Решение по дело №138/2020 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 54
Дата: 8 юни 2020 г. (в сила от 23 юни 2020 г.)
Съдия: Минка Иванова Китова
Дело: 20205630200138
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр.Харманли,  08.06.2020 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Харманлийски районен съд в открито съдебно заседание на  осми юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИНКА КИТОВА

                      

При секретаря: Т. Ч.

и с участието на прокурора: П. П.

като разгледа докладваното от  председателя   НАХД № 138 по описа на РС- Харманли за 2020 г., и след като обсъди  събраните доказателства поотделно и в съвкупност  и на   основание чл.378, ал.4,т.1 от НПК, вр. чл.78а, ал.1 НК,

 

 

Р Е Ш И:

         

ПРИЗНАВА  подсъдимия Н.Д.Т., роден на ***г***, българин, български гражданин, неженен, с висше образование,  управител на търговско дружество, с постоянен адрес ***, неосъждан, с ЕГН: **********,

 

ЗА ВИНОВЕН в това, че

 

На 06.05.2018г. в землището на с. Българин, общ.Харманли, обл.Хасково по път ІІ-76, км.63+700 в посока към гр.Харманли, при управление на моторно превозно средство, а именно - лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Шаран" с рег. номер ***, нарушил правилата за движение, а именно:

Чл. 15 ал. 1 от Закона за движението по пътищата: „На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната свободна лента";

Чл.16 ал.1 т.1 от Закона за движението по пътищата: „На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено: когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне" и по непредпазливост причинил средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение в движението на лявата ръка (счупване през кондилите на лявата раменна кост, закрито) на И. Н. Ю., ЕГН: ********** от гр.Харманли - престъпление по чл.343, ал.1 б."Б", вр. чл.342 ал.1 от НК, поради което и на основание чл.343, ал.1 б."Б", вр. чл.342 ал.1 от НК, вр. чл. 78а, ал.1 от Наказателния кодекс  го ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ и НАЛАГА административно наказание "Глоба" в размер на 1 000  /хиляда / лева.

На основание чл. 78, ал.4, вр. чл. 343г, вр. чл. 37, ал.1, т.7 от НК НАЛАГА на подсъдимия Н.Д.Т., роден на ***г***, с ЕГН: **********, със снета по-горе самоличност административно наказание "Лишаване от право да управлява МПС" за срок от 8 / осем/ месеца.

На основание чл. 189, ал.3 от НПК ОСЪЖДА  подсъдимия Н.Д.Т., роден на ***г***, българин, български гражданин, неженен, с висше образование,  управител на търговско дружество, с постоянен адрес ***, неосъждан, с ЕГН: **********, ДА ЗАПЛАТИ по сметка на ОДМВР – Хасково  сумата в размер на 1179,56 лева представляваща направени на досъдебното производство разноски за вещи лица.  

Решението подлежи на обжалване и протест пред Окръжен съд – Хасково в петнадесетдневен срок от обявяването му –  08.06.2020г.                                   

                                                                                                

 

 

Съдия:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Съдържание на мотивите

МОТИВИ

 

към Решение №  54 от  08.06.2020 г. на Районен съд – Харманли,    постановено по НАХД № 138 по описа за 2020 година

 

Производството е по реда на чл. 375 и сл. от НПК.

 

С Постановление за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание от 07.04.2020 г. на прокурор при Районна прокуратура – Харманли е внесено в съда предложение,  подсъдимия Н.Д. Делчев, ЕГН: **********  с адрес *** да бъде освободен от наказателна отговорност с налагане на административно наказание по реда на чл. 78а от НК, за престъпление по чл. 343, ал.1, б."б", вр. чл. 342, ал.1 от Наказателния кодекс - за това, че на На 06.05.2018г. в землището на с. Българин, общ.Харманли, обл.Хасково по път ІІ-76, км.63+700 в посока към гр.Харманли, при управление на моторно превозно средство, а именно - лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Шаран" с рег. номер X 0212 КВ, нарушил правилата за движение, а именно:

Чл. 15 ал. 1 от Закона за движението по пътищата: „На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната свободна лента";

Чл.16 ал.1 т.1 от Закона за движението по пътищата: „На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено: когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне" и по непредпазливост причинил средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение в движението на лявата ръка (счупване през кондилите на лявата раменна кост, закрито) на И , ЕГН: ********** от гр.Харманли - престъпление по чл.343, ал.1 б."Б", вр. чл.342 ал.1 от НК.

В съдебно заседание пред Районен съд – Харманли, РП – Харманли, редовно призовани, изразяват становище, който заяви, че поддържа внесеното предложение за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание. Представителят на държавното обвинение сочи, че следва да се наложи наказание „ глоба” в размер на 1000 лева и „ лишаване от право за управление на МПС „ за срок от 6 месеца.

Подсъдимият Н.Д. Д в, ЕГН: **********  с адрес *** , редовно призован, не се явява. Същият се представлява от защитника си адв. А.Г. ***. В хода на делото, сочи, че подзащитният му признава всички факти и обстоятелства изложени в обстоятелствената част на постановлението на РП – харманли и се признава виновен.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност и взе предвид становищата и възраженията на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

Подсъдимият подсъдимия Н.Д. Делчев е роден на ***г***, българин, български гражданин, неженен, с висше образование,  управител на търговско дружество, с постоянен адрес ***, неосъждан, с ЕГН: **********.

Видно от приложената по делото Справка за съдимост, рег. № 15, издадена от Районен съд – Харманли на 06.01.2020 г. подсъдимият Н.Д. Делчев, не е осъждан и няма данни да освобождаван от наказателна отговорност с налагане на административно наказание по чл. 78а от Наказателния кодекс. За същия са събрани характеристични данни, положителни по своята насоченост, доколкото липсват вписани данни за регистрирани криминални прояви и нарушения на обществения ред. няма данни лицето да поддържа връзки и контакти с лица от криминалния контингент и се ползва с авторитет сред живущите в гр. Харманли, ул. „  . Според отразеното в приложената декларация за семейно и материално положение, семейството му се състои от него самия и Станислав Т., син на 4 години.. Трудови доходи, както и такива от други източници не получава, притежава ½ ид. част от къща, лек автомобил марка "Фолксваген”, модел " Шаран", регистриран на негово име.

Подсъдимият Н.Т. е правоспособен водач на моторно превозно средство, като съшия притежавал валидно издадено свидетелство за управление на моторно превозно средство № *********. издадено на 08.07.2010 година от МВР-Хасково, валидно до 08.07.2020 година, с придобити категории „А"; „АМ"; „В"; „С"; "М" и „Ткт". Обв.Т. имал издадени 2 броя фишове за нарушение ма разпоредби от Закона за. движение по пътищата.

Подс.Т. притежавал и ползвал лек автомобил марка "Фолксваген",  модел "Шаран" с рег. номер X 0212 КВ.

На 05.05.2018 година. Подс. Т. отишъл с притежавания от него лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Шаран" с рег. номер X 0212 КВ, в град Бургас, за да оглежда с цел покупка камиони. След като не харесал камион, който да купи, подс.Т. с управлявания от него лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Шаран", с рег. номер X 0212 КВ, тръгнал да се прибира към град Харманли, като пътя му минавал през град Елхово и град Тополовград.

На 06.05.2018 година, в часовия интервал между 05,30 часа и 06,00 часа подс.Т. с управлявания от него лек автомобил марка "Фолксваген", модел 'Шаран" с рег. номер X 0212 КВ след като бил подминал село Българин, община Харманли и се движел по посока към град Харманли, по път ІІ-76, като се "намирал в района на км. 63+700 з землището на село Българин, община Харманли.

Път ІІ-76, в района, на км. 63+700, се намирал в землището на село Българин, община Харманли и представлявал асфалтов път, със зърнеста структура, с гладка повърхност, без деформации, с положена ясно отличима хоризонтална маркировка. Същият път бил двулентов с непрекъсната осева линия, разделяща двете ленти за движение, с прекъснати осеви линии по левия и десния ръб на платното. В дясно от пътното платно /в посока от град Харманли към село Българин/ се намирал метален тръбен профил, с диаметър от 6 см, с монтирана вертикална пътна сигнализация: пътен знак А27- Кръстовище с път без предимстно отдясно; пътен знак В24- забранено изпреварването на автомобили и мотоциклети с кош, който бил използван за ориентир при извършване на огледа по досъдебното производство, и се намирал на 0,90 м вдясно от десния ръб на платното/, който бил определен за базова линия/ за движение върху банкета.

Същият ден  на 06.05.2018 година, по път 11-76 от град Харманли в посока към село Българин се движел и лек автомобил марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС, който бил управляван от свид.И Ю , като в същия се возели като пътници свид. В , свид.Ат , свид.М и свид. Б , и които пътували към село Коларово, където работели като полски работници.

Управлявайки лекия автомобил марка "Фолксваген", модел "Шаран" с per. номер X 0212 KB, в землището на село Българин, община Харманли, по път ІІ-76 в района на км.63+700, в процеса на излизане от ляв завой, управлявания от обв.Т. автомобил марка "Фолксваген", модел "Шаран" с per. номер X 0212 KB се движел със скорост от 81,3 км/час. По необясними от техническа гледна точка причини и без да се налага от конкретните пътни обстоятелства, както и без да е предприема маневра „заобикаляни" или изпреварване" автомобила управляван от подс.Т., въпреки нормативната установените изисквания Чл.15 ал.1 от Закона за движението по пътищата: „На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната свободна лента" и Чл.16 ал.1 т.1 от Закона за движението по пътищата: „На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено: когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне" се отклонил наляво от посоката си на движение и навлезнал в насрещната лента за движение- в посока към село Българин, община Харманли. В това време по път по път II-76 в района на км.63+700 в посока на движение към село Българин, се движел автомобил марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС, управляван от свид.Искрен Юлиянов, който се движел със скорост от 45 км/ час. Подс. Т. не забелязал, но имал възможност да забележи, насрещно движещото се МПС- лек автомобил марка  „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС, управляван от свид.Юлиянов и управлявания от него автомобил продължил да се движи в насрещната лента за движение.

При така създалата се ситуация, между автомобила, управляван от подс.Т. - марка "Фолксваген", модел "Шаран" с per. номер X 0212 KВ и автомобила, управляван от свид.Юлиянов - марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС възникнал удар, който възникнал в лентата за движение на автомобил марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС. Ударът между двете МПС-та настъпил в място, с параметри на първоначалния контакт между двете МПС-та, както следва: на около 100,30метра след ориентира /по дължина/ и на около 2,00 метра вляво от базовата линия /десния ръб на платното за движение/ - по широчина. Ударът между двете МПС-та, управлявани от подс. Т. и свид.Юлиянов бил кос, при челен сблъсък, като предната челна лява част на автомобила управляван от подс. Т. марка "Фолксваген", модел "Шаран" с per. номер X 0212 KB се ударила в предната челна лява част на автомобил марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС, управляван от свид.Юл в.

Вследствие на удара, управлявания от свид.Юлиянов бил деформиран, с деформации по предна челна част- огънат преден капак, преден ляв калник, предна маска, както и деформирана предна греда над радиатора и предна челна долна дъска. От възникналото ГГГП и удара на автомобила управляван от свид.Юлиянов- марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС и автомобила, управляван от обв.Т.- марка "Фолксваген", модел "Шаран" с per. номер X 0212 KB, пътниците возещи се в автомобила, управляван от свид.Юлиянов получили следните телесни увреждания, както следва: свид.Искрен Наумов Юлиянов- счупване на кондилите на лява раменна кост, закрито, както и вторична контрактура на лявата лакътна става, което е причинило затруднение в движението на лявата ръка за повече от 30 дни; на свид.Васил Петров Василев- контузия на гръдния кош- счупване на 8 и 9 ребра в лява; контузия на главата- рана на лява очница с околно кръвонасядане; оток с кръвонасядане на палеца на дясната ръка; контуция и болезненост на врата, които са причинили разстройство на здравето извън случаито на чл. 128 и чл.129 НК: на свид Мария Томова- контузия на гръдния кош, шията и лявата глезенна става проявена с чувство за болка, което е причинило страдание, без растройствр на здравето. Свид.Ат  Де  и свид.Б не били получили телесни увреждания.

При управлението на моторното превозно средство- лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Шаран" с per. номер X 0212 KB, подс. Н.Т. не съобразил поведението си на водач с нормативно предвидените разпоредби на Чл.15 ал.1 от Закона за движението по пътищата: „На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната свободна лента" и Чл.16 ал.1 т.1 от Закона за движението по пътищата: „На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено: когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне",.като не се е движил най-вдясно по платното за движение по пътищата, както и е навлезнал в лентата за насрещно движение, без да е предприем маневра „изпреварване" или „заобикаляне" и без да е необходимо това от конкретните условия на пътната обстановка.

От техническа гледна точка станалото ПТП би могло да се избегне, ако управлявания от подс. Т. лек автомобил би продължил движението си в собствената лента за движение в посока към град Харманли.

От заключението на вещото лице по назначената в хода на досъдебното производство съдебно - медицинска експертиза по писмени данни се установява, че в следствие на настъпилото произшествие, свид. Искрен Наумов Юлиянов, ЕГН: ********** от гр.Харманли е получил  средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение в движението на лявата ръка (счупване през кондилите на лявата раменна кост, закрито) . Тези увреждания, според вещото лице, са причинили средна телесна повреда по смисъла на чл. 129 от НК изразяваща се в затруднение в движението на лявата ръка (счупване през кондилите на лявата раменна кост, закрито)

Със заключението на вещото лице по назначената и извършена в хода на разследването автотехническа експертиза е установен в детайли механизмът на настъпване на транспортното произшествие. Установено е мястото на удара между двата автомобила.  Мястото на удара на лек автомобил марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС  и лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Шаран" с per. номер X 0212 KB,  е в землището на с. Българин, общ.Харманли, обл.Хасково по път ІІ-76, км.63+700 в посока към гр.Харманли.

От техническа гледна точка, при конкретната пътна обстановка, причините за възникналото ПТП, станало на 06.05.2018г.   в участъка  гр. Харманли – с. Българин са: Предприемане и изпълнение на маневра” отклонение наляво”, с навлизане в лентата за насрещното движение, от стана на водача на лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Шаран" с per. номер X 0212 KB в момента когато по нея се движил лек автомобил марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС  , управляван от Искрен Юлиянов от гр. харманли, в посока гр. Харманли към с. Българин.

Установено е при конкретната пътна обстановка, че Водачът на лек автомобил марка „Фолксваген", модел „Шаран" с per. № X 0212 KB, е имал техническа възможност да види насрещно движилия се лек автомобил марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС и да предотврати ПТП-е, като съобрази действията си с него - да запази траекторията на движение на автомобила в собствената му лента. Водачът на лек автомобил марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС, е нямал техническа възможност да предотврати ПТП-е, чрез своевременно аварийно спиране. В момента на навлизане на лекия автомобил марка „Фолксваген", модел „Шаран" с per. № X 0212 KB в лентата за насрещно движение, лекият автомобил марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС се е намирал преди мястото на удара на разстояние по-малко от размера на опасната си зона за спиране.

От техническа гледна точка, при конкретната пътна обстановка, причини за възникването на ПТП-е, станало на 06.05.2018 г., на път 11-76, при км. 63+700, в участъка гр.Харманли - с.Българин, са: Предприемане и изпълнение на маневра „отклонение наляво", с навлизане в лентата за насрещно движение, от страна на водача на лек автомобил марка „Фолксваген", модел „Шаран" с per. № X 0212 KB, в момент когато по нея се е движил лек автомобил марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС, управляван от  И от гр.Харманли, в посока от гр.Харманли към с.Българин. В следствие на произшествието са били нанесени материални щети на лек автомобил „Фолксваген Шаран" с per. № X 0212 KB и лек автомобил „Опел Кадет" с рег.№ X 9302 АС и телесни увреждания на водача на лекия автомобил „Опел Кадет" – Ис и на пътувалите в същия автомобил – Ва , Ат , Б и М , всички от гр.Харманли.

Гореизложената фактическа обстановка се доказва по безспорен начин от събраните на досъдебната и съдебната фаза на производството писмени доказателства, посочени на съответното място по – горе, както и от приобщените към доказателствата по делото по реда на чл. 281 и чл. 283 от НПК, писмени материали, съдържащи се в досъдебното производство: протоколи, справки и бюлетини за съдимост, от заключенията на вещите лица по назначените химическа, автотехническа, оценъчна и съдебномедицинска експертизи, които съдът възприема като обективно, компетентно и безпристрастно изготвени, както и от ангажираните гласни доказателствени средства, чрез проведените разпити на свидетели и дадените в хода на разследването обяснения от страна на обвиняемата.

С оглед изложеното, настоящият съдебен състав намира, че при така констатираната фактическа обстановка и след обсъждане на направените доводи относно съставомерността и правната квалификация на престъпното деяние, представителят на държавното обвинение е направил законосъобразен извод, че подсъдимият Н.Д. Делчев е осъществил деяние, което да бъде субсумирано под състава на престъпление по чл.343, ал.1 б."Б", вр. чл.342 ал.1 от НК,поради следните доводи от правна страна:

За да бъде осъществен съставът на престъпление, предвиден в цитираната разпоредба - чл. 343, ал.1 б."б", вр. чл. 342, ал.1 от Наказателния кодекс, за което на подсъдимия е било повдигнато обвинението, с предложение да бъде признат за виновен по него и съответно – освободен от наказателна отговорност по реда на чл. 78а НК, респ. деянието да е довършено от обективна страна, е необходимо деецът с деяние по 342, ал. 1 от НК по непредпазливост да причини, т.е. в резултат на инкриминираната дейност да е настъпил някой от изброените съставомерни резултати: значителни имуществени вреди, тежка или средна телесна повреда на едно или повече лица или смърт на едно или повече лица. Извършеното деяние в случая съставлява изобщо престъпление, когато и защото настъпват от обективна гледна точка, като негов престъпен резултат квалифициращите обстоятелства на умишленото престъпление по чл. 342, ал. 1 НК. Те са такива обстоятелства, които сочат на реално увреждане – в случая – причиняване на средна телесна повреда, недвусмислено установено от заключението на вещото лице, с тази разлика, че деецът действа по непредпазливост като форма на вината. Изпълнителното деяние с оглед препращането към разпоредбата на чл. 342, ал. 1 от НК се изразява в нарушаване на правилата за движение при управление на превозно средство, които са различни за отделните видове транспортни средства и се регулират от разнообразни нормативни актове. Т.е. налице е бланкетна диспозиция на наказващата норма, която обаче се запълва откъм необходимо съдържание винаги и само от онези правила за движение, които са били в сила по време и по място на извършване на правнорегламентираната дейност по управление на моторно превозно средство.

Последното налага да бъде изрично изтъкнато, че по делото се установи от обективна страна, че подсъдимият Н.Д. Де  в землището на с. Българин, общ.Харманли, обл.Хасково по път ІІ-76, км.63+700 в посока към гр.Харманли, при управление на моторно превозно средство, а именно - лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Шаран" с рег. номер X 0212 КВ, нарушил правилата за движение, а именно:

Чл. 15 ал. 1 от Закона за движението по пътищата: „На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната свободна лента";

Чл.16 ал.1 т.1 от Закона за движението по пътищата: „На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено: когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне" и по непредпазливост причинил средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение в движението на лявата ръка (счупване през кондилите на лявата раменна кост, закрито) на Ис ЕГН: ********** от гр.Харманли.

Очевидно деянието е осъществено от подсъдимият при нарушаване на правилата за движение по пътищата – в случая визирани в относимата разпоредба на чл. 15, ал.1 от ЗДвП, предвиждаща задължение за участниците в движението да водачите на пътни превозни средства на пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната свободна лента.

Също така е нарушена разпоредбата на 16, ал.1,т.1 от ЗДвП, която задължава на пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено: когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне. Нещо, което не е било изпълнено от водача на едно от моторните превозни средства, участници в транспортното произшествие в лицето на подс. Н.Д. Делчев и очевидно, поради нарушаване на посочените правила, се е стигнало и до настъпване на процесното транспортно произшествие, явяващо се пряка и непосредствена последица от извършването му.

На следващо място, освен деяние, недвусмислено установено е настъпването и на съставомерния резултат – причиняване на средна телесна повреда на пострадалото лице – свид. Ис , ЕГН: ********** от гр.Харманли  и то в причинно – следствена връзка с деянието и в частност с причиненото пътно – транспортно произшествие, наличието на каквато връзка недвусмислено се обосновава от заключението на вещите лица по назначените на досъдебното производство автотехническа и съдебномедицинска експертизи.

От субективна страна деянието на подсъдимия е извършено непредпазливо, при условията на небрежност. Същият не е целял и не е предвиждал настъпването на престъпния резултат, но е бил длъжен и е могъл да го предвиди. Съставомерните последици са настъпил по причина, че деецът не е съобразил поведението си с обстоятелствата, които в конкретния случай са оказали влияние за причиняване на процесното пътнотранспортно произшествие, преценени от гледна точка на релевантните за ситуацията правила за движение по пътищата. В случая при обосноваване на вината и нейната форма е без значение дали самото нарушаване на правилата за движение е станало умишлено или непредпазливо, като в конкретната хипотеза не е налице и съпричиняване на вредоносния резултат от страна на някой измежду другите участници в движението. Решаващо в случая от гледна точка въпроса за отговорността на подсъдимия е наличието именно на негово виновно поведение като водач на ППС, в каквато връзка е показателно заключението на вещото лице по назначената автотехническа експертиза, според което причината за възникване на произшествието е предприемане и изпълнение на маневра „отклонение наляво", с навлизане в лентата за насрещно движение, от страна на водача на лек автомобил марка „Фолксваген", модел „Шаран" с per. № X 0212 KB, в момент когато по нея се е движил лек автомобил марка „Опел", модел „Кадет" с рег.№ X 9302 АС, управляван от Ис , от гр.Харманли, в посока от гр.Харманли към с.Българин.

За извършеното от подсъдимия Н.  Т. престъпление е предвидено наказание е лишаване от свобода до три години или пробация, предвид характера и степента на телесното увреждане, причинено на свид. Искрен Наумов Юлианов, от гр.Харманли. С престъплението не са нанесени съставомерни имуществени вреди. Подсъдимият до момента не е осъждан и не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на глава VII от НК. Съдът счита, че са налице предпоставките за приложението на чл. 78а от НК, като същевременно не се установи наличието на визираните в ал. 7 на чл. 78а НК законови пречки за това.

При индивидуализацията на административното наказание, което следва да бъде наложено на дееца, съдът намира, че определянето на "глоба" в размер, на законовия минимум, а именно 1000 лева, ще бъде в съответствие с данните за личността на подсъдимия. Същият, както вече бе посочено е неосъждан, т.е. с чисто съдебно минало, за него в съдебно заседание са събрани данни за личността, които го характеризират в положителен план. В досъдебна фаза дава не дава обяснения по случая. В съдебното производство се признава за виновен по повдигнатото му обвинение, следователно цялостното му процесуално поведение следва да бъде окачествено като положително. За подсъдимия Т. не са събрани доказателства за наличие на отегчаващи вината обстоятелства. По този начин размерът на административното наказание "глоба" е определен в установения законов минимум от 1000 лева, бе определен при многобройни смекчаващите вината обстоятелства и съобразен с материалното състояние на подсъдимия, данни за което се съдържат единствено в подписана от него декларация за семейно положение и имуществено състояние и при снемане на самоличността му в съдебно заседание. Така наложеното административно наказание се явява и в синхрон с изискванията на закона от гледна точка на доказателствения материал по делото и житейската справедливост, както и с оглед обществената опасност на деянието и дееца, във връзка с горепосочените смекчаващи отговорността обстоятелства, преценени в тяхната съвкупност. Същото е обосновано и справедливо и с него в най – пълна степен биха се постигнали целите на личната и генерална превенция заложени в закона. Целият комплекс от обстоятелства, анализирани по – горе и аргументите за целите на наказанието в т.ч. и административното наказание изключват наличието на основание за приложение на разпоредбата на чл. 78а, ал. 4 от НК, предвиждаща възможност за налагане на подсъдимия, наред с наказанието глоба, и на административно наказание "лишаване от право да управлява моторно превозно средство".

С оглед крайния извод за виновността на лицето, привлечено към отговорност, за описаното в депозираното постановление деяние, в тежест на подсъдимия Н.Т. следва да бъдат възложени и направените по делото разноски на досъдебното производство за заплащане възнаграждение на вещи лица и същият бе осъден да заплати по сметка на ОД на МВР – Хасково сумата общо в размер на 1179,56 лева , представляваща направени по делото разноски за възнаграждения на вещи лица по назначените съдебно – медицински експертизи, химически експертизи и автотехническа експертиза. На основание чл. 78, ал.4, вр. чл. 343г, вр. чл. 37, ал.1, т.7 от НК съдът наложи  на подсъдимия Н.Д.Т., със снета по делото самоличност административно наказание "Лишаване от право да управлява МПС" за срок от 8 / осем/ месеца.

 

Мотивиран така и на основание чл. 378, ал. 4, т.1 от НПК, съдът постанови решението си.

 

 

 

                                                                   СЪДИЯ: