разпоредба, а също и неяснота и пропуски в описанието на елементите от състава на нарушението.

В случая в наказателното постановление е налице недопустимо смесване на два различни състава на административни нарушения, а именно тези по т. 1 и т. 2 от цитирания текст на посочената наредба, осъществяването на всеки един от които представлява отделно административно нарушение. Освен това административнонаказващият орган е възпроизвел дословно фактическото описание на нарушението, съдържащо се в АУАН, пренасяйки и в НП същата непълнота в констатациите и неяснота по отношение на елементите на изпълнителното деяние, с което е осъществено твърдяното нарушение. Словесното описание на нарушението, като: „... включва и използва озвучителна система, с което действие причинява висок шум“, насочва на извода за нарушение на чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредбата. Липсва обаче посочване дали този шум надвишава допустимите норми, съгласно действащото законодателство на Република България, което също е елемент от състава на това нарушение. Вместо това е посочено „…нарушава тишината и спокойствието, както и предизвиква безпокойство по-голямо от обикновеното на живущите в околните жилищни сгради“, което евентуално може да бъде подведено под състава на нарушението, визирано в чл. 3, ал. 1, т. 2 от Наредба № 1. С други думи, така направеното описание на процесното нарушение води до неяснота относно това, в какво конкретно според АНО се изразява същото. На следващо място, в наказателното постановление е цитираната санкционна разпоредба, която предвижда административно наказание имуществена санкция за юридически лица и еднолични търговци, а е наложено наказание глоба на физическо лице.

В тази връзка настоящата инстанция приема, че гореизложеното и непосочването на всички фактически и правни основания, въз основа на които наказващият орган е извел своите изводи относно наличието на елементите на посоченото в наказателното постановление административно нарушение, представлява съществено процесуално нарушение, което засяга освен правото на защита на санкционираното лице, но и правомощието на съда да извърши проверка доколко действителната воля на органа е постановена в съответствие с материалния закон.

В този смисъл, като е потвърдил наказателното постановление, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да се отмени и вместо него се постанови ново решение, с което се отмени наказателното постановление като незаконосъобразно.

Предвид изхода на делото, на касационния жалбоподател следва да бъдат присъдени  деловодни разноски в размер на 600 лв., произтичащи от заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева за всяка от двете инстанции.

 

Водим от горното и на основание чл. 221 от АПК, Административен съд - Хасково,

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Решение № 260016/19.02.2021 г., постановено по АНД № 526/2020 г. по описа на РС – Харманли, вместо което ПОСТАНОВЯВА:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 97/02.12.2020 г. на Кмет на Община Харманли, с което на Г.Х.Г., ЕГН : ********** ***, на основание чл. 30, ал. l, т. l от Наредба № 1 за поддържането, осигуряването и опазването на обществения ред, чистотата и общественото имущество на територията на Община Харманли е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 200 лв.

 

ОСЪЖДА Община Харманли да заплати на Г.Х.Г., ЕГН : ********** *** сумата в размер на 600 лв. (шестстотин лева) – разноски за въззивната и касационна инстанции.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

Председател:

 

Членове:   1.       

 

 

        2.