Определение по дело №539/2022 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 1877
Дата: 16 декември 2022 г. (в сила от 16 декември 2022 г.)
Съдия: Цветелина Георгиева Хекимова
Дело: 20223100900539
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 4 август 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1877
гр. Варна, 16.12.2022 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА в закрито заседание на шестнадесети
декември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Цветелина Г. Хекимова
като разгледа докладваното от Цветелина Г. Хекимова Търговско дело №
20223100900539 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по искова молба на „САТУРН 2" ООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, Южна Промишлена Зона,
представлявано от управителя А.И.С., чрез адв. Р. В., АК - Бургас срещу ЕТ „ХРИСТО
ПОПОВ 91", ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна 9010,
*********** за заплащане на следните суми: 44 840,75 лв. с включен ДДС, представляваща
неизплатен остатък от дължимо възнаграждение за извършените СМР и доставените
материали, съгласно фактура № ********* от 10.12.2020 г.; 131 591,08 лв. с включен ДДС,
представляваща неизплатен остатък от дължимо възнаграждение за извършените СМР и
доставените материали, съгласно фактура №***** от 10.12.2020г.; 52 502,96 лв. с включен
ДДС, представляваща неизплатен остатък от дължимо възнаграждение за извършените СМР
и доставените материали, съгласно фактура №********** от 23.09.2021 г.
Претендира се присъждане на направените по настоящото дело разноски.
Исковата молба отговаря на изискванията за редовност, посочени в чл.127, ал. 1 и
чл.128 ГПК, поради което съдът е постановил връчване на препис на ответника.
В срока по чл. 367, ал. 1 от ГПК ответникът ЕТ „ХРИСТО ПОПОВ 91", ЕИК
*********, със седалище гр. Варна не е депозирал писмен отговор.
По допустимостта на предявения иск:
Съдът прави извода, че предявеният иск е процесуално допустим.
По предварителните въпроси:
С оглед предмета на предявените искове, попадащи в приложното поле на чл.365
ГПК съдът намира, че исковете следва да се разгледат по реда на Глава тридесет и втора от
ГПК – „Производство по търговски спорове”.
По доказателствените искания на страните:
По отношение на представените с исковата молба и отговора писмени
доказателства, доколкото се явяват допустими, относими и необходими за изясняване на
1
фактическата страна на спора, следва да бъдат допуснати до събиране по делото.
Искането за назначаване на СЧЕ следва да бъде уважено като своевременно
направено и относимо.
Водим от горното и на осн. чл. 374, ал.2 ГПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПОСТАНОВЯВА разглеждане на делото по реда на Глава тридесет и втора от
ГПК – „Производство по търговски спорове”.
СЪОБЩАВА НА СТРАНИТЕ следния проект за доклад по делото, на
основание чл. 374, ал. 2 от ГПК:
Предявен е от „САТУРН 2" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр.Бургас, Южна Промишлена Зона, представлявано от управителя А.И.С., чрез
адв. Р. В., АК - Бургас срещу ЕТ „ХРИСТО ПОПОВ 91", ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление гр. Варна 9010, *********** за заплащане на следните суми: 44 840,75
лв. с включен ДДС, представляваща неизплатен остатък от дължимо възнаграждение за
извършените СМР и доставените материали, съгласно фактура № ********* от 10.12.2020
г.; 131 591,08 лв. с включен ДДС, представляваща неизплатен остатък от дължимо
възнаграждение за извършените СМР и доставените материали, съгласно фактура №*****
от 10.12.2020г.; 52 502,96 лв. с включен ДДС, представляваща неизплатен остатък от
дължимо възнаграждение за извършените СМР и доставените материали, съгласно фактура
№********** от 23.09.2021г.
В исковата молба се твърди, че между страните по делото през 2017 г. с оглед
изграждането и оборудването с нужните съоръжения и принадлежности на обект „Силозна
база за съхранение на селскостопанска продукция, ПИ ****** в землището на с. ********"
(по-долу - Силозна база), собствен на ответника ЕТ „ХРИСТО ПОПОВ 91", са възникнали
трайни търговски отношения, продължили близо 5 години. През първите три години от
отношенията между страните договореностите между тях са постигани чрез оферти и
приемане по електронен път, въз основа на офертите възложителят извършвал авансови
плащания, а след изпълнение договорените СМР били приемани от възложителя с нарочни,
двустранно подписани протоколи без възражения за недостатъци в качествено,
количествено отношение и срочност. Възнаграждението за изпълнените и приети СМР и
материали, обаче все още не било напълно заплатено, тъй като след заплащане на
авансовата част от цената, възложителят преустановил плащанията.
С исковата молба се претендира заплащане за следните конкретни дейности /СМР
и доставка на материали/, както следва:
1. С оферта №5236/26.09.2017г., оферта №5237/26.09.2017г., Оферта
№5499/07.02.2018г. и оферта №5752/11.07.2017г., „Сатурн 2" ООД предложило на ЕТ
„ХРИСТО ПОПОВ 91" да извърши СМР и да достави материали на обект „Силозна база", за
ЕТАП 2 - Доставка и монтаж на електро апаратура табло Т1; ЕТАП 2 - Подмяна на PLC
контролер и периферия. Количеството СМР и материали, както и единичните им цени са
подробно описани в офертите.
ЕТ „ХРИСТО ПОПОВ 91" приел предложението и извършил авансови плащания
по всяка от приетите оферти, както следва:
- сума в размер на 49222,68 лв, с ДДС, заплатена на 21.12.2017 г.,
представляваща сбора от 100% авансово плащане стойността на материалите, посочени в
оферта №5236/26.09.2017г. и 100% авансово плащане на материалите, посочени в оферта
2
№5237/26.09.2017г. За извършените авансови плащания от „Сатурн 2" ООД е издадена
фактура №************
- сума в размер на 18644,04 лв. с ДДС, заплатена на 29.03.2018г.,
представляваща 80% авансово плащане по оферта №5/199/07.02.2018г. За извършеното
авансово плащане от „Сатурн 2" ООД е издадена фактура №**********/29.03.2018 г.
- сума в размер на 9470,57 лв. с ДДС, заплатена на 07.08.2018 г., представляваща
100% авансово плащане по оферта №5752/11.07.2018 г. За извършеното авансово плащане
от „Сатурн 2" ООД е издадена фактура №**********/08.08.2018 г.
Възложените СМР били извършени от „Сатурн 2" ООД и за приемане на
извършената работа били подписани приемо-предавателни протоколи №№ 1, 2, 3 и 4,
всички от 14.10.2020 г. За извършените CMP и доставените материали на обща стойност 101
815,03 лв. без включено ДДС от „Сатурн 2" ООД била издадена окончателна фактура
№********* от 10.12.2020 г., по която след приспадане па направените от длъжника
авансови плащания в размер общо на 64 447,74 лв., неплатеният остатък е в размер на
44 840,75 лв. с включен ДДС.
2. С оферта №5620/23.04.2017г. и оферта №6028/02.01.2019г. „Сатурн 2" ООД
предложило на ЕТ „ХРИСТО ПОПОВ 91" да извърши СМР и да достави материали на
обекта „Силозна база", Подобект: Автоматизация на съоръжения в плосък склад, по цени,
подробно описани в офертите.
ЕТ „ХРИСТО ПОПОВ 91" приел предложението и извършил авансови плащания
по всяка от приетите оферти, както следва:
- сума в размер на 194874.05 лв. с ДДС, заплатена на 05.06.2018 г.,
представляваща 80% авансово плащане по оферта №5620/23.04.2017 г. За извършеното
авансово плащане от „Сатурн 2" ООД била издадена фактура №**********/05.06.2018 г.
- сума в размер на 39547,78 лв. с ДДС, заплатена на 22.03.2019г.,
представляваща авансово плащане по оферта №6028/02.01.2019г. За извършеното авансово
плащане от „Сатурн 2" ООД е издадена Фактура №**********/25.03.2019г.
Възложените СМР били извършени от „Сатурн 2" ООД и за приемане на
извършената работа между страните били подписани приемо-предавателни протоколи №5 и
№6 от 14.10.2020 г. За извършените СМР и доставените материали на обща стойност 305
010,75 лв. без включено ДДС от „Сатурн 2" ООД била издадена окончателна фактура
№***** от 10.12.2020г. След приспадане на направените от длъжника авансови плащания в
размер общо на 195 351,52 лв., неплатеният остатък е в размер на 131 591,08 лв. с включен
ДДС.
3. На 13.05.2020г. между ЕТ „ХРИСТО ПОПОВ 91" като възложител и "Сатурн
2" ООД като изпълнител бил сключен договор за възлагане на СМР, по силата на който
ищецът се е задължил да изпълни СМР за обект „Силозна база", ЕТАП 4 и да достави
материали, детайлно описани по вид, количество и цена в оферта №6643/12.03.2020г. и
оферта №6651/12.03.2020г., представляващи неразделна част от договора. Допълнително, по
искане на ЕТ „Христо Попов 91", от „Сатурн 2"ООД били изпратени оферти
№6796/26.06.2020г. и №6845/11.08.2020г.
От длъжника били направени авансови плащания, както следва: на 15.05.2020г.
било направено авансово плащане в размер на 70576,60 лв., от които: 50927,20 лв. с ДДС -
100% авансово плащане за материали по оферта №6643/13.03.2020г., за което от „Сатурн 2"
ООД била издадена фактура **********г. и 19649,40 лв. с ДДС - авансово плащане по
оферта №6651/12.03.2020г., за което била издадена фактура №**********/18.05.2020г.,
както и сума в размер на 2706,90 лв. с ДДС, заплатена на 10.09.2020г. - 100% авансово
плащане по оферта №6845/11.08.2020г., за което била издадена фактура ***********г.
Възложените СМР били извършени от „Сатурн 2" ООД и подписани протоколи за
приемане на извършената работа, представляваща Етап 4 на обект „Силозна база", както
следва: Протокол №1 от 06.08.2020 г., Протокол №2 от 20.09.2020 г. и Протокол №3 от
3
14.10.2020 г.
За извършените СМР и доставените материали на обща стойност 104 822,05 лв.
без включено ДДС, от „Сатурн 2" ООД била издадена окончателна фактура №********** от
23.09.2021г. с приспадане на получените аванси. След приспадане на направените от
длъжника авансови плащания за материали в размер общо на 61 069,58 лв., неплатеният
остатък от вземането за извършените СМР и доставените материали, отразени във фактура
№********** е в размер на 43 752,47 лв. без ДДС или общо на 52 502,96 лв. с включен ДДС.
Твърди се, че въпреки многобройните покани длъжникът не е заплатил до
настоящия момент остатъка от дължимите, описани по-горе възнаграждения, поради което
ищцовото дружество депозирало заявление за издаване на заповед за изпълнение, по което
било образувано ч.гр.д.№20223110107009 по описа на ВРС. Подаденото заявление било
оставено без уважение и дадено указание по чл.415, ал.1, т.3 от ГПК, с което се обосновава
правния интерес от настоящите искове.
Предявени са искове с правно основание чл.79 и чл.86 от ЗЗД.
С оглед на предявения иск и съгл. чл.154, ал.1 ГПК ищецът носи
доказателствената тежест за установяване твърдените от него факти, от които извлича
изгодни за себе си правни последици, а именно – наличието на възникнало между страните
договорно правоотношение, изпълнение на поетото от ищеца задължение по него,
настъпила изискуемост на вземането спрямо ответника и неговия размер, изпадането в
забава на насрещната страна.
При установяване на горното ответникът носи доказателствената тежест да
установи пълно изпълнение на поетите по процесния договор задължения или
правоизключващи и правопогасяващи спорното право факти, съгл. чл.154, ал.1 ГПК.
ДОПУСКА до събиране в с.з. приложените към исковата молба писмени
доказателства.
ДОПУСКА съдебно-счетоводна експертиза със задача след запознаване с
материалите по делото да даде заключение по поставените в исковата молба въпроси.
ОПРЕДЕЛЯ първоначален депозит за възнаграждението и разноските, свързани
с изготвяне на експертизата в размер на 300 лв., вносими от ищеца в едноседмичен срок от
съобщаване на определението.
Определя за вещо лице Б.Б., която да се призове след внасяне на депозита.
Указва на вещото лице, че заключението следва да бъде депозирано по делото
най-малко една седмица преди съдебното заседание с копия за всяка страна.
УКАЗВА на страните възможността за постигане доброволно уреждане на спора,
вкл. чрез Центъра за медиация при ВРС. Центърът предоставя безвъзмездно възможност на
страните по делата да разрешат правния спор доброволно, посредством медиация и със
съдействието на медиатор, всеки работен ден от 9 до 17 ч. За съдействие към Центъра могат
да се обърнат страни по неприключили граждански, частни наказателни и търговски дела,
разглеждани в съдилищата от съдебния район на Окръжен съд Варна, вкл. Окръжен съд –
Варна. Центърът е разположен на 4 етаж в сградата, в която се помещава Съдебно-
изпълнителна служба при Pайонен съд Варна на адрес: гр. Варна, ул. „Ангел Кънчев" №12.
4
За връзка с Центъра по медиация страните могат да се свържат за дела на окръжен съд
Варна с Нора Великова, на тел.052 623 362 както и да изпратят запитване по e-mail:
*********@***.** .
НАСРОЧВА производството по т.д. № 539/2022г. на ВОС за разглеждане в
открито съдебно заседание на 01.02.2023г. от 10.30 ч., за която дата и час да се призоват
страните.
Препис от определението да се връчи на страните, ведно с призовката за
насроченото с.з.

Съдия при Окръжен съд – Варна: _______________________
5