РЕШЕНИЕ
№996
гр.Перник, 14.06.2019 година.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пернишкият районен съд -
гражданска колегия, VІІ-състав в публичното заседание на двадесет и осми май
през две хиляди и деветнадесета година, в състав :
Районен съдия : Явор Джамалов
при секретаря : Биляна Миткова,
като разгледа докладваното от съдията гр.дело №07792 по описа за 2018 година,
за да се произнесе, взе предвид следното :
По изложените в исковата молба обстоятелства Г.З.Б., ЕГН **********
***, е поискал, да бъде
осъдено ответното ведомство – Министерство
на вътрешните работи на Р.България, представлявано от министър М.М.,
ЕИК: ********* с адрес град София , ул. „Шести септември" № 29, да му заплати 398 часа положен извънреден труд
за периода от 01.01.2016 г. до 30.09.2016 г., както следва:
-Положен извънреден труд за периода от
01.01.2016 г. до 31.01.2016 г. -10 часа по 12 лева - - дължимо възнаграждение
-120 лева;
-Положен извънреден труд за периода от 01.02.2016
г. до 29.02.2016 г. - 48 часа по 12 лева - дължимо възнаграждение 576 лева;
-Положен извънреден труд за периода от
01.03.2016 г. до 31.03.2016 г. - 88 часа по 12 лева - дължимо възнаграждение
-1056 лева;
-Положен извънреден труд за периода от 01.04.2016
г. до 30.04.2016 г. -10 часа по 12 лева - дължимо възнаграждение -120 лева;
-Положен извънреден труд за периода от
01.05.2016 г. до 31.05.2016 г. - 88 часа по 12 лева - дължимо възнаграждение -1
056 лева;
-Положен извънреден труд за периода от 01.07.2016
г. до 31.07.2016 г. - 26 часа по 12 лева - дължимо възнаграждение - 312 лева;
-Положен извънреден труд за периода от
01.08.2016 г. до 31.08.2016 г. - 72 часа по 12 лева - дължимо възнаграждение -
864 лева;
-Положен извънреден труд за периода от 01.09.2016
г. до 30.09.2016 г. - 56 часа по 12 лева - дължимо възнаграждение - 672 лева;
като общата стойност на претендираните и незаплатени възнаграждения за положен
извънреден труд извън нормативно установения, дължими му от министерство на
вътрешните работи на РБългария е 4 776.00
лева /четири хиляди седемстотин седемдесет и шест лева /лева., както и сумата в
размер на 1139.00 лева/хиляда сто
тридесет и девет/лева-общо, представляваща изтекла законна лихва за забава
върху всяка една от главниците по изброените в т.1 до т.8 протоколи за отчитане
на положен извънреден труд поотделно, считано от датата на съставяне на всеки
протокол до датата на подаване на исковата молба, както следва :
- Върху дължимата се сума за положен
извънреден труд за периода от 01.01.2016 г. до 31.01.2016 г.-10 часа по 12
лева-дължимо възнаграждение -120 лева, изтеклата законна лихва за забава за
периода 31.01.2016г. - 08.11.2018г. е в размер на 0.07 лева.
- Върху дължимата се сума за положен
извънреден труд за периода от 01.02.2016 г. до 29.02.2016 г.-48 часа по 12
лева-дължимо възнаграждение 576 лева, изтеклата законна лихва за забава за
периода 29.02.2016 год. до 08.11.2018 год. е в размер на 157.75 лева.
- Върху дължимата се сума за положен
извънреден труд за периода от 01.03.2016 г. до 31.03.2016 г -88 часа по 12 лева
-дължимо възнаграждение -1 056 лева,изтеклата законна лихва за забава за
периода 31.03.2016 год. до 08.11.2018 год. е в размер на 280.11 лева.
- Върху дължимата се сума за положен
извънреден труд за периода от 01.04.2016 г. до 30.04.2016 г.-10 часа по 12
лева-дължимо възнаграждение-120 лева, изтеклата законна лихва за забава за
периода 30.04.2016 год. до 08.11.2018 год. е в размер на 30.83 лева.
- Върху дължимата се сума за положен
извънреден труд за периода от 01.05.2016 г. до 31.05.2016 г.-88 часа по 12
лева-дължимо възнаграждение -1 056 лева, изтеклата законна лихва за забава за
периода 31.05.2016 год. до 08.11.2018 год. е в размер на 262.18 лева.
- Върху дължимата се сума за положен
извънреден труд за периода от 01.07.2016 г. до 31.07.2016 г.-26 часа по 12
лева-дължимо възнаграждение - 312 лева, изтеклата законна лихва за забава за
периода 31.07.2016 год. до 08.11.2018 год. е в размер на 72.16 лева.
Върху дължимата се сума за положен извънреден
труд за периода от 01.01.2016 г. до 31.01.2016 г.-10 часа по 12 лева-дължимо
възнаграждение -120 лева, изтеклата законна лихва за забава за периода
31.01.2016г. - 08.11.2018г. е в размер на 0.07 лева.
- Върху дължимата се сума за положен
извънреден труд за периода от 01.02.2016 г. до 29.02.2016 г.-48 часа по 12
лева-дължимо възнаграждение 576 лева, изтеклата законна лихва за забава за
периода 29.02.2016 год. до 08.11.2018 год. е в размер на 157.75 лева.
- Върху дължимата се сума за положен
извънреден труд за периода от 01.03.2016 г. до 31.03.2016 г -88 часа по 12 лева
-дължимо възнаграждение -1 056 лева,изтеклата законна лихва за забава за
периода 31.03.2016 год. до 08.11.2018 год. е в размер на 280.11 лева.
- Върху дължимата се сума за положен
извънреден труд за периода от 01.04.2016 г. до 30.04.2016 г.-10 часа по 12
лева-дължимо възнаграждение-120 лева, изтеклата законна лихва за забава за
периода 30.04.2016 год. до 08.11.2018 год. е в размер на 30.83 лева.
- Върху дължимата се сума за положен
извънреден труд за периода от 01.05.2016 г. до 31.05.2016 г.-88 часа по 12
лева-дължимо възнаграждение -1 056 лева, изтеклата законна лихва за забава за
периода 31.05.2016 год. до 08.11.2018 год. е в размер на 262.18 лева.
- Върху дължимата се сума за положен
извънреден труд за периода от 01.07.2016 г. до 31.07.2016 г.-26 часа по 12
лева-дължимо възнаграждение - 312 лева, изтеклата законна лихва за забава за
периода 31.07.2016 год. до 08.11.2018 год. е в размер на 72.16 лева, като му се
присъдят и направените по делото разноски.
Ответникът Министерство на вътрешните работи дава становище за недопустимост, неоснователност и недоказаност на ищцовата претенция. Оспорва се пасивната процесуална легитимация, тъй като се твърди, че надлежен ответник по иска е ОДМВР-Перник, тъй като е самостоятелно юридическо лице.
По възражението за недопустимост.
По делото не се представиха
трудов договор или договор за възникнало служебно правоотношение между страните
а удостоверение от ОД на МВР Перник, че ищеца е назначен на длъжност Н.Г. „О.Д.Ч.“ в ОД на МВР Перник със
заповед *-***/**.**.****г. на Министъра на МВР. Приложени са и протоколи за
отчитане на положен извънреден труд от държавни служители съгласно наредба
8121з-592/2015г. при ОД на МВР Перник, в които протоколи фигурира и ищец.
Предвид горното и при липса на други доказателства съдът намира, че между
страните е възникнало служебно а не трудово правоотношение. Държавните
служители се назначават на заеманите от тях длъжности и съответно се
освобождават от органа по назначението. Държавната служба е понятие на
административното право и се свързва преди всичко с изпълнение на функции в
държавната администрация, като има специфично съдържание, което се разкрива в
съгласие с конкретните цели и институти, които обслужва. Служебното
правоотношение е комплексно: от един юридически факт - индивидуален
административен акт, възникват задължително две правоотношения -
административно и трудово. Административното е водещото и определя специфичното
проявление на трудовоправните институти. Страни по служебното правоотношение,
което е едностранно, властническо по възникване и характер и двустранно по
субекти, са държавният служител и органът по назначаването. Съдържание на
правоотношението са взаимните държавнослужебни права, задължения и
компетентности на страните. Сред тях са и задължението на органа за заплащане
на възнагражденията и обезщетенията на държавните служители и правото на
последните да ги получат.
Държавнослужебните права и задължения се осъществяват чрез структурата или звеното, в което служи държавният служител, без това само по себе си да прави тази структура или звено страна по правоотношението. Ето защо легитимиран да отговаря по предявените искове е именно Министерството на вътрешните работи като администрация на органа по назначаването, който е страна по държавнослужебното правоотношение и по имуществения спор, разглеждан по реда на чл. 125 ЗДСл. Понятието работодател сочи на страна по трудово правоотношение и е неотносимо за случая, при служебния характер на правоотношението и отчитане кои са страните по него. В този смисъл са Решение № 14 от 17.02.2011 г. по гр. д. № 625/2010 г. на ВКС, III г. о. и Решение № 315 от 23.06.2011 г. по гр. д. № 1591/2010 г. на ВКС, IV г. о.
Съдът, преценявайки
събраните по делото доказателства по реда на чл.12 и чл.235 от ГПК, приема за
установено от фактическа страна следното:
По делото не се спори, че ищеца е бил назначен на длъжност Н.Г. „О.Д.Ч.“ в ОД на МВР Перник със заповед *-***/**.**.****г. на Министъра на МВР, за което както бе посочено са представени косвени доказателства, и доколкото това обстоятелство не е оборено от ответната страна, съдът приема, както бе посочено, че между страните е възникнало въз основа на цитираната заповед служебно правоотношение.
По делото са представени като писмени доказателства 8 бр. протоколи за отчитане на положен извънреден труд от държавни служители съгласно наредба 8121з-592/2015г. при ОД на МВР Перник, за периода 01.02.2016г. до 06.10.2016г. от които се установява, че ищеца през посочения период е полагал извънреден труд.
Видно от заключението на вещото лице Я.П., по изслушаната по делото съдебно счетоводна експертиза, се установява, че след проверка в счетоводството на ОД на МВР Перник, съгласно цитираните Протоколи за отчитане на положения труд при работа на смени от държавни служители при група „ОДЧ“ - ОД МВР Перник за периода от 01.01.2016 г. до 30.09.2016 г., Г.З.Б. е отработил общо 1 896 часа при норматив 1 288 часа или 608 часа над нормативно определените, съобразно работните дни за периода.
За периода от 01.02.2016 г. до 30.09.2016 г. по индивидуални фишове за
заплата и ведомост за заплата на ищеца са начислени общо 210 часа извънреден труд.
Часовете и сумите са начислени съответно в м. януари, април и юли и са
преведени по банкова сметка ***.
Разликата между отработените и платените часове извънреден труд е общо
398 часа, от тях 146 часа през I-во тримесечие, 98
часа през II - ро
тримесечие и 154 часа през Ш-тримесечие на 2016 г., по часове и месеци посочени
в колона 9 на таблицата, неразделна част от заключението и същите не са били начислени
като извънреден труд, и не са компенсирани с ползването им като отпуск.
За исковия период не са начислени суми за
извънреден труд над определените в ал. 7 на чл. 187 от ЗМВР 70 часа на
тримесечен период и не са превеждани по банкова сметка ***/или изплащани в
брой.
Съгласно Протоколи за отчитане на положения
труд при работа на смени от държавни служители при група ,,ОДЧ“ - ОД МВР Перник
за периода от 01.01.2016 г. до 30.09.2016 г., приложени по делото, Г.З.Б. е
положил 608 часа над нормативно определените часове, съобразно работните дни за
периода.
Часовата ставка определена от основното му месечно възнаграждение от
1027,00 лева е в размер на 6,11 лева или за един час извънреден труд
възнаграждение с увеличение на 50% към часовата ставка е в размер на 9,11 лева.
За периода от 01.02.2016 г. до
30.09.2016 г. ищецът е положил общо 608 часа извънреден труд за 5 575.30 лева,
от тях:
-
по индивидуални фишове за заплата и ведомост
за заплата на ищеца са начислени общо 210 часа извънреден труд и платена сумата
от 1 925,64 лева
-
отработените, но неплатените общо 398 часа
извънреден труд са в размер на 3 649,66 лева.
По същество на спора:
Предвид изложеното съдът намира, че иска
се явява частично основателен до размера установен от вещото лице. Независимо
от обстоятелството, че ищеца е отработил 608 часа над
нормативно определените, от които са неплатени общо 398 часа извънреден труд, съобразно
работните дни за периода, същите са от фактическа страна отработени и подлежат
на заплащане или компенсиране по размер съгласно Наредба
8121з-592/2015г.и независимо от забраната за полагане на извънреден труд. По делото
няма данни, така положения извънреден труд да е бил заплатен или компенсиран с
отпуск, което е отрицателен факт и не подлежи на доказване от ищеца а на
оборване от ответната страна, което не е сторено в настоящето производство. Поради
изложеното иска се явява основателен за неплатените
общо 398 часа извънреден труд в размер
на 3 649,66 лева, установени от вещото лице, като за разликата до пълния
предявен размер от 4 776.00 лева, иска следва да се отхвърли като
неоснователен и недоказан.
По иска с правно основание чл.86,ал.1 ЗЗД.
Основателността
на главния иск предполага и Основателността на акцесорния иск по чл.86,ал.1 ЗЗД. Слез изчисление с програмен продукт
АПИС, съдът намира, че този иск се явява основателен в общ размер на 872.20
лева, като за разликата до пълния предявен размер от 1139.00 следва да се
отхвърли .
По разноските:
Предвид изхода на спора на ответника следва да бъде да
заплати на ищеца направените разноски,
които се претендират в размер на 900.00
лв. Ответната страна е направила възражение за прекомерност на заплатеното
адвокатско възнаграждение. Съобразно фактическата и правна сложност на делото
съдът счита, че в полза на ищеца следва да бъдат присъдени разноски в размер на
542.33 лева съобразно Наредбата за минималните размери на адвокатските
възнаграждения.
При този изход на спора дължимите държавни такси и разноски
за производството остават за сметка на бюджета на съда.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Пернишкия окръжен съд в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
Вярно с оригинала:С.Г.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: