РЕШЕНИЕ
№ 2440
Русе, 14.08.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Русе - III състав, в съдебно заседание на тридесет и първи юли две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ДИАН ВАСИЛЕВ |
При секретар НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ДИАН ВАСИЛЕВ административно дело № 20247200700461 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 211 от ЗМВР (Закон за Министерството на вътрешните работи), вр. с чл. 145 и сл. по глава X от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Делото е образувано по постъпила жалба от Я. И. И. от гр. Русе, чрез адв. Н. М., АК-Русе, насочена срещу заповед №484з-2105 от 29.04.2024 година, издадена от директора на Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма” - МВР (Министерство на вътрешните работи). Със заповедта на адресата й - Я. И. И., в качеството му на началник II ст. на Зонално жандармерийско управление - Русе към дирекция „Жандармерия“ при Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“ е наложено дисциплинарно наказание „Порицание" за срок от шест месеца, на основание чл. 204, т. З, чл. 194. ал 2, т. 1 от ЗМВР и чл. 200, ал.1, т.11, пр. 1 от ЗМВР, считано от датата на връчване на заповедта.
В жалбата и в съдебна зала оспорващият, действащ чрез адв. М. сочи противоречие на административния акт с материалния закон и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в производството по издаването му, несъответствие с целта на закона, както и нарушение на основни принципи в административния процес. Твърди се още, че с действията си Я. И. не е извършил дисциплинарното нарушение, за което е ангажирана отговорността му. Доводите са за това, че ДНО не е изследвал необходимостта от извършената промяна, нито липсата на кадри в съответното звено, т.е. наличния състав на ЗЖУ-Русе, причината поради която И. създал организация и разпоредил инспектор Л. Р. - полицейски инспектор от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ - Русе да изпълнява служебните си задължения с работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч., с 1 час обедна почивка, в нарушение на т. I. 2., подточка 2.11, буква „е“ от заповед № 484з-2373/04.08.2022 г. на директора на Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма" (ГДЖСОБТ) за разпределяне на работното време и за осъществяване на отделни служебни дейности в дирекция „Жандармерия“, включително и териториалните звена.
Релевира се и нарушение на принципа на истинност, установен в разпоредбата на чл. 7 и чл. 35 от АПК и чл. 59, ал.2, т.4 от АПК. Сочи се още, че при издаване на заповедта е допуснато и нарушение на разпоредбата на чл.206, ал.2 от ЗМВР.
Всичко това сочи на основанията за оспорване на индивидуален административен акт, разписани в чл.146, т.2, т.3, т.4 и т.5 от АПК.
Иска се от съда да отмени оспорената заповед, претендират се разноски по реда на чл.38 от Закон за адвокатурата, както и внесената държавна такса, за които се представя и списък.
Ответникът по жалбата, директорът на Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма” - Министерство на вътрешните работи, чрез процесуален представител – гл. юрисконсулт М. Х., в писмен отговор я оспорва като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение относно прекомерност на поисканото адвокатско възнаграждение.
Русенският административен съд, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства и направената проверка за законосъобразност, съгласно чл. 168, ал.1 от АПК, намира жалбата за процесуално допустима като подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.
Разгледана по същество, жалбата се явява основателна.
Фактите, установени от съда в настоящото производство са следните:
От директора на Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма” била издадена заповед №484з-3978 от 16.10.2023г., свързана с извършване на проверка на охранителната дейност в ЗЖУ-Русе.
След извършената проверка, била издадена справка от 10.11.2023г. (л.257 от адм. преписка). Установено било и записано в т.5 от Справката, че ст. инспектор М. К. и ст. инспектор И. С. работили за определен период на подневно отчитане на работното време, от 08.30 до 17.30, което не било в съответствие със заповед № 484з-2373/04.08.2022 г., изменена със заповеди с № 484з-425/30.01.2023 г. №484з-837/01.03.2023 г. №484з- 1419/10.04.2023 г. и №484з-2040/30.05.2023 г. на директора на ГДЖСОБТ. Със справката били дадени указания, включително и относно спазване заповедта на директора на ГДЖСОБТ касателно разпределението на работното време.
По повод на горните констатации и постъпили данни за извършено дисциплинарно нарушение и установяване на неговия извършител, от директора на ГДЖСОБТ била издадена заповед № 484з-4754/24.11.2023г. (л.210 от адм. преписка) за извършване на предварителна проверка, като в т.2 от тази заповед проверката касае именно спазването на заповед № 484з-2373/04.08.2022 г. на директора на ГДЖСОБТ.
Проверката била възложена на комисия, състояща се от председател и двама члена. От тях след събиране на съответните доказателства и информация, сведения от служителите в ЗЖУ-Русе била изготвена и обобщена справка от 26.02.2024г., рег. №484р-3795 от същата дата. В нея е записано, че по т.2 от заповедта за проверка е установено, че не се спазва заповед № 484з-2373/04.08.2022 г. на директора на ГДЖСОБТ, тъй като част от началниците на групи работели на подневно отчитане на работното време, от 08.30 ч. до 17.30 часа. Причината, устно разпореждане на комисар Я. И. спрямо тези началници на групи. Отделно бил утвърдил и графици за работа на служителите през месеците август и септември 2023г., като разпоредил инспектор Л. Р. - полицейски инспектор от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ - Русе да изпълнява служебните си задължения с работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч., с 1 час обедна почивка, в нарушение на т. I. 2., подточка 2.11, буква „е“ от заповед № 484з-2373/04.08.2022 г. на директора на ГДЖСОБТ за разпределяне на работното време и за осъществяване на отделни служебни дейности в дирекция „Жандармерия“, включително и териториалните звена. Изводът в изготвената справка рег. №484р-3795/26.02.2024г. бил, че действията на комисар Я. И. можели да се квалифицират като нарушение на служебната дисциплина по чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР „Неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители“, във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР „неизпълнение на служебни задължения или на заповеди и разпореждания на министъра, на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители“, за което се предвижда налагане на дисциплинарно наказание „Порицание“. Предложението било да се образува и проведе дисциплинарно производство срещу комисар Я. И. за нарушение на служебната дисциплина по чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР.
Със заповед № 484з-1090/07.03.2024 г. (л.3 и сл. от адм. преписка), предвид данните от справка рег. №484р-3795/26.02.2024г. е образувано дисциплинарно производство срещу комисар Я. И. И. - началник II ст. на Зонално жандармерийско управление - Русе към Дирекция „Жандармерия“ при Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“ - МВР.
Определени били лицата, които да извършат проверката - в т.2 това е дисциплинарно разследващия орган (ДРО) и срок за приключване на проверката. Дадени са в отделни точки от т.3 до т.10 указания към ДРО. Заповедта е връчена на Я. И. на 13.03.2023г.
След издаване на заповедта от 07.03.2024 г., и след приобщаване на събраните материали от извършената проверка, съобразно която е издадена справка рег. №484р-3795/26.02.2024г., материалите, предоставени от новата такава, събрани от ДРО, била изготвена обобщена справка рег. №484р-6210/02.04.2024г. (л.7 и сл. от том на адм. преписка).
На 03.04.2024г. комисар Я. И. бил запознат с нея, като му било предоставено и копие от справката.
След обсъждане на данните и доказателствата, събрани по повод както комплексната проверка на ЗЖУ-Русе, така и проведеното дисциплинарно производство, ДРО е стигнал до извода, че с действията си - чрез утвърдени графици за работа на служителите от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ - Русе за месеците август и септември 2023 г. (peг. №№ 12041р-5822/05.09.2023 г. и 12041р-6447/02.10.2023 г.). комисар И. създал организация и разпоредил инспектор Л. Б. Р. - полицейски инспектор от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ - Русе да изпълнява служебните си задължения с работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч., с 1 час обедна почивка. Това било нарушение на т. I. 2., подточка 2.11, буква „е“ от заповед № 484з-2373/04.08.2022 г. за разпределяне на работното време и за осъществяване на отделни служебни дейности в дирекция „Жандармерия“, включително и териториалните звена. Нарушението е такова на нарушение на служебната дисциплина по чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР „неизпълнение на разпоредбите на. този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители“, във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР „неизпълнение на служебни задължения или на заповеди и разпореждания на министъра, на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители“, за което се предвижда налагане на дисциплинарно наказание „Порицание“.
След тази обобщена справка било изготвено и становище рег. № 484р-6574 от 09.04.2024 г. (л.17 и сл. от том на адм. преписка). В него, ДРО повтаряйки описаното в обобщената справка, изследвайки внимателно извършената комплексна проверка на ЗЖУ - Русе и събраните доказателства, приема че по част от данните и доказателствата, събрани при тази проверка се доказва, че комисар Я. И. е извършил нарушението, описано в изготвената справка рег. №484р-6210/02.04.2024г. Описали са внимателно и установената въз основа на тези данни фактически обстоятелства и събрани доказателства. Анализирани са и цялостното поведение на проверявания служител. Стигнали до извода, че действително са налице основания за ангажиране на дисциплинарната отговорност на служителя на ЗЖУ-Русе. Предложението до директора на Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма” е да се наложи на комисар И. с оглед разпоредбата на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР, вр. с чл.204, т.3, чл.194, ал.2, т.1 и чл.200, ал.1, т.11 от с.з. дисциплинарно наказание „ПОРИЦАНИЕ“ за срок от шест месеца.
На 24.04.2024г., комисар Я. И. дал допълнителни обяснения (л.38 от адм. преписка), в които обяснил подробно защо се наложило да предприеме тези мерки по отношение на инспектор Л. Б. Р. - полицейски инспектор от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ - Русе да изпълнява служебните си задължения с работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч., с 1 час обедна почивка. Всичко това било само за два месеца, докато ЗЖУ-Русе работело в намален състав и имало необходимост през деня да има ръководен състав заради ежедневната нужда от подписване на документи в определени срокове. След преназначаване на служител на длъжността началник група 01, тази промяна вече не била нужна.
На 29.04.2024 година, директорът на Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма” издал и оспорената пред съда заповед №484з-2105/29.04.2024 год., с която наложил на Я. И. И., в качеството му на началник II ст. на Зонално жандармерийско управление - Русе към дирекция „Жандармерия“ при Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“ е наложено дисциплинарно наказание „Порицание" за срок от шест месеца, на основание чл. 204, т. З, чл. 194. ал 2, т. 1 от ЗМВР и чл. 200, ал.1, т.11, пр. 1 от ЗМВР, считано от датата на връчване на заповедта.
В заповедта са посочени извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта.
В съдебно заседание бе разпитан Л. Р., служител в ЗЖУ-Русе. От дадените показания става ясно, че причината за извършената само за месец август и месец септември промяна в утвърдени графици за работа на служителите от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ - Русе (peг. №№ 12041р-5822/05.09.2023 г. и 12041р-6447/02.10.2023 г.). от комисар И. е да бъде създадена организация заради пенсионирането на служител от ЗЖУ-Русе, началник на група 01. Имало е необходимост да има полицейски присъствие /офицер/ всеки ден. Тези 12 часови смени, на които работели предвид заповед № 484з-2373/04.08.2022 г. на директора на ГДЖСОБТ, не позволявали това. Затова и се наложило комисар И. да разпореди инспектор Л. Б. Р. - полицейски инспектор от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ – Русе и свидетел по делото да изпълнява служебните си задължения с работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч., с 1 час обедна почивка. Обяснява, че се запазила заплатата му и нямало никакви други последствия от тази промяна.
При така установената фактическа обстановка, съдебният състав прави следните правни изводи:
Съгласно чл. 204 от ЗМВР дисциплинарните наказания се налагат със заповеди, издадени по т.1 от същата норма от „министъра на вътрешните работи или определено от него длъжностно лице от състава на министерството – за всички наказания по чл. 197 за държавните служители на висши ръководни, ръководни и изпълнителски длъжности и за стажантите за постъпване на изпълнителски длъжности, без наказанието "уволнение" за главния секретар на МВР “.
Същите тези длъжности са посочени в чл. 143, ал. 1, т. 1 и т. 3 ЗМВР.
Административният акт е издаден от компетентен орган. По компетентността на ДНО няма спор между страните.
Спазена е установената форма - заповедта е писмена, с посочване на фактическите и правни основания за издаването й.
Според чл.210, ал.1 от ЗМВР дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта.
Заповедта формално съдържа изискуемите по закон реквизити - чл.210, ал.1 ЗМВР.
По отношение на поведението на Я. И., прието за дисциплинарно нарушение :
Не се спори между страните, че за периода август и септември 2023г., И. е разпоредил инспектор Л. Б. Р. - полицейски инспектор от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ - Русе да изпълнява служебните си задължения с работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч., с 1 час обедна почивка, в нарушение на т. I. 2., подточка 2.11, буква „е“ от заповед № 484з-2373/04.08.2022 г. на директора на ГДЖСОБТ за разпределяне на работното време и за осъществяване на отделни служебни дейности в дирекция „Жандармерия“, включително и териториалните звена. Според последната работното време е разпределено както следва: „2.11. За служителите от ЗЖУ - Русе: а) изпълнителски и младши изпълнителски състав (полицейски инспектори, командир на отделение, полицаи, старши полицаи, старши полицаи водач на автомобил) - 12 часова смяна, с начален час на работното време от 08.00 ч. и краен час 20.00 ч., съответно от 20.00 ч. до 08.00 ч.“.
Безспорно, с разпореждането, насочено към полицейски инспектор от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ - Русе да изпълнява служебните си задължения с работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч., Я. И. е нарушил заповедта на директора на ГДЖСОБТ. И дори това негово поведение да се приеме за дисциплинарно нарушение, както счита и ДРО, съответно ДНО в проведеното разследване, тук е изключително важно да се отчете причината за тази промяна в работното време.
Ако това бе своеволно действие на началника на II ст. на Зонално жандармерийско управление - Русе към дирекция „Жандармерия“ или нямаше основателна причина за издаване на такова разпореждане, то определено деянието му осъществява състава на дисциплинарното нарушение, представляващо нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР - „неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители“. За това нарушение се следва наказанието по чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР „Порицание“.
В случая обаче се касае за действия, извършени в името на добрата организация на ЗЖУ-Русе, предвид възникналата необходимост след пенсиониране на служител с ръководни функции в това управление, в група 01 да има винаги присъствие на командир и през деня. Това се налагало и с оглед организацията на работа на групата, в интерес на работата на ЗЖУ, поради недостиг на кадри. Извършената промяна е била за кратък срок, докато се назначи началник група 01 и след това действително работните смени са били отново съгласно заповед № 484з-2373/04.08.2022 г. на директора на ГДЖСОБТ. Всичко изложено се доказва и от писмените и от събраните в съдебното производство гласни доказателства, чрез разпита на инспектор Л. Б. Р., допуснат в качеството му на свидетел по делото.
Именно тези факти и обстоятелства бяха и причината съдът с определение да укаже на ДНО, в чиято тежест бе да установи и докаже, че вследствие на действията на Я. И. - разпореждане в качеството му на началник на ЗЖУ - Русе, с което е създал организация и е разпоредил инспектор Л. Б. Р. - полицейски инспектор от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ - Русе да изпълнява служебните си задължения с работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч., с 1 час обедна почивка, т.е. работа от 12 (дванадесет) часови смени на 8 (осем) часови смени, с работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч., с един час обедна почивка, са настъпили вредни последици за работата на ЗЖУ-Русе и се е затруднила работата на служителите от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ – Русе, за периода на тази промяна.
Доказване в тази насока не бе направено. ДНО, чрез процесуалният си представител продължава да счита, че нарушението на заповед № 484з-2373/04.08.2022 г. на директора на ГДЖСОБТ от страна на комисар Я. И. влече след себе си наказанието по чл.200, ал.1, т.11 от ЗМВР „Порицание“.
За да бъде доказано дисциплинарното нарушение и ангажирана дисциплинарната отговорност на едно лице е необходимо да се установи от фактическа страна деянието - действие или бездействие, от обективна страна да се докаже противоправността на това деяние, тоест да е налице обективно несъответствие между правно дължимото и фактически осъщественото поведение, а от субективна страна да е налице вина на извършителя в някоя от формите й, както и да се прецени цялостното поведение на служителя по време на изпълнение на задълженията му.
Дисциплинарното нарушение има като всяко нарушение обективна и субективна страна. Обективната страна на дисциплинарното нарушение обхваща деянието, противоправността, насочеността на деянието срещу установения ред и срещу задълженията, които има едно лице в своята работа, т.е. виновно неизпълнение на служебни задължения, наказуемостта и реда, по който се наказва за извършеното дисциплинарно нарушение.
Субективната страна на едно дисциплинарно нарушение е отношението на извършителя към неправомерното деяние и неговия вредоносен резултат.
За да е законосъобразен актът, с който се налага дисциплинарно наказание, следва да се установяват посочените елементи на дисциплинарната отговорност и органът да е направил преценка и да е изложил мотиви за всеки от тях. В случая това не е сторено досежно преценката на субективната страна, макар и формално в оспорената заповед да е записано, че „…от предоставените писмени обяснения комисар Я. И. потвърждава извършеното от него нарушение, и че това е направено умишлено“.
Съдът в настоящия си съдебен състав счита, че не е налице умисъл в действията на жалбоподателя Я. И.. Промяната, както посочихме и се доказа и по-горе, е била временна и с цел по-добра обезпеченост на ръководен състав в група 01 в ЗЖУ-Русе. Действително, при наличието на заповед № 484з-2373/04.08.2022 г. на директора на ГДЖСОБТ, Я. И. е следвало да съгласува тази промяна с прекия си началник, а не без негово съгласие да създаде организация и да разпореди инспектор Л. Б. Р. - полицейски инспектор от група 01 при сектор ППДММ при ЗЖУ - Русе да изпълнява служебните си задължения с работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч., с 1 час обедна почивка, т.е. работа от 12 (дванадесет) часови смени на 8 (осем) часови смени, с работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч., с един час обедна почивка.
В този случай, както ДРО, така и последствие ДНО е трябвало да извършат и преценка, с оглед на причината за неспазване на заповед № 484з-2373/04.08.2022 г. на директора на ГДЖСОБТ, дали извършеното от И. не е маловажно дисциплинарно нарушение, тъй като макар и безспорно установено и доказано от обективна страна, това нарушение разкрива белезите на „маловажност“ от субективна такава. И ако преценят, че все пак за неговото поведение следва да се наложи дисциплинарно наказание, то да е за маловажно нарушение.
Неизвършването на тази преценка води до нарушение на принципът за съразмерност по чл. 6 АПК. Вида и тежестта на констатираното нарушение и липсата на настъпили от него вредни последици, формата на вината и обстоятелствата при извършването му в своята съвкупност обуславят налагането на много по-леко дисциплинарно наказание "мъмрене", ако се прецени, че следва да се наложи въобще наказание. Неспазването на този принцип е поради непълна оценка на всички факти и обстоятелства, а това води и до съществено нарушение на процесуалните правила.
Нарушението на този принцип води и до нарушаване на приложимия в случая материален закон, тъй като е наложено дисциплинарно наказание по чл.200, ал.1, т.11 от ЗМВР „Порицание“, а не Дисциплинарно наказание "мъмрене" по чл.198, ал.1 от ЗМВР, което би било по-справедливо. Нарушава се и целта на закона, защото целта на тази част от ЗМВР - Глава осма „ДИСЦИПЛИНАРНА ОТГОВОРНОСТ“ е не на всяка цена налагане на наказание и не буквално да се анализира всяко едно деяние и да се поставя под съответната буква от закона при нарушение на служебната дисциплина, а да се прави цялостна преценка на поведението на съответния служител, всички факти и обстоятелства поради които е извършено конкретното деяние, за да се наложи ако е необходимо, точното за това поведение наказание.
Нещо, което в проведеното дисциплинарно производство не е извършено.
В оспорения акт липсват мотиви съобразно изискването на чл. 63, т. 1 от Инструкция № 8121з-877 от 06.07.2021 г. за дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи, която норма задължава дисциплинарно - наказващия орган с надлежна обосновка да посочи има ли основания за прилагане на чл. 198 от ЗМВР.
Горното е основание за отмяна на заповед №484з-2105 от 29.04.2024 година, издадена от директора на Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма” – МВР, с която на Я. И. И., в качеството му на началник II ст. на Зонално жандармерийско управление - Русе към дирекция „Жандармерия“ при Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“ е наложено дисциплинарно наказание „Порицание" за срок от шест месеца, на основание чл. 204, т. З, чл. 194. ал 2, т. 1 от ЗМВР и чл. 200, ал.1, т.11, пр. 1 от ЗМВР, считано от датата на връчване на заповедта.
Съдът приема, че жалбата е основателна и следва да бъде уважена.
Налице са отменителните основания, разписани в чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК. Заповед №484з-2105 от 29.04.2024 година на директора на Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма” – МВР следва да бъде отменена, като издадена при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, в нарушение на материалния закон и целта на закона.
По делото е оказвана безплатна правна помощ от адвокат Н. М., съобразно чл.38, ал.1, т.3 от ЗА. Възнаграждение се дължи на основание положения от него труд, като то се определя съгласно Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения В полза на адв. М. следва да се присъдят разноски съгласно чл. 8, ал. 2, т. 3 (нова, бр. 68 от 2020 г., изм., бр. 88 от 2022 г.) от Наредба № 1/09.07.2004 год., която норма регламентира, че за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес по Закона за Министерство на вътрешните работи, минималният размер на адвокатското възнаграждение е 750 (Седемстотин и петдесет) лева. По отношение внесената държавна такса също е направено искане за репарирането й, и тя е в размер на 10 лева.
За дължимите към жалбоподателя деловодни разноски, сторени в настоящото производство, следва да бъде осъдено юридическото лице, което в случая е Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“, към структурата на което принадлежи административния орган, издал оспорения незаконосъобразен административен акт.
Воден от горното, съдът
Р Е Ш И:
Отменя по оспорване на Я. И. И. от гр. Русе, чрез адв. Н. М., заповед №484з-2105 от 29.04.2024 година, издадена от директора на Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма” - Министерство на вътрешните работи, с която на Я. И. И., в качеството му на началник II ст. на Зонално жандармерийско управление - Русе към дирекция „Жандармерия“ при Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“ му e наложено дисциплинарно наказание „Порицание" за срок от шест месеца, на основание чл. 204, т. З, чл. 194. ал 2, т. 1 от ЗМВР и чл. 200, ал.1, т.11, пр. 1 от ЗМВР, считано от датата на връчване на заповедта.
ОСЪЖДА Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“ да заплати на адвокат Н. Х. М. от гр. Русе, направените по делото разноски в размер на 750 (Седемстотин и петдесет) лева, за осъществена правна защита и съдействие от по реда на чл.38, ал.1, т.3 от Закон за адвокатурата.
ОСЪЖДА Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“ да заплати на Я. И. И. от гр. Русе, [ЕГН] сумата от 10 (Десет) лева внесена държавна такса за разглеждане на спора.
Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.
Съдия: | |