Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
83 |
Година |
12.07.2018 |
Град |
Момчилград |
||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||||||||||
Момчилградски районен |
съд |
|
състав |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
На |
13.06. |
Година |
2018……….. |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Председател |
Полина Амбарева |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Секретар |
Хюсние Алиш |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
Съдията Амбарева |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
НАХ |
дело номер |
113 |
по описа за |
2018 |
година. |
||||||||||||||
За да се произнесе взе предвид следното : |
|||||||||||||||||||
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „Н.С.“ЕАД,със
седалище и адрес на управление в гр.София срещу Наказателно постановление №
НЯСС - 164 от 16.04.2018 г. ,издадено от Заместник – председател на Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор, с което на основание чл.
201, ал. 12 и чл.
200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите, на жалбоподателя е наложена
административна санкция: имуществена санкция в размер на 2000 лева за
неизпълнение на чл. 141, ал.1,т.2 от Закона за водите. В подадената жалба
се релевират оплаквания за незаконосъобразност на атакуваното с нея наказателно
постановление, което било издадено при съществени нарушения на процесуалните
правила, така също в нарушение на материалния закон.Моли съда да постанови решение, с
което да отмени обжалваното наказателно постановление. В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от
упълномощен защитник, който поддържа жалбата и моли за отмяна на атакуваното
постановление.
Административнонаказващият
орган – Заместник – председателят на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор, редовно призован, не се явява и не изпраща представител в
съдебно заседание. В представено писмено становище,чрез процесуален
представител оспорва жалбата, а НП намира за законосъобразно издадено.
Съдът като взе предвид събраните
по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
На 22.11.2017год. е
извършена проверка от св.М.К. на длъжност "инспектор" в РО НЯСС
–Пловдив при ДАМТН,с месторабота в гр.Кърджали и св.П. Н.С.,инспектор
в ДАМТН на язовир „Нановица 1“ ,имот
51097.023016,в землището на с.Нановица,общ.Момчилград,собственост на „Н.С.“ЕАД,съгласно
Акт №2509 от 27.01.2012год. за частна държавна собственост, за което е съставен
констативен протокол № 07-04-772/22.11.2017г. Съгласно данните за язовирната стена и съображенията
към нея,същата се квалифицира по чл.8,ал.3 от Наредбата за условията и реда за
осъществяване на техническата и безопасна експлоятация на язовирните стени и на
контрол за техническото им състояние : малка;залята площ 35дка;завирен обем –
165 000м3,с предназначение – напояване,тип язовирна стена – земнонасипна ,с
глинено ядро,с височина 14,5м и дължина от 130м.
При обхождане и оглед на
проверявания обект контролните органи установили, че не са изградени: 1.
Геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; 2. Нивомерно
устройство за измерване на водното ниво и на наносите в язовирното езеро, което
да осигурява връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към
тях на ДАМТН; 3. Изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество
под и през тялото на язовирната стена; 4. Нивомерен стълб в язовирното езеро за
измерване на наносите, т.е. че не са изпълнени изискванията за задължително
необходимите налични елементи на контролно-измервателна система за мониторинг
на дейността на язовирна стена и съоръженията към нея, съгласно чл. 174, ал.4
на Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническа и безопасна
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за
техническото им състояние.
При извършената проверка
поради липса на контролно измервателна система /КИС/ не били установени наличие
на резултати и анализи на наблюдения и измервания с КИС.
Въз основа на тези
констатации и след като контролните органи от състава на ДАМТН достигнали до
извод, за допуснато нарушение по чл. 141, ал.1, т.2 от Закона за водите, а
субект на нарушението е собственика на проверения обект, на 12.02.2018г. е
съставен от св.К. АУАН №07-037/12.02.2018год. против „Н.С.“ЕАД,за това,че на 22.11.2017год. в качеството си на собственик на язовир
„Нановица 1 „ не е осигурил използването на измервателна и контролна апаратура
за мониторинг на дейността на язовилната стена и съобръженията към нея на
язовир „Нановица 1“,отговаряща на изискванията на Наредбата за за условията и
реда за осъществяване на техническата и безопаснаста експлоатация на язовирните
стени и на съоръженията към тях ,ккато и на контрол за техническото им
състояние,което е нарушение на чл.141,ал.1,т.2 от Закона за водите.АУАН е редовно връчен на упълномощен
представител на нарушителя ,който в законоустановения срок е депозирал писмено
възражение,което не било уважено.
Въз основа на така
съставения АУАН е издадено Наказателно постановление № НЯСС - 164 от 16.04.2018
г. от Заместник – председател на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на основание чл.
201, ал. 12 и чл.
200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите, на „Н.С.“ЕАД,гр.София е наложена административна санкция:
имуществена санкция в размер на 2000 лева за неизпълнение на чл. 141, ал.1,т.2 от Закона за водите.
При издаване на
наказателното постановление, административнонаказващият орган възприел изцяло
фактическата обстановка, описана в акта за установяване на административно
нарушение.
Изложената фактическа
обстановка е установена от представените по делото писмени доказателства, както
и от показанията на разпитаните в хода на съдебното производство свидетели.
Съдът кредитира показанията на свидетелите М.К. и П.Ц., относно
обстоятелствата, свързани с извършване на процесната проверка, констатациите,
до които са достигнали в нейния ход и тези, свързани с процедурата по съставяне
на АУАН, като безпротиворечиви и логически последователни.Съдът също кредитира
и показанията на св.Г.П.,главен инженер в „Н.С.“ЕАД,който сочи,че процесния
язовир е въведен в експлоатация през 1970год. и през 1993год. е приет от „Н.С.“.Също
така свидетеля сочи,че язовира няма КИС,контрола над същия се осъществява
визуално,но твърди,че процеса на упълтянавен на стената му бил завършен и не се очаквали повече
деформации.
Свидетелските показания се подкрепят
от събраните по делото писмени доказателства,поради което съдът ги приема като
следва да се отчете,че по делото спор относно осъществената фактическа
обстановка не е налице, а единствено се
навеждат възражения относно правната оценка на установените факти.
При така установените факти съдът
намира от правна страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения
срок, което се установява въз основа на събраните доказателства за датата на
връчване на НП /на 23.04.2018год./ и датата на нейното предявяване
/27.04.2018год./, срещу подлежащ на обжалване акт, от лице, легитимирано да
атакува наказателното постановление, поради което е процесуално допустима.Разгледанат
по същество е неоснователна.
Съгласно
разпоредбата на чл. 141, ал. 1, т. 2 от Закона за водите,в
редакцията й към 22.11.2017год., собствениците на водностопански системи и
хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията
към тях са длъжни да осигурят използването на измервателна и контролна
апаратура за мониторинг на тяхната дейност, отговаряща на изискванията на
наредбата по ал. 2.
Няма
спор по делото,че жалбоподателя е собственик на язовир „Нановица 1“,като
предвид разпоредбата на чл.8,ал.3 от Наредбата за условията и реда за
осъществяване на техническата и безопасна експлоатация на язовирните стени и на
съоръженията към тях,както и на контрол за техническото им състояние ,следва да
се приеме за „малка язовирна стена“,при което са приложими разпоредбите на чл.174
от същата.В последната е предвидено,че техническият мониторинг осигурява
информация за оценка на сигурността на малките язовирни
стени и на съоръженията към тях в експлоатация и възможност своевременно
да се идентифицират потенциалните опасности.За осъществяване на този мониторинг
следва да се поддържа база данни от
измервания,които се осъществяват чрез контролно измервателна система,елементите
на която са определени в проектната документация,като са определени и
задължително необходимите,като налични елементи на КИС /чл.174,ал.4 от
Наредбата./
Основното възражение на
жалбоподателя е ,че язовир „Нановица 1“ е
приет като строеж и е въведен в ескплоатация през 1970год.,без КИС,от
което следва,че същата не е предвидена в проекта за язовира,съгласно
чл.146,ал.1 от Наредбата,поради което счита,че посочената наредба следва да се
тълкува и прилага разширително с оглед годината на построяването на
язовира,предвиденото в проектната документация.Навежда доводи и че поради
приключилия процес на консолидация на насипа на язовирната стена и неговото
уплътнение,фактически не се очаквали процеси на деформация.
Това възражение съдът намира за неоснователно,тъй като не
почива на законовите разпоредби,относими към случая. Действително язовир
„Нановица 1“ е въведен в ескплоатация през 1970год.,а през 1993год. е предаден
на „Н.С.“ЕАД.Законът за водите е приет и обнародван в ДВ през 1999год.,като
разпоредбата на чл.141(Обн. - ДВ, бр. 67 от 1999 г.) е
предвиждала задължение на собствениците и ползвателите на водностопански системи и хидротехнически
съоръжения,включително хвостохранилища и шламохранилища, да ги поддържат в техническа
изправност, както и да ги осигурят с необходимата измервателна и контролна
апаратура за мониторинг на тяхната дейност.Към чл.141,ал.2 от ЗВ е била
приета Наредба №13 от 2004год.,която също е предвиждала и технически мониторинг
при експолатацията на язовирните стени и съоръженията ,които е следвало да
бъдат оборудвани с КИС,която
се
изпълнява въз основа на проект, който е неразделна част от проекта за
язовирната стена и съоръженията към нея.Регламентирани са
изграждането и въвеждането в експлоатация на язовирните стени и съоръженията
към тях,както и привеждане на стари язовирни стени и съоръженията към тях в съответствие
с изискванията на наредбата.
С приемането на Наредбата за
условията и реда за осъществяване на техническата и безопасна експлоатация на
язовирните стени и на съоръженията към тях,както и на контрол за техническото
им състояние ,
обн.,
ДВ, бр. 81 от 14.10.2016 год. също се предвижда изискванията за сигурността на
язовирните стени и съоръженията към тях да се предвидждат още с техническата
документация и в инструкциите за експлоатация.Същите следва да бъдат оборудвани
с КИС,чиито елементи се определят в проектната документация.Очевидно тези
разпоредби се отнасят до новопростроените язовирни стени и съобръжения,а за
действащите,т.е. тези които вече са в експлоатация,какъвто е настоящия случай е
предвидено те да се привеждат в съотвествие с наредбата.Съгласно § 3 от ПЗР на
ЗВ,документацията
от експлоатацията на големите и малките язовирни стени и на съоръженията към
тях се привежда в съответствие с изискванията на наредбата в срок една година
след влизането й в сила,т.е. до 14.10.2017год.,което очевидно от
жалбоподателя не е сторено.След като язовир „Нановица 1“ ,приет като строеж и е
въведен в ескполатация през 1970год. ,към датата на проверката на контролните
органи,не е оборудван с КИС,чиито задължителни елементи са определени в
чл.174,ал.4 от Наредбата,то жалбоподателя,в качеството си на собственик не е
привел язовирната стена и съоръженията в съотвествие със същата.И предвид
отсъствието на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на състоянието
на язовирната стена на язовир „Нановица 1“ и съоръженията към нея,то не може да
се извръши и нейното използване,като осигуряването й съгласно чл.141,ал.1,т.2 от ЗВ е задължение на
собственика.
Последния,с бездействието си е
осъществил от обективна страна състава на чл.141,ал.1,т.2 от ЗВ,поради което
правилно и му е наложена и определена санкцията ,съгласно чл.200,ал.1,т.38 от
ЗВ,който предвижда –за юридическите лица, имуществена санкция от 1000лв. до 10
000лв.
Следователно,
деянието за което на жалбоподателя е наложена административна санкция, е
обявено от закона за наказуемо с административна санкция, като по силата на чл. 201, ал. 12 от Закона за водите,
наказателните постановления по ал. 11 се издават от председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор или от оправомощени от него
длъжностни лица.
При съставяне на АУАН и
издаване на наказателното постановление съдът не констатира процесуални
нарушения от категорията на съществените, които да налагат отмяна на
санкционния акт. Съставеният акт за установяване на административно нарушение
отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН, налице е описание на нарушението откъм основните му съставомерни
белези: дата, начин на осъществяване и място. Спазени
са давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН, доколкото в случая съставът на нарушението предвижда като форма на
изпълнителното деяние „бездействие“, а именно неизпълнение на задължение по чл. 141, ал.1 от ЗВ, като оттам ясни са
твърденията, както за датата на извършване на твърдяното нарушение, така и
датата на откриване на нарушителя, като начален момент, от който започва да
тече давностният срок. Издаденото НП също
отговаря по съдържанието си отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН, установяваща изискуемите реквизити.Издадено е от компетентен орган, в
кръга на неговите правомощия, спазена е формата и редът за издаването му.
При проверката от контролните органи на ДАМТН от 22.11.2017
г., резултатите от която са обективирани в съставения констативен протокол от
същата дата, на жалбоподателя като собственик на язовира не са давани
задължителни предписания ,които той да изпълни в определен срок.
По повод възражението от страна на
процесуалния представител на въззивника, че АНО първо е следвало да приложи
процедурата по чл.
190а ал.1, т.3 от Закона за водите, а именно първо да даде задължителни
предписания и едва след тяхното неизпълнение да пристъпи към налагане на
санкция, следва да се отбележи, че в разпоредбата на чл.
190а ал.1, т.3 от Закона за водите е предвидена само правната възможност,
но не и задължение на АНО да даде предписания преди налагането на санкция.
Несъстоятелни са и
аргументите на жалбоподателя, основани на твърдения за невъзможност за
настъпване на вредоносен резултат от нарушението, тъй като предвид това,че
процесния язовир е въведен в експлоатация през 1970год. и предвид дългия период
на ескплоатация можело да се счита,че процесите на консолидация на насипа и
неговото уплътнение да напълно завършили,поради което не се очаквали процеси на
деформации.
Нарушението по чл. 141, ал.1, т.2 от ЗВ е формално и за
осъществяването му е без значение вида и размера на обществено вредните
последици, които биха могли да настъпят. Твърдените от жалбоподателя факти,които
не се доказаха безспорно по делото, не са от категорията на такива, които да
освободят собственика на язовирната стена и съоръженията към нея от задълженията
му да извършва нормативно установените дейности по изграждането и използването на измервателна и
контролна апаратура за мониторинг състоятието му, респ. от
административно-наказателна отговорност при тяхното неизпълнение. Същите са
относими към преценката за приложението на чл. 28 от ЗАНН, но според съда, правилно административно-наказващият орган е приел,
че описаното в НП нарушение не съставлява маловажен случай, предвид обществена
опасност на деянието, свързана с риск от наводнения.
Ето защо
съдът намира,че атакуваното наказателно
постановление следва да бъде потвърдено изцяло като правилно и
законосъобразно.
Предвид изложеното, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС - 164
от 16.04.2018 г. ,издадено от Заместник
– председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което
на основание чл.
201, ал. 12 и чл.
200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите, на „Н.С.“ЕАД,ЕИК : **,със седалище и
адрес на управление в гр.София,бул.“Цар Борис ІІІ“№136,представлявано от С.Д.-изпълнителен
директор, е наложена административна
санкция: „Имуществена санкция“ в размер на 2000 лева за неизпълнение на чл. 141, ал.1,т.2 от Закона за водите.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК,пред
Административен съд гр.Кърджали, в четиринадесет дневен срок от съобщаването му
на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :
/П.Амбарева/