Р Е Ш Е Н И Е
№ 126 17.07.2014 г. град Бургас
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Бургаският окръжен съд,
наказателно отделение,
На единадесети юли две хиляди и четиринадесета година
В публично заседание в следния
състав:
Председател: КАТЯ ГОСПОДИНОВА
Секретар: Ц.Е.
Прокурор: Йорданка Дачева
като разгледа докладваното от
съдия ГОСПОДИНОВА
НАХ дело № 556 по описа за 2014
година
за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството
по делото е по реда на глава 28 от НПК и е образувано по повод Постановление на
Бургаска окръжна прокуратура, с което е направено предложение за освобождаване
на обвиняемият Й.П.М., ЕГН: ********** от наказателна отговорност за
осъществено престъпление по чл. 248а, ал. 2, вр. ал. 1 от НК, с налагане на
административно наказание по чл. 78а от НК.
Представителят
на Бургаска окръжна прокуратура в съдебно заседание поддържа Постановлението за
освобождаване от наказателна отговорност на обв. М., счита обвинението
за доказано по безспорен и несъмнен начин и моли съда да
го освободи от наказателна отговорност като му наложи административно наказание
в минимален размер.
Обвиняемият Й.М. се явява лично и
с упълномощения си защитник-адв. П. от БАК. Защитата взема становище, че
обвинението е доказано по несъмнен начин и моли съда да освободи подзащитният
му от наказателна отговорност като му наложи административно наказание глоба в
определения от закона минимум.
Обвиняемият М. се признава за
виновен по предявеното му обвинение и моли съда да му наложи минимално
предвидения размер наказание глоба. Съжалява за случилото се и дава обяснения
по същество.Сочи,че е пенсионер и получава пенсия в размер на 187 лв. Съпругата му била с два инсулта,купували
много лекарства.
Съдът след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа обстановка:
На
29.04.2010 г. в град Карнобат, обв. Й.П.М. подал попълнено и подписано лично от
него Заявление за входяща регистрация 2010 (Форма за физически лица) пред
Общинска служба „Земеделие“ - Община Карнобат към Държавен фонд „Земеделие“, с
входящ № 16494893/29.04.2010 г., с което като кандидат бил регистриран с
уникален регистрационен номер (УРН) 255095, ведно с Tаблица
на използваните парцели 2010 г. и Tаблица за
животните, за кандидатстване по схеми за подпомагане, необвързани с
производството, както и декларация за допустимост на площи от предходна
кампания.
Заявлението обв. М. подал с цел получаване на средства
от фондовете на Европейския съюз - Европейски фонд за гарантиране на
земеделието и Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони по
Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, предвидени и в Регламент /ЕО/ № 73 на Съвета от 19.01.2009 год. за установяване
на общи правила и схеми за директно подпомагане в рамките на Общата
селскостопанска политика и за установяване на някои схеми за подпомагане на
земеделски стопани, за изменение на Регламента /ЕО/ № 1290/2005 г., № 247/2006 г., № 378/2007 г. и за
отмяна на Регламент
/ЕО/ № 1782/29.09.2003 г. на Съвета и
предвидени в Закона за подпомагане на земеделските производители.
В
Заявлението за входяща регистрация обв. М. декларирал следните схеми и мерки за
подпомагане: Схема за единно плащане на площ (СЕПП) – пет броя парцели на площ
81.86 хектара, Схема за национални доплащания за говеда, необвързана с производството
(НДЖ1) – четиридесет броя животни и Схема за поддържане на производството на
краве мляко в икономически уязвими ферми, обвързана с производството (НДКМ1) –
двадесет и осем броя животни.
Подаденото
заявление било обработено от св. Бонка Дончева Куцарова - зам. началник на
Общинска служба „Земеделие“ - Община Карнобат. Св. Куцарова показала на
компютъра на обв. М. цветни самолетни снимки на всеки един от декларираните от
него, очертани и заявени граници на желаните за подпомагане пет броя земеделски
площи с обща площ 81.86 хектара в землището село Раклица, общ. Карнобат в
Интегрираната система за административен контрол (ИСАК).
Обвиняемият
посочил кои точно са неговите площи за подпомагане и по негови описания св.
Куцарова очертала границите на парцелите. След това св. Куцарова разпечатала на
хартия Заявлението за подпомагане 2010 (Форма за физически лица), ведно с
Таблицата на използваните парцели 2010 година и Таблицата за животните, за
кандидатстване по схеми за подпомагане, необвързани с производството, както и
картите за всеки един от заявените за подпомагане физически блокове. Всяка от
картите била представена на обвиняемия М. и след потвърждение от негова страна,
че същите отговарят на границите, основанието за подпомагане и отглежданата култура
били подписани от него и от св. Куцарова. Обвиняемият бил уведомен, че носи
наказателна отговорност при деклариране на неверни данни, като за същото се
подписал на всяка страница в заявлението и таблиците.
След
обработката на всички документи, същите били изпратени в Областна дирекция
Държавен фонд „Земеделие“– град Бургас, където била извършена проверка от св.
Виктория Минева, а след това и от св. Стефан Георгиев – и двамата експерти в
Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ – Бургас, относно коректността
на въведените данни от хартиения носител на заявлението в системата ИСАК. След
като не открили никакви нередностите, заявлението на обв. М. получило уникален
идентификационен номер (УИН) – 0224061058866, и било приведено в статус за
проверка в ЦУ (централно управление на Държавен фонд „Земеделие“).
На
07.10.2010 г., св. Ваня Константинова, на длъжност старши експерт в Отдел
„Регионален технически инспекторат“ при ОД ДФ „Земеделие“ - гр. Пловдив,
извършила проверка на заявените от обв. М. парцели, чрез дистанционен контрол,
с помощта на компютърната програма - „Геомедия“. При извършване на проверката,
св. Константинова установила, че единия от парцелите не може да бъде
интерпретиран от програмата „Геомедия“, поради което се налагало спрямо него да
бъде извършена бърза проверка на място, а спрямо другите четири парцела при
проверката било открито несъответствие между заявената от обв. М. площ и
допустимата за подпомагане площ в размер на повече от два хектара, което
наложило и тези парцели да бъдат проверени на място от ДФЗ „Регионален
технически инспекторат“ - град Ямбол.
На
14.10.2010 г., началникът на „Регионален технически инспекторат“ при ОД ДФ
„Земеделие“ - град Ямбол, издал Заповед № 163743/14.10.2010 г., с която наредил
на св. Цветан Русев – старши експерт в „Регионален технически инспекторат“ -
град Ямбол, да извърши проверка на място
на заявените от обв. М. парцели.
От свидетелските показания на св. Русев (л. 61 от ДП),
става ясно, че проверката е започнала на 07.10.2010 г. и приключила на
19.10.2010 г., като на същата дата св. Русев уведомил обв. М. за резултата от
нея.
При
проверката на място експерта св. Русев установил, че отразеното в заявлението,
подадено от обв. М., не отговаря на истината, тъй като четири от заявените пет
площи за подпомагане не били стопанисвани по определения и деклариран от обв. М.
начин - същите били обрасли с храсти, дървета и високи треви и бодли, имало
оголени скални участъци, поради което в Контролния лист три от парцелите били
отбелязани като изцяло недопустими за подпомагане, а един от тях като частично
допустим за подпомагане, а именно Блокове на земеделското стопанство
(БЗС) с идентификационни номера (идентификатори), както следва:
1. БЗС №
62027-13-1, № на парцел 62027-13-1-2 със заявена площ 4.84 хектара, деклариран
като постоянно затревени площи по схемата СЕПП, бил изцяло недопустим за
подпомагане /обрасъл с храсти и дървета/.
2. БЗС №
62027-48-1, № на парцел 61027-48-1-2 със заявена площ 5.58 хектара, деклариран
като постоянно затревени площи по схемата СЕПП, бил изцяло недопустим за
подпомагане /обрасъл с храсти и високи бодли/.
3. БЗС №
62027-116-1, № на парцел 62027-116-1-2 със заявена площ 8.76 хектара,
деклариран като постоянно затревени площи по схемата СЕПП, бил изцяло недопустим
за подпомагане /обрасъл с храсти, покрит с каменисти участъци и високи треви/.
4. БЗС №
62027-29-4, № на парцел 62027-29-4-2 със заявена
площ 59.37 хектара, деклариран като постоянно затревени площи по схемата СЕПП,
била измерена допустима за подпомагане площ 18 хектара. Като парцела бил
измерен по границата на допустимата за подпомагане площ и в периметъра са
изключени крайни площи с храсти, както и път, минаващ през него. Недопустима
площ за подпомагане - 41,37 хектара.
Видно от
свидетелските показания на св. Русев и св.
Константинова и от отразеното в Контролния лист (л. 105-111),
проверката на парцел с № 62027-1-2-3 е извършена дистанционно от св.
Константинова, която установила, че парцелът е от 3,31 хектара, заявен като
постоянно затревена площ, а допустимата за подпомагане площ е 2,76 хектара.
Резултатите
от дистанционната и физическата проверка установили, че от заявените от
обвиняемия парцели с обща площ от 81.86 хектара по Схемата за единно плащане на
площ (СЕПП), общо 60,55 хектара се оказали недопустими за подпомагане.
Получените
резултати били отразени в системата ИСАК и подписания от св. Константинова и св. Русев Контролния
лист (л. 105-111), който след това бил подписан и от обв. М. на 08.12.2010 г.
Вследствие
на констатациите от Контролния лист (л. 105-111), на обвиняемия М. за 2010 г.
не била изплатена субсидия по Схемата за единно плащане на площ и му била
наложена санкция за бъдещ период по схемата (видно от писмо изх. № 01-1100/1690
от 29.11.2012 г. на ДФ „Земеделие“ - София, л. 15-18 от ДП/.
От
показанията на св. Росен Сивилев-кметски наместник на с.Раклица
,се установява,че същия има преки наблюдения,че обвиняемия не поддържа
процесните пасища в добро екологично и земеделско състояние.
В
обясненията дадени от обв. М. в съдебното заседание, същият признава, че към
момента на подаване на заявлението за входяща регистрация (29.04.2010 г.) и към
момента на извършване на дистанционната
и физическата проверка, земите не били изчистени от храстите, дърветата и камъните, съответно
същите не отговаряли на изискванията на програмата за субсидиране, поради което
се признава за виновен.Твърди,че е положил усилия да ги почисти и приведе в
добро земеделско състояние,но не успял,тъй като били дерета.
Всички тези
факти и обстоятелства водят до единствения извод, че към момента на подаване на
заявлението пред Общинска служба „Земеделие“ - Община Карнобат към Държавен
фонд „Земеделие“ – 29.04.2010 г., заявените пет площи за подпомагане не били
допустими за подпомагане,не били стопанисвани по определения и деклариран от
обв. М. начин - същите били обрасли с храсти, дървета, бодли, имало и много
оголени скални участъци.Същия е представил неверни сведения с цел да получи
средства от фондове на Европейския съюз.
Въз основа на така установената и
възприета фактическа обстановка, както и
след преценка на събрания по делото доказателствен материал преценен поотделно
и в неговата съвкупност съдът прави правния извод, че
от обективна страна обв. Й.П.М. е осъществил състава на престъплението по чл. 248а, ал. 2, вр. ал. 1 от НК, а именно: на 29.04.2010 г., в град
Карнобат, пред Общинска служба по земеделие - град Карнобат, в Заявление за
подпомагане 2010 (Форма за физически лица) с Уникален регистрационен номер
255095, с вх. № 16494893/29.04.2010 г. по описа на Общинска служба „Земеделие“
- гр. Карнобат и приложените към него Таблица за
използваните парцели 2010 година, регистрирано в Областната разплащателна
агенция - град Бургас с УИН 0224061058866 и приложените към него пет броя
„Карта на блок на земеделското стопанство - Директни плащания /2010/“,
представил неверни сведения, а именно, че използва, обработва и поддържа в
добро земеделско и екологично състояние през текущата стопанска година - пет
броя земеделски площи с обща площ от 81,86 хектара, находящи се в землището на
с. Раклица, обл. Бургас, представляващи: парцел № 62027-13-1-2 с площ 4.84
хектара, изцяло недопустим за подпомагане (обрасъл с храсти и дървета); парцел № 61027-48-1-2 с площ 5.58 хектара,
изцяло недопустим за подпомагане (обрасъл с храсти и високи бодли); парцел № 62027-116-1-2 с площ 8.76
хектара, изцяло недопустим за подпомагане (обрасъл с храсти, камъни и високи треви); парцел № 62027-29-4-2 с площ 59.37 ха, с
измерена допустима площ 18 хектара, недопустима площ за подпомагане 41.37 хектара (обрасъл с храсти, дървета и
оголени скални участъци); и парцел № 62027-1-2-3 с площ от 3,31 хектара, с
допустимата за подпомагане площ от 2,76 хектара, за да получи средства от ЕС (Европейски фонд за гарантиране на
земеделието и Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони) по
Схема за единно плащане на площ, предвидени и в Регламент (ЕО) № 73 на Съвета
от 19.01.2009 год. за установяване на общи правила и схеми за директно
подпомагане в рамките на Общата селскостопанска политика и за установяване на
някои схеми за подпомагане на земеделски стопани, за изменение на Регламента
(ЕО) № 1290/2005 г., № 247/2006 г., № 378/2007 г. и за отмяна на Регламент (ЕО)
№ 1782/29.09.2003 г. на Съвета и предвидени в Закона за подпомагане на
земеделските производители, като през процесния период - 2010 година от общо
заявените по СЕПП - пет броя парцели с обща площ 81,86 хектара не е подържал в
добро земеделско и екологично състояние - 60,55 хектара земеделски площи.
В този смисъл съдът приема, че от субективна
страна престъплението е осъществено от обвиняемият с пряк умисъл по смисъла на
чл. 11 ал. 2 от НК, тъй като е съзнавал общественоопасният характер на
деянието, предвиждал е общественоопасните
последици и е искал настъпването им.
Обвиняемият е съзнавал,че декларира
неверни сведения, че стопанисва , обработва и поддържа в добро земеделско и екологично състояние процесните пасища , но същия е
искал и целял да получи средствата от
Европейския съюз.
Обв. М. не е осъждан, видно от приложеното към досъдебното производство
свидетелство за съдимост, като също така, спрямо него не са прилагани мерки по чл.78А от НК.
Съдът счита,
че по отношение на престъплението по чл.
248а, ал. 2, вр. ал. 1 от НК, извършено от обвиняемият М., в
случая са налице кумулативно предвидените предпоставки на чл. 78а, ал. 1 от НК
- за престъплението се предвижда наказание
лишаване от свобода до три година и глоба от 1 000 лв. /хиляда лева/ до 5
000 лв. /пет хиляди лева/, като престъплението е
умишлено, обвиняемият не е осъждан за престъпление от общ характер, не е
освобождаван от наказателна отговорност по реда на раздел IV, глава осма от НК
и с деянието не са причинени съставомерни имуществени вреди. Предвид на това съдът намира, че на основание чл.
78а, ал. 1 НК обв. М. следва да бъде освободен от наказателна отговорност, като
му бъде наложено административно наказание – глоба .
Съдът следва
да определи размера на глобата в
предвидения от закона минимум, отчитайки многобройните смекчаващи вината
обстоятелства , а именно: пълните
самопризнания и разкаяние за случилото се
изразени от подсъдимият М.. Съдът отчете и тежкото му материално
положение,същия е пенсионер,с пенсия в размер на 187 лв.Има болна съпруга,предвид
което адекватна се явява глоба в минимален размер.Личността
на дееца е с ниска степен на обществена опасност. Тези обстоятелства съдът
преценя като смекчаващи вината и отговорността.
От друга
страна , съдът отчете, че извършеното от обвиняемият деяние, съставомерно
по чл. 248а, ал. 2 вр. ал. 1 от
НК
се отличава с по-висока степен на обществена опасност, предвид зачестилите в
последните години престъпления от подобен характер,които увреждат имиджа на
България пред европейските ни партньори и институции.
Към момента
на извършване на деянието, разпоредбата на чл.78а от НК предвижда глоба в размер от 1000 лв. до
5 000 лв. При тези обстоятелства, съдът прие, че размера на глобата по чл.
78а НК за извършеното от обвиняемият съставомерно деяние следва да се определи
към предвидения в закона минимум ,поради което и глобата следва да бъде
определена в размер
на 1 000 лева / хиляда лева/. Съдът счита, че така определения размер ще изпълни
личната и генерална превенция и целите на наказанието предвидени в чл. 36 от НК.
Мотивиран от
изложените съображения и на основание чл. 378, ал. 4, т. 1 от НПК, Бургаският
окръжен съд
Р Е Ш И:
ПРИЗНАВА обвиняемият Й.П.М., ЕГН **********, роден на ***
***, живущ ***, българин, български гражданин, женен, неосъждан, основно
образование, пенсионер, за ВИНОВЕН
в това, че на
29.04.2010 г., в град Карнобат, пред Общинска служба по земеделие - град
Карнобат, в Заявление за подпомагане 2010 (Форма за физически лица) с Уникален
регистрационен номер 255095, с вх. № 16494893/29.04.2010 г. по описа на
Общинска служба „Земеделие“ - гр. Карнобат и
приложените към него Таблица за използваните парцели 2010 година, регистрирано
в Областната разплащателна агенция - град Бургас с УИН 0224061058866 и
приложените към него пет броя „Карта на блок на земеделското стопанство -
Директни плащания /2010/“, представил неверни сведения, а именно, че използва,
обработва и поддържа в добро земеделско и екологично състояние през текущата
стопанска година - пет броя земеделски площи с обща площ от 81,86 хектара,
находящи се в землището на с. Раклица, обл. Бургас, представляващи: парцел №
62027-13-1-2 с площ 4.84 хектара, изцяло недопустим за подпомагане (обрасъл с
храсти и дървета); парцел № 61027-48-1-2 с площ 5.58 хектара,
изцяло недопустим за подпомагане (обрасъл с храсти и високи бодли); парцел № 62027-116-1-2 с площ 8.76
хектара, изцяло недопустим за подпомагане (обрасъл с храсти, камъни и високи треви); парцел № 62027-29-4-2 с площ 59.37 ха, с
измерена допустима площ 18 хектара, недопустима площ за подпомагане 41.37 хектара (обрасъл с храсти, дървета и
оголени скални участъци); и парцел № 62027-1-2-3 с площ от 3,31 хектара, с
допустимата за подпомагане площ от 2,76 хектара, за да получи средства от ЕС (Европейски фонд за гарантиране на
земеделието и Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони) по
Схема за единно плащане на площ, предвидени и в Регламент (ЕО) № 73 на Съвета
от 19.01.2009 год. за установяване на общи правила и схеми за директно
подпомагане в рамките на Общата селскостопанска политика и за установяване на
някои схеми за подпомагане на земеделски стопани, за изменение на Регламента
(ЕО) № 1290/2005 г., № 247/2006 г., № 378/2007 г. и за отмяна на Регламент (ЕО)
№ 1782/29.09.2003 г. на Съвета и предвидени в Закона за подпомагане на
земеделските производители, като през процесния период - 2010 година от общо
заявените по СЕПП - пет броя парцели с обща площ 81,86 хектара не е подържал в
добро земеделско и екологично състояние - 60,55 хектара земеделски площи - престъпление по чл. 248а , ал. 2
вр. с ал. 1 от НК, като
го ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ и му НАЛАГА АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ
- ГЛОБА в размер на 1 000лв / хиляда
лева/ .
Решението може да бъде обжалвано или
протестирано пред Апелативен съд – град Бургас в 15 - дневен срок от
съобщаването му на страните.
ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: