Р Е Ш Е Н И Е
№ …………../гр.Добрич,
20.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на двадесет и
първи март две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : СИЛВИЯ САНДЕВА
При участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа докладваното от
председателя адм.д. № 627/2021 г. по описа на Административен съд - Добрич и за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145,
ал. 1 от АПК.
Образувано е по подадена чрез
пълномощник жалба от „Д.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХ, със седалище и адрес на управление:
град ХХХХХ, представлявано от Д.Т.М., срещу писмо с изх.№
ИП-07-224-003/25.11.2021 г. на кмета на община Каварна, в което е обективиран
отказ за категоризиране на заведение за хранене и развлечения по заявление -
декларация с вх. № ИП-07-224/07.07.2021 г.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на оспорения отказ
поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила и неправилно приложение на материалния закон. Оспорват се изводите на
органа за непълнота и нередовност на представените документи за категоризиране
на обекта. Иска се съдът да отмени акта и да върне преписката на кмета на
община Каварна, като го задължи да се произнесе по същество с мотивирано
решение в установения в чл. 130, ал. 7 от ЗТ срок. Претендират се разноски по делото.
Ответникът – кметът на община Каварна,
чрез процесуалния си представител, оспорва допустимостта, респективно
основателността на жалбата по подробно изложени в писмена молба съображения. Иска
прекратяване на производството по делото или евентуално отхвърляне на жалбата,
както и присъждане на разноски по делото.
Административният съд, като взе
предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото
доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:
Жалбата е подадена в срок, от
легитимирано лице, адресат на акта, поради което е процесуално допустима.
Не могат да се споделят възраженията на ответника, че жалбата е
преждевременно подадена срещу неподлежащ на обжалване административен акт, тъй
като с обжалваното писмо са дадени указания по чл. 130, ал. 2 от ЗТ за
представяне на документи и обяснения, а не е постановен изричен отказ по чл.
130, ал. 3 от ЗТ.
За характера на един акт се съди по неговото съдържание, а не по неговото
наименование. От съдържанието на процесното писмо е видно, че административният
орган се е произнесъл по същество на искането, като е указал на жалбоподателя,
че следва да подаде ново заявление за категоризиране на обекта и да извърши
корекция на капацитета на заведението за хранене. От изложеното следва, че писмото
няма уведомителен характер, а инкорпорира в себе си отказ по подаденото
заявление на дружеството. Касае се за краен, приключващ производството акт, а
не за акт по смисъла на чл. 21, ал. 5 от АПК, поради което е налице годен
предмет на съдебен контрол.
Разгледана по същество, жалбата е основателна, макар и не по всички
изложени в нея съображения.
От данните по делото се установява, че административното производство е
започнало по заявление - декларация с вх.№ ИП-07-224/07.07.2021 г., подадено от
“Д.” ЕООД, чрез Д.И.Д., с което е поискано потвърждаване на категория “две
звезди” на заведение за хранене и развлечения, съставляващо ресторант “Дукова
къща”, находящо се в град Каварна, Морска зона, с капацитет на местата за
сядане – 50 места на закрито и 100 места на открито. Към заявлението са
приложени копие на договор за наем от 01.01.2016 г., нотариален акт за
покупко-продажба на недвижим имот, диплома за завършено висше образование, удостоверение
за въвеждане в експлоатация на строеж “Преустройство и надстрояване на
съществуваща сграда в заведение за обществено хранене и жилищен етаж” с
идентификатор 35064.501.2332.1 по КККР на гр. Каварна и разрешение № 28/2020 г.
за поставяне на преместваем обект – тенти и навес към ресторант “Дукова къща” с
обща площ от 194 кв.м., разположени в ПИ 35064.501.4245, 35064.501.9673 и
35064.501.3663 по КККР на гр. Каварна, издадено от главния архитект на община
Каварна.
Заявлението е разгледано на заседание
на работна група от ОЕККТО, проведено на 12.07.2021 г., на което е прието, че
предоставените документи съответстват на изискванията на чл. 129, ал. 1 и ал. 2
от ЗТ, като е предложено да бъде открита процедура по категоризиране на
туристическия обект и да бъде издадено временно удостоверение за откритата
процедура по категоризиране за срок от 3 месеца.
За обекта е издадено временно
удостоверение за открита процедура по категоризиране № 026-2021/12.07.2021 г. от
кмета на община Каварна със срок на валидност от 12.07.2021 г. до 12.10.2021
г.
С писмо с изх. №
ИП-07-224-001/02.11.2021 г. на кмета на община Каварна заявителят е уведомен,
че при извършена от ОЕККТО проверка на заявлението са установени непълноти в
подадените документи, несъответстващи на изискванията на чл. 129, ал. 1 от ЗТ,
изразяващи се в следното : представеният договор за наем е с изтекъл срок на
действие, в него липсва описание на имота, който се отдава под наем, както и
индивидуализиращи данни съгласно чл. 129, ал. 1, б. “е” от ЗТ; приложеният
нотариален акт не фигурира в подаденото заявление и в приложения договор за
наем; в заявлението е посочен капацитет от 50 места на закрито и 100 места на
открито, описаните 100 бр. места на открито са разположени върху терен публична
общинска собственост, за ползването на която не е представен и приложен
договор, удостоверяващ правото на ползване съгласно чл. 129, ал. 3, б. “г” от
ЗТ; към заявлението липсват приложени документи съгласно чл. 129, ал. 2 от ЗТ –
управител на дружеството е Д.М., а заявлението е подадено от Деян Дуков без
приложено изрично пълномощно. В писмото е посочено, че констатираните непълноти
и нередовности следва да бъдат отстранени в 14 – дневен срок от получаване на
уведомлението с изричното предупреждение, че при неотстраняването им в указания
срок категоризиращият орган ще постанови отказ за определяне на вид и категория
на обект на основание чл. 130, ал. 3 от ЗТ.
Уведомлението е връчено лично на
управителя на “Д.” ЕООД на 03.11.2021 г. съгласно известие за доставяне на л.
40 от делото.
В отговор на писмото е подадено заявление
от дружеството с вх. № ИП-07-224-002/15.11.2021 г., с което са представени
договор за наем на недвижим имот от 12.11.2021 г. с нотариална заверка на
подписите, 2 броя разрешения № 3/05.02.2019 г. и № 1/09.12.2019 г. за поставяне
на временни преместваеми постройки и съоръжения за търговия - тента и навес с
обща площ от 100 кв.м. и слънцезащитна тента с площ от 132 кв.м. към ресторант
“Дукова къща”, издадени от главния архитект на община Каварна, нотариален акт и
договор за продажба на недвижим имот – прекратяване на съсобственост от
08.05.2006 г., сключен между община Каварна и Иван Дуков Митев, както и нотариално
заверено пълномощно от управителя на “Д.” ЕООД в полза на пълномощника Д.И.Д..
С обжалваното писмо изх.
ИП-07-224-003/25.11.2021 г. кметът на община Каварна е уведомил жалбоподателя,
че при проверка на допълнително представените документи е установено, че приложеното
пълномощно е с нотариална заверка на подписа от 15.11.2021 г., поради което упълномощаването
на Д.И.Д. е след датата на подаване на заявлението за категоризиране; договорът
за наем на недвижим имот е от 12.11.2021 г., поради което е сключен след датата
на подаване на заявлението за категоризиране;
приложените разрешителни за поставяне на преместваеми съоръжения не
представляват документи, доказващи право на ползване на публична общинска
собственост на община Каварна, което е задължително условие, за да бъдат
включени към търговската площ на заведението. С оглед на това категоризиращият
орган е указал на дружеството, че следва да подаде ново заявление – декларация
за категоризиране на заведение за хранене и развлечения и да коригира заявения
от него капацитет на обекта, като посочи единствено 50 броя места на
закрито.
По делото не са налице данни за
връчване на това писмо на дружеството.
В хода на производството по делото са представени преписките по издаване на
разрешенията за поставяне на временни преместваеми постройки и съоръжения за
търговия, от които е видно, че имотите върху които е разрешено поставянето на
обектите по чл. 56 от ЗУТ, са с начин на трайно предназначение за улица (9673),
озеленени площи (4245) и друг вид обществен обект, комплекс (3363), като
първите два имота са публична общинска собственост, а третият е съсобствен
между община Каварна и трето юридическо лице. Съгласно констативен протокол за
извършена проверка от служители на общинска администрация за периода от
15.09.2021 г. до 18.10.2021 г. дружеството – жалбоподател е притежавало
разрешение за поставяне на временни преместваеми постройки или съоръжения за
търговия № 14/20.09.2019 г. за 12 броя маси към ресторант “Дукова къща” за
периода от 01.06.2019 г. до 30.06.2019 г.
Въз основа на така установената
фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :
Оспореното писмо е издадено от
компетентен административен орган по аргумент от чл. 128 от ЗТ, но при
допуснати съществени процесуални нарушения.
От материалите по административната
преписка е видно, че подаденото заявление – декларация е за потвърждаване на
категорията на туристически обект (заведение за хранене и развлечения) по реда
на чл. 133, ал. 3 от ЗТ, а не за първоначално определяне на вид и категория на туристически
обект по реда на чл. 129 и чл. 130 от ЗТ.
Съгласно чл. 133, ал. 2 от ЗТ срокът на издаденото удостоверение за
самостоятелните заведения за хранене и развлечения е 5 години с изключение на
срока на удостоверението за обектите, разположени върху понтон, което е със
срок, съответстващ на срока на действие на разрешителното. Според ал. 3 на
същия текст (изм. и доп. - ДВ, бр. 37 от 2018 г., в сила от 04.05.2018 г.) в
срок до три месеца преди изтичането на 5-годишния срок лицето следва да подаде
заявление-декларация за потвърждаване на категорията на обекта или да получи
категория, различна от определената му до момента, както и да заплати такса за
извършване на проверка на място в туристическия обект съгласно тарифата по чл.
69, ал. 3. Категорията на обектите се прекратява с изтичането на срока. Следващата
ал. 4 регламентира, че ако съответното лице не предприеме действията по ал. 3 в
указания му срок, категорията на обекта се прекратява с изтичането на срока. В
този случай за същия обект нова категория може да бъде определена по реда на
чл. 129 и 130. Съгласно ал. 5 (изм. - ДВ, бр. 37 от 2018 г., в сила от
04.05.2018 г.) заявление-декларацията за категорията на обекта по ал. 3 се
подава до съответния категоризиращ орган на място, по пощата или по електронен
път. В ал. 6 (доп. - ДВ, бр. 37 от 2018 г., в сила от 04.05.2018 г.) е
посочено, че служители на Министерството на туризма, съответно на общината,
извършват проверка на място в туристическия обект за цялостно съответствие на
обекта с изискванията за декларираната категория. При констатирано съответствие
на обекта в тримесечния срок по ал. 3 се продължава срокът на досегашната
категория на обекта или се определя нова категория за нов 5-годишен срок.
Съгласно ал. 7 за определената категория на обекта по ал. 6 се издава ново
удостоверение, което се получава от лицето след връщане на предходно
издаденото.
Следователно потвърждаването на
категорията на обекта е различна и самостоятелна процедура от процедурата по
първоначално определяне на вид и категория на обекта по чл. 129 и чл. 130 от
ЗТ, която се развива при облекчени условия и ред. В това производство
съответното лице следва да подаде единствено заявление – декларация по чл. 133,
ал. 3 от ЗТ, а служители на общината извършват проверка на място в
туристическия обект за цялостно съответствие на обекта с изискванията на
декларираната категория, без да се издава временно удостоверение за открита
процедура по категоризиране на обекта по чл. 130, ал. 1 от ЗТ. Разпоредбите на
чл. 129 и чл. 130 от ЗТ са приложими само в хипотезата на чл. 133, ал. 4 от ЗТ,
когато е подадено заявление – декларация за определяне на нова категория на
обекта, след като е пропуснат срокът по чл. 133, ал. 3 от ЗТ и категорията на
обекта е прекратена. В случая лицето е подало заявление за потвърждаване на
категорията на обекта, поради което и административният орган е бил длъжен да
го разгледа по реда на чл. 133 от ЗТ, като прецени на първо място има ли
издадено предходно удостоверение за категория на обекта, за какъв срок и спазен
ли е тримесечният срок по чл. 133, ал. 3 от ЗТ (доказателства за това изобщо
липсват по делото), след което да пристъпи към проверка на обстоятелствата по
чл. 133, ал. 6 от ЗТ. Вместо това кметът на община Каварна е разгледал
заявлението като искане за първоначално определяне на категория на обекта по
реда на чл. 129 и чл. 130 от ЗТ, издавайки на практика отказ за категоризиране по
чл. 130, ал. 3 от ЗТ. Така той се е произнесъл по едно непредявено искане, без
да съобрази обхвата на сезирането, поради което постановеният от него акт е
недопустим и следва да се бъде отменен, а преписката да бъде върната за
произнасяне по предявеното искане по чл. 133, ал. 3 от ЗТ при спазване на
указанията на съда по тълкуването и прилагането на закона. При новото
разглеждане кметът на община Каварна следва да съобрази, че представеното нотариално
заверено пълномощно от 15.11.2021 г. валидира с обратна сила извършените
действия без представителна власт, поради което заявлението за потвърждаване на
категорията следва да се счита за редовно от момента на подаването му, аргумент
за което е и разпоредбата на чл. 301 от ТЗ.
С оглед на изхода от спора и на
основание чл. 143, ал. 1 от АПК жалбоподателят има право на разноски по делото
в размер на общо 550 лева, съставляващи 50 лева - платена държавна такса, и 500
лева - платено адвокатско възнаграждение.
Водим от горното, както и на
основание чл. 172, ал. 2, във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ писмо с изх. №
ИП-07-224-003/25.11.2021 г. на кмета на община Каварна, в което е обективиран
отказ за категоризиране на заведение за хранене и развлечения по заявление –
декларация с вх. № ИП-07-224/07.07.2021 г., подадено от „Д.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХ,
със седалище и адрес на управление: град ХХХХХ, представлявано от Д.Т.М..
ИЗПРАЩА делото като преписка на кмета
на община Каварна за ново произнасяне по заявление – декларация с вх. №
ИП-07-224/07.07.2021 г., подадено от „Д.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХ, със седалище и адрес
на управление: град ХХХХХ, представлявано от Д.Т.М., при спазване на указанията
по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите към настоящото
решение.
ОСЪЖДА община Каварна да заплати на „Д.“
ЕООД, ЕИК ХХХХХ, със седалище и адрес на управление: град ХХХХХ, представлявано
от Д.Т.М., сумата от 550 (петстотин и петдесет) лева, сторени разноски за
първата инстанция.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния
административен съд на Република България.
Административен съдия :