Решение по дело №330/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 декември 2021 г. (в сила от 13 юни 2022 г.)
Съдия: Стела Александрова Динчева
Дело: 20217220700330
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 253

 

гр. Сливен, 21.12.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Сливен в публично заседание на осми декември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТЕЛА ДИНЧЕВА

 

при участието на секретаря Николинка Йорданова като разгледа адм.д. № 330 по описа за 2021 год. докладвано от съдия Динчева за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 76а от Закона за здравното осигуряване ЗЗО/.

Образувано е по жалба на МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен срещу Писмена покана за възстановяване на суми получени без правно основание изх.№ 29-02-18/30.08.2021 год. издадена от Директора на РЗОК Сливен, с която дружеството е поканено да възстанови доброволно неоснователно получена сума в размер на 1522, 41 лева.

В жалбата се твърди, че е подадено възражение срещу протокола за неоснователно получени суми, но съображенията на дружеството са оставени без внимание. Оспорващият счита покана за незаконосъобразна поради противоречие с материално-правните норми. В протокола за неоснователно получени суми било посочено, че при извършена проверка е установено, че м.с. Д. Д. е депозирала невярна декларация за работа при неблагоприятни условия, поради което лечебното заведение следва да възстанови неоснователно получена сума. Нарушението било повторно като елементарната справедливост изисквала в настоящия случай отговорността да е на В. б.. Твърди, че лечебното заведение няма практическа възможност да контролира и да установи не/истинността на депозираните декларации от работещите специалисти получаващи средства по методиката. Проверката се извършвала със специализиран софтуер в НЗОК, от където се получава и информацията за дублирано получаване на средства. Болницата можела единствено да се довери на своите специалисти – декларатори още повече, че невярното деклариране е свързано с наказателна отговорност. В случая болницата била само пощенска кутия за получените средства. Прави се искане съдът да отмени обжалваната писмена покана и да присъди направените по делото разноски.        

В съдебно заседание оспорващото дружество редовно призовано се представлява от адв.Б., който поддържа жалбата. Претендира присъждането на направените по производството разноски.

В съдебно заседание административният орган Директорът на РЗОК-Сливен чрез юрк. Д. оспорва жалбата като я намира за неоснователна. По-късно представя подробни писмени бележки.

Съдът след като обсъди релевираните с жалбата основания, доводите на страните в съдебно заседание и прецени събраните по делото доказателства намира за установено следното от фактическа страна:

Оспорващата МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен е лечебно заведение по смисъла на чл. 9, ал. 1, т. 1 от Закона за лечебните заведения – болница за активно лечение. В това си качество е сключила с Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ Договор № 200399/20.02.2020 год. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и/или извършването на амбулаторни процедури. Договорът е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗЗО и в съответствие с Националния рамков договор за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022 год. /НРД МД 2020-2022 год. /обн. ДВ бр. 7/24.01.2020 год. в сила от 01.01.2020 год./

Със Заповед № РД-09-1048/03.08.2021 год. на директора на РЗОК – Сливен е наредено да бъде извършена проверка на лечебното заведение по изпълнение на Договор № 200399/20.02.2020 год. със задача „Да се проверят декларираните от ЛЗ обстоятелства относими към дейност за м.юни 2021 год. по Методика съгласно чл.7а.1 и чл.7а.6 за лицето Д. Х. Д.-Д. с ЕГН ******хххх“. Срокът за извършване на проверката е определен от 03.08.2021 год. до 31.08.2021 год. Със заповедта е определено длъжностното лице от РЗОК Сливен, което да извърши проверката, както и е указано за резултатите от нея да бъде съставен протокол.

Назначената проверка е приключила с протокол за неоснователно получени суми № РД-13-05-187/18.08.2021 год. Констатациите на проверяващото лице са следните: лицето Д. Х. Д.-Д. е подадена в поименна декларация и Декларация-искане от МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен и МБАЛ-Сливен към ВМА-София; лицето е на п. т. д. с МБАЛ-Сливен към ВМА-София и е представила заверени копия от ДС № СН-3-191/18.01.2021 год. към ТД №214/01.09.1989 год., платежен документ за изплатени средства по Методиката, график-присъствена форма и декларация, където декларира, че през месец юни 2021 год. е р. в О. към МБАЛ-Сливен към ВМА-София и е о. з. г. на пациенти на интензивно лечение с Covid 19 по КПр №3, за месец юни 2021 год. към р. з. на лицето от МБАЛ-Сливен към ВМА-София е начислено допълнително трудово възнаграждение в размер на 1000 лева съгласно Методиката. Изводът, който е направил проверяващият е, че МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен не е спазила изискването на т.7а.6 от Методика за определяне на размера на сумите заплащани от НЗОК на изпълнители на медицинска помощ, дентална помощ и на МДД за работа при неблагоприятни условия по повод на обявената епидемична обстановка и че лечебното заведение дължи връщане на неоснователно получена сума в размер на 1 522, 41 лева по фактура № 01000000016/14.07.2021 год. на обща стойност 51 762, 09 лева. Протоколът за неоснователно получени суми е връчен на представляващия дружеството. На 25.08.2021 год. МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен подава възражение вх.№29-02-2 срещу протокол № РД-13-05-187/18.08.2021 год., в което твърди, че невярната декларация на м. с. Д. е повторна като първият случай касаел предходен месец. Тогава болницата е възстановила сумата на РЗОК. Елементарното чувство за справедливост изисквало да се ангажира отговорността и на В. б.. На В. б. също имало съставен протокол, което означавало че щели да се вземат средства и от двете лечебни заведения. На 27.08.2021 год. РЗОК Сливен е изпратила писмо до МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен, в което пояснява на дружеството, че за месец май лицето Д. Х. Д.-Д. не е подавана в поименна декларация и декларация-искане от МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен.

В хода на проверката извършена от административния орган са приложени освен горепосочените писма и протокол за неоснователно получени суми и декларация-искане за заплащане на средства за месец юни 2021 год. на лечебни заведения – изпълнители на болнична медицинска помощ подадена от д-р Б.Ч.-у. на МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен, с която същият е поискал допълнителни средства за трудови възнаграждения за 34 лица медицински и немедицински персонал на обща стойност 51 762, 09 лева, от които 17 762, 09 лева представляващи осигуровки и данък, както и поименна декларация на лицата имащи право да получават допълнителни възнаграждения за отчетния месец на лечебни заведения – изпълнители на болнична медицинска помощ за месец юни 2021 год., в която на ред 16 е посочено лицето Д. Х. Д.-Д.-м. с. в Г… извършваща наблюдение, лечение и специални грижи. С тези документи се изчерпват документите, които са част от административната преписка, съгласно изявление на административния орган обективирано в придружително писмо вх.№ СД-01-01-3237/16.09.2021 год.

Служебно от съда са изискани и приложени по делото:

-         фактура № 01000000016/14.07.2021 год. издадена от МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен с получател РЗОК-Сливен на обща стойност 51 762, 09 лева,

-         договор № 200399/20.02.2020 год. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и/или извършване на амбулаторни процедури с НЗОК, допълнително споразумение № 19/30.11.2020 год. към договор № 200399/20.02.2020 год., допълнително споразумение № 18/27.11.2020 год. към договор № 200399/20.02.2020 год.,

-         трудов договор № 640/02.01.2019 год. сключен на основание чл.111 от Кодекса на труда между МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен и Д. Х. Д.-Д., съгласно който договорът се сключва за неопределено време, работното време е непълно и то се определя в рамките на съществуващите правила на КТ и създадената от работодателя организация на вътрешния трудов ред, като служителят е задължен да съчетава работното си време с ангажиментите си по основното трудово правоотношение-л.95;

-         справка за отработените часове на персонала на МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен да месец юни 2021 год., от която е видно, че м. с. Д. Х. Д.-Д. има отработени 60 часа-л.99;

-         разчетно-платежна ведомост на МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД гр.Сливен за месец юни 2021 год., от която е видно, че на м.с. Д. Х. Д.-Д. е начислено б. т. в. в размер на 1111, 11 лева и 111, 11 ДОД-л.103;

-         допълнително споразумение № СН-3-191/18.01.2021 год. към трудов договор № 214/01.09.1989 год. сключено между МБАЛ-Сливен към ВМА-София и Д. Х. Д.-Д.-л.106;

-         фиш за заплата, от който е видно, че за месец юни 2021 год. същата е получила сумата от 1000 лева за „SARS-COV-2“;

-         присъствена форма за месец юни 2021 год. на МБАЛ-Сливен към ВМА-София, от която е видно, че Д. Х. Д.-Д. има отработени 173 часа-л.108;

-         декларация от Д. Х. Д.-Д., съгласно която за месец юни 2021 год. лицето е р. в МБАЛ-Сливен към ВМА-София в о. по а. и и. л. и към работната и заплата е начислено допълнително трудово възнаграждение в размер на 1000 лева съгласно Методиката за определяне на размера на сумите заплащани от НЗОК за работа при неблагоприятни условия по повод обявената епидемична обстановка-л.109;

-         протокол № РД-13-05-188/18.08.2021 год. за извършена проверка от РЗОК Сливен на МБАЛ-Сливен към ВМА-София, съгласно който лицето е на п. т. д. в МБАЛ-Сливен към ВМА-София и съгласно график-присъствена форма и декларация за месец юни 2021 год. Д. е р. в О…. към МБАЛ-Сливен към ВМА-София и е п. з. г. на пациенти на интензивно лечение с Covid-19 по КПр № 3и към заплатата и за месец юни 2021 год. от МБАЛ-Сливен към ВМА-София е начислено д. т. в. в размер на 1000 лева. Изводът, който е направен от проверяващите е, че не са допуснати нарушения от МБАЛ-Сливен към ВМА-София.

По делото са представени и приети като доказателство Заповед № РД-09-477/07.04.2021 год. ведно със справка към нея, Писмена покана за възстановяване на суми получени без правно основание № 29-02-7/19.05.2021 год., Протокол за неоснователно получени суми № РД-13-05-90/29.04.2021 год., Писмена покана за възстановяване на суми получени без правно основание № 29-02-9/25.05.2021 год., Протокол за неоснователно получени суми № РД-13-05-95/14.05.2021 год., Писмена покана за възстановяване на суми получени без правно основание № 29-02-11/09.06.2021 год. и Протокол за неоснователно получени суми № РД-13-05-124/01.06.2021 год., които съдът не следва да обсъжда, тъй като същите касаят друг период и не се отнасят до м.с. Д..   

В следствие на извършената проверка и съставения протокол за неоснователно получени суми е издадена процесната писмена покана, с която дружеството на основание чл.76а от ЗЗО е поканено да възстанови неоснователно получена сума в размер на 1522, 41 лева. Писмената покана е връчена на представляващия лечебното заведение на 30.08.2021 год. На 13.09.2021 год. е подадена жалбата срещу писмената покана и въз основа на нея е образувано настоящото производство.         

При така установеното от фактическа страна съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Оспорената в настоящото производство писмена покана представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК. Същата е основание за принудително събиране на суми чрез прихващане по административен ред. С нея е изразено едностранно властническо волеизявление на директора на РЗОК-Сливен в качеството му на административен орган. Писмената покана създава задължение за плащане и по този начин засяга законни интереси на адресата, поради което за него е налице правен интерес от оспорването. С оглед данните за съобщаване на акта – 30.08.2021 год. и датата на подаване на жалбата – 13.09.2021 год. съдът намира, че е спазен и преклузивния 14 дневен срок за оспорване по чл. 149, ал. 1 от АПК вр. чл. 76а, ал. 4 от ЗЗО.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съображенията на съда за това са следните:

Като извърши проверка за законосъобразност на оспорения акт на основанията сочени от оспорващия и служебно на всички основания по чл. 146 от АПК съдът приема следното:

Обжалваният акт е издаден от компетентен административен орган – директора на РЗОК Сливен като компетентността му произтича от разпоредбата на чл. 76а, ал. 3 от ЗЗО, съгласно която писмена покана за възстановяване сумите, получени без правно основание се издава от управителя на НЗОК, съответно директора на РЗОК.

Актът е в предписаната писмена форма и съдържа изискуемите реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК доколкото в приложимия специален закон липсват различни изисквания към формата и съдържанието на акта – посочено е наименованието на органа, който го издава, наименование и адресат на акта, съдържа разпоредителна част, с която се определят задълженията за адресата му, начина и срока на изпълнението им.

В акта обаче не са посочени фактическите и правни основания за издаването му, т.е. същият е немотивиран, което обуславя извод за неговата незаконосъобразност-основание за отмяна по чл.146, т.2 от АПК.

Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява да са разбере волята на административния орган. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт.

В разглеждания случай административният орган не е посочил фактически и правни основания за издаването на акта. Единствената правна норма посочена в акта е чл.76а от ЗЗО, според която в случаите, когато изпълнителят на медицинска и/или дентална помощ е получил суми без правно основание, които не са свързани с извършване на нарушение по този закон или на НРД, и това е установено при проверка от контролните органи по чл. 72, ал. 2, изпълнителят е длъжен да възстанови сумите. В писмената покана няма конкретни мотиви относно материалноправните основания за търсене на сумата от 1522, 41 лева обявена от административния орган като неоснователно получена. Не е изложено въз основа на какви обстоятелства органът приема, че тази сума е получена от лечебното заведение без правно основание. Действително с оглед на трайната съдебна практика мотивите могат да се съдържат и в друг документ, към който актът препраща и който се намира в административната преписка. В настоящия случай обаче директорът на РЗОК Сливен е препратил към издадения протокол за неоснователно получени суми № РД-13-05-187/18.08.2021 год. без да конкретизира фактическите основания въз основа, на които е направил извод за наличие на получена сума от лечебното заведение без правно основание. В процесната писмена покана дори е посочен втори протокол за неоснователно получени суми от 21.05.2021 год., който в последствие се оказа, че не съществува. Позоваването на два протокола в обжалвания акт без да са изложени констатациите от тези  протоколи в писмената покана несъмнено нарушава правото на защита на лечебното заведение, тъй като същото е затруднено да разбере въз основа на какви факти административният орган е изградил правните си изводи за наличие на суми получени без правно основание. Настоящият съд намира, че формалното препращане към протокола за неоснователно получени суми не може да се счита за излагане на мотиви така както изисква закона, тъй като актът, който създава права и задължения за адресата си е писмената покана и същата следва да съдържа конкретни мотиви във формата на фактически и правни основания за издаването и.

От друга страна позоваването на протокол за неоснователно получени суми № РД-13-05-187/18.08.2021 год. не внася яснота относно приетото за установено от органа, тъй като същият препраща към други документи, които не са част от административната преписка по издаването на процесната писмена покана. Посочените в този протокол документи видно от изричното изявление на органа не са описани в придружителното писмо, с което преписката е изпратена на съда и явно не са част от нея. Видно от протокола лекаря-контрольор в отдел „ДИОКМДПА“ към РЗОК-Сливен се позовава на извършена насрещна проверка на МБАЛ-Сливен към ВМА-София, при която е установено, че м.с. Д. за месец юни 2021 год. е получила допълнително трудово възнаграждение в размер на 1000 лева съгласно Методиката за определяне на размера на сумите заплащани от НЗОК на изпълнителя на медицинска помощ, дентална помощ и на МДД за работа при неблагоприятни условия по повод на обявената епидемична обстановка /Методиката/. Резултатите от тази проверка също не са отразени в протокола. В следствие на това установяване е прието, че МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД не е спазило изискването на т.7а.6 от Методиката.  

Евентуалните фактически основания не могат да се извлекат и от така цитираната в протокола Методика. Извършеното позоваване на т.7а.6 от Методиката не може да преодолее липсата на фактически основания, тъй като съгласно тази норма /в редакцията и към 30.06.2021 год. съгласно Методика за допълнение на Методиката за определяне на размера на сумите заплащани от НЗОК на изпълнителя на медицинска помощ, дентална помощ и на МДД за работа при неблагоприятни условия по повод на обявената епидемична обстановка № РД-НС-05-9-6/16.02.2021 год./-л.32, НЗОК предоставя средствата за възнагражденията по 7а.1 и т.7а.5 след подаване на „Декларация-искане за заплащане на средства за месец …………………… 2021 г.“ неразделна част към настоящата методика за брутни допълнителни възнаграждения (съответно за II и III категория труд) за едно лице и дължимите осигурителни вноски за сметка на работодателя, за всеки месец, изчислени за лицата в лечебното заведение, които отговарят на изискванията на 7а.1 и 7а.5, така че нетното допълнително трудово възнаграждение, което трябва да получи всяко едно от тях да е 1000 лева, съгласно националното законодателство. Т.е. т.7а.6 от Методиката създава задължение за НЗОК да предостави средства за трудови възнаграждения на определена категория лица след изпълнение от страна на лечебните заведения на определени условия. Нито в протокола за неоснователно получени суми, нито в процесната писмена покана не е посочено в какво точно се изразява нарушението на лечебното заведение, нито е посочено по какъв начин изплащането на сума в размер на 1000 лева на м.с. Д. за месец юни 2021 год. представлява нарушение на този текст. Не става ясно и защо тази сума е обявена за получена без правно основание като не е направен анализ на фактите цитирани в протокола за неоснователно получени суми. В тази връзка съдът намира, че в обжалвания акт не са изложени фактически и правни основания за неговото издаване и същият е немотивиран-основание за отмяната му поради съществено нарушение на процесуалните правила по смисъла на чл.146, т.3 от АПК.

Производството по чл. 76а, ал. 1 ЗЗО се провежда с цел възстановяване на суми от изпълнителите на медицински дейности сключили договор със здравната каса, получени без правно основание, които не са свързани с извършване на нарушение по този закон. Съобразно константната съдебна практика това са сумите представляващи вземания на НЗОК произхождащи от извършени без правно основание разходи за медицински дейности поради нарушение на договорното задължение на изпълнителя по договора за оказване на медицинска болнична помощ. В това производство се предполага наличието на сключен договор между изпълнителите на медицински дейности и здравната каса, с който се регламентират взаимоотношенията им. Редът и условията за осъществяване на контрол по изпълнението на договорите с НЗОК за оказване на болнична медицинска помощ на здравноосигурените лица и налагане на санкции за констатирани нарушения са изрично и изчерпателно уредени в чл. 70 – чл. 80.

В случаите, когато изпълнителят на медицинска и/или дентална помощ е получил суми без правно основание, които не са свързани с извършване на нарушение по смисъла на ЗЗО или на НРД и това е установено при проверка от длъжностни лица на РЗОК, изпълнителят е длъжен да възстанови сумите, по силата на изричната разпоредба на чл. 76а, ал. 1 ЗЗО. Съгласно ал. 2 на същата норма констатациите на финансовите инспектори се отразяват в протокол за неоснователно получени суми, срещу който проверяваното лице има право да представи писмено възражение. След изтичане на срока за възражение по ал. 2 директорът на РЗОК издава писмена покана за възстановяване на сумите, получени без правно основание, която се връчва на изпълнителя на медицинска и/или дентална помощ.

В конкретния случай отношенията между проверявания изпълнител на болнична медицинска помощ и НЗОК за процесния период са се регулирали от действащия към месец юни 2021 год. Договор № 200399/20.02.2020 год. за оказване на медицинска помощ по клинични пътеки и/или извършване на амбулаторни процедури с НЗОК и подписаните към него допълнителни споразумения № 18/27.11.2020 год. и № 19/30.11.2020 год. Съгласно чл.1, ал.1 от Договор № 200399/20.02.2020 год. изпълнителят /МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД/ се задължава да оказва на ЗОЛ по §2, ал.1 от ЗБНЗОК за 2020 год. медицинска помощ по КП от приложение № 17 „Клинични пътеки“ на НРД за медицински дейности за 2020-2022 год., между които и КП № 39 „Диагностика и лечение на бронхопневмония и бронхиолит при лица над 18 годишна възраст“. Съгласно чл.36, ал.1 от Договор № 200399/20.02.2020 год. изпълнителят се задължава да извършва Клинична процедура № 3 „Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи с механична вентилация и/или парентерално хранене“ и Клинична процедура № 4 „Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи без механична вентилация“. Съгласно чл.338в, ал.23 от НРД за медицински дейности за 2020-2022 год. по време на въведените с акт на министъра на здравеопазването противоепидемични мерки на територията на цялата страна НЗОК заплаща за КП № 39, КП № 48 и КП № 104 цена 1400 лв. за случаите, представляващи потвърден случай на COVID-19 (положителен резултат при приемане за хоспитализация или от проведено по време на хоспитализацията ВСМДИ „Полимеразна верижна реакция за доказване на COVID-19“ (код 92191-00) или извършен тест за откриване антиген на SARS CoV-2) (код 92191-01), съответно поставена диагноза с код U07.1 COVID-19. Съгласно чл.339а, ал.1 от НРД за медицински дейности за 2020-2022 год. Националната здравноосигурителна каса през 2021 г. закупува договорените с БЛС за периода 01.01. – 31.12.2021 год. обеми за дейностите по КПр по приложение № 8 към чл. 1 на Наредба № 9 от 2019 г. по определени с договора цени, между които и КПр № 3 и КПр № 4. Анализът на горецитираните правни норми налага изводът, че оспорващото лечебно заведение е имало надлежно сключен договор с РЗОК за извършване на посочените в договора дейности включително дейностите свързани с лечението на болни от COVID-19 като за РЗОК Сливен е възникнало съответното задължение да заплати извършените и отчетени дейности. Освен заплащането на тези дейности съгласно чл.344, ал.1, т.6 от НРД за медицински дейности за 2020-2022 год. Националната здравноосигурителна каса дължи закупуването на договорената и извършената дейност от изпълнителите на БМП от обхвата на пакета от здравни дейности гарантиран от бюджета на НЗОК съгласно Наредба № 9 от 2019 год. и за работа при неблагоприятни условия, свързани с обявено извънредно положение, съответно извънредна епидемична обстановка, съгласно методика, приета от НС на НЗОК и съгласувана с представителите на БЛС, определени по реда на чл. 54, ал. 3 от ЗЗО. Заплащането за работа при неблагоприятни условия се извърша съгласно правилата определени в МЕТОДИКА за определяне на размера на сумите, заплащани от НЗОК на изпълнители на медицинска помощ, на дентална помощ и на медико-диагностични дейности за работа при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка. Методиката е приета с решение на НС на НЗОК и публикувана на сайта на НЗОК на 14.04.2020 год. В ДВ бр.36/14.06.2020 год. е публикуван Договор № РД-НС-01-4-2 от 06.04.2020 год. за изменение и допълнение на НРД за медицински дейности за 2020-2022 год., с който се създава чл.362а, съгласно който изпълнителят на БМП има право на заплащане по чл. 344, ал. 1, т. 6, когато с акт на Народното събрание е обявено извънредно положение или с решение на Министерския съвет е обявена извънредна епидемична обстановка и изпълнителят на БМП изрично не е заявил, че не желае да получава такова заплащане. Условията, при които изпълнителите на болнична медицинска помощ могат да получат заплащане по тази Методика са определени в т.7. Съгласно т.7а.1 право на допълнителни трудови възнаграждения за наетия персонал, имат лечебни заведения, сключили договор с НЗОК, където персоналът, в т.ч. и този персонал, който е бил по график в спешното отделение, когато е приет пациентът, задължително е извършвал пряко дейностите по наблюдение, диагностика и лечение на пациенти, представляващи потвърден случай на COVID-19, съгласно въведена със Заповед № РД-01-724/22.12.2020 г. на министъра на здравеопазването дефиниция за случай по приложение № 1 към т. 2, и отразени в Национален регистър за борба с COVID-19. Съгласно т.7а.2 /редакция Решение № РД-НС-05-9-7 от 4.03.2021 г./ заплащането на допълнителни трудови възнаграждения се отнася за медицинския и немедицинския персонал, който е пряко зает с дейности по наблюдение, диагностика и лечение на пациенти, представляващи потвърден случай на COVID-19 съгласно въведена със Заповед № РД-01-724/22.12.2020 г. на министъра на здравеопазването дефиниция за случай по приложение № 1 към т. 2, и отразени в Национален регистър за борба с COVID-19, както и дейности по лабораторно изследване и потвърждение на случаи на COVID-19 в лечебното заведение - изпълнител на болнична медицинска помощ и по ЕГН и на основание сключения им трудов договор. Анализът на горецитираните разпоредби налага извода, че право да получат допълнително заплащане от НЗОК за работа при неблагоприятни условия по повод на обявената епидемична обстановка имат:1.лечебни завадения изпълнители на болнична медицинска помощ сключили съответния договор с НЗОК; 2. по отношение на медицински персонал, който задължително е извършвал пряко дейностите по наблюдение, диагностика и лечение на пациенти, представляващи потвърден случай на COVID-19, 3. и за който медицински персонал е налице сключен трудов договор със съответното лечебно заведение.

Начинът, по който става заявяването на допълнителните средства за работа при неблагоприятни условия по повод на обявената епидемична обстановка е уреден в т.7а.6 /редакция Решение № РД-НС-05-9-6 от 16.02.2021 год./-л.32-гръб, съгласно който НЗОК предоставя средствата за възнагражденията по 7а.1 и т.7а.5 след подаване на „Декларация-искане за заплащане на средства за месец …………………… 2021 г.“ неразделна част към настоящата методика за брутни допълнителни възнаграждения (съответно за II и III категория труд) за едно лице и дължимите осигурителни вноски за сметка на работодателя, за всеки месец, изчислени за лицата в лечебното заведение, които отговарят на изискванията на 7а.1 и 7а.5, така че нетното допълнително трудово възнаграждение, което трябва да получи всяко едно от тях да е 1000 лева съгласно националното законодателство.

В настоящия случай МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД е подала декларация-искане за заплащане на средства за месец юни 2021 год. на лечебни заведения-изпълнители на болнична медицинска помощ л.11-гръб, ведно с поименна декларация за лицата имащи право да получават допълнителни възнаграждения за отчетния месец на лечебни заведения – изпълнители на болнична медицинска помощ л.14, от която е видно, че за месец юни 2021 год. 34 лица от медицинския и немедицински персонал на болницата са отговаряли на условията за получаване на допълнително трудово възнаграждение в размер на 1000 лева. Издадена е и фактура № 01000000016/14.07.2021 год. с доставчик МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД и получател РЗОК-Сливен за 34 лица имащи право да получат допълнителни възнаграждения по Методиката с единична цена от 1 522, 41 лева /колкото е сумата по процесната писмена покана/ и обща стойност 51 762, 09 лева. В поименната декларация изрично е посочено каква по вид дейност са извършвали лицата като за м.с. Д. е отразено, че същата е извършвала наблюдение, лечение и специални грижи. Що се касае до последното условие на т.7а.2, а именно наличието на трудов договор на лицата със съответното лечебно заведение съдът намира, че и то е изпълнено. Видно от събраните служебно доказателства м.с. Д. Х. Д.-Д. има с. т. д. с МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД /л.95/ на основание чл.111 от Кодекса на труда-трудов договор за допълнителен труд при друг работодател. Договорът е сключен на 02.01.2019 год. и съгласно същият лицето изпълнява длъжността м. с. в г. о. като работното време е непълно и следва да се съчетава с работното време по основното трудово правоотношение. За месец юни 2021 год. м.с. Д. има отработени 60 часа съгласно график на л.99 и на същата е начислено допълнително трудово възнаграждение в размер на 1000 лева /чисто/ видно от ведомост представена от дружеството.

Във връзка с гореизложеното съдът намира, че лечебното заведение е изпълнило всички изискванията на т.7а.2 от Методиката по отношение на лицата по т.7а.1 и въз основа на т.7а.6 правилно РЗОК-Сливен е отпуснало исканите от лечебното заведение суми за допълнителни възнаграждения за работа при неблагоприятни условия в това число и по отношение на м.с. Д..

Издадената писмена покана за възстановяване на суми получени без правно основание се явява неправилна и незаконосъобразна като издадена в нарушение на приложимия материален закон, тъй като както вече бе посочено по-горе лечебното заведение е имало право да получи сумата от 1 522, 41 лева представляващи допълнително трудово възнаграждение за м.с. Д. за месец юни 2021 год., тъй като както лечебното заведение, така и самото лице са отговаряли на изискванията на Методиката.

Освен като издадена в нарушение на материалния закон писмената покана се явява и немотивирана и издадена в нарушение на чл.35 от АПК, съгласно който индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени съответно направени. В конкретния случай административният орган е издал акта без да се изяснят всички факти и обстоятелства от значение за случая. Органът се е задоволил само да отбележи и то в протокола за неоснователно получени суми, не и в самия административен акт, че МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД е допуснало нарушение на т.7а.6 от Методиката, без да извърши проверка и без да изложи мотиви защо счита, че за м.с. Д. не се полагат 1000 лева за работа при неблагоприятни условия за месец юни 2021 год. Не са събрани доказателства дали лицето отговаря на изискванията на т.7а.1 от Методиката и има ли право да получи сумата от 1000 лева от МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД. Административният орган е взел решение за издаване на акт с процесното съдържание без да изясни всички факти и обстоятелства от значение за разкриване на обективната истина, а видно от събраните служебно от съда доказателства ако го беше направил би стигнал до друг извод. Фактът, че м.с. Д. има с. о. т. д. с друго лечебно заведение, от където също е получила сума от 1000 лева за същия месец, не означава, че тя няма право да получи и от МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД. Видно от текста на т.7а.2 от Методиката заплащането на допълнителните трудови възнаграждения се извърша на основание „сключения им трудов договор“. Никъде в този текст на Методиката в редакцията към месец юни 2021 год. не е посочено, че допълнително възнаграждение може да се получи само по един трудов договор. Изискването е лицата да имат трудов договор с лечебно заведение, което има сключен договор с РЗОК и което приема и лекува болни с COVID-19. След като м. с. извършва пряко дейностите по наблюдение, диагностика и лечение на пациенти, представляващи потвърден случай на COVID-19 и в двете лечебни заведения и същата има с. т. д. с всяко от тях, то тя има право да получи от всяко лечебно заведение допълнително възнаграждение за работа при неблагоприятни условия по повод обявената епидемична обстановка.

За пълнота на гореизложеното съдът следва да посочи, че с Методика № РД-НС-05-9-13/30.06.2021 год. е създадена нова точка 7аа.6 в сила от 30.06.2021 год., според която след 30 юни 2021 год. нетното допълнително трудово възнаграждение по т. 7а.6 се изчислява процентно спрямо реално отработените часове за месеца в условията на изискванията по т. 7а.1 (нова), но този текст не касае процесния период, през който същият не е действал и не следва да намира приложение.  

Във връзка с всичко гореизложено съдът намира жалбата за основателна, а административният акт като издаден при същество нарушение на съдопроизводствените  правила, немотивиран и издаден в противоречие с материалния закон следва да бъде отменен.

При този изход на спора на оспорващото дружество следва да се присъдят разноските по делото като следва да се осъди РЗОК Сливен да заплати на МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД разноски по делото в размер на 250 лева, от които 50 лева държавна такса и 200 лева адвокатски хонорар.  

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 143, ал. 1 АПК Административен съд Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалбата на МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД Писмена покана за възстановяване на суми получени без правно основание с изх. № 29-02-18/30.08.2021 год. на Директора на РЗОК-Сливен.

 

ОСЪЖДА Националната здравноосигурителна каса да заплати на МБАЛ „Царица Йоанна“ ЕООД ЕИК……………. разноски по делото в размер на 250 лева, от които 50 /петдесет/ лева държавна такса и 200 /двеста/ лева адвокатски хонорар.   

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 14 дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Сливен пред Върховния административен съд.

 

 

 

                                                                      СЪДИЯ