О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 11.08.2020г. гр.Ямбол
Ямболският окръжен съд, гражданско отделение,
На 11.07.2020година
В закрито
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
КРАСИМИРА ТАГАРЕВА
ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛАЙ ИВАНОВ
ГАЛИНА ВЪЛЧАНОВА
Секретар
Прокурор
Като разгледа докладваното от съдия ТАГАРЕВА
Възз.гр.
дело №427 по описа
за 2020г.
За да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл.258 и сл. ГПК.
Образувано е по въззивна жалба на Главна Дирекция "Пожарна безопасност
и защита на населението" към МВР гр.София, подадена от юр.к.
Т. С., против Решение № 298/18.06.2020г. на Ямболски районен съд, постановено
по гр.д. №274/2020г., с което ГД "Пожарна безопасност и защита на
населението" към МВР е осъдена да заплати на М.К.Д. от със съд.адрес *** сумата
1481.01 лева за извънреден труд, положен през периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., ведно със законната лихва върху главницата от
31.01.2020г. до окончателното изплащане и направените по делото разноски в
размер на 228.86лева., като ГД "ПБЗН" е осъдена да заплати д.т. в
размер на 59.24лева и 150лева разноски за вещо лице по сметката на ЯРС.
В изпълнение на задълженията си по чл.267 ГПК ЯОС констатира, че жалбата е
редовна и допустима, при което съдът съгл. разпоредбата на чл.268 ГПК извърши
доклад на въззивната жалба, както следва:
Оплакването на въззивника е за
неправилност на обжалваното решение, поради нарушения на материалния и
процесуалния закон. Въззивникът счита, че в нарушение на материалния закон
районният съд е допуснал субсидиарно приложение на Наредбата
за структурата и организацията на работната заплата, която е неприложима към
служебните правоотношения на държавните служители в МВР. Сочи, че видът и
условията за заплащане на възнагражденията, натуралните престации
и работното време на служителите в МВР са предмет на подробна уредба в
специалния закон - ЗМВР, като при проследяване на нормативната история на
закона от 2006г. се налага извода, че редът на полагане, отчитане и заплащане
на нощен и извънреден труд е изрично уреден в ЗМВР и препращане към КТ няма.
Аналогична на КТ била уредбата само по Наредба №8121з-407/11.08.2014г., но
същата като несъответна на ЗМВР, била поправена с наредбите от 2015г. и 2016г.
Въззивникът изтъква, че съгласно разпоредбата на чл.187, ал.1 ЗМВР, нормалната
продължителност на дневното работно време на държавните служители в ЗМВР е 8
часа, като положеният през нощта труд за всеки 24 часов период е също 8 часа,
съгласно чл.187, ал.3 ЗМВР и при делението на тези часове се получава
коефициент 1, а не 1,143 както е по реда на КТ, или за държавните служители от
МВР положеният нощен труд не се трансформира в дневен, а се заплаща по 0.25
лева на час, съгласно Заповед № 8121з-791/28.10.2014г. на Министъра на МВР. В
подкрепа на тези свои доводи въззивникът сочи съдебна
практика на районни и окръжни съдилища в страната. Отделно от това навежда, че
ищецът е претендирал заплащане на извънреден труд, но дори и при прилагане на
трудовите норми по КТ - НСОРЗ и коефициента от 1.143, при превръщането на
нощните часове при сумирано изчисляване на работното време в дневни, се заплаща
допълнително възнаграждение за нощен труд, а не извънреден труд. Според
въззивника, в нарушение на процесуалния закон районният съд е приел и
кредитирал съдебно-икономическата експертиза по делото, чийто предмет се
разминавал с исковата претенция и експертизата не отчитала факта, че ищецът е
полагал три категории нощен труд - по график в рамките на месечната норма, по
график над месечната норма и по заповед при извънредни ситуации като пожарогасене, неотложни спасителни операции и други.
По тези съображения се моли за
отмяна на обжалваното решение и за постановяване на ново от окръжния съд, с
което предявените искове бъдат отхвърлени, с присъждане на разноските пред
двете съдебни инстанции по същество. В случай на потвърждаване на решението на
първата инстанция, се моли съдът да вземе предвид, че за периода 01.01.2018г. -
17.07.2018г. за работещите по КТ е била приложима нормата на чл.9г от Наредбата за работното време, почивките и
отпуските, като е направено и възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение на въззиваемата страна, тъй като не е
налице фактическа и правна сложност по делото.
Въззиваемият М.Д. не е подал писмен отговор в
срока по чл.263, ал.1 ГПК и не е изразил становище по жалбата.
Страните не са направили искания
за събиране на нови доказателства пред въззивната инстанция.
ЯОС намира, че
е налице основание за спиране на производството по делото, като съображенията
са следните:
На съдебния състав е служебно
известен фактът, че пред Съда на Европейския съюз е висящо дело С-262/2020г.,
образувано по преюдициално запитване на основание
чл.267 от Договора за функциониране на ЕС, отправено от запитващата юрисдикция
– Районен съд - гр.Луковит от 15.06.2020 г. по гр.д.№606/2019г. по описа на
същия съд със страни: ищец – В.Б., действащ чрез процесуален представител и
ответник - ГД"ПБЗН" към МВР-гр.София, с предмет на делото, идентичен
на настоящия, като в преюдициалното запитване са
включени следните въпроси, имащи значение за проверката на въззивната
инстанция, която ще извърши в настоящото производство по оплакванията на
въззивника:
1./ Ефективната защита по чл. 12,
б. ,,а" от Директива 2003/88/ЕО изисква ли нормалната продължителност на нощния труд на
полицаи и пожарникари да е по-кратка от установената нормална продължителност
на труда през деня?;
2./ Принципът на равенство,
залегнал в чл. 20 и чл. 31 от Хартата за основите права на Европейския съюз,
изисква ли определената в националното право нормална продължителност на нощния
труд от 7 часа за работници в частния сектор, да се прилага и за работници в публичния сектор, включително за полицаи и
пожарникари?;
3./ Ефективното постигане на
целта по §8
от Преамбюла на
Директива 200З/88/ЕО - да се ограничи продължителността на нощния труд, изисква
ли националната правна уредба изрично да посочи каква е нормалната
продължителност на нощния труд, включително на заетите в публичния сектор?.
Съгласно практиката
на ВКС, обективирана в Определение №138 от 21.03.2019
г. на ВКС по ч.гр.д.№631/2019 г., IV г.о., ГК, Определение №190 от 7.07.2020г. на ВКС по гр.д.
№1432/2020г., IV г. о., ГК и др., разпоредбата на чл.628 от ГПК
задължава всеки български съд да отправи запитване до СЕС в случаите, когато
тълкуването на разпоредба от правото на ЕС, е от значение за правилното
решаване на делото. С отправяне на запитването съдът спира производството по
делото /чл.631 ал.1 изр.1 от ГПК/, а след
произнасянето на СЕС, то се възобновява /чл.631 ал.2 от ГПК/. Решението на СЕС
по запитването обаче е задължително не само за съда, който го е отправил, но
също така за всички съдилища и учреждения в Република България /чл.633 от ГПК/.
Това означава, че когато е отправено преюдициално
запитване от национален съд на държавата – членка и пред друг съд на държавата
– членка се поставят за разрешаване същите въпроси, за правилното разрешаване
на които е необходимо тълкуване на разпоредби от правото на ЕС, вторият съд
трябва да спре производството по делото пред себе си на основание чл.633, вр.с чл.631, ал.1, изр.1 от ГПК,
като такъв е разглежданият случай. В този смисъл са и Определение №444 от
11.10.2019 г. на ВКС по ч.гр.д.№3621/2019 г., IV г.о., ГК и Определение
№42/21.01.2020 по дело №94/2020 на ВКС, ГК, III г.о. Поради това и след като СЕС вече е ангажиран с произнасяне по релевантните
за делото въпроси, всеки следващ български съд следва да спре производството
пред себе си до произнасянето на Съда на Европейския съд по преюдициалното
запитване, по което е образувано дело С-262/2020г. на СЕС.
Водим от изложеното,
ЯОС
О П Р Е
Д Е Л И :
СПИРА на основание чл.633, вр. с чл.631, ал.1, изр.1 от ГПК
производството по
настоящото в.гр.д.№427/2020г. по описа на ЯОС, до произнасянето на Съда на
Европейския съюз по преюдициалното запитване,
отправено с Определение от 15.06.2020г. по гр.д.№606/2019г. на РС-Луковит, по
което е образувано дело С-262/20г. на СЕС.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО за
спиране производството по делото подлежи на обжалване с частна жалба пред Апелативен
съд - гр.Бургас в едноседмичен срок от връчване на препис от същото на
страните.
След
влизане в сила на определението, делото да се докладва ежемесечно за проверка
относно приключването на производството пред СЕС по посоченото преюдициално запитване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.