Определение по дело №58/2024 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 март 2024 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20247210700058
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

235

Силистра, 12.03.2024 г.

Административният съд - Силистра - I състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

ЕЛЕНА ЧЕРНЕВА

Като разгледа докладваното от съдия ЕЛЕНА ЧЕРНЕВА административно дело № 20247210700058 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 60, ал. 5 от АПК във вр. с чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

Постъпила е жалба от Областния управител на област с административен център гр. Силистра срещу Решение № 64, взето по Протокол № 10/22.02.2024 г. от заседание на Общинския съвет гр. Тутракан, в частта по т. 2, с която е прието договорите с ползвателите на общински земеделски имоти - полски пътища, включени в масивите за ползване по реда на чл. 37в от ЗСПЗЗ, да се сключват при наемна цена от 80.00 лева за декар. Направено е и искане за отмяна на допуснатото предварително изпълнение на решението на основание чл. 60, ал. 1 от АПК. За да се обоснове искането е посочено, че мотивите на органа са неясни и не сочат кога започва да тече и съответно изтича тримесечният срок, в който ползвателите на имотите по чл. 75б, ал. 2 и ал. 4 от ППЗСПЗЗ могат да кандидатстват за подпомагане.

Съдът като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Видно от изисканата преписка от ОбщС-Тутракан е обстоятелството, че оспореното решение е получено в администрацията на жалбоподателя на 29.02.2024 г., а жалбата срещу него, съдържаща и искане за отмяна на разпореждането за допускане на предварително изпълнение, е получена по пощата и заведена в деловодството на общинския съвет на 07.03.2024 г. Изрично съдът е изискал плика, в който е била получена жалбата, за да се види от пощенското клеймо датата на изпращане и се прецени спазването на тридневния срок по чл. 60, ал. 5 от АПК, който е изтекъл на 05.03.2024 г. (първият работен ден). Ответният орган е отговорил, че пликът не е запазен. Липсата на плика с пощенското клеймо несъмнено не може да се тълкува във вреда на жалбоподателя. Видно от изходящия номер на жалбата от Областна администрация-Силистра е, че същата е подготвена за изпращане на 05.03.2024 г., като с оглед липсата на данни за пощенското клеймо, за която не отговаря жалбоподателят, следва да се приеме, че същата е изпратена своевременно, поради което искането по чл. 60, ал. 5 АПК следва да се приеме за допустимо.

Разгледано по същество искането е неоснователно по следните съображения:

От материалите, съдържащи се в административната преписка, се установява, че с Искане на Директора на Областна дирекция "Земеделие" Силистра, заведено с вх. № ОБС-05-57/15.02.2024 г., адресирано до Председателя на общинския съвет гр. Тутракан, ответният орган е уведомен, че с влезли в сила заповеди по чл. 37в, ал. 4 ЗСПЗЗ са разпределени масивите в посочените землища, в които са включени и проектираните в плана за земеразделяне полски пътища и отразени в същия. Съгласно чл. 37в ал. 4 ЗСПЗЗ, ползвателите могат да подават заявления до председателя на комисията по чл. 37в ал. 1 ЗСПЗЗ за предоставяне ползването на проектираните в плана за земеразделяне полски пътища, които не са необходими за осигуряване на пътен достъп до имотите и за напоителните канали, които не функционират, попадащи в разпределените им масиви за ползване за стопанската 2023-2024 г., по цена в размер на средното годишно рентно плащане за съответното землище. Заявления за ползване на полски пътища са били подадени от земеделски стопани в подробно посочените (като приложение) землища, като в искането в табличен вид е посочен размера на средното годишно рентно плащане за всяко от землищата: 31 лв./дка за землището на с. Антимово, 61 лв./дка за землището на с. Варненци, 62 лв./дка за землището на гр. Тутракан, 33 лв./дка за землището на с. Царев дол, 61 лв./дка за землището на с. Търновци, 62 лв./дка за землището на с. Дунавец и 64 лв./дка за землището на с. Пожаревец.

Председателят на общинския съвет гр. Тутракан е изготвил Докладна записка № РД-15-1293 от 15.02.2024 г., възпроизвеждаща основното искане, с изключение на размера на наемната цена, предлагайки размер от 80 лв. за декар за всички землища. От приложения Протокол № 10/22.01.2024 г. от проведеното заседание на общинския съвет, се установява, че на него са присъствали 15 общински съветници от общо избрани 17. Не са постъпили мнения и въпроси и предложението е прието единодушно, като е формулирано решение № 64 от протокола, както следва: по т. 1 е дадено съгласие за предоставяне на имотите с НТП-полски пътища, включени в масивите за ползване по реда на чл. 37в ЗСПЗЗ; по т. 2 е определена цена за ползване на полските пътища в размер на 80 лв./дка; по т. 3 е възложено на Кмета на общината да сключи договори за наем за стопанската 2023/2024 г. след заплащане на цената; по т. 4 е допуснато предварително изпълнение на решението на основание чл. 60, ал. 1 от АПК, „за да се осигури възможност за спазване на сроковете по чл. 75б, ал. 5 от ППЗСПЗЗ от възникването на правното основание за ползване на определените полски пътища и сключването на договорите със съответните ползватели и се защитят особено важни обществени интереси, т.к. съществува опасност или сериозно затруднение на изпълнението на акта и от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда за съответните ползватели, които да бъдат лишени от законово регламентираната възможност да кандидатстват за подпомагане по реда на ЗСПЗЗ.“.

Разпоредбата на чл. 60, ал. 1 АПК определя няколко предпоставки за включване в административния акт на разпореждане за предварителното му изпълнение, които не са при условията на кумулативност, а именно: когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите; да се защитят особено важни държавни или обществени интереси; при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта; ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда; по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес, в който случай административният орган изисква съответната гаранция. От това следва, че разпореждането за допускане на предварително изпълнение на акта по чл. 60, ал. 1 АПК е законосъобразно при наличието на едно от предвидените основания.

Макар и не много прецизно, ответният орган е съумял да обоснове основание по чл. 60, ал. 1 от АПК и това е хипотезата на опасност от настъпване на значителна или трудно поправима вреда за ползвателите на имотите с НТП-полски пътища, включени в масивите за ползване по реда на чл. 37в ЗСПЗЗ, в резултат на закъснението на изпълнението на акта. Разпоредбата на чл. 75б, ал. 5 от ППЗСПЗЗ предвижда, че ползвателите на предоставените по реда на ал. 2 (полски пътища, предоставени по реда на чл. 37в, ал. 16 ЗСПЗЗ) и 4 (напоителни канали, които не функционират) имоти могат да кандидатстват за подпомагане по реда на Закона за подпомагане на земеделските производители, при условие че е извършено плащане в 3-месечен срок от възникването на правното основание за ползване на имотите. Правното основание за ползването на имотите в конкретния случай би възникнало от датата на сключването на договора за наем между кмета и съответния ползвател, който е подал заявление. За да се сключи договора за наем, следва да е изпълнена предвидената процедура по чл. 37в, ал. 16 от ЗСПЗЗ, което предполага влизане в сила на решението на общинския съвет по подаденото искане на директора на Областна дирекция "Земеделие", едва след което в 7-дневен срок кметът издава заповед, която се публикува на интернет страницата на общината, а в едномесечен срок от издаване на заповедта ползвателите внасят по банкова сметка ***зване полски пътища и сключват договори за съответната стопанска година с кмета на общината. Т. е. една от съществените предпоставки за сключване на договора за наем, който ще даде възможност на съответния ползвател да кандидатства за подпомагане по реда на ЗПЗП (неправилно посочен като ЗСПЗЗ в оспореното разпореждане), е влизане в сила на решението на общинския съвет. Без тази предпоставка сключване на договор за наем е невъзможно, а без договор за наем, няма основание за ползването на имота, респ. възможност за подпомагане. Възможността за подаване на заявления за подпомагане е ограничена със срок. Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания заявленията се подават през периода от 1 март до 15 май на годината, за която се кандидатства за подпомагане. Ако се изчака влизането в сила на постановеното решение на Общинския съвет, още повече в хипотезата на оспорване на акта по съдебен ред, лицата, които са заявили ползване на имотите по чл. 37в, ал. 16 ЗСПЗЗ, реално ще са в невъзможност да включат тези имоти в заявлението за подпомагане, тъй като до крайната дата на подаване на заявления все още няма да имат правно основание за ползването им. В случая решението на Общинския съвет- гр.Тутракан се оспорва само относно определената цена за ползване на полските пътища, но наемната цена е един от двата съществени елемента на договора за наем, без който договор за наем не може да се сключи. В тази връзка при преценка на интересите на ползвателите на такива имоти, по голяма относителна тежест има възможността все пак договори за наем да бъдат сключени, макар и на по-висока цена, и да се получи подпомагане по реда на ЗПЗП, а при евентуална отмяна на решението в тази част да бъдат сключени съответните анекси, вместо изцяло лицата да бъдат лишени както от ползването на имотите поради невъзможност за сключване на договори на наем, така и от подпомагане по реда на ЗПЗП.

Въз основа на изложеното съдът намира, че оспореното разпореждане е законосъобразно, поради което подадената срещу него жалба следва да се отхвърли.

Мотивиран от изложеното, Административен съд гр.Силистра

ОПРЕДЕЛИ:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Областния управител на област с административен център гр.Силистра срещу разпореждането, с което е допуснатото предварително изпълнение на Решение № 64, взето по Протокол № 10/22.02.2024 г. от заседание на Общинския съвет гр. Тутракан, в частта по т. 2, с която е прието договорите с ползвателите на общински земеделски имоти - полски пътища, включени в масивите за ползване по реда на чл. 37в от ЗСПЗЗ, да се сключват при наемна цена от 80.00 лева за декар.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

Съдия: