№ 21819
гр. София, 02.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 82 СЪСТАВ, в публично заседание на
пети ноември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:**
при участието на секретаря **
като разгледа докладваното от ** Гражданско дело № 20231110154878 по
описа за 2023 година
Д. Д. Д. е предявил срещу „**“ ЕАД положителен установителен иск по реда на чл.
422, ал. 1 ГПК с правно основание чл. 7, § 1, б. „а“ от Регламент № */2004 г. относно
създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на
борда и отмяна или голямо закъснение на полети за заплащане на сумата от 250 евро,
представляваща неизплатено обезщетение за закъснял с над 3 часа полет № BUC879,
планиран по разписание за 15.05.2023 г. с час на излитане 10:35 ч. местно време и час на
кацане 11:40 ч. местно време по маршрут летище Варна – летище Н.К. ведно със законната
лихва от 24.07.2023 г. до окончателното изплащане на вземането, за която сума е издадена
Заповед за изпълнение по чл. 410 ГПК по ч. гр. д. № 9405/2023 г. на Районен съд – Варна.
Ищецът твърди, че е закупил билет за полет по маршрут Варна – Кя и се е явил на
летището навреме, спазвайки всички изисквания и полагайки необходимата грижа. Твърди,
че по разписание самолетът е следвало да пристигне на летище Невшехир Кя на 15.05.2023
г. в 11:40 ч. местно време, но вместо това пристигнал в крайната си дестинация в 16:41
местно време при закъснение от 5 часа и 1 минута. Счита, че не са налице извънредни
обстоятелства, които да не са могли да бъдат избегнати от превозвача, дори да са били взети
всички разумни мерки, вследствие на което са възникнали предпоставки за изплащане на
обезщетение на пътника.
В законоустановения срок по чл. 131 ГПК ответникът е депозирал отговор на исковата
молба, с който признава, че на ищеца е издадена бордна карта за полет № BUC 879/H6879 по
маршрут Варна – Кя, планиран по разписание с час на излитане 10:35 ч. местно време и час
на кацане 11:15 ч. местно време. Посочва, че полетът е осъществен на 15.05.2023 г. с час на
излитане от летище Варна – 12:24 ч. и с час на кацане на летище Невшехир Кя – 13:50 ч.,
следователно закъснението на полета е 4 ч. и 49 мин. Твърди, че закъснението се дължи на
извънредни обстоятелства, изразяващи се в технически срив в софтуерната система на
Гражданската въздухоплавателна администрация на Република *, продължил няколко
последователни дни непосредствено преди полета – на 09.05.2023 г., 10.05.2023 г. и
11.05.2023 г. до обяд. В резултат на техническия срив обработката на подадените от
въздушните превозвачи документи за получаване на разрешение за извършване на полети
била спряна, респ. извършвана с голямо забавяне. Ответникът излага, че разрешението за
1
извършване на полет било задължително условие за провеждане на всеки полет съгласно
международните правила на гражданското въздухоплаване, поради което е подал документи
за получаването му, спазвайки законоустановения 5-дневен срок преди датата на процесния
полет – 08.05.2023 г. Сочи, че след възстановяване работата на Гражданската
въздухоплавателна администрация на Република * администрацията била затрупана от
подадени, но необработени документи за получаване на разрешение, като до 12.05.2023 г.
вкл. ответното дружество не било получило одобрение за извършване на процесния полет.
Твърди, че едва на 12.05.2023 г. Гражданската въздухоплавателна администрация е поискала
формални корекции в застрахователния сертификат на ответника, като последният
предприел незабавни действия за изпълнение на указанията и представяне на коригиран
застрахователен сертификат. Въпреки това, разрешение за полета било получено едва на
15.05.2023 г. Ответникът посочва, че е предприел всички възможни действия за избягване
закъснението на процесния полет, като е настоявал за спешната обработка на подадените
документи за получаване на разрешение. Счита, че е налице извънредно обстоятелство,
стоящо извън неговия ефективен контрол. Оспорва твърдението на ищеца, че същият не е
бил информиран за причините за закъснението на полета, а напротив – служители на
ответника били през цялото време при пътниците на летище Варна, предоставяйки им както
информация, така и безплатна храна и напитки. Ответникът посочва, че е осигурил за
първоначално планирания час на излитане правоспособен екипаж, готов да изпълни полета.
Счита, че е спазил стриктно ангажиментите си към пътниците, вкл. задължението си по чл.
9, § 1 от Регламент № */2004 г.
Съдът, като съобрази събраните доказателства, достигна до следните фактически и
правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл. 154 ГПК по иска с правно основание чл. 422 ГПК, вр. чл.
7, § 1, б. „а“ от Регламент № */2004 г. относно създаване на общи правила за обезщетяване и
помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на
полети в тежест на ищеца е да докаже наличието на валидно сключен договор за въздушен
превоз за полет № BUC879 по маршрут летище Варна – летище Невшехир, Кя, определен за
изпълнение на 15.05.2023 г. с час на излитане 10:35 ч. местно време и час на кацане 11:40 ч.
местно време, както и закъснение на същия с повече от три часа до крайния пункт на
пристигане. В тежест на ответника е да докаже релевираните възражения, от които черпи
годни за себе си правни последици, в т.ч. наличието на извънредни обстоятелства, които не
са могли да бъдат избегнати, въпреки че са взети всички необходими мерки.
В Регламент № */2004 г. са разграничени няколко различни хипотези, при които е
предвидено да възникне правото на пътника да получи обезщетение за причинените му
вреди в размерите, предвидени в чл. 7, като две са основните хипотези - при отмяна на
полета (чл. 5) и при отказан достъп до борда (чл. 4), като при всяка от тях задълженията на
превозвача да обезщети пътниците са регламентирани по различен начин. Регламентът не
съдържа дефиниция за закъснение на полет, но „полет“ по смисъла на регламента е
операция по въздушен транспорт, осъществена от въздушен превозвач, който определя своя
маршрут (решение на СЕС от 10.07.2008 г. по дело C-173/07). По отправено преюдициално
запитване относно приложението на Регламент № */2004 г. СЕО се е произнася с решение от
19.11.2009 г. по съединени дела С-402/07 и С-423/07, с което съгласно чл. 633 ГПК дава
задължително за българския съд тълкуване на разпоредбите на приложимия към настоящия
спор регламент. Съобразно разясненията в посоченото решение чл. 5, 6 и Регламент №
*/2004 г. трябва да се прилагат в смисъла, че пътниците на закъснели полети може да се
приравнят на пътниците на отменени полети за целите на прилагането на правото на
обезщетение и че същите имат правата по чл. 7 от регламента, когато поради закъснение на
полет претърпяват загуба на време, равна на или по-голяма от три часа в смисъла, че са
достигнали до своя краен пункт на пристигане три или повече часа след определения от
превозвача час на пристигане по разписание.
2
Установява се от събраните по делото писмени доказателства, че ищецът е имал
закупен електронен билет за процесния полет, който следвало да бъде изпълнен от
ответника, с час на излитане 10:35 часа местно време. Представена е и бордна карта за
процесния полет. Видно от приетата по делото бордна карта, даваща право на притежателя