Решение по дело №1218/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 817
Дата: 19 октомври 2020 г. (в сила от 14 април 2021 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20197150701218
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 817/19.10.2020г.

 

гр. Пазарджик,

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик, VI състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети септември, две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 1218 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на ЕТ „Бееренанбау – Красимир Делев“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, чрез адвокат М., против Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/1378 от 07.09.2019г. на заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна агенция. Счита се, че административният акт е незаконосъобразен, като се представят подробни мотиви в жалбата, в хода на делото и в писмена защита. Иска отмяната му от съда. Претендират се разноски.

Ответникът - зам.-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна агенция, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Н., е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Иска се присъждане на съответното юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след като прецени законосъобразността на обжалвания индивидуален административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, и доводите на оспорващия, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Уведомителното писмо е съобщено на жалбоподателя на 14.10.2019 г. /лист 285/.  Жалбата е подадена на 23.10.2019 г., поради което същата се явява подадена в срок от едноличен търговец, на когото са засегнати правата с процесния акт, поради което  жалбата е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Жалбоподателят ЕТ „Бееренанбау-Красимир Делев“  е бил одобрен кандидат за участие по мярка за директни плащания, базирани на площ за кампания 2016г. Той е подал заявление с УИН №13/060716/88397 от 14.05.2016г., с което е заявил следните схеми и мерки за подпомагане за кампания 2016г: Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Зелени директни плащания /ЗДП/, Схема за млади земеделски стопани /МЗС/, Схема за обвързано подпомагане за плодове /СП/, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /ПНДП/, Компесаторни плащания в планински райони /подмярка 13,1/НР1/ и Агроекология и климат  /Мярка 10/. Заявени са тридесет и три броя земеделски парцели, като са посочени 33 бр. земеделски парцели, подробно описани в табличния вид на оспорения административен акт, находящи се в землището на гр. Велинград, с декларирана култура за отглеждане Малини(л. 231 от делото). Видно от таблица на заявените площи по схеми и мерки 2016г. площта, заявена от ЕТ „Бееренанбау-Красимир Делев“ за финансово подпомагане, за кампания 2016г е в размер на 13,15 ха.

По подаденото заявление се извършва автоматична проверка на  въведените данни, което всъщност става неразделна част от самото заявление. В резултата на това е отразено при проверката, заявените площи излизат извън площите, подходящи за подпомагане и попадат в недопустимата част(239-240 л от делото). За парцели БЗС 10450-33-1 е посочена площ в размер на 0,9553ха. Другите парцели на жалбоподателя  от заявените за финансово подпомагане по заявлението са изключени от специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“.

Към процесния казус са приложими Регламент (ЕС) № 640/2014г. на Комисията, Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, Наредба № 7 от 24.02.2015 г.

Съгласно чл. 43, ал. 1, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ Разплащателната агенция /РА/ извършва директни плащания по подадените заявления, когато установи, че заявените за подпомагане площи са включени в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1, а съгласно чл. 43, ал. 3, т. 6 от ЗПЗП РА намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато заявените за подпомагане площи не са включени в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1 за съответната година, т. е. всички плащания се извършват само за площи включени в специализирания слой.

Съгласно чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието и храните по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6.

На основание чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП е издадена Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, от министъра на земеделието и горите, обн., ДВ, бр. 82 от 10.10.2006 г.

Съгласно чл. 16а от Наредба № 105/22.08.2006 г. в редакцията действала към датата на подаване на заявлението през 2016 г., специализираният слой "Площи в добро земеделско състояние" включва площите в добро земеделско състояние в рамките на всеки физически блок, и въз основа на него и извършените повторни административни проверки, РА може да извърши отказ, частично или пълно плащане по подадените заявления за подпомагане.

Заявената и ползвана площ за кампания 2016 г. се установява при проверката дали декларираните парцели попадат в границите на одобрения специализиран слой.

Съгласно чл. 16б, ал. 1 (изм. и доп.) от Наредба № 105, в редакцията действала към процесния период при подаване на заявлението, всяка година след приключване на обновяването по чл. 16а, ал. 2, Министерството на земеделието и храните открива производство по чл. 66 от Административно-процесуалния кодекс за одобряване на изготвения специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Откриването на производството се оповестява. В определен срок земеделските стопани могат да подават възражения по реда на чл. 16в /изм. и доп. / от Наредба № 105.

Съгласно приложимата към процесния период редакция на чл. 16 г. /изм. и доп. / от Наредба № 105, след извършване на проверки на получените предложения и възражения и отстраняване на установените пропуски и грешки, Министерството на земеделието и храните изготвя окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Въз основа на одобрения от министъра на земеделието и храните специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" РА извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и приема заявления за подпомагане през следващата година.

Обновеният Специализиран слой "Площи допустими за подпомагане" за стопанската 2016 г. е одобрен със Заповед № РД-46-21 от 24.01.2017 г. на министъра на земеделието и храните /лист 345 от делото/.

Окончателния специализиран слой за кампания 2016 г. е одобрен със Заповед № РД-46-141 от 01.03.2017 г. на министъра на ЗХ /лист 347/.

В изпълнение на съдебно разпореждане от Министерството на земеделието и храните е постъпило писмо с вх. № 4288/06.07.2020г.  съдържа се информация, че при проверка в деловодната система на МЗХ не се установява ЕТ „Бееренанбау-Красимир Делев“ да е обжалвал Заповед № РД 46-141/01.03.2017г.

По делото е изслушано вещо лице по уважено доказателствено искане на ответника и е прието изготвеното от него заключение по поставени въпроси. От заключението се установява, че е теренна проверка на място от ОС”З” Велинград на физически блок №33, където попадат заявените от жалбоподателя площи. Съставен е протокол №PAZ-01-ІІ-8958/18.10.2016г. от длъжностните лица за  БЗС 10450-33-1- площ в размер на 0,9553ха. Вещото лице е посочило, че от заявените за финансово подпомагане парцели по заявлението на жалбоподателя  са изключени от специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ следните площи: 1. От парцел 10450-33-16-1, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ, в размер на 0,80ха; 2.От парцел 10450-33-1-2, з-ще гр.Велинград със заявена площ 1,65ха е отпаднала площ в размер на 0,45 ха. 3.От парцел 10450-33-13-1, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ, в размер на 0,41ха 4.От парцел 10450-33-24-1, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ 0,40ха 5.От парцел 10450-33-15-1, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ, в размер на 0,40ха. 6.От парцел 10450-33-21-2, з-ще гр.Велинград, отпаднала е цялата заявена площ 0,40ха 7.От парцел 10450-33-8-1, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ, в размер на 0,38ха. 8.От парцел 10450-33-17-1, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ 0,38ха. 9.От парцел 10450-33-20-2, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ 0,38ха. 10.От парцел 10450-33-31-2, з-ще гр.Велинград, заявена площ 0,74ха, от допустимия слой е отпаднала площ в размер на 0,37ха. 11.От парцел 10450-33-7-1, з-ще гр.Велинград със заявена площ 0,39ха е отпаднала от допустимия слой площ в размер на 0,21ха. 12.От парцел 10450-33-6-1, з-ще гр.Велинград, заявена площ 0,37ха, от допустимия слой е отпаднала площ в размер на 0,20ха. 13.От парцел 10450-33-19-1, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ, в размер на 0,19ха.  14.От парцел 10450-33-26-1, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ 0,19ха.  15.От парцел 10450-33-18-1, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ, в размер на 0,18ха. 16.От парцел 10450-33-14-1, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ, в размер на 0,18ха.     17.От парцел 10450-33-2-2, з-ще гр.Велинград е отпаднала цялата заявена площ, в размер на 0,17ха.

Вещото лице обобщава, че площта, приета като наддекларирана по заявлението на  жалбоподателя ЕТ„Бееренанбау -Красимир Делев“ е в размер на 5,69ха, е изключена от специализирания слой „Площи допустими за подпомагане”, одобрен със Заповед №РД46-141/01.03.2017г. на Министъра на земеделието и храните. Процентното съотношение на наддекларираната площ 5,69ха към установената за подпомагане площ 7,46ха е 76,27%.

Няма данни по делото заповедта за одобряване на окончателния специализиран слой да е обжалвана по съдебен ред в частта за процесните имоти. Жалбоподателят не заявява такива. Подадено е възражение, генерирано на 27.01.2017г., което е представено по делото. Но същото е срещу Заповед № РД 46-21/24.01.2017г. и не замества обжалването на заповедта.

Жалбоподателят твърди, че реално е обработвал площите, като е реализирал добив от малини, съответно представя фактури и заявява искане за съдобноагрономческа експертиза. По делото е допусната такава. Видно от заключението на вещото лице Б. общата площ    с култура малини, заявена от ЕТ „Бееренанбау-Красимир Делев" за финансово подпомагане, за кампания 2016г. е в размер на 13,15 ха. Съгласно Удостоверение №2/08.05.2015 година /лист 246/ издадено от Териториално звено Пловдив на ИАСАС общата площ на насаждение от малини сорт Ралица е 140 дка от декларираните 13,34 ха за 2015г. За 2016 година са посочени 16 ха, като вещото лице не може да съпостави данните с друг документ. Вещото лице посочва, че съгласно теренна проверка на място от ОС"3емеделие" Велинград на физически блок №33, където попадат заявените от жалбоподателя площи и съставен протокол №PAZ-01-II-8958/18.10.2016г. от длъжностните лица, обработване на заявлението за подпомагане на жалбоподателя с УИН №13/060716/88397 от 14.05.2016г за кампания 2016година са констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане на част от площите-недопустими за подпомагане са площи в размер на 5,69ха, които са изключени от специализирания слой „Площи допустими за подпомагане". Площите допустими за подпомагане са 7,46ха малини. Вещото лице описва агро-техническите обработки, употреба на торове, растителни защити. Вещото лице посочва, че от документите при жалбоподателя съгласно Дневник прием хладилна база Булгарцвет-Велинград"ЕООД от клиент:ЕТ"Бееренанбау-Красимир Делев" предадените за замразяване малини през 2016 година са 88042,48кг., като от тази  информация не се дава възможност за пълна проследяемост на извършените беритби - от всеки един парцел какво е количеството, което е набрано. Изводите на вещото лице за плододобива от дка площ са, че площите, заявени за подпомагане през 2016 година са 13,15 дка, т. е при произведени 88042,48 кг малини през 2016 година, се получава среден добив от 669,52 кг/дка. Площите допустими за подпомагане  през 2016 година са  7,46 ха малини, те. при произведени 88042,48 кг малини през 2016 година, се получава среден добив от 1180.18кг.

С оглед на така установеното съдът прави следните изводи:

Република България е въвела в законодателството си правилата на директивите и регламентите на ЕС по отношение ОСП на съюза и относно схемите и правилата за плащанията на площ. Тези норми са транспонирани в ЗПЗП и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане.

Съгласно чл. 16б ал. 1 от Наредба 105/2006 г. във вр. с чл. 66 от АПК, заповедта на МЗХ за одобряване на окончателния специализиран слой "Площи, подходящи за подпомагане" за Кампания 2016 г. е общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК и подлежи на обжалване по реда на кодекса. Заповедта е обявена на официалния сайт на МЗХ и ДФ"Земеделие", достъпна е и към момента на обявяване на делото за решаване. Няма данни както се посочи по - горе, а и твърдения от страна на жалбоподателя, заповедта да е обжалвана в частта, с която е одобрен окончателния слой за парцелите по БЗС по заявлението му за кампания 2016 г., оставени извън допустимия слой за подпомагане. Следователно Заповед № РД-46-141 от 01.03.2017 г. на министъра на земеделието и храните е влязла в сила и представлява стабилен общ административен акт /в този смисъл са ТР № 8 от 11.12.2015 г. на ВАС, Решение № 11405 от 29.10.2015 г. на ВАС по адм. д. № 5708/2015 г., Решение № 10697 от 14.10.2015 г. на ВАС по адм. д. № 5651/2015 г., Решение № 10694 от 14.10.2015 г. на ВАС по адм. д. № 5790/2015 г. и др. /.

В настоящото производство съдът е обвързан от последиците на влезлия в сила общ административен акт, както и всеки друг орган на държавна власт и всяко физическо или юридическо лице в страната. В административния процес, в неговата съдебна фаза, съдът не е овластен да извършва инцидентен контрол за законосъобразност на необжалвани общи административни актове.

Съгласно разпоредбата на чл. 16г, ал. 5 /изм. / от Наредба № 105/2006 г., в относима редакцията за Кампания 2016 г., въз основа на одобрения от министъра на земеделието и храните окончателен специализиран слой "Площи допустими за подпомагане", ДФЗ-РА извършва окончателна оторизация и плащания за съответната година и приема заявления за подпомагане през следващата година. ДФЗ-РА действа в условията на обвързана компетентност и няма как да извърши окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година, ако парцелът не е включен в заповедта по чл. 16г /изм. / от Наредба № 105/2006 г.

С оспореното Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/1378 от 07.09.2019г. на изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна агенция, са наложени санкции за бъдещ период в размер на 7 639, 74 лева; начислени са санкции в размер на 701, 92 лева, а оторизираните суми по СЕПП, СПП и МЗС са в размер на 0 лева.

Съгласно разпоредбата на чл. 43, ал. 3, т. 4 от ЗПЗП ДФ "Земеделие" отказва частично или напълно плащания на площ, ако кандидатът е заявил площ, която не отговаря на условията за допустимост за подпомагане, определени в наредбата по чл. 40, т. е. площ, попадаща извън специализирания слой "Площи допустими за подпомагане" за 2016 г., а съгласно препращащата норма на ал. 4 на същия законов текст Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по ал. 3 съобразно критериите, установени в законодателството на Европейския съюз.

Съгласно чл. 43, ал. 4 от ЗПЗП във вр. с член 18 и 19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие /Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 г., когато при процентно отношение на недопустимата площ към установената за подпомагане площ е над 50% санкционираната площ е равна на установената площ и не се изплащат субсидия за годината, както се налага и санкция за бъдещ период /3 години/ до сума, отговаряща на разликата между декларираната и установената площ.

В случая на стр. 18-19 от оспореното уведомително писмо са представени формираните суми по санкциите.

Съдът намира, че при издаването на Уведомителното писмо не са допуснати нарушения на административно-производствените правила. Относно установените недопустими за подпомагане площи, видно от събраните по делото писмени доказателства и от приетото по делото заключение на изслушаното вещото лице, се установи, че правилно са определени площите, попадащи извън одобрения специализиран слой за кампания 2016 г. и процентното им съотношение към общо заявените за подпомагане площи.

Доколко законосъобразно са изключени процесните площи от одобрения окончателен специализиран слой не е предмет на проверка в настоящото производство, доколкото определянето им е станало с влязъл в сила общ административен акт, съгласно действалото към процесния период законодателство.

По делото се представиха данни и за същите бяха изяснени от допуснатата съдебно-агрономическа експертиза. Доказа се, че на стопанисваните от жалбоподателя площи се отглеждат малини, съответно има плододобив. Доколкото обаче е налице влязъл в сила административен акт за одобряване на специализирания слой, където част от заявените от жалбоподателя площи са изключени, то няма как да бъде правен косвен контрол и да бъде пререшаван въпроса.  Стабилитетът на административния акт – Заповед №РД46-141/01.03.2017г. на Министъра на земеделието и храните, води до правните последици, за непререшаемост на включените площи и определените такива като недопустими за подпомагане. С оглед на това събраните доказателства за реализирана продукция и добив от масивите не променя изводите за законосъобразност на оспореното уведомително писмо.

Не се констатира отклонение от изискванията на чл. 59 от АПК. Вписаните в уведомителното писмо и таблиците към него основания, посочените площи, които са приети за недопустими за подпомагане, както и данните от административната преписка, обективират ясно волята на административния орган, позволяват да бъде упражнено правото на защита на жалбоподателя, както и да бъде осъществен съдебен контрол за законосъобразност на административния акт.

Актът е издаден от материално компетентен орган – надлежно овластен зам. изпълнителен директор на ДФЗ-РА, упълномощен със Заповед № 03-РД/715/27.06.2017г. на изпълнителен директор на ДФЗ, поради което съответства на изискването за законосъобразност по чл. 146, т. 1 от АПК.

Административният акт е издаден в писмена форма и съдържа достатъчно мотиви и данни в табличен вид, от които да се установи какви са констатациите и изводите на административния орган, както и какво е направеното волеизявление.

С оглед изложеното, и безспорно установено наддеклариране надвишаващо 50%, извън одобрения специализиран слой за 2016 г., съдът счита, че отказът на административния орган за изплащане на помощ и налагането на санкция за бъдещ период в посочените размери е правилен и законосъобразен.

С оглед изложеното, оспореното уведомително писмо се явява издадено в предвидената от закона форма, от материално компетентен орган, мотивирано е, съответства на материално правните норми, при издаването му не са допуснати процесуални нарушения, и съответства на целта на закона.

Предявената жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода от спора, на ДФЗ - РА се дължи юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК,във връзка с чл. 37, ал. 1 от ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ и разноски в размер на 250 лева депозит за вещо лице.

Водим от горното Административен съд Пазарджик, VІ състав

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Бееренанбау – Красимир Делев“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, чрез адвокат М., против Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/1378 от 07.09.2019г. на зам.-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна агенция.

ОСЪЖДА ЕТ „Бееренанбау – Красимир Делев“, с ЕИК ********* да заплати на Държавен фонд "Земеделие", сумата от 350 (триста и петдесет) лева разноски по делото.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

СЪДИЯ:/п/

 

 

РЕШЕНИЕ № 4783 от 14.04.2021 г. по адм. дело № 13600/ 2020 г. на ВАС- Пето отделение:

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 817 от 19.10.2020 г. по административно дело № 1218/2019 г. на Административен съд Пазарджик.
Решението е окончателно.