Решение по дело №627/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 146
Дата: 20 април 2022 г.
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20217100700627
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ …………../гр.Добрич, 20.04.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на двадесет и първи март две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ : СИЛВИЯ САНДЕВА

                                                                  

          При участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа докладваното от председателя адм.д. № 627/2021 г. по описа на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 145, ал. 1 от АПК.  

          Образувано е по подадена чрез пълномощник жалба от „Д.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХ, със седалище и адрес на управление: град ХХХХХ, представлявано от Д.Т.М., срещу писмо с изх.№ ИП-07-224-003/25.11.2021 г. на кмета на община Каварна, в което е обективиран отказ за категоризиране на заведение за хранене и развлечения по заявление - декларация с вх. № ИП-07-224/07.07.2021 г.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на оспорения отказ поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и неправилно приложение на материалния закон. Оспорват се изводите на органа за непълнота и нередовност на представените документи за категоризиране на обекта. Иска се съдът да отмени акта и да върне преписката на кмета на община Каварна, като го задължи да се произнесе по същество с мотивирано решение в установения в чл. 130, ал. 7 от ЗТ срок.  Претендират се разноски по делото.                                    

          Ответникът – кметът на община Каварна, чрез процесуалния си представител, оспорва допустимостта, респективно основателността на жалбата по подробно изложени в писмена молба съображения. Иска прекратяване на производството по делото или евентуално отхвърляне на жалбата, както и присъждане на разноски по делото.                                        

          Административният съд, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

          Жалбата е подадена в срок, от легитимирано лице, адресат на акта, поради което е процесуално допустима.

Не могат да се споделят възраженията на ответника, че жалбата е преждевременно подадена срещу неподлежащ на обжалване административен акт, тъй като с обжалваното писмо са дадени указания по чл. 130, ал. 2 от ЗТ за представяне на документи и обяснения, а не е постановен изричен отказ по чл. 130, ал. 3 от ЗТ.  

За характера на един акт се съди по неговото съдържание, а не по неговото наименование. От съдържанието на процесното писмо е видно, че административният орган се е произнесъл по същество на искането, като е указал на жалбоподателя, че следва да подаде ново заявление за категоризиране на обекта и да извърши корекция на капацитета на заведението за хранене. От изложеното следва, че писмото няма уведомителен характер, а инкорпорира в себе си отказ по подаденото заявление на дружеството. Касае се за краен, приключващ производството акт, а не за акт по смисъла на чл. 21, ал. 5 от АПК, поради което е налице годен предмет на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е основателна, макар и не по всички изложени в нея съображения.    

От данните по делото се установява, че административното производство е започнало по заявление - декларация с вх.№ ИП-07-224/07.07.2021 г., подадено от “Д.” ЕООД, чрез Д.И.Д., с което е поискано потвърждаване на категория “две звезди” на заведение за хранене и развлечения, съставляващо ресторант “Дукова къща”, находящо се в град Каварна, Морска зона, с капацитет на местата за сядане – 50 места на закрито и 100 места на открито. Към заявлението са приложени копие на договор за наем от 01.01.2016 г., нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот, диплома за завършено висше образование, удостоверение за въвеждане в експлоатация на строеж “Преустройство и надстрояване на съществуваща сграда в заведение за обществено хранене и жилищен етаж” с идентификатор 35064.501.2332.1 по КККР на гр. Каварна и разрешение № 28/2020 г. за поставяне на преместваем обект – тенти и навес към ресторант “Дукова къща” с обща площ от 194 кв.м., разположени в ПИ 35064.501.4245, 35064.501.9673 и 35064.501.3663 по КККР на гр. Каварна, издадено от главния архитект на община Каварна.      

Заявлението е разгледано на заседание на работна група от ОЕККТО, проведено на 12.07.2021 г., на което е прието, че предоставените документи съответстват на изискванията на чл. 129, ал. 1 и ал. 2 от ЗТ, като е предложено да бъде открита процедура по категоризиране на туристическия обект и да бъде издадено временно удостоверение за откритата процедура по категоризиране за срок от 3 месеца.   

За обекта е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране № 026-2021/12.07.2021 г. от кмета на община Каварна със срок на валидност от 12.07.2021 г. до 12.10.2021 г. 

С писмо с изх. № ИП-07-224-001/02.11.2021 г. на кмета на община Каварна заявителят е уведомен, че при извършена от ОЕККТО проверка на заявлението са установени непълноти в подадените документи, несъответстващи на изискванията на чл. 129, ал. 1 от ЗТ, изразяващи се в следното : представеният договор за наем е с изтекъл срок на действие, в него липсва описание на имота, който се отдава под наем, както и индивидуализиращи данни съгласно чл. 129, ал. 1, б. “е” от ЗТ; приложеният нотариален акт не фигурира в подаденото заявление и в приложения договор за наем; в заявлението е посочен капацитет от 50 места на закрито и 100 места на открито, описаните 100 бр. места на открито са разположени върху терен публична общинска собственост, за ползването на която не е представен и приложен договор, удостоверяващ правото на ползване съгласно чл. 129, ал. 3, б. “г” от ЗТ; към заявлението липсват приложени документи съгласно чл. 129, ал. 2 от ЗТ – управител на дружеството е Д.М., а заявлението е подадено от Деян Дуков без приложено изрично пълномощно. В писмото е посочено, че констатираните непълноти и нередовности следва да бъдат отстранени в 14 – дневен срок от получаване на уведомлението с изричното предупреждение, че при неотстраняването им в указания срок категоризиращият орган ще постанови отказ за определяне на вид и категория на обект на основание чл. 130, ал. 3 от ЗТ.         

Уведомлението е връчено лично на управителя на “Д.” ЕООД на 03.11.2021 г. съгласно известие за доставяне на л. 40 от делото.

В отговор на писмото е подадено заявление от дружеството с вх. № ИП-07-224-002/15.11.2021 г., с което са представени договор за наем на недвижим имот от 12.11.2021 г. с нотариална заверка на подписите, 2 броя разрешения № 3/05.02.2019 г. и № 1/09.12.2019 г. за поставяне на временни преместваеми постройки и съоръжения за търговия - тента и навес с обща площ от 100 кв.м. и слънцезащитна тента с площ от 132 кв.м. към ресторант “Дукова къща”, издадени от главния архитект на община Каварна, нотариален акт и договор за продажба на недвижим имот – прекратяване на съсобственост от 08.05.2006 г., сключен между община Каварна и Иван Дуков Митев, както и нотариално заверено пълномощно от управителя на “Д.” ЕООД в полза на пълномощника Д.И.Д..  

С обжалваното писмо изх. ИП-07-224-003/25.11.2021 г. кметът на община Каварна е уведомил жалбоподателя, че при проверка на допълнително представените документи е установено, че приложеното пълномощно е с нотариална заверка на подписа от 15.11.2021 г., поради което упълномощаването на Д.И.Д. е след датата на подаване на заявлението за категоризиране; договорът за наем на недвижим имот е от 12.11.2021 г., поради което е сключен след датата на подаване на заявлението за категоризиране;  приложените разрешителни за поставяне на преместваеми съоръжения не представляват документи, доказващи право на ползване на публична общинска собственост на община Каварна, което е задължително условие, за да бъдат включени към търговската площ на заведението. С оглед на това категоризиращият орган е указал на дружеството, че следва да подаде ново заявление – декларация за категоризиране на заведение за хранене и развлечения и да коригира заявения от него капацитет на обекта, като посочи единствено 50 броя места на закрито.         

По делото не са налице данни за връчване на това писмо на дружеството.      

В хода на производството по делото са представени преписките по издаване на разрешенията за поставяне на временни преместваеми постройки и съоръжения за търговия, от които е видно, че имотите върху които е разрешено поставянето на обектите по чл. 56 от ЗУТ, са с начин на трайно предназначение за улица (9673), озеленени площи (4245) и друг вид обществен обект, комплекс (3363), като първите два имота са публична общинска собственост, а третият е съсобствен между община Каварна и трето юридическо лице. Съгласно констативен протокол за извършена проверка от служители на общинска администрация за периода от 15.09.2021 г. до 18.10.2021 г. дружеството – жалбоподател е притежавало разрешение за поставяне на временни преместваеми постройки или съоръжения за търговия № 14/20.09.2019 г. за 12 броя маси към ресторант “Дукова къща” за периода от 01.06.2019 г. до 30.06.2019 г.                                                         

          Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :

          Оспореното писмо е издадено от компетентен административен орган по аргумент от чл. 128 от ЗТ, но при допуснати съществени процесуални нарушения.

          От материалите по административната преписка е видно, че подаденото заявление – декларация е за потвърждаване на категорията на туристически обект (заведение за хранене и развлечения) по реда на чл. 133, ал. 3 от ЗТ, а не за първоначално определяне на вид и категория на туристически обект по реда на чл. 129 и чл. 130 от ЗТ. 

          Съгласно чл. 133, ал. 2 от ЗТ срокът на издаденото удостоверение за самостоятелните заведения за хранене и развлечения е 5 години с изключение на срока на удостоверението за обектите, разположени върху понтон, което е със срок, съответстващ на срока на действие на разрешителното. Според ал. 3 на същия текст (изм. и доп. - ДВ, бр. 37 от 2018 г., в сила от 04.05.2018 г.) в срок до три месеца преди изтичането на 5-годишния срок лицето следва да подаде заявление-декларация за потвърждаване на категорията на обекта или да получи категория, различна от определената му до момента, както и да заплати такса за извършване на проверка на място в туристическия обект съгласно тарифата по чл. 69, ал. 3. Категорията на обектите се прекратява с изтичането на срока. Следващата ал. 4 регламентира, че ако съответното лице не предприеме действията по ал. 3 в указания му срок, категорията на обекта се прекратява с изтичането на срока. В този случай за същия обект нова категория може да бъде определена по реда на чл. 129 и 130. Съгласно ал. 5 (изм. - ДВ, бр. 37 от 2018 г., в сила от 04.05.2018 г.) заявление-декларацията за категорията на обекта по ал. 3 се подава до съответния категоризиращ орган на място, по пощата или по електронен път. В ал. 6 (доп. - ДВ, бр. 37 от 2018 г., в сила от 04.05.2018 г.) е посочено, че служители на Министерството на туризма, съответно на общината, извършват проверка на място в туристическия обект за цялостно съответствие на обекта с изискванията за декларираната категория. При констатирано съответствие на обекта в тримесечния срок по ал. 3 се продължава срокът на досегашната категория на обекта или се определя нова категория за нов 5-годишен срок. Съгласно ал. 7 за определената категория на обекта по ал. 6 се издава ново удостоверение, което се получава от лицето след връщане на предходно издаденото.

          Следователно потвърждаването на категорията на обекта е различна и самостоятелна процедура от процедурата по първоначално определяне на вид и категория на обекта по чл. 129 и чл. 130 от ЗТ, която се развива при облекчени условия и ред. В това производство съответното лице следва да подаде единствено заявление – декларация по чл. 133, ал. 3 от ЗТ, а служители на общината извършват проверка на място в туристическия обект за цялостно съответствие на обекта с изискванията на декларираната категория, без да се издава временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на обекта по чл. 130, ал. 1 от ЗТ. Разпоредбите на чл. 129 и чл. 130 от ЗТ са приложими само в хипотезата на чл. 133, ал. 4 от ЗТ, когато е подадено заявление – декларация за определяне на нова категория на обекта, след като е пропуснат срокът по чл. 133, ал. 3 от ЗТ и категорията на обекта е прекратена. В случая лицето е подало заявление за потвърждаване на категорията на обекта, поради което и административният орган е бил длъжен да го разгледа по реда на чл. 133 от ЗТ, като прецени на първо място има ли издадено предходно удостоверение за категория на обекта, за какъв срок и спазен ли е тримесечният срок по чл. 133, ал. 3 от ЗТ (доказателства за това изобщо липсват по делото), след което да пристъпи към проверка на обстоятелствата по чл. 133, ал. 6 от ЗТ. Вместо това кметът на община Каварна е разгледал заявлението като искане за първоначално определяне на категория на обекта по реда на чл. 129 и чл. 130 от ЗТ, издавайки на практика отказ за категоризиране по чл. 130, ал. 3 от ЗТ. Така той се е произнесъл по едно непредявено искане, без да съобрази обхвата на сезирането, поради което постановеният от него акт е недопустим и следва да се бъде отменен, а преписката да бъде върната за произнасяне по предявеното искане по чл. 133, ал. 3 от ЗТ при спазване на указанията на съда по тълкуването и прилагането на закона. При новото разглеждане кметът на община Каварна следва да съобрази, че представеното нотариално заверено пълномощно от 15.11.2021 г. валидира с обратна сила извършените действия без представителна власт, поради което заявлението за потвърждаване на категорията следва да се счита за редовно от момента на подаването му, аргумент за което е и разпоредбата на чл. 301 от ТЗ.                    

           С оглед на изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК жалбоподателят има право на разноски по делото в размер на общо 550 лева, съставляващи 50 лева - платена държавна такса, и 500 лева - платено адвокатско възнаграждение.             

           Водим от горното, както и на основание чл. 172, ал. 2, във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

                                                   Р    Е    Ш   И  :

 

           ОТМЕНЯ писмо с изх. № ИП-07-224-003/25.11.2021 г. на кмета на община Каварна, в което е обективиран отказ за категоризиране на заведение за хранене и развлечения по заявление – декларация с вх. № ИП-07-224/07.07.2021 г., подадено от „Д.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХ, със седалище и адрес на управление: град ХХХХХ, представлявано от Д.Т.М..  

          ИЗПРАЩА делото като преписка на кмета на община Каварна за ново произнасяне по заявление – декларация с вх. № ИП-07-224/07.07.2021 г., подадено от „Д.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХ, със седалище и адрес на управление: град ХХХХХ, представлявано от Д.Т.М., при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите към настоящото решение.    

          ОСЪЖДА община Каварна да заплати на „Д.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХ, със седалище и адрес на управление: град ХХХХХ, представлявано от Д.Т.М., сумата от 550 (петстотин и петдесет) лева, сторени разноски за първата инстанция.                                                                  

           РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

            

 

                                                 Административен съдия :