Решение по дело №41/2020 на Районен съд - Велики Преслав

Номер на акта: 260069
Дата: 22 юли 2021 г. (в сила от 26 август 2021 г.)
Съдия: Елена Симеонова Геренска
Дело: 20203610200041
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

260069/22.07.2021 г.

гр. Велики Преслав

 

РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКИ ПРЕСЛАВ,II с-в, в открито заседание, проведено на двадесет и трети юни през две хиляди  двадесет и първа година, в състав:

    

     РАЙОНЕН СЪДИЯ: ЕЛЕНА ГЕРЕНСКА

 

при участие на секретаря Марияна Василева,

като разгледа докладваното от съдията

АНД № 41 по описа на съда за 2020 г.,

За да се произнесе взе предвид следното

 

            Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано въз основа на жалба, подадена от Ю.И.П.  с ЕГН ********** срещу Наказателно постановление №26-98/11.12.2019 г., издадено от Началник отдел РК-Централен Дунав гр.Русе към ГД“РК“ при ИАРА.

            В жалбата се съдържат доводи за незаконосъобразност и неправилност на наказателното постановление, като издадено при съществени процесуални нарушения и при неправилно и необосновано прилагане на материалния закон, предвид и което се иска от съда същото да бъде отменено изцяло.  Жалбоподателят, редовно призован се явява лично. В съдебно заседание поддържа жалбата, сочи гласни доказателства и моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло, като неправилно и незаконосъобразно.

Представител на въззиваемата страна изразява становище за неоснователност на жалбата, сочейки подробни в тази връзка основания и моли същата да бъде оставена без уважение.

Съдът, като обсъди материалите по приложената административнонаказателна преписка и съдържащите се в нея и събрани в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства, прецени ги поотделно и в тяхната съвкупност, установи от фактическа страна следното:

В началото на месец септември 2019 г. , св.М. Д., К. К. и жалбоподателят отишли на любителски риболов на яз.*** в местността „***“ в землището на с.***, общ.***, обл.***. Същите поставили самоделните си въдици – направени от 5 литрови туби от минерална вода боядисани в оранжев цвят, на всяка от които били монтирани корда и кука с тежест, от които жалбоподателят имал три такива,  във водите на язовира с лодка, на около 400 м. навътре, като същите ги наблюдавали отдалеч и съот. когато „влизали“ във водата с лодка отивали до мястото ловейки риба. На 14.06.2019 г. вечерта, св.Б.Г., служител в РУ-В.Преслав член на ЦРОО, кандидатстващ към този момент за доброволен сътрудник на ИАРА, /одобрен в последствие/ и който често им сигнализирал при установени нередности, заедно с още три лица, до стената на яз.***, в местността „***“, влезли във водите на язовира с гумена лодка и обиколили с цел извършване на проверка на незаконен улов на риба. На връщане от обиколката около 03.00-04.00 ч. на 15.06.2019 г. забелязали на брега на язовира, оцветени в оранжев цвят пластмасови бутилки, които били закрепени здраво с камъни от брега. На самите бутилки в горната им част имало завързана месина, която след като  издърпали в долния й край открили закачена за голяма кука царевица. Тези представляващи въдици с голяма кука за улов на риба - шаран били общо около 13 на брой. Не установили в близост рибари или лагеруващи. Св. Б.Г. знаел, че извършването на любителски риболов през нощта е забранено, предвид и което  след като събрали пригодените „въдици“ ги занесъл в сградата на РУ-В.Преслав и ги оставил на склад. Същият уведомил за изземването и установеното нарушение служител на ИАРА-Шумен, като го поканил го в РУ-В.Преслав, за да му предаде вещите, предмет на нарушение, който от своя страна се обадил на св.М. Д., за който знаел, че търси свои такива въдици „откраднати му“ от яз.***. Св. Д., св.П. и К. К. отишли при св.Б.Г. в сградата на РУ-В.Преслав и поискали да им върне въдиците, които им били показани, като тримата потвърдили пред него и пред негов колега – служител на РУ-В.Преслав, че въдиците са техни и че са ги поставили във водата на яз.*** в местността „***“. Св. Г. отказал да върне въдиците на тези лица и заявил, че ще ги предаде на компетентните лица- служители на ИАРА-Шумен, предвид и което  собствениците им подали до Началника  на РУ-В.Преслав заявления за връщане на всеки от тях на по три броя въдици от описания по – горе вид, тяхна собственост. В хода на извършената полицейска проверка и тримата, дали подробни писмени обяснения, относно деянието, кога, къде и по какъв начин са извършвали любителски риболов. Преписката от приключената проверка била изпратена по компетентност на РП-Търговище, като на 06.11.2019 г. прокурорът по преписката постановил отказ да се образува досъдебно производство, поради липса на данни за извършено престъпление, но поради установени данни за осъществени административни нарушения и то от изрично посочени в постановлението лица, преписката била изпратена по компетентност на ИАРА.

            Въз основа на Постановлението на прокурора и материалите по преписката било издадено обжалваното НП, с което на жалбоподателя за нарушение по чл.24, ал.5 от ЗРА и на осн.чл.66, ал.3 от ЗРА било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400.00 лв. и било постановено отнемане в полза на държавата на средството за извършване на нарушението – 3 броя въдици с по една кука, представляващи пластмасови туби от по 5 л, боядисани в оранжев цвят, с 10 м влакно/месина, една тежест и една кука.

            Горната фактическа обстановка съдът, счита установена от показанията на разпитаните по делото свидетели - Б.Г., св.П., частично от показанията на св.Д., преценявайки същите с оглед отношенията му с жалбоподателя и аналогичното санкциониране на същия и приобщените писмените доказателства по делото.

            При така установените фактически положения, съдът намира от правна страна следното:

            Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, и в установения от закона седмодневен срок от връчването на НП. При издаването на наказателното постановление съдът счита, че не са допуснати съществени нарушения на административно наказателно-процесуалните правила. НП е издадено от компетентен орган по смисъла на чл.91, ал.2 от ЗРА и съгласно Заповед №РД 09-25/21.01.2014 г. на министъра на Земеделието и храните, изменена със  Заповед №РД 09-1177/20.12.2019 на министъра на Земеделието, храните и горите, в кръга на неговите правомощия, спазена е формата и редът за издаването му, а по съдържанието си отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН, установяваща изискуемите реквизити.

Основен принцип, установен с чл. 36, ал. 1 от ЗАНН е, че образуването на административнонаказателно производство се извършва посредством съставянето на акт за установяване на административно нарушение. Изключенията от това правило са въведени с чл. 36, ал. 2 от ЗАНН и касаят хипотезите на образувано и прекратено от съда или прокуратурата наказателно производство за деяние, представляващо престъпление, или отказ на прокурора да образува наказателно производство за такова деяние и препращане преписката на АНО по компетентност за извършване на преценка дали е налице административно нарушение. Наказващият орган е приел наличието на последната от изброените хипотези - отказ на прокурора да образува наказателно производство с Постановление от 06.11.2019 г., като е започнал и провел административнонаказателната процедура при липсата на издаден АУАН, при спазване на сроковете на чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, доколкото НП е издадено на 11.12.2019 г.,  като в този смисъл и съдът намира за неснователни релевираните от жалбоподателя в обратната насока възражения.

При така установената фактическа обстановка съдът прие от правна страна следното:

В чл. 24, ал. 5 от ЗРА е предвидено, че любителският риболов се разрешава само през светлата част на денонощието през всички дни на седмицата, извън периода на забраната по чл. 32, ал. 1. В § 1, т. 26 от ДР ЗРА е дефинирано, че "Риболов" е поставянето на разрешени уреди и средства във водата за улов на риба и други водни организми, изваждане на улова от водата, неговото пренасяне и превозване, а в т. 27 е посочено, че "Риболов - любителски" е риболов по смисъла на т. 26 - дейност, при която се извършва улов на риба и други водни организми, извършван от физически лица за развлечение. Следователно за да е налице риболов по смисъла на цитираните дефиниции на понятието, е достатъчно поставянето на съответното приспособление за улов на риба във водата, като е без значение, дали лицето поставило приспособлението извършва или не активни действия с него. След като жалбоподателят е поставил посочените в НП въдици, установени във водите на яз. *** в тъмната част на денонощието на 14/15.06.2019 г., той е извършвал любителски риболов по см. на § 1, т. 27 от ДРЗРА в нарушение на чл. 24, ал. 5 от ЗРА съгласно, която разпоредба любителски риболов е разрешено да се извършва само през деня.

Освен безспорно от обективна страна, деянието на жалбоподателя е съставомерно и по субективен признак – извършено е виновно, с умисъл. Последният, упражнявайки любителски риболов и занимавайки се с тази дейност, е знаел, или ако не -  е следвало е да знае,  времето от деня разрешено за риболов  и съотв. за забраната, такъв да се извършва през тъмната част на денонощието,  още повече след като е разполагал с редовен риболовен билет. От друга страна, съзнавал е и че ползва риболовни уреди след настъпването на нощта, следователно е бил наясно с противоправния характер на деянието си и неговите последици, чието неизбежно настъпване е допускал. Ето защо, при така направените от съда правни изводи – да е доказано извършване на вмененото административно нарушение, в съвкупните му обективни и субективни признаци, обжалваното НП се явява законосъобразно от материалноправна страна и правилно, с оглед приложението на материалния закон, като АНО и правилно е определил чл.66,ал.3 ЗРА като приложимо основание за наказването.

За нарушението по чл. 24, ал. 5 от ЗРА, в чл. 66, ал. 3 от ЗРА е предвидено наказание глоба от 400 лв. до 650 лв.

С оглед извършеното нарушение, законосъобразно и под правилната санкционна норма е наложено административно наказание по вид и размер, а именно глоба в размер от 400 лева. Така наложената санкция ще способства за реализиране целите на наказанието по чл. 12 от ЗАНН. Съдът намира, че отговорността на жалбоподателя правилно е ангажирана от административнонаказващия орган при наличие единствено на  смекчаващи отговорността обстоятелства. В случая, не са представени доказателства, жалбоподателят да е бил наказван друг път с влязъл в сила акт за подобно нарушение, същият притежава риболовен билет, не е бил наличен улов, като не са и констатирани и отегчаващи отговорността обстоятелства.

   Според съда в случая не може да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като конкретиката по делото разкрива степен на обществена опасност – типична за нарушенията от същия вид. Следва да се има предвид и специфичният характер на засегнатите обществения отношения, като се съобрази и това че законодателните промени настъпили в последствие не следва да се отчитат като определящи случаят за маловажен, тъй като от една страна любителския риболов в тъмната част на денонощието не е безусловно разрешен, а е под разрешителен режим, като промяната в разпоредбата вл.в сила на 13.12.2019 г. регламентира правила за в бъдеще и то само по отношение на фиксиран период от време и обекти, определени със заповед на министъра на земеделието, храните и горите съобразно чл.24, ал.9 от ЗРА.

            С оглед гореизложеното, съдът счита, че с процесното Наказателно постановление №26-98/11.12.2019 г., издадено от Началник отдел РК-Централен Дунав гр.Русе към ГД“РК“ при ИАРА  правилно и законосъобразно е била ангажирана административно наказателната отговорност на жалбоподателя, респ. извършеното нарушение е санкционирано по чл.63, ал.3 от ЗРА, като в случая правилно АНО е наложил наказанието "глоба" в посочения минимален размер, предвид и което  съдът намира, че в тази си част НП следва да се потвърди.

Предвид наложеното наказание по чл. 66, ал. 3 от ЗРА, съдът намира, че неправилно и незаконосъобразно административнонаказващият орган на осн.чл.90, ал.1 от ЗРА е постановил отнемане в полза на Държавата на въдиците на жалбоподателя,  тъй като посочената разпоредба, не е приложима в случаите на чл.66, ал.3 от ЗРА, поради което в тази си част  наказателното постановление следва да бъде отменено.

            Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И :

 

            ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №26-98/11.12.2019 г., издадено от Началник отдел РК-Централен Дунав гр.Русе към ГД“РК“ при ИАРА,  в частта в която на Ю.И.П.  с ЕГН **********, с адрес *** за нарушение по чл.24, ал.5 от ЗРА на основание чл.66, ал.3 от ЗРА е наложено административно наказание “глоба” в размер на 400.00 лв. /четиристотин лева/.

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №26-98/11.12.2019 г., издадено от Началник отдел РК-Централен Дунав гр.Русе към ГД“РК“ при ИАРА,  в частта в която, на осн.чл.90, ал.1 от ЗРА са отнети в полза на Държавата три броя въдици с по една кука.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Шумен по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.                                                                                     

 

 

                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ