Определение по дело №366/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 568
Дата: 21 октомври 2019 г. (в сила от 29 октомври 2019 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20197280700366
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

                          О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 568/21.10.2019г.                                    гр. Ямбол

 

        Ямболският административен съд, трети административен състав в закрито съдебно заседание на двадесет и първи октомври  2019г. в следния състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ  

            

Секретар:В. Митева

Като разгледа докладваното от съдия В.Драганов

Ч.адм.д.  № 366  по описа за 2019 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

               Производството по делото е  образувано  по жалба на ЕТ „Е.И.“, ЕИК *********  представляван от Е.Д.И. със съдебен адрес гр.Ямбол, ул. „Ст.К.“ № * против Разпореждане с правно основание чл.60, ал.1 от АПК вр. с чл.188 от ЗДДС за допускане на предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-528-0129955/16.10.2019г. издадена от Началник отдел в дирекция “Оперативни дейности“ Бургас, при ГД“Фискален контрол в ЦУ на НАП, с която е наложената принудителна административна мярка „запечатване на търговски обект – кафе клуб „*“, стопанисван от търговеца и намиращ се в гр.Ямбол, ** и забрана за достъп до него за срок от 14 дни“.

        С жалбата се иска отмяна на разпореждането за предварително изпълнение на заповедта за налагане на ПАМ. Излагат се съображения, че не са налице предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК. Жалбоподателят счита, че изложените в заповедта фактически основания за разпореденото предварителното изпълнение не обосновават допускането му. Предварителното изпълнение не е допуснато по силата на закона, а разпореждане може да бъде постановено само в изключителни случаи. Твърди,че неиздаването на фискален бон е основание за налагане на ПАМ, а не за допускане на нейното предварително изпълнение и сочи  практика на административните съдилища по идентични казуси.

       Тъй като жалбата е подадена директно в съда, въз основа на препис от същата от адм. орган е изискано заверено копие от цялата преписка. Такова е представено с молба  с вх. 2334/21.10.2019г. без да е изразено становище  по жалбата.

         ЯАС  намира, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 60, ал. 4 от АПК, във връзка с чл. 186, ал. 4 от ДОПК от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е неоснователна.

         Със заповед № ФК-528-0129955/16.10.2019г.  издадена от Началник отдел в дирекция “Оперативни дейности“ Бургас, при ГД“Фискален контрол в ЦУ на НАП, на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б"а" от ЗДДС и чл. 186, ал. 3 от ЗДДС, за нарушение на чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства, във връзка с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, е наложена принудителна административна мярка – запечатване на търговски обект – кафе клуб „*“, стопанисван от търговеца и намиращ се в гр.Ямбол, ** и забрана за достъп до него за срок от 14 дни.

В заповедта е включено разпореждане за предварително изпълнение на ПАМ, за което са посочени следните фактически основания:  на 08.10.2019 г. е извършена контролна покупка от орган по приходите в процесния обект на един брой шоколадова вафла и бутилка минерална вода, на обща стойност 1, 30 лева заплатени в брой, за която не е издаден фискален бон от наличното в обекта фискално устройство в работен режим или от кочан с ръчни касови бележки. Установено е също така наличие на касова разлика в размер на 89,34 лева между наличните парични средства в касата и тези маркирани във ФУ.

     Административния орган  е приел, че предварителното изпълнение е наложително с оглед наличието на предпоставките в чл. 60 , ал.1 от АПК-за предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид, с цел да се защитят особено важни държавни интереси, а именно интереса на държавния бюджет за законосъобразното регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство в проверения търговски обект от задълженото лице, респективно за правилното определяне на реализираните от същия доходи, както и че съществува опасност, от закъснението на изпълнението да последват значителни или трудно поправими вреди за бюджета. Посочено е и че с извършването на нарушението се е стигнало до отклонение от данъчното облагане чрез неиздаване на ФКБ за извършените продажби, препятстващо възможността за проследяване на оборота. Необходимостта от предварителното изпълнение е предопределена с оглед начина и вида на организиране на отчетността, които са довели до извършеното деяние и индиректно от степента на неговата обществена опасност. Търговеца е извършил административно нарушение  което препятства нормалната контролна дейност на приходната администрация и не позволява да се осъществи проследяване на търговския оборот в цялост.                 

        Адм. орган  е мотивирал по ранното налагане на ПАМ и с обстоятелството, че ще се предотврати възможността да се допусне отново административно нарушение от същия търговец и ще се препятства опасността незаконосъобразното  му поведение да се превърне в практика.

         Видно от материалите по преписка, за констатираните нарушения на разпоредбите на чл. 25, ал.1, т.1 и чл.33, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства, на търговеца са съставени 2 броя АУАН с №№ F 515855 и  F 515856 от 13.10.2019г.

         Настоящия съдебен състав счита, че разпореждането, с което е допуснато предварителното изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-528-0129955/16.10.2019г. е законосъобразно.

        Съгласно разпоредбата на чл. 188, ал. 1 от ЗДДС, принудителната административна мярка по чл. 186, ал. 1 от ЗДДС, подлежи на предварително изпълнение при условията на АПК.

        С разпоредбата на чл. 60, ал. 1 от АПК е регламентирана възможността административния орган да включи в административния акт разпореждане за предварителното му изпълнение, ако това се налага, за да се осигури животът или *то на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. В този смисъл, в тежест на административния орган е да изложи конкретни съображения за наличието на някоя от изброените предпоставки, които да обуславят постановяване на разпореждането му за предварително изпълнение, като преценката му следва да се направи и да бъде изложена под формата на мотиви, за постановяване на разпореждането.

С оглед наличните по делото доказателства, съдът счита, че  в настоящия случай  са налице законовите предпоставки за  допускане на  предварително изпълнение  на процесната заповед.

        Издаването на касова бележка е нормативно установено и е задължение на субектите, стопанисващи търговски обекти, по смисъла на § 1 т. 41 ДР на ЗДДС, при получаване на плащане от клиент, да издават такава касова бележка. Неизпълнението на задължението за издаване на касова бележка при продажба на стока или услуга засяга държавния интерес, който се изразява в неотчитане от дружеството на приходи, а оттам и отклонение от данъчно облагане. Това отклонение се свързва с вреда за републиканския бюджет, поради възможността да не се внесат дължими данъци от реализирани приходи, а това правилно административният орган е приел, че представлява нанасяне на трудно поправима вреда, предвид че фискалният интерес е от съществено значение държавата да може да събере данъчните задължения на участващите в търговския оборот лица. Тези мотиви на органа, допуснал предварителното изпълнение на заповедта за ПАМ, са достатъчни и съответстват на изискването, залегнало в чл. 60 АПК, към който препраща чл. 188 ЗДДС. Наличието на особено важен държавен интерес при прилагане на ПАМ от вида на процесната и допускането на предварителното й изпълнение с оглед защита на фиска е несъмнено  водещо във всички случаи, след мотивиране наличието на законовите предпоставки, което в случая е сторено от адм. орган.  В този смисъл е и актуалната съдебна практика, обективирана в Определение № 5510/11.04.2019 г. на ВАС по адм.д. № 3589/2019 г., Определение № 4043/19.03.2019 г. на ВАС по адм.д. № 2280/2019 г., Определение № 13679/15.10.2019 г. на ВАС по адм.д. № 11778/2019 г.  и др.

        Предвид изложеното съдът намира, че жалбата срещу допуснатото предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-528-0129955/16.10.2019 г., издадена от Началника на отдел „Оперативни дейности“ Бургас,  е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

 

       Независимо от изхода на спора разноски в настоящото производство  не следва да се присъждат поради липса на направено своевременно искане за това.

 

       Предвид  изложеното и на основание чл. 60, ал. 5 и ал. 6 от АПК, ЯАС, трети административен  състав

 

                                              ОПРЕДЕЛИ:

 

 

         ОТХВЪРЛЯ  жалбата на   ЕТ „Е.И.“, ЕИК *********  представляван от Е.Д.И. със съдебен адрес гр.Ямбол, ул. „Ст.К.“ № * против разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-528-0129955/16.10.2019г. издадена от Началник отдел в дирекция “Оперативни дейности“ Бургас при ГД “Фискален контрол в ЦУ на НАП, с която е наложената принудителна административна мярка „запечатване на търговски обект – кафе клуб „*“, стопанисван от търговеца и намиращ се в гр.Ямбол, ** и забрана за достъп до него за срок от 14 дни“.

 

 

        Определението подлежи на обжалване  с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

   

      Определението да се връчи на страните.

 

                                                          СЪДИЯ:/п/не се чете