Решение по дело №49/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 юли 2022 г. (в сила от 30 юли 2022 г.)
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20227210700049
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 63

 

гр. Силистра, 15.07.2022 година

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - Силистра в публичното съдебно заседание от петнадесети юни, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Георгиева – Железова

             ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                                           Елена Чернева

 

при секретаря Румяна Пенева, постави за разглеждане докладваното от съдията П .Георгиева-Железова адм. д. № 49 по описа на Административен съд Силистра за 2022 година и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдебното производство е по реда на чл. 185 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по протест на прокурор при Районна прокуратура – Силистра против Наредба за придобиване, притежание и стопанисване на кучета и овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на Община Силистра, наричана за краткост „Наредбата“, приета с Решение № 605 на ОбщС-Силистра от 27.06.2013 г., изменена с Решение № 725 на ОбщС-Силистра от 29.03.2018 г.

Въвеждат се оплаквания, че в административната преписка липсват доказателства, че проектът на Наредбата и мотивите за приемането й са били публикувани по изискуемия се в чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове начин, поради което не е била осигурена възможност за обществено обсъждане на предложения проект.

Поддържа се и довод, че преписката не съдържа мотивите, които са наложили приемането на Наредбата.

В обобщение, счетено е, че процесуалните нарушения, допуснати в хода на административното производство по приемането на подзаконовия акт, са достатъчно съществени и съставляват отменително основание.

По делото е постъпило писмено становище от ответника, с което се оспорват твърденията за нарушаване на процесуалните правила. Посочени са конкретни дати, на които проекто-наредбата е била публикувана в сайта на Община Силистра с цел подлагане на проекта за наредба на обществено обсъждане. Представени са и извлечения от сайта на Община Силистра с отразени дати на публикуване на проекта за Наредба с мотивите - 12.06.2013 г., респ. 20.02.2018 г. - по отношение на изменената част от Наредбата.

Преди излагането на фактически и правни съображения, съдът уточнява следното:

В съдебно заседание от 15 юни, 2022 г. съдът е приел в доклада си, че процесната Наредба не е съобразена с Решение от 02.12.2019 г. по адм. дело № 378 / 2019 г. на Русенски административен съд, отменящо конкретни текстове от Наредбата. След служебна справка към момента на постановяване на настоящото решение, съдът съобразява, че в оспорената Наредба е извършено съответно отбелязване на съдебния контрол. Цитираното по-горе решение по адм. дело № 378 / 2019 г. по описа на Русенски АС е ревизирано от Върховен административен съд с Решение № 4934 от 27.04.2020 г. по адм. дело № 1972 / 2020 г. като разпоредбите на чл. 22, т. 2 и чл. 23 от Наредбата са прогласени за нищожни. В същия смисъл са и уточненията в процесната Наредба, съдържащи отбелязвания за обявяване на нищожността на текстовете.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът установява следното от фактическа и правна страна:

Атакуваната Наредба е приета с Решение № 605 по Протокол № 25 от 27.06.2013 г. на Общински съвет Силистра.

На 21.05.2013 г. в Общ. Съвет Силистра е входирана Докладна записка, ведно с проекта на Наредбата /л. 27 и сл./

На 28.05.2013 г. Постоянна комисия към ответника е обсъдила докладната записка.

На 12.06.2013 г. проектът на Наредбата и мотиви към същата, са били публикувани в сайта на община Силистра – /л. 70 от делото/. Осигурен е бил 14-дневен срок за запознаване от заинтересованите лица. От приложеното по делото писмо на Кмета на община Силистра е видно, че проектът за наредба е бил подложен на обсъждане и с представители на неправителствени организации за защита на животните. На 27.06.2013 г., т.е. на 15-ия ден след оповестяване на проекта за подзаконов акт, е проведено заседание, на което са присъствали 29 от общо 33 депутати по списъчен състав. С 27 гласа „за“, 0 гласа “против“ и 0 гласа „въздържал се“, при четирима отсъстващи в хода на проведените разисквания проекто-наредбата е била приета. При тези факти, следва да се приеме, че подзаконовият акт е приет от компетентен орган - Общински съвет Силистра, в предписаната от закона форма, с мнозинство от присъстващите общински съветници, на редовно проведено заседание на Общинския съвет на 27.06.2013 г.

Процедурата по чл. 26, ал. 2 от ЗНА е спазена, видно от доказателствата от сайта на община Силистра. В раздел „Проекто-Наредби“ проектът, ведно с мотивите е бил публикуван на 12 юни 2013 г.,т.е. 14 дни преди гласуването му. Спазено е изискването на чл. 26, ал. З от ЗНА Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл. 20. Когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление - на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет.“

Относно изменените текстове на чл.10 и чл.56 от Наредбата, извършено през 2018 г.:

От приложените писмени доказателства е видно, че Докладна записка от Кмета на Общината е входирана на 10.02.2018 г. в деловодството на Общинския съвет, придружена от Мотиви за изменение на текстове от чл. 10 и чл. 56 от Наредбата. Последните касаят заплащането на съответни такси, свързани с притежание на куче.

Към Проекта на Наредбата са публикувани и Мотивите за приемане на Наредбата, в които са разписани причините, налагащи приемане на подзаконовия нормативен акт.

На 20.02.2018 г.проектът за изменението на Наредбата, ведно с мотивите, са били публикувани в сайта на община Силистра –/л. 49 от делото/. Осигурен е бил 30-дневен срок за запознаване от заинтересованите лица съгласно изискването на чл. 26, ал. 2 от ЗНА в редакция след 2016 г.

На 27.03.2018 г. проекто-изменението е обсъдено в Постоянна комисия към ответника.

На 29.03.2018 г.,т.е. след около 38 дни след оповестяване на проекта за подзаконов акт,е проведено заседание, на което са присъствали 32 от общо 33 депутати по списъчен състав. С 32 гласа „за“, 0 гласа “против“ и 0 гласа „въздържал се“, при един отсъстващ предложеното изменение е било прието.

При тези факти, следва да се приеме, че подзаконовият акт е приет от компетентен орган - Общински съвет Силистра, в предписаната от закона форма, с пълно мнозинство от присъстващите общински съветници, на редовно проведено заседание на Общинския съвет на 29.03.2018 г.

Процедурата по чл. 26, ал. 2 от ЗНА е спазена, видно от сайта на община Силистра. Не е налице липса на мотиви като фактически обстоятелства, обосноваващи причините за приемане на административния акт и общата насока на съдържанието им.

Спазено е и изискването за форма откъм удостоверяване и обнародване (чл. 78, ал. 3 от АПК).

Обобщавайки гореизложеното, съдът намира, че оспорването е неоснователно и следва да се отхвърли.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Силистренският административен съд

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ протест на прокурор при Районна прокуратура – Силистра против Наредба за придобиване, притежание и стопанисване на кучета и овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на Община Силистра, приета с Решение № 605 на ОбщС-Силистра от 27.06.2013 г., изменена с Решение № 725 на ОбщС-Силистра от 29.03.2018 г.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховен Административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                      ЧЛЕНОВЕ: 1:                  2: