О П Р
Е Д Е Л Е Н И Е
Номер |
|
Година |
02.10.2023 г. |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
02.10. |
Година |
2023 г. |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В |
Закрито |
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Ангел
Момчилов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
381 |
По
описа за |
2023 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството се движи по реда на чл. 145 и сл. от АПК.
Делото е образувано в Административен
съд – Кърджали след изпращането по подсъдност с Определение № 8643/19.09.2023 г. по а.д. № 8394/2023 г. на ВАС, на жалба от Д.И.Г. – *** в
Административен съд гр.Смолян, против Политика за обучение, поддържане и
повишаване на квалификацията на съдии и съдебни служители в Административен съд
– Смолян, утвърдена от председателя на съда на 19.05.2023 г.
В жалбата се сочи, че на 05.07.2023 г. на *** Г. била връчена срещу
подпис с Политика за обучение, поддържане и повишаване на квалификацията на
съдии и съдебни служители в Административен съд – Смолян, утвърдена от
председателя на съда на 19.05.2023 г.
Релевирани са доводи за незаконосъобразност на правилата
означени като „политика“, сочейки, че същите се явяват в противоречие със
закона, постановени при липса на изискуемите мотиви, неяснота и непълнота
относно целите, чието постигане се търси с правилата, както и това, че същите
били утвърдени без необходимото становище на общото събрание на съдиите в
Административен съд – Смолян.
Твърди, че при издаването на оспорения
акт са допуснати нарушение на принципите, залегнали в чл. 34 и чл. 35 от АПК.
Моли съда да отмени Политика за
обучение, поддържане и повишаване на квалификацията на съдии и съдебни
служители в Административен съд – Смолян, утвърдена от председателя на съда на
19.05.2023 г.
В жалбата е въведено особено искане за
спиране на предварителното изпълнение на акта. Счита, че с оглед датата на
която са утвърдени правилата – 19.05.2023 г., то на практика е налице допуснато предварително изпълнение на
политиките от страна на председателя на съда, за което не са въведени каквито и
да са мотиви по смисъла на чл. 60 от АПК.
С Разпореждане № 736/21.09.2023
г., постановено по настоящето дело са изискани от ответника оспорената политика,
ведно с преписката по издаването й.
На 02.10.2023 г. от Административен съд
– Смолян са постъпили в заверени копия от Политика за обучение, поддържане и
повишаване на квалификацията на съдии и съдебни служители в Административен съд
– Смолян, утвърдена от председателя на съда на 19.05.2023 г. и Заповед №
99/19.05.2023 г., издадена от председателя на Административен съд – Смолян.
Съдът, след като се запозна с наличните
по делото доказателство, респ. в това число и представените от административния
ръководител на Административен съд – Смолян, намира, че процесната
жалба се явява недопустима поради липса на годен за оспорване по реда на АПК
акт, поради което жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а
производството по делото следва да бъде прекратено.
Във връзка с горното, на първо място настоящият състав
намира, че в конкретния случай не е налице някоя от хипотезите на чл. 21 от АПК. Видно от съдържанието на процесната жалба, се оспорва
Политика за обучение, поддържане и повишаване на квалификацията на съдии и
съдебни служители в Административен съд – Смолян/Политика/, утвърдена от
председателя на съда на 19.05.2023 г.
Според съда, по своя характер оспорената Политика, утвърдена от
административния ръководител-председател на Административен съд – Смолян,
представлява вътрешнослужебен акт, а не индивидуален
административен акт. Вътрешнослужебният акт е свързан
с осъществяване на ръководните функции на ръководителя на съответната
административна структура и има за предмет и цел организацията на работа в тази
структура. Вътрешнослужебните актове са израз на
управленски правомощия на съответния ръководител на административната
структура, вменени му от актовете на организация на работата на съответната
структура/орган, поради което не може да се издават от външни на
административната структура органи. Вътрешно служебни актове са и актовете,
свързани с осъществяване на служебно правоотношение – актове за командироване,
указания за начина на изпълнение на конкретни служебни задължения и др. По
силата на чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК, не подлежат на оспорване по АПК актове, с
които се създават права или задължения за органи или организации, подчинени на
органа, издал акта, освен ако с тях се засягат права, свободи или законни
интереси на граждани или юридически лица. С други думи, посочената разпоредба
предвижда по изключение, вътрешнослужебни актове да
се обжалват по административен и съдебен ред, когато се засягат, права,
свободи, законни интереси на граждани или организации. Изложено, преценено с
оглед нормата на чл. 120, ал. 2 от Конституцията, обоснова извода, че АПК
следва да се прилага както за вътрешнослужебни
актове, които имат действие в рамките на службата и се отнасят за подчинени,
така и когато те имат действие по отношение на граждани и ли юридически лица,
винаги когато е налице засягане в негативен аспект на субектите от изпълнението
на вътрешнослужебния акт. Такива биха могли да бъдат
например засягане на конкретни параметри на служебното правоотношение с
подчинените служители – място на работа, трудови задължения, размер на
уговореното трудово възнаграждение и т.н.
В настоящия случай оспорената Политика не засяга законни
права и интереси на жалбоподателката, което е
основание за допустимост на съдебния контрол. Съгласно Решение № 21 по к. д. №
18/1995 г. на Конституционния съд, по смисъла на чл. 120, ал. 2 от Конституцията, административният акт, независимо от теоретичната му
квалификация „засяга“ граждани и юридически лица, когато нарушава или
застрашава техни права или законни интереси. Това обективно нарушаване или застрашаване
на субективно право или законен интерес на гражданин или юридическо лице е материалноправното основание за включване на
административния акт в кръга на съдебно обжалваемите
актове. Това материалноправно основание легитимира
процесуалноправния интерес от съдебно обжалване на административния акт, като е
недопустимо обжалването му от лице, чиито права и интереси не са нарушени или
застрашени. Процесната политика, приетата от
административния ръководител – председател на Административен съд – Смолян, урежда
най-общо преследваните в органа на съдебната власт цели във връзка с повишаване
квалификацията на съдиите и служителите в съда, както и създадената организация
в съда за изпълнение на тези цели. В същата дори не са визирани конкретни
субективни права и задължения на съдиите и служителите от съда, респ. съдържат
се най-общи и бланкетни формулировки. С политиката не
се регулират отношения с трети лица и не засягат пряко и непосредствено правата
и интересите на жалбоподателката, нито се създават
задължения за нея.
На обжалване евентуално биха били подлежали административните
актове, които ще бъдат издадени въз основа и в изпълнение на процесната политика, но не и самата тя.
По силата на чл. 167, ал. 1, т. 3 от ЗСВ, председателят на
административния съд/какъвто е и председателят на Административен съд –
Смолян/, е административен ръководител на органа на съдебната власт. Съгласно
чл. 93, ал. 1 от ЗСВ председателят на
административния съд осъществява общо организационно и административно
ръководство на административния съд.
Политика
за обучение, поддържане и повишаване на професионалната квалификация на съдии и
съдебни служители в Административен съд – Смолян, не представлява индивидуален
административен акт, както и общ такъв, по аргумент от чл. 65 от АПК, поради
което и поради тази си същност, не представлява административен акт, подлежащ
на оспорване по съдебен ред.
Предвид това, настоящият състав намира, че в конкретния
случай не е налице годен за оспорване акт по смисъла на АПК, т.е. не е налице положителна
процесуални предпоставка от категорията на абсолютните и липсата й обосновава
недопустимост на жалбата и прекратяване на образуваното производство.
По изложените съображения съдът намира, че жалба се явява недопустима и в частта й относно
особеното искане за отмяна на допускане на предварителното изпълнение на
Политика за обучение, поддържане и повишаване на професионалната квалификация
на съдии и съдебни служители в Административен съд – Смолян, считано от
19.05.2023 г., поради което следва същата да бъде оставена без разглеждане.
Водим
от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е
Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Д.И.Г. –
*** в Административен съд гр.Смолян, против Политика за обучение, поддържане и
повишаване на квалификацията на съдии и съдебни служители в Административен съд
– Смолян, утвърдена от председателя на съда на 19.05.2023 г., като недопустима.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ въведеното в жалбата
на Д.И.Г. – *** в Административен съд гр.Смолян, против Политиката за обучение,
поддържане и повишаване на квалификацията на съдии и съдебни служители в
Административен съд – Смолян, особено
искане за отмяна на разпореждане за допуснато предварително изпълнение на
Политиката за обучение, поддържане и повишаване на квалификацията на съдии и
съдебни служители в Административен съд – Смолян, считано от 19.05.2023 г., като недопустимо.
ПРЕКРАТЯВА производството по а.д. № 381/2023 г. по описа на Административен
съд - Кърджали.
Определението подлежи
на обжалване с частна жалба пред ВАС, в 7 – дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: