Решение по дело №352/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 октомври 2019 г. (в сила от 10 март 2020 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20197160700352
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   E   Н   И   Е

№398

Гр. Перник, 10.10.2019 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на двадесет и шести септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                         СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         С участието на секретаря Н. С., като разгледа административно дело № 352/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното: 

Производството е по реда на чл. 156 – чл. 161 от Данъчно – осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

Образувано е по жалба на „***“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. ***, представлявано от управителя Д.Г.Д., срещу Ревизионен акт № Р-22001418002665-091-001/03.01.2019 г., издаден от К. Г. М. – началник сектор - възложител на ревизията и В. Б. Л. – главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, с който на жалбоподателя на основание чл. 70, ал. 5 от ЗДДС не е признато право на признаване на данъчен кредит за данъчни периоди 01.01.2018 г. – 31.01.2018 г., 01.02.2018 г. – 28.02.2018 г., 01.03.2018 г. – 31.03.2018 г., по фактури: № 153/03.01.2018 г., издадена от „***“ ООД, ЕИК ********, № 9/02.01.2018 г., № 10/01.02.2018 г. и № 11/02.03.2018 г., всички издадени от В. Г. В., ЕГН ********** в общ размер на 7453.68 лв., потвърден с Решение № 506/22.03.2019 г. на директора на дирекция „Обжалване и данъчно – осигурителна практика“ – София при Централно управление на Националната агенция за приходите.

Изложени са съображения за незаконосъобразност на оспорения ревизионен акт поради неправилно приложение на закона и противоречие с практиката на Съда на Европейския съюз. Искането към съда е да го отмени. Заявена е претенция за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание, жалбоподателят чрез пълномощника си адв. П.  поддържа жалбата. Излага съображения, подробно доразвити в писмени бележки, за незаконосъобразност на ревизионния акт. Претендира присъждане на направените съдебни разноски.

 В съдебно заседание, ответникът – Директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ – София при ЦУ на НАП, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Атанасова, оспорва жалбата. Искането към съда е да я отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

         Окръжна прокуратура – Перник, уведомена за образуваното производство, не е встъпила като страна по делото.

         Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 160, ал. 2 от ДОПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността и обосноваността на ревизионния акт, намери следното:

         Жалбата е подадена в срока по чл. 159, ал. 1 от ДОПК, от надлежно легитимирано лице, срещу подлежащ на съдебно оспорване ревизионен акт, обжалван и не отменен по административен ред, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Със заповед за възлагане на ревизия № Р-22001418002665-020-001/09.05.2018 г., изменена със заповед № Р-22001418002665-020-002/16.08.2018 г., двете издадени от К. Г. М. – началник сектор при ТД – София на основание чл. 112 и чл. 113 от ДОПК е възложено извършването на ревизия на жалбоподателя  - „***“ ООД за определяне на задълженията му по ЗДДС за данъчните периоди от 01.01.2018 г. до 31.03.2018 г. в срок до 17.10.2018 г. Връчени са му по електронен път съответно на 17.05.20108 г. и на 16.08.2018 г.

В хода на ревизионното производство са извършени насрещни проверки на доставчиците на ревизираното лице – „***“ ООД и В. Г. В., резултатът от които е отразен в протоколи за извършена насрещна проверка, съответно № П-22220218099392-141-001/08.08.2018 г. и № П – 22221918102172-141-001/09.08.2018 г.; посетен е адресът за кореспонденция за ревизираното дружество за проверка на счетоводната и търговската документация, за което е съставен протокол Кв. 73№ 1228447/12.10.2018 г.; събрани са сведения и писмени доказателства от жалбоподателя, в резултат на връчено му искане № Р-22001418002665-040-001/30.05.2018 г.; извършени са проверки в информационния масив на НАП.

Констатациите на ревизиращия екип са обективирани в съставения на основание чл. 117 от ДОПК ревизионен доклад № Р-22001418002665-092-001/05.11.2018 г. В него е отразено, че основният предмет на дейност на „***“ ООД през процесния период е предоставяне на услуги по външно почистване на сгради и прозорци, различни довършителни дейности по фасади на сгради, подмяна на покривни ламарини и други дейности, изискващи въжен достъп. Тя е осъществявана изцяло на обекти, с местонахождение Република Франция, с получатели данъчно задължени лица, регистрирани за целите на ДДС в друга държава – членка – ALTAIS, VIN FR35451730592 и MORIN COUVERTURE ZINGUERIE, VIN FR63508868031. Към получателите са издавани данъчни документи – фактури, които са основание за начисляване на ДДС.

Предоставяните от жалбоподателя височинни услуги през ревизирания период са извършвана е от двама подизпълнители – „***“ ООД, ЕИК ********* и В. Г. В., ЕГН **********, които притежават сертификат за изпълнение на височинна работа, както и удостоверения А1, издадени от НАП за приложимото законодателство в областта на социалната сигурност при изпращане на служители на работа в чужбина. Подизпълнителите са издали данъчни фактури както следва: „***“ ООД – № 153/03.01.2018 г., с данъчна основа 12018.58 лв. и ДДС в размер 2403.72 лв., в която е обективирано извършването на „работа чрез въжен достъп“; В. Г. В. – с №№ 9/02.01.2918 г., 10/01.02.2018 г. и 11/02.03.2018 г., с данъчна основа в общ размер 25249.76 лв. и ДДС в общ размер от 5049.96 лв., в които е обективирано извършването на „работа чрез въжен достъп“. Ревизиращият екип е установил, че фактурираните услуги са изпълнени реално. Издадените данъчни документи съдържат реквизитите по чл. 114 и чл. 177 от ЗДДС. Процесните фактури са включени в дневника за покупки и справките-декларации за съответните данъчни периоди и по тях е упражнено право на приспадане на данъчен кредит от жалбоподателя. Приел е, че мястото на изпълнение на услугите се определя по правилата на чл. 21, ал. 4, т. 1 от ЗДДС и е извън територията на страната, поради което по аргумент от чл. 12, ал. 1 от ЗДДС и на основание чл. 86, ал. 3 от ЗДДС доставчиците по тях не е следвало да начисляват ДДС. Направеният в ревизионния доклад извод е, че поради неправомерното му начисляване и на основание чл. 70, ал. 5, във вр. с чл. 68, ал. 1, чл. 69, ал. 1 и чл. 9 от ЗДДС за получателя по фактурите не е възникнало право на приспадане на данъчен кредит. Ревизионният доклад е връчен на жалбоподателя на 07.11.2018 г.

Въз основа на него и на основание чл. 119 от ДОПК, компетентните съгласно чл. 119, ал. 2 от ДОПК органи по приходите са издали ревизионния акт, предмет на съдебен контрол, като изцяло са възприели изводите, направени от ревизиращия екип и отразени в ревизионния доклад. Ревизионният акт е връчен на жалбоподателя по електронен път на 07.01.2019 г. В срока по чл. 152, ал. 1 от ДОПК е обжалван пред директора на дирекция „ОДОП“ София при ЦУ на НАП. Потвърден е с Решение № 506/22.03.2019 г., постановено в срока по чл. 155, ал. 1 от ДОПК, в което са изложени съображения за наличие на предпоставката на чл. 70, ал. 5 от ЗДДС за отказ да се признае право на приспадане на данъчен кредит на жалбоподателя, тъй като процесните доставки са с място на изпълнение извън територията на страната и на основание чл. 86, ал. 3 от ЗДДС за тях не е следвало да бъде начисляван данък върху добавената стойност.

В хода на съдебното производство е прието и неоспорено от страните заключение по извършена съдебно – счетоводна експертиза от вещото лице Н.М.М..  От него се установява, че „***“ ООД  и от В. Г. В. /регистрирано физически лице по ЗДДС/ са отразили процесните фактури в дневниците за продажби и в справките – декларации за съответните данъчни периоди. Доставчиците са регистрирани по ЗДДС лица. Размерът на начисления от тях данък е общо 7453.68 лв. Това и размерът на ползвания от жалбоподателя данъчен кредит. Плащането на доставчиците и извършено по банков път. Начисленият данък е внесен ефективно. Съдът кредитира констатациите на експерта, като пълни и обосновани, дадени с необходимите професионални знания и опит.

         При така установеното от фактическа страна и на основание чл. 160, ал. 2 от ДОПК настоящият състав намира, че ревизионният акт е издаден от компетентен орган/чл. 119, ал. 2 от ДОПК/ и в предвидената от чл. 120, ал. 1 и ал. 3 от ДОПК форма. Съдържа всички реквизити съгласно чл. 120, ал. 1, т. 1 – т. 8 от ДОПК. Посочено е името и длъжността на органите, които го издават, номерът и датата на издаването му, данни за ревизираното лице, обхвата на ревизията, извършените действия в хода на ревизионното производство, мотивите за издаването му, разпоредителна част, в която е определена отговорността на ревизираното лице, пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва и подпис на издателя му. В съответствие с чл. 120, ал. 2 от ДОПК към ревизионния акт е приложен ревизионния доклад, който е неразделна негова част.

         Ревизионното производство е протекло при спазване на предвидените процесуални правила и не са допуснати нарушения на нормите, които го регламентират. Органите по приходите, в рамките на служебните си правомощия и компетентност, са изискали от ревизираното лице и неговите доставчици, всички намиращи се у тях писмени доказателства, относими към извършваната ревизия. Направили са необходимите справки в наличните информационни регистри. Ревизионният акт и приложеният към него ревизионен доклад съдържат подробно обсъждане на всички приобщени доказателства. От отразеното в тях по категоричен начин се изяснява кои факти са приети за установени и въз основана какви доказателства, както и следващите от това правни изводи. С оглед изложеното, съдът намира, че при провеждане на ревизията не са допуснати нарушения на административно-производствените правила, а издаденият ревизионен акт е обоснован.

         От приобщените доказателства се установява, че заповедта за възлагане на ревизия и заповедта за изменението и, ревизионният доклад и ревизионният акт са подписани от издателите им с валидни, към момента на подписването електронни подписи, положени в съответствие със Закона за електронния документ и електронния подпис.

От изложеното до тук следва, че оспореният ревизионен акт отговаря на изискванията на закона за материална компетентност на издателя му, процесуална законосъобразност и обоснованост. Затова съдът следва да обсъди съответствието му със материалния закон.

Като основание за издаването му е посочена разпоредбата на чл. 70, ал. 5 от ЗДДС, според която не е налице право на данъчен кредит за данък, който е начислен неправомерно. В случая изводът на органите по приходите за неправомерно начислен данък върху добавената стойност се основава на обстоятелството, че доставените услуги са с място на изпълнение извън територията на страната, поради което на основание чл. 86, ал. 3 от ЗДДС за тях не се начислява данък върху добавената стойност.

Спорният въпрос по делото е кое е мястото на изпълнение на процесните услуги и приложима ли е нормата на чл. 21, ал. 4, т. 1 от ЗДДС при извършване на преценката за това. Съгласно посочения законов текст мястото на изпълнение при доставка на услуга е мястото, където се намира недвижимият имот, когато услугата е свързана с недвижим имот. Предмет на доставените услуги е работа чрез въжен достъп по недвижими имоти, находящи се извън територията на страната, а именно в Република Франция, свързани с почистване на фасади, подмяна на покривни конструкции, външно почистване и други. В случая принципът е данъчното облагане да бъде извършено в мястото, където се ползват имотите и услугите /Решение на Съда от 03.09.2009 г., R. E., С-37/08/.  То е изключение от общото правило на чл. 21, ал. 2 от ЗДДС, според което място на изпълнение на доставка на услуга, когато получателят е данъчно задължено лице е мястото, където получателят е установил независимата си икономическа дейност. Съответна на чл. 21, ал. 4, т. 1 от ЗДДС е разпоредбата на чл. 47 от Директивата за ДДС, в приложното поле на която попадат доставките на услуги, които имат достатъчно пряка връзка с даден недвижим имот, тъй като чрез тях се облагородява самия недвижим имот. В случая е налице в достатъчна степен връзка между извършваните услуги и недвижимата собственост, съответно мястото, където се намира недвижимата собственост е място на крайното потребление на услугата. Съгласно Решение на С. от 07.09.2006 г., H. R. G., С-166/05, сборник 2006, стр. І-07749, т. 24, под нормата на чл. 9 (2) от Шеста директива следва да бъдат подведени доставките на услуги, които имат достатъчно директна връзка с недвижимия имот. Според решението пряка връзка е налице винаги, когато недвижимият имот е съществен и неизменен елемент от услугата и мястото на недвижимия имот съвпада с мястото на крайното използване на услугата. В този смисъл е и Решение от 03.09.2009 г., R. E., С-37/08, сб. 2009 г., стр. 0-7533, т. 36. Правилно е изследвана връзката между извършената услуга и недвижимата собственост включително с преценката дали крайния резултат от спорната услуга може самостоятелно да служи за изпълнение на целта на договора, ако не е обвързан с недвижимия имот и дали ако се отдели от този имот би била годен за потребление.

В настоящия случай дружеството-жалбоподател е издало фактури на френски данъчно задължени лица, идентифицирани с регистрационни номера за целите на ДДС и мястото на изпълнение на доставките е на територията на Република Франция. Затова извършените услуги са трайно и безусловно свързани с недвижимите имоти в Република Франция. Следователно те нямат и не могат да имат самостоятелно значение извън недвижимите имоти и връзката с последните е пряка и непосредствена. С оглед изложеното правилно е прието, че услугите следва да бъдат определени като такива по чл. 21, ал. 4, ал. 1 от ЗДДС и мястото им на изпълнение е мястото, в което се намира недвижимия имот – Република Франция. Чл. 12, ал. 1 от ЗДДС дава легално определение на „облагаема доставка“ - всяка доставка на стока или услуга по смисъла на чл. 6 и 9, когато е извършена от данъчно задължено лице по този закон и е с място на изпълнение на територията на страната, както и доставката, облагаема с нулева ставка, извършена от данъчно задължено лице, освен в случаите, в които този закон предвижда друго. От посочената разпоредба следва, че една от кумулативно изискуемите предпоставки за облагане на конкретна доставка с ДДС е тя да е с място на изпълнение на територията на страната. Чл. 86, ал. 3 от ЗДДС изрично предвижда, че данък върху добавената стойност не се начислява за доставка с място на изпълнение извън страната. В настоящия случай, както беше посочено по-горе процесните доставки на услуги – „работа чрез въжен достъп“ по силата на чл. 21, ал. 4, т. 1 от ЗДДС са с място на изпълнение в Република Франция. Затова на основание чл. 86, ал. 3 от ЗДДС доставчиците по тях не е следвало да начисляват данък върху добавена стойност. Начисляването му е неправомерно по смисъла на чл. 70, ал. 5 от ЗДДС и на основание посочения законов текст за получателя по тях не възниква право на приспадане на данъчен кредит. До този извод са стигнали и органите по приходите, издали оспорения ревизионен акт. Последният е издаден при наличие на материалните предпоставки за това и при правилно приложение на закона.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че отказът да му бъде признато право на приспадане на данъчен кредит води до двойно облагане с данък върху добавената стойност на процесните доставки, тъй като същият е реално платен от доставчиците му. Целта на режима на приспадане е стопанският субект да бъде освободен от тежестта на платения или дължимия данък в цялата му икономическа дейност и в крайна сметка той да бъде поет от крайния потребител на стоката или услугата. В случая, обаче, данъкът не е дължим, тъй като получените доставки, като изпълнени извън територията на страната не подлежат на облагане с ДДС. Затова и получателят по тях няма право да приспадне неправомерно начисления такъв.  Този извод не се променя от обстоятелството, че неговият доставчик е внесъл ефективно недължимия данък, тъй като това не прави доставката облагаема по смисъла на чл. 12, ал. 1 от ЗДДС.

Предвид всичко изложено настоящият състав намира оспорения данъчно ревизионен акт за законосъобразен. Подадената срещу него жалба е неоснователна и следва да се отхвърли.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 161, ал. 1, изр. трето от ДОПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско съгласно чл. 8, ал. 1, т. 3 от Наредба № 182004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения в размер на 703 лв.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК настоящия съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И  

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „***“ ООД, с ЕИК ***********, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. „***“ № 20, представлявано от управителя Д.Г.Д., срещу Ревизионен акт № Р-22001418002665-091-001/03.01.2019 г., издаден от К. Г. М. – началник сектор - възложител на ревизията и В. Б. Л. – главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, с който на основание чл. 70, ал. 5 от ЗДДС е отказано право на признаване на данъчен кредит за данъчни периоди 01.01.2018 г. – 31.01.2018 г., 01.02.2018 г. – 28.02.2018 г., 01.03.2018 г. – 31.03.2018 г., по фактури: № 153/03.01.2018 г., издадена от „***“ ООД, ЕИК ********** и фактури № 9/02.01.2018 г., № 10/01.02.2018 г. и № 11/02.03.2018 г., всички издадени от В. Г. В., ЕГН ********** в общ размер на 7453.68 лв./седем хиляди четиристотин петдесет и три лева и шестдесет и осем стотинки/, потвърден с Решение № 506/22.03.2019 г. на директора на дирекция „Обжалване и данъчно – осигурителна практика“ – София при Централно управление на Националната агенция за приходите, като неоснователна.

ОСЪЖДА „***“ООД, с ЕИК **************, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. „****“ № ***, представлявано от управителя Д.Г.Д. да заплати на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ София при Централно управление на НАП, със седалище и адрес на управление гр. София, ул. „***“ № *** сумата от 703.00 лв. /седемстотин и три лева/, представляваща съдебни разноски.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14 – дневен срок от връчването му на страните.

 

                                                                                     СЪДИЯ:/п/