Определение по дело №1011/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 66
Дата: 9 януари 2023 г.
Съдия: Виолета Григорова Николова
Дело: 20227170701011
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

66

гр. Плевен, 09.01.2022 г.

 

Административен съд - гр. Плевен, девети състав, в закрито съдебно заседание девети януари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИОЛЕТА НИКОЛОВА

като разгледа докладваното от съдията Николова административно дело №1011/2022 г. по описа на Административен съд – Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано въз основа на  искова молба на П.М. М., изтърпяващ наказание в Затвора гр.Враца.

В молбата е направено и искане за освобождаване от заплащане на държавна такса по делото.

С разпореждане № 5915/20.12.2022г. исковата молба е оставена без движение на основание на основание чл.144 АПК вр. чл.129, ал.2 вр. чл.127, ал.1 т.2- т.5 ГПК и чл.128, т.2 ГПК, като е указано на молителя в 7 дневен срок да посочи 1-во ЕГН-то си, постоянен и настоящ адрес; 2. ответника /ответниците съгласно чл. 205 от АПК, като част от съдържанието на исковата молба по чл. 127, ал. 1, т. 2 от ГПК и чл. 285, ал. 2 от ЗИНЗС;  3. цената на иска, респ. исковете, както и периода, за който се твърди, че е претърпял вреди, както и 4.да изложи обстоятелствата на исковата молба- чл. 127, ал. 1, т. 4 от ГПК, като конкретизира предпоставките за допустимост на иска с оглед разпоредбите на чл. 204, ал. 1 от АПК-да уточни има ли отменен конкретен административен акт и какъв, в случай на оспорване по реда на чл. 204, ал. 2 от АПК-да конкретизира заедно с оспорването на какъв административен акт е предявен иска/исковете; 5.да конкретизира дали искът е предявен при условията на чл. 204, ал. 3 от АПК и от какви нищожни и/или оттеглени административни актове са претърпени вредите; 6.да конкретизира дали искът е предявен при условията на чл. 204, ал. 4 от АПК, в който случай следва да посочи конкретните действия и/или бездействия на конкретни длъжностни лица от системата на изпълнителната власт и конкретно на кой административен орган;  7.да посочи от какъв акт на администрацията-действие или бездействие на орган или длъжностно лице са претърпените вреди; 8.да конкретизира дали вредите са при и по повод изпълнение на административна дейност и каква и на кои длъжностни лица или претендира вреди по общия ред на чл. 45 от ЗЗД;  9.да конкретизира дали искът се поддържа по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ или по специалния ред на чл. 284чл. 285 на ЗИНЗС; 10.да посочи връзката между незаконосъобразния индивидуален административен акт, действие или бездействие и настъпилата вреда /имуществена или неимуществена/; 11.да посочи петитум - в какво се състои искането- чл. 127, ал. 1, т. 5 от ГПК, както и характерът на вредите- имуществени и/или неимуществени; 12. да представи преписи от исковата молба и приложенията, както и от уточняващата молба според броя на ответниците.

Определението е съобщено на П.М. М. на 23.12.2022 г., като в срок не са отстранени нередовностите на исковата молба.

Гореизложеното обуславя следните правни изводи:

Дължимостта на таксите и разноските от ищеца се определя от обстоятелството, че правораздаването е публична услуга. За да се осигури достъп до правосъдие законодателят с разпоредбата на чл. 83, ал. 2 от ГПК е установил, че по преценка на съда, но съобразно законоустановени критерии, поради липса на достатъчно средства да ги заплатят, от такси и разноски за производството се освобождават физически лица, т.е.освобождаването е с оглед на конкретната преценка на съда за възможностите на определено лице да понесе разходите за производството. Законодателят в цитираната разпоредба на чл. 83 на процесуалния закон   е посочил, че  такси и разноски по производството не се внасят от физически лица, за които е признато от съда, че нямат достатъчно средства да ги заплатят. По молбата за освобождаване съдът взема предвид:1. доходите на лицето и на неговото семейство; 2. имущественото състояние, удостоверено с декларация; 3. семейното положение;4. здравословното състояние;5. трудовата заетост;6. възрастта;7. други констатирани обстоятелства.

В конкретния случай ищецът не е представил каквито е и да е доказателства в подкрепа на искането си. Ето защо съдът приема, че  лицето не  следва да бъде освободено  от задължението за внасянето на дължимата държавни такса от 10 лв.  по делото.

Същевременно в предоставения от съда срок молителят не е отстранил нередовностите по исковата молба (вкл. не е посочил насрещната страна, искането си и т.н.), поради което същата следва да бъде върната като нередовна, поради неизпълнение на указанията дадени с разпореждане № 5915/20.12.2022г.

Воден от горните мотиви, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ на основание чл.144 АПК вр. чл.83, ал.2 ГПК молбата на П.М. М., изтърпяващ наказание в Затвора гр.Враца, за освобождаване от заплащане на държавна такса  по адм. дело № 1011/2022 г. по описа на Административен съд Плевен.

ВРЪЩА на основание чл.144 АПК вр. чл.129, ал.3 ГПК искова молба на П.М. М., изтърпяващ наказание в Затвора гр.Враца, въз основа на която е образувано адм.дело №1011/2022г. по описа на Административен съд Плевен.

ПРЕКРАТЯВА производството по исково адм. дело № 1011 по описа за 2022 г. на Административен съд-Плевен.

Препис от определението да се изпрати на П.М. М.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

                               СЪДИЯ: /П/