Определение по дело №806/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1036
Дата: 30 юни 2022 г. (в сила от 15 юли 2022 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20227040700806
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№1036

 

  Бургас, 30/06/2022 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в закрито заседание на тридесети юни, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                    Съдия  Златина Бъчварова

                                                                                                          

като разгледа административно дело номер 806 по описа за  2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на  чл.73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури/ИАРА/, ЕИК/Булстат *********  със седалище: гр.Бургас, бул. „Княз Александър Батенберг“ №1, представлявано от Х.П.П., против решение №МДР-СД-01-39 от 27.04.2022 г. на ръководителя на управляващия орган/УО/ на Програмата за морско дело и рибарство/ПМДР/ 2014-2020 г., с което на ИАРА, в качестовото й на бенефициер, е наложена финансова корекция в размер на 55 161.00 лева, представляваща 25% от допустимия разход по договор №Д-128/09.04.2019 г., обособена позиция №2 „Доставка на 3 патрулни автомобила“, с изпълнител „Венци Габрово“ЕООД на стойност 220 644.00 лева с ДДС, от които 220 644.00 лева, верифицирана и изплатена безвъзмездна финансова помощ/БФП/.

Ответникът е изразил становище за недопустимост на жалбата.

Жалбата е недопустима за разглеждане по същество, поради просрочие, при следните съображения:

Според правилото на чл.149, ал.1 АПК административните актове могат да се оспорят в 14-дневен срок от съобщаването им.

За оспорения в настоящото производство административен акт жалбоподателят е уведомен на 28.04.2022 г. чрез Информационната система за управление и наблюдение на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ИСУН/, видно от приложената по делото разпечатка/л.334 и 335 от делото/. Жалбата против оспорения административен акт е подадена от ИАРА по куриер/пратка №1054273927617/ на 13.05.2022 г., петък, присъствен ден, видно от приложената разпечатка/л.345 от делото/, т.е. след предвидения в чл.149, ал.1 АПК преклузивен 14-дневен срок за обжалване, изтекъл на 12.05.2022 г.

Бенефициерът е уведомен за решение №МДР-СД-01-39 от 27.04.2022 г. по реда на чл.35, ал.2, вр. чл.13 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ИСУН/ и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН/обн.ДВ, бр.76/30.09.2016 г., наредбата/.

  Според чл.13, ал.1 от наредбата електронен документ и/или електронно изявление се счита за получено от съответния управляващ орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с изпращането му в ИСУН. Изпращането на електронни документи и изявления до кандидатите и бенефициентите за нуждите на производствата пред управляващите органи/междинните звена се осъществява само посредством ИСУН/ал.2/. Кандидатите и бенефициентите получават всички изявления от управляващия орган/междинните звена, свързани с производствата по чл. 2, само посредством ИСУН/ал.3/.  Съобщаването на електронни документи от управляващия орган/междинното звено на кандидатите/бенефициентите се осъществява посредством ИСУН/ал.4/. Съгласието на кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по ал. 3 и 4 се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН/ал.5/.

         ИАРА, в качеството й на бенефициер, е уведомена редовно за  оспорения административен акт чрез изрично нормативно уреден способ. За редовността на уведомяването е ирелевантен моментът на узнаване съдържанието на уведомлението от адресата. При положение, че е налице такъв способ и жалбоподателят е уведомен чрез него надлежно, последващи действия за узнаване на уведомлението не пораждат правни последици. А в случая няма спор, че производството по предоставяне на БФП по ПМДР е започнало и се е провело посредством ИСУН.

         В чл.19 на административен договор №МРД-ИП-01-97 от 03.10.2018 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ПМДР 2014-2020 г., сключен между ИАРА/бенефициер/ и ръководителя на УО на ПМДР, изрично се сочи, че цялата кореспонденция, свързана с договора и проекта се осъществява чрез ИСУН при спазване изискванията на ЗУСЕСИФ, на нормативните актове по прилагането му  и на Условията за изпълнение/л.45-49 от делото/.

Съгласно разпоредбата на чл. 22, ал.1 ЗУСЕСИФ информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ се поддържа от Централното координационно звено и осигурява електронния обмен на информация и документи между него, органите за управление и контрол на средствата от ЕСИФ и кандидатите и бенефициентите на финансова подкрепа. Производства пред управляващите органи по този закон може да се провеждат и посредством ИСУН при условия и по ред, определени с акта по чл. 23 ЗУСЕСИФ/наредбата/ ал.2/. Когато производствата пред управляващите органи по този закон се провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни актове, издадени в тези производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до съответния кандидат или бенефициер, като към съобщението е прикачен съответния акт. Актът се счита за връчен с изпращането на съобщението в ИСУН/ал.3/.

В конкретния случай ИАРА е уведомена за решението чрез ИСУН на 28.04.2022 г., на която дата, съобразно правилото на чл.22, ал.3 ЗУСЕСИФ, актът се счита за връчен и от която дата е започнал да тече срокът за обжалване- изтекъл на 12.05.2022 г., четвъртък, присъствен ден. Жалбата е подадена чрез куриер на 13.05.2022 г., петък, присъствен ден, т.е. след предвидения в нормата на чл.149, ал.1 АПК срок за обжалване.

Ето защо, жалбата следва да се остави без разглеждане, поради просрочие, а производството по делото да се прекрати.

Мотивиран така и на основание чл.159, т.5 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури/ИАРА/, ЕИК/Булстат *********  със седалище: гр.Бургас, бул. „Княз Александър Батенберг“ №1, представлявано от Х.П.П., против решение №МДР-СД-01-39 от 27.04.2022 г. на ръководителя на управляващия орган/УО/ на Програмата за морско дело и рибарство/ПМДР/ 2014-2020 г., с което на ИАРА, в качеството й на бенефициер, е наложена финансова корекция в размер на 55 161.00 лева, представляваща 25% от допустимия разход по договор №Д-128/09.04.2019 г., обособена позиция №2 „Доставка на 3 патрулни автомобила“, с изпълнител „Венци Габрово“ЕООД на стойност 220 644.00 лева с ДДС, от които 220 644.00 лева, верифицирана и изплатена безвъзмездна финансова помощ/БФП/.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно  дело номер 806/2022 г. по описа на Административен съд  Бургас.

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7- седем дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

 

                                                  СЪДИЯ: