Решение по дело №2018/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 869
Дата: 14 юли 2020 г. (в сила от 1 август 2020 г.)
Съдия: Мая Николова Стефанова
Дело: 20202120202018
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 869                                                 14.07.2020 г.                           град Бургас

 

Бургаският районен съд,                                               V наказателен състав

На двадесет и шести юни                                                     през  2020  година

В публично заседание в следния състав:

 

                     Председател: МАЯ СТЕФАНОВА

 

Секретар: Райна Жекова

като разгледа докладваното от съдията Стефанова НАХД № 2018 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по чл.59-63 от ЗАНН.

Делото е образувано по повод жалбата на „К. М.„  ЕООД с ЕИК ... със седалище в гр.Б. и адрес на управление ул.“Фердинандова“ №94 представлявано от управителя Н. К. Ж., против наказателно постановление №481918-F525082 от 03.12.2019г на Началник отдел „Оперативни дейности“–Бургас в ЦУ на НАП, с което за извършено нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. чл.118 ал.4 от Закона за данъка добавена стойност (ЗДДС) на основание чл.185 ал.2 изречение второ вр.ал.1 от ЗДДС на дружеството–жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева.

В жалбата се излагат твърдения за неправилност на обжалваното наказателно постановление. Моли се за отмяна. Навеждат се аргументи за прилагане на чл.28 ЗАНН. Алтернативно са моли за изменение досежно имуществената санкция до минималния размер посочен в закона.

Жалбоподателят редовно призован не се явява в съдебно заседание. За него се явя адв.В. АК-Бургас надлежна упълномощена. Ангажират се нови писмени доказателства.

Административнонаказващият орган изпраща надлежно упълномощен представител-юрисконсулт. Пледира за потвърждаване на наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Не ангажира нови писмени доказателства. Моли съда да му присъди ЮК възнаграждение.

Жалбата е подадена от легитимирано лице, посочено в наказателното постановление като нарушител и в законоустановения 7 дневен срок. Съдържа изискуемите от закона реквизити, подадена е пред материално и териториално компетентен съд и срещу годен за обжалване акт. Жалбата се явява процесуално допустима и производството пред съда е редовно образувано.

Разгледана по същество жалбата се явява частично основателна по следните съображения:

 На 12.11.2019 г., в 12,55 часа, свидетелят Т.Л. на длъжност инспектор по приходите в ТД на НАП–Бургас съвместно с колегата си М.М.-също инспектор по приходите в ТД на НАП-Бургас, извършили проверка на търговски обект по смисъла на §1т.41 от ДР на ЗДДС–магазин за пакетирани стоки, находящ се в гр.Б., ул.“Ф.“ № ... и стопанисван от „К. М.„  ЕООД с ЕИК ... със седалище в гр.Б. По време на проверката се установило, че в обекта имало монтирано и работещо фискално устройство въведено в експлоатация и свързано дистанционно с НАП модел „DAISY FX 1300-KL с идентификационен №DY428903 и фискална памет №*********. При проверката се установила разчетена касова наличност от фискалното устройство (ФУ)-757,24 лева съгласно междинен дневен отчет с №025718 от 12.11.2019г в 14,13 часа  (лист №15 от делото), а фактическа наличност в касата била 860,74 лева съгласно изготвения опис на паричните средства на лист 12 от делото, която не била отразена във ФУ чрез функцията „служебно въведени“ въпреки, че ФУ имало такава функция. Други въведени и изведени пари от касата нямало. Разликата между разчетената наличност от ФУ и фактическата наличност и сбора от сумата на паричните средства в началото на деня, въведени и изведени пари от касата е била 103,50 лева повече в касата (положителна), която не  е била регистрирана чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ пари в касата на монтираното и работещо в обекта фискално устройство.

От отпечатания дневен финансов отчет –служебен бон с №025718 от 12.11.2019г в 14,13 часа  се установило, че монтираното и работещо в обекта фискално устройство притежава операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ пари от касата. По време на проверката присъствал продавач-консултант Пиперова на работа по трудово правоотношение с дружеството –жалбоподател (видно от справката на лист 13 от делото).

Свидетелят Л. в присъствието на свидетеля Пиперова     съставила протокол за извършената проверка ПИП  №0310579/12.11.2019г  (лист №9-11 от делото), като приложил към него фискален бон от 12.11.2019 г (лист № 15 от делото). Поканила управителя Ж. да се яви в ТД на НАП –гр.Бургас за да му бъде съставен акт за установяване на административно нарушение. Управителят на  дружеството се явил в ТД на НАП-гр.Бургас и в негово присъствие бил съставен акт за установяване на административно нарушение № F525082 от 13.11.2019г  (лист 7 и 8 от делото).  В него била отразена правна квалификация на деянието по чл.33 ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр.чл.118 ал.4 от Закона за данъка добавена стойност (ЗДДС).

Актът бил подписан от актосъставителя и от свидетеля както и от  управителя на дружеството без възражения. На последния бил връчен екземпляр.

В 3 дневния срок по чл.44 ал.1 от ЗАНН не постъпили писмени възражения по акта.

Като е взел предвид акта, възраженията, ПИП и приложените писмени доказателства, административнонаказващият орган е издал атакуваното наказателно постановление №481918-F525082 от 03.12.2019г при пълна идентичност на фактическите и правни констатации както в АУАН (лист 5 и 6 от делото). На основание чл.185 ал.2 изречение второ вр.ал.1 от ЗДДС на дружеството–жалбоподател е била наложена имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева.

Тази фактическа обстановка е приета от съда за безспорна, установява се от  писмените доказателства в преписката.     

   Актът за установяване на административно нарушение е съставен в тримесечния срок от откриване на нарушителя, но не по-късно от една година от нарушението, а  издаденото въз основа на него наказателно постановление е в предвидения от закона шестмесечен срок от компетентен орган, оправомощен с представената по делото заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. (лист 16-18 от делото). Нарушението е описано, като са посочени всички съставомерни признаци, относими факти със съответстващата се правна квалификация.

  Разпоредбата на чл.118, ал.4 от ЗДДС предвижда, че министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/ дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност; сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях; изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите; издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат; видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им. В случая такава се явява Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. Като нарушена в акта и наказателното постановление е посочена разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. Тази разпоредба касае случаите, извън продажбите, като поставя изискване всяка промяна на касовата наличност/начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на фискалното устройство да се регистрира във фискалното устройство чрез операциите „служебно въведени” или „служебно изведени” суми. Констатираната с акта фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото доказателства, в т.ч. протокол за извършена проверка, опис на паричните средства към момента на започване на проверката, дневен финансов отчет.

  За така констатираното нарушение, административнонаказващият орган е определил имуществена санкция по реда на чл. 185, ал. 2 изречение второ от ЗДДС в размер на 1000 лева. В изречение 2 на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС е указано, че когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1, а именно глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв. От анализа на цитираните разпоредби се налага извода, че за да се наложи на едно лице имуществена санкция в размерите по чл.185, ал.2 ЗДДС, следва нарушението по ал.2 да е довело до неотразяване на приходи - факт, който е елемент от състава на административното нарушение и който подлежи на установяване и доказване от наказващия орган.  

Предвид така цитираните правни норми, настоящия състав приема, че след като констатираното нарушение не води до неотразяване на приходи, то санкцията правилно е определена по реда на чл. 185, ал. 2, изр. последно, във вр. с ал. 1 от ЗДДС. След като самият наказващ орган не е констатирал, че в следствие на установеното нарушение е настъпило неотразяване на приходи, то  имуществената санкция за юридически лица и еднолични търговци е в размер от 500 лв. до 2000 лв. Наказващият орган правилно е санкционирал търговеца на основание чл. 185, ал.2 изречение второ вр. ал.,1 от ЗДДС с имуществена санкция в размер на 1000 лв., която обаче е определена над средния размер, без да е изложил за това мотиви в обжалваното наказателно постановление. Съдът намира, че деянието, както правилно е отчетено от административнонаказващия орган за първо на дружеството-жалбоподател, и като съобрази разликата в сумите налични в обекта и  въведени в касата счита, че е определено несправедливо. В НП органът не е изложил мотиви за това, защо не прилага нормата на чл.28 от ЗАНН.

Освен, че както бе посочено по-горе нарушението не води до неотразяване на приходи, то е в значително по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други такива нарушения от същия вид. За фирма която се занимава с продажба на пакетирани изделия тази сума е сравнително малка. Съдът е на мнение, че и имуществена санкция в минималния размер би допринесло до постигане целите на наказанието визирани в чл.12 ЗАНН. Поради изложената съдът счита, че в частта, в която е определен размера на имуществената санкция наказателното постановление следва да бъде изменено.  

Съдът намира, че в случая е неприложим институтът на "маловажен случай" по смисъла на чл. 28, ал.1, б."а" от ЗАНН. Съгласно ТР №1/2007г. на ВКС преценката на административно-наказващия орган за маловажност на случая по чл.28 ЗАНН се прави за законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. От установените по делото обстоятелства не може да се направи извода, че нарушението попада в категорията на маловажните нарушения. Съгласно чл.28 от ЗАНН за маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание. Относно понятието маловажен случай, приложима е легалната дефиниция съгласно чл.93, т.9 от Наказателния кодекс–"маловажен случай" е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. От данните по делото не може да се направи извода, че деянието е с по-ниска степен на обществена опасност от другите нарушения от съответния вид, а тъкмо напротив – касае се за типично по вид нарушение, поради което и приложението на чл. 28 ЗАНН се явява неоправдано.

НП следва да бъде изменено в частта му относно размера на наказанието, а в останалата си част да се потвърди като правилно и законосъобразно. Според настоящата инстанция имуществената санкция следва да бъде определена в минималния предвиден в закона размер, а именно 500 (петстотин) лева. С оглед изложеното и направеното искане от представителя на административнонаказващия орган, дружеството дължи на основание чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ юрисконсултско възнаграждение в размера на 80 лева, което да заплати в полза на НАП.

            Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предложение второ и първо и чл.63 ал.5 вр.ал.3 от ЗАНН, Бургаският районен съд, V наказателен състав

 

Р  Е  Ш  И :

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление №481918-F525082 от 03.12.2019г на Началник отдел „Оперативни дейности“–Бургас в ЦУ на НАП, с което за извършено нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. чл.118 ал.4 от Закона за данъка добавена стойност (ЗДДС) на основание чл.185 ал.2 изречение второ вр.ал.1 от ЗДДС на „К. М.„  ЕООД с ЕИК ... със седалище в гр.Б. и адрес на управление ул.“Ф.“ № ..., представлявано от управителя Н. К. Ж. е наложена имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева, като я НАМАЛЯВА от 1000 (хиляда ) лева на 500,00 (петстотин) лева.

 ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №481918-F525082 от 03.12.2019г на началник отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП в останалата му част.

     ОСЪЖДА  на основание чл.63 ал.5 вр.ал.3 ЗАНН вр. чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ „К. М.„  ЕООД с ЕИК ... със седалище в гр.Б. и адрес на управление ул.“Ф.“ № ..., представлявано от управителя Н. К. Ж., да заплати в полза на НАП възнаграждение за юрисконсулт в размер на 80 (осемдесет) лева.

  

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                                                                                           СЪДИЯ: /п/

 

 

Вярно с оригинала:

Р. Ж.