О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №16
гр.Стара Загора,
12.01.2022г
Старозагорският административен съд в закрито заседание на дванадесети януари
през две хиляди двадесет и втора година, първи състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЙКА
ТАБАКОВА
при участието на
секретаря......................................................, като разгледа докладваното
от съдия Б. ТАБАКОВА адм.д. № 263 по описа за 2021 година, за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството
е с правно основание чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията/ЗУТ/
във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба от „ЗАГ“ ЕООД
със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.“Христо Ботев“ № 117,
вх.Б, ет.2, чрез пълномощника адвокат И.П. с искане за обявяване нищожността на
Решение № 1115 по Протокол № 25 от проведено на 28.09.2017г. заседание на
Общински съвет – Стара Загора, с което е одобрен проект за изменение на
действащия Общ устройствен план (ОУП) на гр. Стара Загора и прилежащите
крайградски територии, в частта му за квартал/парк „Бедечка” при граници: юг –
ул. „Христина Морфова”, север – алеята към предприятие „Труд”, запад – ул.
„Иван Вазов”, изток – ул. „Хан Тервел”, в частта му относно територията, в
която попада УПИ ХV-6715 в кв.804 по плана на гр. Стара Загора, кв. Бедечка,
одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС - Стара Загора.
Настоящият съдебен състав намира, че така формулираното спорване на решениетона
Общински съвет Стара Загора е процесуално
недопустимо по следните съображения:
Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на
определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната
допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбата на чл.159,
т.1 от АПК една от тези предпоставки от категорията на абсолютните, за които
съдът следи служебно, е наличието на административен акт, подлежащ на съдебно
оспорване и контрол за законосъобразност. Обжалваемостта на административния
акт се урежда от процесуалния закон към момента на издаването му.
Съгласно чл.127, ал.6 от ЗУТ в действащата към момента на приемане на
оспореното решение редакция ДВ, бр. 1 от 2019 г., в сила от 1.01.2019 г., решението на общински съвет за одобряване на
общ устройствен план се обнародва, ако областният управител не го е върнал за
ново обсъждане или не го е оспорил по съдебен ред. В
разпоредбата на чл.215, ал.6 от ЗУТ изрично е предвидено, че не подлежат на обжалване общите устройствени планове, както и техните
изменения.
С Решение № 14 от 15.10.2020г по конст.дело № 2/ 2020г на Конституционния
съд е обявена за противоконституционна разпоредбата на чл.215, ал 6 от ЗУТ.
Нормата на чл. 151 от Конституцията съдържа уредба на действието
във времето на решенията на КС, разглеждани като правни актове на
държавен орган. Съгласно изречение трето
на чл. 151, ал. 2 от Конституцията, актът, обявен за противоконституционен, не
се прилага от деня на влизането на решението в сила.
Анализът на действалата към релевантния момент нормативна уредба сочи, че
общите устройствени планове и техните изменения не са подлежали на обжалване с
изключение правомощието на областния управител да върне за ново обсъждане или
да оспори пред съответния административен съд при условията на чл. 45 от ЗМСМА
незаконосъобразно решение за одобряване на ОУП. Тъй като съдебният контрол по
отношение на административните актове не функционира върху основата на обща
клауза, а по силата на изрично овластяване на съда за определена категория
актове, право на жалба за „ЗАГ“ ЕООД
гр.Стара Загора не е възникнало както за отмяната поради незаконосъобразност,
така и за прогласяване нищожността на процесното решение. Този извод не се
променя от противоконституционността на тескта на чл.215, ал.6 от ЗУТ, защото
нейното обявяване има действие само занапред. В такъв смисъл е становището на
правната теория /Учебник по
административно право на НРБ, издание на СУ “Климент Охридски“ – ЮФ, 1967г, проф.А.,
доц.Д., доц.К./ и е формирана практика на Върховния административен съд -
определение №1329 по адм.дело № 11386/2007г, определение № 9532 по адм.дело
9843/2015г.
По тези съображения съдът намира, че жалбата на „ЗАГ“ ЕООД гр.Стара Загора
е недопустима поради липса на годен за оспорване акт, тъй като действащият ред към момента на издаване на Решение № 1115 по Протокол № 25
от проведено на 28.09.2017г. заседание на Общински съвет – Стара Загора не е
допускал обжалване пред съд. Затова тя следва да се остави без разглеждане, а
образуваното въз основа на нея производство по делото – да се прекрати.
Водим
от тези мотиви и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на „ЗАГ“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.“Христо
Ботев“ № 117, вх.Б, ет.2, чрез пълномощника адвокат И.П. с искане за обявяване
нищожността на Решение № 1115 по Протокол № 25 от проведено на 28.09.2017г.
заседание на Общински съвет – Стара Загора, с което е одобрен проект за
изменение на действащия Общ устройствен план (ОУП) на гр. Стара Загора и
прилежащите крайградски територии, в частта му за квартал/парк „Бедечка” при
граници: юг – ул. „Христина Морфова”, север – алеята към предприятие „Труд”,
запад – ул. „Иван Вазов”, изток – ул. „Хан Тервел”, в частта му относно
територията, в която попада УПИ ХV-6715 в кв.804 по плана на гр. Стара Загора,
кв. Бедечка, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС - Стара Загора, като недопустима.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 263/ 2021г по описа на
Административен съд Стара Загора.
Определението
подлежи на обжалване пред ВАС с частна жалба в
7-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: