Определение по дело №861/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 719
Дата: 5 април 2019 г. (в сила от 12 февруари 2020 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20197180700861
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 март 2019 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е    № 791

 

 

гр.Пловдив , 05 . 04 . 2019г.

 

Административен съд - Пловдив, XV състав, в закрито заседание на пети април през две хиляди и деветнадесета година, в състав :

                                                                  Административен съдия : Здравка Диева

 

като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 861/2019г., взе предвид следното :

Л.П.Д.,*** - представител на живущите в ЖСК - ***, е подал молба на 25.03.2019г. до АС - Пловдив относно : изработване на ПУП „Подробен устройствен план“ – План за регулация и оцифряване на план с конкретизиране на отделни УПИ на к-с „Хр.Смирненски“, гр.Пловдив; Обява – публикувана на сайта на Община Пловдив, на основание чл.128 ал.1 ЗУТ – съобщение, обнародвано в ДВ, бр.3 от 08.01.2019г.

В молбата е посочено, че „Сроковете изтекоха на 08.03.2019г. за разглеждане на възраженията и на 15.03.2019г. за получаване на крайния индивидуален административен акт. За сега нашият самостоятелен имот, който притежаваме по документи е нераздържавен, неналичен на кадастралната карта, неоцифрен, неидентифициран и без имотни граници /регулационни линии/“.

Искането до съда е за съдебен контрол, посредством който да бъде получено право на самостоятелен парцел – имот УПИ, за отразяване в ПУП; да бъде признато и потвърдено платено дворно място от 3 241,60кв.м.; да бъде задължена общинската администрация да отрази имот УПИ с площ 3 241,60 кв.м. – по проекта ПУП; проектът да се върне за частично преработване, чл.128 ал.10 ЗУТ с определяне на 30 дн.срок за изпълнение /л.4/.

1. С разпореждане от 25.03.2019г., жалбата е оставена без движение с указания в 7 дн.срок да бъде уточнено кой точно административен акт се оспорва с посочване на номер и дата, вкл. с уточнение на допуснатите закононарушения от административния орган при постановяване на акта и какво е искането към съда.

С молба от 29.03.2019г., жалбоподателят е заявил следното уточнение във вр. с разпореждането : „Представен е административен акт съобщение Обява“, като е отразено, че Проектът ПУП е окончателен проект, изработен и приключен. Посочено е, че срокът за писмени възражения, предложения и искания е едномесечен – 08.02.2019г. и е 30 – дневен, изтекъл. „ Оспорваме административен акт с който органа си е позволил приемане на изработен окончателен проект и обнародване в Държавен вестник бр.3 от 08.01.2019г., без да зачете или отрече отправените писмени възражения, предложения и искания“. Освен това е посочено, че не се съобщават номерът и датата на административния акт, а направените писмени възражения, предложения и искания не се доразглеждат и останали без отговор, което следва от двете деловодни справки /приложени към жалбата/.

2. Съдържанието на молбата /жалба/, исканията към съда и уточнението в молбата от 29.03.2019г. ориентират към оспорване на обява по см. на чл.128 ал.1 ЗУТ /както е отразено и в първоначалната молба/, съгл. която норма : „Изработеният проект за подробен устройствен план се съобщава от общината на заинтересуваните лица с обявление, което в 10-дневен срок от постъпването на проекта в общинската администрация се изпраща за обнародване в "Държавен вестник“. По този ред се съобщават и проектите за подробни устройствени планове за линейните обекти на техническата инфраструктура извън границите на населените места и селищните образувания.“ или оплакване от липса на получена от общинската администрация информация за неприети възражения, респект. обжалване на акт, с който е приет окончателен проект /каквото би било решение на ЕСУТ/ : „ Оспорваме административен акт с който органа си е позволил приемане на изработен окончателен проект и обнародване в Държавен вестник бр.3 от 08.01.2019г., без да зачете или отрече отправените писмени възражения, предложения и искания“. В тази насока са исканията към съда и в частност позоваването на чл.128 ал.10 ЗУТ : „Когато проектът за подробен устройствен план се върне за цялостно или частично преработване, предвидените по закона процедури се провеждат отново за частта от плана, която е преработена.“, съответно задължението по чл.128 ал.11 ЗУТ : “По неприетите възражения, предложения и искания по плана физическите и юридическите лица имат право да получат информация от общинската администрация.“, предвид уточнението в молбата от 29.03.2019г. за останали без отговор писмени възражения, предложения и искания.

Обявата, решението на ЕСУТ на съответната община, както и неизпращане на информация от общинската администрация не са административни актове, подлежащи на съдебен контрол. Междинните актове на администрацията, издавани в хода на административно производство по одобряване на ПУП не съставляват индивидуални административни актове, подлежащи на съдебен контрол /чл.21 ал.5 АПК вр. с чл.219 ЗУТ/. На съдебен контрол подлежи крайният акт, с който се одобрява приемането/изменението на ПУП. В случая и от уточняващата молба не става ясно дали е оспорен индивидуален административен акт, а посочените в двете молби документи не са административни актове, поради което жалбата следва да се остави без разглеждане с прекратяване на съдебното производство.

Приложените към първоначалната молба документи потвърждават наличие на административно производство – неприключило към дата на подаване на молбата /жалба/ : Л.Д. е обжалвал писмо от 18.05.2018г. за зам.Кмет на Община Пловдив за съобщаване на решение на ЕСУТ при Община Пловдив, като образуваното по тази жалба адм.д.№ 1592/2018г., АС – Пловдив е прекратено и съдебният акт е оставен в сила с Определение № 11006/19.09.2018г. по адм.д.№ 11221/2018г. /л.24, 25/. В хода на процедурата е подадено заявление от м.08.2017г. /л.26 и сл./ и жалба против обява по чл.128 ал.1 ЗУТ, публикувана в ДВ бр.94/24.11.2017г., л.33. На 23.11.2018г. Л.Д. е уведомен за необходимост да изчака приключването на процедурата, след което да защитава правата си по съдебен ред, л.35. Против това писмо също е подадена жалба до Кмета на Общината и до Омбудсмана на РБ /л.37/ на 06.12.2018г. С уведомление от 30.01.2019г. на район Западен-Община Пловдив /л.39/, Л.Д. е осведомен, че към 30.01.2019г. се съобщава „Предварителен проект на план за регулация“ на кв.“Христо Смирненски“ и възможност за запознаване с плана в администрацията на района, като в едномесечен срок от обнародването на обявата в ДВ, бр.3, стр.107 от 08.01.2019г., заинтересуваните лица могат да направят писмени възражения, предложения и искания по проекта чрез районната администрация. Към молбата /жалба/ е приложена и обявата – л.41. На 05.02.2019г. Л.Д. е подал възражение до Кмета на Община Пловдив, до Кмета на район Западен и до Омбудсмана на РБ относно обявата в ДВ бр.3 от 08.01.2019г., в което са отразени оплаквания и очакване на индивидуален административен акт за съобразяване с тях, л.43. На 18.02.2019г. е подадена поредна жалба до същите административни органи /л.45/ във вр. с възражението от 05.02.2019г. – посочено е, че до 18.02.2019г. жалбоподателят не е уведомен за движение по възражението от 05.02.2019г. и 30 дн.срок за разглеждане изтича на 08.03.2019г. „Четиридесет собственика очакваме индивидуалния административен акт за съобразяване. След описаната дата ще търсим правата си по съдебен ред“. В писмо на район Западен изх. номер от 15.02.2019г. /л.46/ до зам.кмет на Община Пловдив е изпратено възражение от Л.Д., подадено във вр. с обява в ДВ бр.3 от 08.01.2019г. на основание чл.128 ал.1 ЗУТ – относно окончателен проект „Подробен устройствен план – План за регулация на кв.“Хр.Смирненски“ / в обхвата на плановете на „Смирненски 1 и 2“, кв.“Кишинев“ и част от кв.“Хр.Ботев-север“/. Приложени са извлечения от деловодни справки по отношение жалби на Л.Д. и възражението против Окончателен проект ПУП – ПР на кв.Смирненски, подадено в район Западен и изпратено в Община Пловдив, л.48.

При тези данни, изходящи от жалбоподателя, не следва извод за обжалване на конкретен административен акт. Съдържанието на представената кореспонденция отразява множество жалби, подавани в хода на административно производство по одобряване на ПУП – ПР, като една от жалбите е оставена без разглеждане в съдебно производство. След произнасяне на ВАС, оспорващото лице приема, че писмото, с което го осведомяват за решение на ЕСУТ – не е индивидуален административен акт, какъвто не е и решението на ЕСУТ, при което след приключване на съдебен спор с Определение на ВАС № 11006/19.09.2018г. по адм.д.№ 11221/2018г., са отправяни възражения с искания в неприключила административна процедура, регламентирана в чл.128, 129 ЗУТ – до кмета на район Западен, до кмета на Община Пловдив и до Омбудсмана на РБ. Обявата за изработен окончателен проект на ПУП – ПР /ДВ, бр.3 от 08.01.2019г., стр. 107/ не представлява индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно оспорване. Обявяването на проекта е техническо действие и част от установена процедура в ЗУТ, гарантираща правата на заинтересуваните лица за осведомяване с проектната документация и възможност за искания, възражения и предложение в определен от закона срок. Освен това, съгл. чл.128 ал.7 ЗУТ : „В едномесечен срок след изтичане на сроковете по ал. 5 проектите заедно с постъпилите възражения, предложения и искания се приемат от общинския експертен съвет.“. Тоест, приет от ЕСУТ окончателен проект също не попада в обхвата на индивидуалните административни актове, които подлежат на съдебно оспорване.

Съдържанието на заявените искания до съда също не водят до извод за обжалван конкретен административен акт, а до оплаквания, произтичащи от неуважаване на искания и предложения от жалбоподателя и лицата, които представлява – в хода на административно производство. В тази вр. самото лице се позовава на чл.128 ал.10 ЗУТ, което доказва развило се административно производство, но неприключило с административен акт, подлежащ на съдебно оспорване.

В молбата от 29.03.2019г. ясно е посочено, че направените писмени възражения, предложения и искания са останали без отговор. Тоест, очакванията на лицето са били за издаване на индивидуален административен акт в неприключило административно производство от страна на кмета на район Западен и от Кмета на Община Пловдив – посочени за ответници в жалбата. Тези два административни органа не дължат произнасяне по възражения и жалби в хода на производство по одобряване на ПУП-ПР, поради което не следва извод за обжалване на мълчалив отказ – такъв не е и индивидуализиран от оспорващото лице. Изводът произтича от представените с молбата /жалба/ документи, при липса на твърдение за съобщено последващо решение на ЕСУТ – след срокът за възражения по обявата в ДВ бр.3 от 08.01.2019г. Изработеният окончателен проект подлежи на приемане от ЕСУТ, след което тече срок за произнасяне на компетентния административен орган в зависимост от обхвата на плана.

Следва да се има предвид, че възраженията и жалбите, дори необсъдени от ЕСУТ в административната фаза, могат да бъдат заявени при съдебно оспорване на издаден административен акт, след приключване на всички регламентирани от ЗУТ фази /чл.128 ал.1, ал.5, ал.7, ал.8, 10, 11, 12, чл.129 ал.1 ЗУТ/. Заповедта или решението за одобряване на подробен устройствен план или изменението му е актът, който подлежи на обжалване пред съда по реда на чл.215 ал.1 ЗУТ. Налице е установен със ЗУТ специален ред за защита правата на страни в административното правоотношение по чл.128, 129 ЗУТ.

Мотивиран с изложеното, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

Оставя без разглеждане жалбата на Л.П.Д.,***, представител на живущите в ЖСК - ***.

Прекратява производството по адм.д.№ 861/2019г. по описа на Административен съд-Пловдив.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред ВАС, в 7-дневен срок от получаване на съобщение за постановяването му.

 

                       Административен съдия :  /п/