Решение по дело №169/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 октомври 2023 г. (в сила от 13 декември 2023 г.)
Съдия: Росен Петков Буюклиев
Дело: 20237060700169
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№260

 

гр. Велико Търново,19.10.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. ВЕЛИКО ТЪРНОВО – Шести състав, в открито заседание на девети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСЕН БУЮКЛИЕВ

 

при участието на секретаря С.А., като разгледа докладваното от председателя адм. дело №169 по описа на Административен съд Велико Търново за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.33а, ал.6 от ЗПЗП вр. с чл.145 и сл. от АПК.

 

Жалбоподателят Д. Н.Д. ***, чрез ***Х. от САК, е оспорил заповед №РД 09-94 от 31.01.2023 година на министъра на земеделието храните и горите в частта и, с която от одобрения с тази заповед окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 год., не са включени пълните площи на парцели със следните идентификатори, както следва:  51593-333-2-1 с площ извън одобрения специализиран слой в размер от 2,11 хектара; 51593-159-1-3 с площ извън одобрения специализиран слой в размер от 0, 82 хектара; 51593-335-1-1 с площ извън одобрения специализиран слой в размер от 0,73 хектара и 51593-289-1-1 с площ извън одобрения специализиран слой в размер от 0,09 хектара.

Поддържа се в жалбата, че въпросните заявления за подпомагане са заявени като такива, като те са останали извън слоя, одобрен от ответника почти изцяло. Посочено е, че със заповед №РД 09-1319 от 2.12.2022 година е открита процедура за подаване на възражения срещу обхвата на проекта за специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г., като по повод на проекта жалбоподателят е подал възражение от 7.12.2022 година, касаещо въпросните заявени за подпомагане площи, като е отправена молба да се преразгледа заповедта за проектослоя. Такъв отговор не бил получен, нито е получено писмо, от което да се установява какъв е резултата от възражението. Сочи се, че процесните площи следва да се включат в слоя „Площи, допустими за подпомагане“, тъй като отговарят на изискванията на Наредба №2 от 26.03.2018 година за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ, както и на условията за допустимост за подпомагане на постоянни или временни пасища за паша на животни. Всъщност тези площи отговаряли на всички изисквания, поставени от чл.10 от тази Наредба., а и нето една от изброените пречки не са налице.

Ответникът, министърът на земеделието, чрез представителя си, отрича основателността на жалбата. Поддържа доводите, изложени в писменото си становище от 6.10.2023 година като претендира разноските по делото.

 

Жалбата е допустима като подадена в срок и от легитимирана страна, засегната от правния ефект на оспорената заповед в процесните и части. Заповедта е обнародвана в ДВ, брой 15 от 2023 година на 14.02.2023 година, като жалбата е подадена на 28.023.2023 г. в преклузивния 14 дневен срок.

По същество жалбата е неоснователна по съображенията, изложени по-долу.

От данните по делото се установява, че жалбоподателят е подал заявление за подпомагане за общо 11 парцела, включително следните парцели: 51593-159-1-3; 51593-289-1-1, 51593-333-2-1 и 51593 – 335 -1-1, УИН 04/010622/96726 за кампания 2022 година.

Със своя заповед № РД 09-1319/02.12.20220 г. министърът на земеделието на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол /Наредба № 105 за лаконичност/ е одобрил проекта на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", като част от СИЗП за кампания 2022г. В раздел IV от тази заповед е дадена възможност на земеделските стопани, след като се запознаят с проекта да подадат възражения за включване или невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой в срок до 20.12.2022 година, като то следва да е по образец. При генерирането им следва земеделските стопани да посочат идентификаторите на парцелите, които желаят да се включат във възражението. В раздел VII е посочено, че въз основа на възраженията дирекция „ИЗП“ трябва да извърши необходимите проверки на физическите блокове с оглед коректното определяне на обхвата на специализираните слоеве „Физически блокове“  и „Площи, допустими за подпомагане“ за процесната кампания, като проверките включват преглед на коректността на дешифрацията /разчитането/ на новата ЦОФК по заснемането от 2022 година и правилното нанасяне в СИЗП на резултатите от извършените теренни проверки.

От представената преписка е видно, че – след като се е запознал с проекта за слоя ПДП и ФБ - на 07.12.2022 година /т.е. в указания срок/ жалбоподателят е  подал възражение чрез ОД “Земеделие“ - Велико Търново до министъра на земеделието, изтъквайки, че в проекта за специализирания слой „ПДП“ неправилно изцяло не  са включени декларираните от него и посочени по-горе четири парцела.

Със заповед № РД 09-94 от31.01.2022 година, министърът на земеделието, храните и горите, на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 е одобрил окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" /ОССПДП/ за кампания 2022 г. като част от СИЗП.

Според представената дешифрация /разчитане/ на ЦОФК за четирите парцела, границите на допустимите за подпомагане площи, установени след тази процедура, са по-малки от заявените от жалбоподателя и процесни четири парцела /листове 45-48 от делото/, като обаче установената допустима за подпомагане площ значително се различава от тази, която е била обявена в проекта за специализирания слой. Следва да се отбележи впрочем, че теренни проверки на процесните парцели не са правени, като от приложените към становището на ответника разпечатки /посочените листове 45-48 от делото/, данните от които са налични и на електронния носител/ се установява, че според извършеното от ответника дешифриране границите на допустимата за подпомагане площ /ДПП/ и границите на декларираните парцели не съвпадат /ДПП е оградена чрез син контур, а парцелите са  оградени с жълт контур/.

Всъщност, както се сочи и от ответника, вместо установена по проекта като недопустима за подпомагане площ в размер от  21,13 ха за парцел 1593-159-1-3 е установена с процесната заповед площ от 0,82 ха, която следва да се изключи от ССПДП. По отношение на установената по проекта като недопустима за подпомагане площ в размер от 0,56 ха за парцел 51593-289-1-1 е установена с процесната заповед площ от 0,09 ха, която следва да се изключи от ССПДП. По отношение на установената по проекта площ за парцел 51593-333-2-1 с процесната заповед е установено, че извън ССПДП следва да се изключи площ от 2,11 ха. По отношение на установената по проекта площ на парцел 51593-335-1-1 с процесната заповед е констатирано, че извън слоя следва всъщност да остане площ от 0,73 ха.

Всъщност, от становището на ответника е видно, че по отношение на парцел 51593-333-2-1/заявен за подпомагане площ от 5,54 хектара и код на културата 314000 – постоянни или временни пасища за паша на животни/ е прието, че извън допустимия слой е цялата хектара, като тези площи са територии, заети от гъсто разположена дървесна и храстовидна растителност, терени без следа от земеделска дейност, неподдържани и непочистени площи, навлизане в гора.

Отново от становището на ответника е видно, че по отношение на парцел 51593-159-1-3 /заявен за подпомагане с площ от 21, 30 хектара и код на културата 314000 – постоянни или временни пасища за паша на животни/ е прието, че извън допустимия слой е площ от 0,82 ха, част от която е погранични площи от източната и западната му периферия, тъй като преминава дере с множество дървета и храсти, територията е заета от дървесна, храстовидна и нежелана растителност, теренът е без следа от земеделска дейност, представлява непочистена и неподдържана площ, навлиза гора, а в северозападната си част навлиза в съседни обработваеми площи и овощни насаждения.

Пак от соченото становище на ответника се констатира, че по отношение на парцел 51593-335-1-1 /заявен за подпомагане с площ от 1,12 ха и код на културата 314000 – постоянни или временни пасища за паша на животни/ е прието, че извън допустимия слой е площ от 0,73 ха, като тя представлява територия, заета от гъста дървесна, храстовидна и нежелана растителност, терен без следи от земеделска дейност като паша или косене, непочистена и неподдържана площ.

Най – сетне, по отношение на парцел 51593-289-1-1 /заявен за подпомагане с площ от 0,62 ха и код на културата 314000 – постоянни или временни пасища за паша на животни/ е прието, че извън допустимия слой е площ от 0,09 хектара, като през южната част от парцела преминава дере с дървета и храсти.  

С оглед на тази фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

Заповедта е валидна, като е издадена компетентен по материя и степен орган – аргумент от разпоредбата на чл. 33а, ал.2 от ЗПЗП.

Според приложимата редакция на разпоредбата на чл.16г, ал.4 от НАРЕДБА № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /Наредбата за ИСАК за лаконичност/ „Министърът на земеделието, храните и горите одобрява или изменя със заповед окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Заповедта се изпраща за обнародване в "Държавен вестник" и се публикува на интернет страниците на Министерството на земеделието, храните и горите и на Държавен фонд "Земеделие".

Липсва оплакване, а и съдът не констатира съществено нарушаване на административно-производствените правила. Спазени са разпоредбите на чл.33, ал.2 и ал.4, т.1 и чл.8, чл.9 и чл.12а, чл.15, ал.2, т.1,  чл.16в и чл.16г от Наредбата за ИСАК в релевантните към датата на издаването на акта редакции.

 

Следва да се приеме, че в случая е налице спазване на изискването за формална законосъобразност на административния акт в процесната му част. Оторизирането на заявените за подпомагане площи се извършва след административна проверка чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). Тази проверка представлява пространствено съпоставяне на данните от заявленията за подпомагане с данните от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП). Съгласно приложимата редакция на чл. 33а, ал. 1 ЗПЗП  Министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40. По законовата делегация на чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите определя с наредба условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на системите по ал. 2 и информационната система по ал. 5, като приложима е Наредбата за ИСАК. Както константно се поддържа от съдебната практика, съображенията за изключване на части от парцелите от одобрения окончателен специализиран слой се съдържат в дешифрираните самолетни снимки, като именно данните от последните позволяват на съда да извърши проверка за материалната законосъобразност на акта.

Съгласно чл. 33 а, ал. 1 ЗПЗП критериите за включване на допустимите за подпомагане площи в рамките на всеки физически блок следва да са определени с наредбата по чл. 40 от закона.

За процесния период това е НАРЕДБА № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба 2 за лаконичност/. Визираният подзаконов нормативен акт регламентира както критериите за класифициране на земеделските площи, така и общите и специални условия за допустимост за подпомагане на земеделските площи и постоянно затревени площи, като съобразяването с разпоредбите му определя и материалната законосъобразност на процесната заповед в оспорената и част.

Както по-горе съдът констатира, и четирите процесни парцела са заявени за подпомагане като постоянни или временни пасища за паша на животни.

Следва да се отбележи, че по принцип не се допускат за подпомагане площи, които не представляват земеделски площи, респективно се вписват в хипотезите на чл.3 от Наредба 2.

Съответно според разпоредбата на чл.8, ал.1, т.1 от НАРЕДБА №2 постоянно затревените площи според начина им на ползване са  постоянни пасища за паша на животни – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за паша.

Според чл.8, ал.2 на Наредба 2 допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение, има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4 и следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

Следователно, съответните площи, за да са допустими за подпомагане, на първо място следва да представляват земеделски площи, които не попадат в хипотезите на чл.3 от въпросната Наредба 2, на второ място следва да попадат в хипотезите на чл.8, ал.1 и ал.2 от Наредбата, като за тях не следва да са налице пречките, очертани в разпоредбите на чл.10, ал.1 и 2 от тази наредба.

Жалбоподателят, в открито заседание сочи, че дешифрираните данни от ЦОФК установяват тезата му, като не е необходимо експертно заключение.

Съдът намира, че в случая е безспорно меродавното провеждане на процедурата по дешифрация на ЦОФК по смисъла на §1, т.4 от ДР на Наредбата за ИСАК.

Съответно, резултатите от дешифрацията на ЦОФК потвърждават изводите на ответника досежно установените основания за невключването на плвощи в ССПДП.

Дешифрацията е установила, че досежно парцел 51593-159-1-3 в  пограничните площи в източната и западната периферия и в част от северната периферия са налице дере с дървета и храсти, като има трайно непочистена и неподдържана площ при което тези площи не представляват постоянни пасища за паша на животни – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за паша по смисъла на чл.8, ал.1, т.1 от Наредба 2.

Съответно, дешифрацията е установила, че досежно парцел 51593-335-1-1 са налице територии от 0,73 ха, които са заети от гъста дървесна и храстовидна растителност, и са непочистена и неподдържана площ, при което е налице пречката по чл.10, ал.1, т.1, както и пречката по чл.10, ал.2, т.1 от Наредба 2.

Според дешифрацията на ЦОФК парцел 51593-333-2-1 представлява територия, която е заета от гъсто разположена дървесна и храстовидна растителност, и е непочистена и неподдържана площ, при което и в този случай е налице пречката по чл.10, ал.1, т.1 и по ал.2, т.1 от Наредба 2.

Според дешифрацията на ЦОФК част от парцел 51593-289-1-1 в размер от 0,09 ха представлява дере с множество дървета и храсти, като попада в хипотезите на чл.3, ал.1, т.1 и на чл.10, ал.1, т.1 от Наредба 2.

Налага се извода, че заповедта, в оспорената и част е съответна на материалния закон.

Жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

На ответника, на основание чл. от Наредбата за плащане на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от ЗПП, следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер от 100 лв.

  

По изложените съображения Административен съд Велико Търново, шести състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д. Н.Д. ***, ЕГН **********, против заповед №РД 09-94 от 31.01.2023 година на министъра на земеделието храните и горите в частите и, с които от одобрения с тази заповед окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 год., не са включени пълните площи на парцели със следните идентификатори, както следва:  51593-333-2-1 с площ извън одобрения специализиран слой в размер от 2,11 хектара; 51593-159-1-3 с площ извън одобрения специализиран слой в размер от 0, 82 хектара; 51593-335-1-1 с площ извън одобрения специализиран слой в размер от 0,73 хектара и 51593-289-1-1 с площ извън одобрения специализиран слой в размер от 0,09 хектара.

 

ОСЪЖДА Д. Н.Д. ***, ЕГН **********, да заплати на Министерството на земеделието, храните и горите разноски в размер от 100 лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: