РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Административен съд Пловдив
О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е № 791
гр.Пловдив , 05 . 04 . 2019г.
Административен
съд - Пловдив, XV състав, в закрито заседание на пети април през две хиляди
и деветнадесета година, в състав :
Административен
съдия : Здравка Диева
като
разгледа докладваното от съдията адм.дело № 861/2019г., взе предвид следното :
Л.П.Д.,*** - представител на живущите в ЖСК - ***, е подал
молба на 25.03.2019г. до АС - Пловдив относно : изработване на ПУП „Подробен
устройствен план“ – План за регулация и оцифряване на план с конкретизиране на
отделни УПИ на к-с „Хр.Смирненски“, гр.Пловдив; Обява – публикувана на сайта на
Община Пловдив, на основание чл.128 ал.1 ЗУТ – съобщение, обнародвано в ДВ,
бр.3 от 08.01.2019г.
В молбата е посочено, че „Сроковете изтекоха на 08.03.2019г.
за разглеждане на възраженията и на 15.03.2019г. за получаване на крайния
индивидуален административен акт. За сега нашият самостоятелен имот, който
притежаваме по документи е нераздържавен, неналичен на кадастралната карта,
неоцифрен, неидентифициран и без имотни граници /регулационни линии/“.
Искането до съда е за съдебен контрол, посредством който да
бъде получено право на самостоятелен парцел – имот УПИ, за отразяване в ПУП; да
бъде признато и потвърдено платено дворно място от 3 241,60кв.м.; да бъде
задължена общинската администрация да отрази имот УПИ с площ 3 241,60
кв.м. – по проекта ПУП; проектът да се върне за частично преработване, чл.128
ал.10 ЗУТ с определяне на 30 дн.срок за изпълнение /л.4/.
1. С разпореждане от 25.03.2019г., жалбата е оставена без движение
с указания в 7 дн.срок да бъде уточнено кой точно административен акт се
оспорва с посочване на номер и дата, вкл. с уточнение на допуснатите
закононарушения от административния орган при постановяване на акта и какво е
искането към съда.
С молба от 29.03.2019г., жалбоподателят е заявил следното
уточнение във вр. с разпореждането : „Представен е административен акт
съобщение Обява“, като е отразено, че Проектът ПУП е окончателен проект,
изработен и приключен. Посочено е, че срокът за писмени възражения, предложения
и искания е едномесечен – 08.02.2019г. и е 30 – дневен, изтекъл. „ Оспорваме
административен акт с който органа си е позволил приемане на изработен
окончателен проект и обнародване в Държавен вестник бр.3 от 08.01.2019г., без
да зачете или отрече отправените писмени възражения, предложения и искания“.
Освен това е посочено, че не се съобщават номерът и датата на административния
акт, а направените писмени възражения, предложения и искания не се доразглеждат
и останали без отговор, което следва от двете деловодни справки /приложени към
жалбата/.
2. Съдържанието на молбата /жалба/, исканията към съда и
уточнението в молбата от 29.03.2019г. ориентират към оспорване на обява по см.
на чл.128 ал.1 ЗУТ /както е отразено и в първоначалната молба/, съгл. която
норма : „Изработеният проект за подробен устройствен план се съобщава от
общината на заинтересуваните лица с обявление, което в 10-дневен срок от
постъпването на проекта в общинската администрация се изпраща за обнародване в
"Държавен вестник“. По този ред се съобщават и проектите за подробни
устройствени планове за линейните обекти на техническата инфраструктура извън
границите на населените места и селищните образувания.“ или оплакване от липса
на получена от общинската администрация информация за неприети възражения,
респект. обжалване на акт, с който е приет окончателен проект /каквото би било
решение на ЕСУТ/ : „ Оспорваме административен акт с който органа си е позволил
приемане на изработен окончателен проект и обнародване в Държавен вестник бр.3
от 08.01.2019г., без да зачете или отрече отправените писмени възражения,
предложения и искания“. В тази насока са исканията към съда и в частност
позоваването на чл.128 ал.10 ЗУТ : „Когато проектът за подробен устройствен
план се върне за цялостно или частично преработване, предвидените по закона
процедури се провеждат отново за частта от плана, която е преработена.“,
съответно задължението по чл.128 ал.11 ЗУТ : “По неприетите възражения,
предложения и искания по плана физическите и юридическите лица имат право да
получат информация от общинската администрация.“, предвид уточнението в молбата
от 29.03.2019г. за останали без отговор писмени възражения, предложения и
искания.
Обявата, решението на ЕСУТ на съответната община, както и
неизпращане на информация от общинската администрация не са административни
актове, подлежащи на съдебен контрол. Междинните актове на администрацията,
издавани в хода на административно производство по одобряване на ПУП не
съставляват индивидуални административни актове, подлежащи на съдебен контрол
/чл.21 ал.5 АПК вр. с чл.219 ЗУТ/. На съдебен контрол подлежи крайният акт, с
който се одобрява приемането/изменението на ПУП. В случая и от уточняващата
молба не става ясно дали е оспорен индивидуален административен акт, а посочените
в двете молби документи не са административни актове, поради което жалбата
следва да се остави без разглеждане с прекратяване на съдебното производство.
Приложените към първоначалната молба документи потвърждават наличие
на административно производство – неприключило към дата на подаване на молбата
/жалба/ : Л.Д. е обжалвал писмо от 18.05.2018г. за зам.Кмет на Община Пловдив
за съобщаване на решение на ЕСУТ при Община Пловдив, като образуваното по тази
жалба адм.д.№ 1592/2018г., АС – Пловдив е прекратено и съдебният акт е оставен
в сила с Определение № 11006/19.09.2018г. по адм.д.№ 11221/2018г. /л.24, 25/. В
хода на процедурата е подадено заявление от м.08.2017г. /л.26 и сл./ и жалба
против обява по чл.128 ал.1 ЗУТ, публикувана в ДВ бр.94/24.11.2017г., л.33. На
23.11.2018г. Л.Д. е уведомен за необходимост да изчака приключването на
процедурата, след което да защитава правата си по съдебен ред, л.35. Против
това писмо също е подадена жалба до Кмета на Общината и до Омбудсмана на РБ
/л.37/ на 06.12.2018г. С уведомление от 30.01.2019г. на район Западен-Община
Пловдив /л.39/, Л.Д. е осведомен, че
към 30.01.2019г. се съобщава „Предварителен проект на план за регулация“ на
кв.“Христо Смирненски“ и възможност за запознаване с плана в администрацията на
района, като в едномесечен срок от обнародването на обявата в ДВ, бр.3, стр.107
от 08.01.2019г., заинтересуваните лица могат да направят писмени възражения,
предложения и искания по проекта чрез районната администрация. Към молбата
/жалба/ е приложена и обявата – л.41. На 05.02.2019г. Л.Д. е подал възражение
до Кмета на Община Пловдив, до Кмета на район Западен и до Омбудсмана на РБ
относно обявата в ДВ бр.3 от 08.01.2019г., в което са отразени оплаквания и
очакване на индивидуален административен акт за съобразяване с тях, л.43. На 18.02.2019г. е подадена поредна
жалба до същите административни органи /л.45/ във вр. с възражението от
05.02.2019г. – посочено е, че до 18.02.2019г. жалбоподателят не е уведомен за
движение по възражението от 05.02.2019г. и 30 дн.срок за разглеждане изтича на
08.03.2019г. „Четиридесет собственика очакваме индивидуалния административен
акт за съобразяване. След описаната дата ще търсим правата си по съдебен ред“.
В писмо на район Западен изх. номер от 15.02.2019г. /л.46/ до зам.кмет на
Община Пловдив е изпратено възражение от Л.Д., подадено във вр. с обява в ДВ
бр.3 от 08.01.2019г. на основание чл.128 ал.1 ЗУТ – относно окончателен проект
„Подробен устройствен план – План за регулация на кв.“Хр.Смирненски“ / в
обхвата на плановете на „Смирненски 1 и 2“, кв.“Кишинев“ и част от
кв.“Хр.Ботев-север“/. Приложени са извлечения от деловодни справки по отношение
жалби на Л.Д. и възражението против Окончателен проект ПУП – ПР на
кв.Смирненски, подадено в район Западен и изпратено в Община Пловдив, л.48.
При тези данни, изходящи от жалбоподателя, не следва извод
за обжалване на конкретен административен акт. Съдържанието на представената
кореспонденция отразява множество жалби, подавани в хода на административно
производство по одобряване на ПУП – ПР, като една от жалбите е оставена без
разглеждане в съдебно производство. След произнасяне на ВАС, оспорващото лице
приема, че писмото, с което го осведомяват за решение на ЕСУТ – не е
индивидуален административен акт, какъвто не е и решението на ЕСУТ, при което след
приключване на съдебен спор с Определение на ВАС № 11006/19.09.2018г. по адм.д.№
11221/2018г., са отправяни възражения с искания в неприключила административна
процедура, регламентирана в чл.128, 129 ЗУТ – до кмета на район Западен, до
кмета на Община Пловдив и до Омбудсмана на РБ. Обявата за изработен окончателен
проект на ПУП – ПР /ДВ, бр.3 от 08.01.2019г., стр. 107/ не представлява
индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно оспорване. Обявяването на
проекта е техническо действие и част от установена процедура в ЗУТ, гарантираща
правата на заинтересуваните лица за осведомяване с проектната документация и
възможност за искания, възражения и предложение в определен от закона срок.
Освен това, съгл. чл.128 ал.7 ЗУТ : „В едномесечен срок след изтичане на
сроковете по ал. 5 проектите заедно с постъпилите възражения, предложения и
искания се приемат от общинския експертен съвет.“. Тоест, приет от ЕСУТ
окончателен проект също не попада в обхвата на индивидуалните административни
актове, които подлежат на съдебно оспорване.
Съдържанието на заявените искания до съда също не водят до
извод за обжалван конкретен административен акт, а до оплаквания, произтичащи
от неуважаване на искания и предложения от жалбоподателя и лицата, които
представлява – в хода на административно производство. В тази вр. самото лице
се позовава на чл.128 ал.10 ЗУТ, което доказва развило се административно
производство, но неприключило с административен акт, подлежащ на съдебно
оспорване.
В молбата от 29.03.2019г. ясно е посочено, че направените
писмени възражения, предложения и искания са останали без отговор. Тоест,
очакванията на лицето са били за издаване на индивидуален административен акт в
неприключило административно производство от страна на кмета на район Западен и
от Кмета на Община Пловдив – посочени за ответници в жалбата. Тези два
административни органа не дължат произнасяне по възражения и жалби в хода на
производство по одобряване на ПУП-ПР, поради което не следва извод за обжалване
на мълчалив отказ – такъв не е и индивидуализиран от оспорващото лице. Изводът
произтича от представените с молбата /жалба/ документи, при липса на твърдение
за съобщено последващо решение на ЕСУТ – след срокът за възражения по обявата в
ДВ бр.3 от 08.01.2019г. Изработеният окончателен проект подлежи на приемане от
ЕСУТ, след което тече срок за произнасяне на компетентния административен орган
в зависимост от обхвата на плана.
Следва да се има предвид, че възраженията и жалбите, дори
необсъдени от ЕСУТ в административната фаза, могат да бъдат заявени при съдебно
оспорване на издаден административен акт, след приключване на всички
регламентирани от ЗУТ фази /чл.128 ал.1, ал.5, ал.7, ал.8, 10, 11, 12, чл.129
ал.1 ЗУТ/. Заповедта или решението
за одобряване на подробен устройствен план или изменението му е актът, който
подлежи на обжалване пред съда по реда на чл.215 ал.1 ЗУТ. Налице е установен
със ЗУТ специален ред за защита правата на страни в административното
правоотношение по чл.128, 129 ЗУТ.
Мотивиран с изложеното, съдът
О П Р
Е Д Е Л И :
Оставя без разглеждане жалбата на Л.П.Д.,***, представител
на живущите в ЖСК - ***.
Прекратява производството по адм.д.№ 861/2019г. по описа на
Административен съд-Пловдив.
Определението може да се обжалва с частна жалба пред ВАС, в
7-дневен срок от получаване на съобщение за постановяването му.
Административен съдия : /п/