О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 2149
гр. Плевен, 24.10.2022 г.
Административен съд-гр.Плевен, втори състав, в закрито съдебно
заседание на двадесет и четвърти октомври две хиляди двадесет и втора година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Господинов
като разгледа докладваното от съдията Господинов
административно дело № 724 по описа на
Административен съд- Плевен за 2022 год. и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството по делото е образувано въз основа на жалба от П.В.В.,
ЕГН **********,***, с която се оспорва „резултат от проведен конкурс за
длъжността „директор“ на ДГ „Щастливо детство“ - гр.Д.Дъбник“.
С Определение № 1920/19.09.2022 г. съдът е оставил без движение жалбата на П.В.В. и е указал на
жалбоподателката в седем дневен срок от съобщението да посочи кой
административен акт оспорва, в какво се състои неговата незаконосъобразност и
да конкретизира в тази връзка искането си до Административен съд- Плевен.
В изпълнение на
така дадените указания жалбоподателката е депозирала молба с вх. рег. №
5548/05.10.2022 год., в която е посочила, че на нея ѝ е връчен единствено
списък на класираните кандидати, поради което е направила искане да се запознае
с административната преписка след постъпването ѝ по делото.
С Разпореждане №
3982/10.10.2022 год. съдът е предоставил тази възможност и е указал на
жалбоподателката да изпълни дадените ѝ с предходното определение указания
в 7-дневен срок от съобщението. На същата са разяснени и последиците от
неизпълнение на дадените указания.
С молба вх. рег.№
5779/18.10.2022 г. г-жа В. е посочила, че оспорва Протокол от проведен конкурс
от 29.07.2022 г., утвърден от кмета на Община – Д.Дъбник, направила е искане за
неговата отмяна и е посочила в какво се състои незаконосъобразността му.
Съдът намира, че подадената жалба е недопустима.
От постъпилата административна преписка е видно, че със Заповед № 208/21.06.2022
год., издадена от кмета на Община – Д.Дъбник, е обявен конкурс за заемане на
длъжността „директор“ на общинска детска градина „Щастливо Детство“ - гр.
Д.Дъбник. Заявление за участие и изискуемите съобразно правилата за провеждане
на конкурсната процедура документи, са подали две лица, едното от които е
жалбоподателката. Със Заповед № 248/25.07.2022 год. е назначена комисия за
провеждане на конкурса1 която с Решение по протокол от 26.07.2022 г. е
допуснала до участие в конкурса и двамата кандидати. Конкурсът е проведен на
29.07.2022 год., за което е съставен протокол от комисията, в който е
обективирано класирането, което се оспорва. Изготвен е и списък на класираните
кандидати, екземпляр от който е връчен на жалбоподателката.
Нормативната уредба относно провеждането на конкурса предполага сложен
фактически състав на процедура, в която се издават много актове по обявяването
на конкурса, назначаването на комисия за провеждането му, протоколи от
заседания на комисията и краен акт за назначаването на класирания на първо
място кандидат. Всички действия по осъществяването и завършването на
конкурсната процедура са насочени към възникването на трудово правоотношение
между работодателя и класираното от комисията на първо място лице-участник в
конкурса. По този въпрос е налице и непротиворечива съдебна практика –
Определение № 8721 от 5.07.2017 г. на ВАС по адм. д. № 7145/2017 г., VII о.;
Определение № 1051 от 11.09.2009 г. на ВАС по адм. д. № 11449/2009 г., VII о.;
Определение № 9745 от 20.07.2017 г. на ВАС по адм. д. № 7014/2017 г., VII о.
В конкретния случай кметът на Община – Долни Дъбник, действа като
работодател по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на КТ, а не като административен орган, който е овластен от закона да издаде
властническо изявление. Всички негови действия, както и тези на назначената
комисия в конкурсната процедура са насочени към възникването на трудово
правоотношение с определено лице, а не към издаване на индивидуален
административен акт. Съгласно чл. 217, ал. 3 от ЗПУО, , а ал. 5 на цитираната норма въвежда
изискването длъжността "директор" в държавните и общинските
институции по този закон
да се заемат въз основа на конкурс, проведен при условията и по реда на Кодекса на
труда от органите по ал. 1-3
и с участието на представители на обществения съвет на детската градина или
училището. Редът е начинът за провеждането на конкурс и заемането на конкурсна
длъжност по КТ са регламентирани в Раздел IV "Конкурс", като нормата
на чл. 96, ал. 1 от КТ регламентира, че трудовото правоотношение възниква с лицето, което е
класирано на първо място, от деня, в който е получило съобщението за резултата.
Обжалваният протокол е елемент от сложния фактически състав на
конкурсна процедура по КТ, а не представлява акт на властническо волеизявление
на административен орган, при осъществяване на изпълнително-разпоредителна
дейност, поради което комисията действа като спомагателен орган на работодател
и действията ѝ са насочени към възникването на трудово правоотношение
между равнопоставени гражданскоправни субекти, а не към издаване на
индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1-4 от АПК.
Това препятства възможността оспореният протокол да бъде атакуван пред
административен съд с искане за отмяната му като незаконосъобразен, тъй като не
е налице акт, подлежащ на оспорване по АПК.
По изложените съображения, съдът намира, че в случая са налице
основанията на чл. 159, т. 1 от АПК и следва жалбата на П.В.В. да бъде оставена без разглеждане, а
производството по делото да бъде прекратено.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд - Плевен
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.В.В., ЕГН **********,***, с
която се оспорва Протокол от проведен конкурс от 29.07.2022 г., утвърден от
кмета на Община – Д.Дъбник, издаден във връзка с провеждане на конкурс за
длъжността „директор“ на ДГ „Щастливо детство“ - гр.Д.Дъбник.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 724 по описа на Административен съд- Плевен за
2022 год.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен
административен съд в 7-дневен срок от получаване на съобщението.
Преписи от определението да се изпратят на страните.
СЪДИЯ:
/п/