Решение по дело №34/2022 на Окръжен съд - Търговище

Номер на акта: 56
Дата: 12 октомври 2022 г.
Съдия: Мариана Николаева Иванова
Дело: 20223500900034
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 28 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 56
гр. Търговище, 12.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ТЪРГОВИЩЕ в публично заседание на петнадесети
септември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:МАРИАНА Н. ИВАНОВА
при участието на секретаря ЛЕНА П. ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от МАРИАНА Н. ИВАНОВА Търговско дело №
20223500900034 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 64, ал. 7 от ЗСН във вр. с чл. 13, ал. 1, т. 3,
б. „б“ от Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ).
С искова молба рег. вх. № 2132/27.06.2022 г., депозирана от Ив. В. Ив. -
министър на земеделието, гр. София е предявен иск за прекратяване на
ответното Сдружение за напояване „Руец“, с. Руец, обл. Търговище, на осн.
чл. 64, ал. 7 от Закона за сдружения за напояване (ЗСН).
В исковата молба се излагат съображения за наличието на редица
нарушения на ЗСН, обуславящи наличието на законни основания за
прекратяване на СН "Руец", с. Руец. Според ищеца, ответникът не извършва
предвидените в ЗСН и устава на сдружението дейности, като са налице
редица пропуски и нарушения на законовите норми, констатирани при
извършените в периода 2015-2019 г. пет проверки на дейността му, които
нарушения се изразяват най-общо в следното: 1.Не е водена протоколна книга
за заседанията на управителния съвет и на контролния съвет, няма протоколи
от заседанията на контролния съвет, в нарушение на Устава на сдружението;
2.Сдружението не е представило протоколи от заседанията на Общото
събрание - за 2015г., 2016г., 2017г., 2018г.; 3.Не събира от своите членове
1
членски внос, с които действия е нарушен чл. 28, т. 2 от ЗСН и чл. 48, т. 2 от
Устава на сдружението; 4.Не е изграждало нови хидромелиоративни
съоръжения; 5.Не изготвя месечна справка през поливния сезон, с което е
нарушен чл. 51 от ЗСН; 6.Сдружението не изготвя годишен доклад за
дейността си, с което е нарушило чл. 41, ал. 1, т. 4 от ЗСН; 7.Сдружението не
е изготвяло месечни справки за подадени водни маси през поливния сезон.
През 2016г., 2017г., 2018г. не е извършвана поливна дейност, в нарушение на
Устава на сдружението; Сдружението не е представило авариен план за
2015г.; 2016г.; 2017г., както и актуални счетоводни документи.
С така посочените действия/бездействия ответното сдружение за
напояване е нарушило разпоредбите на:
-чл. 36, ал. 2 от ЗСН и чл. 22, ал. 1 от Устава на сдружението, според
които „Общото събрание се свиква най-малко два пъти годишно”;
-чл. 38, т. 3 от ЗСН и чл. 21, ал. 1, т. 3 от Устава на сдружението,
съгласно които "Общото събрание: избира и освобождава членовете на
управителния и на контролния съвет, както и председателя на сдружението"
-чл. 38, т. 6, т. 7, т. 8, т. 10 и т. 11 от ЗСН и чл. 21, ал. 1, т. 6, т. 7, т. 8,
т.10 и т. 11 от Устава на сдружението, според които "Общото събрание
приема годишния план, бюджета и щата на сдружението; одобрява годишния
доклад за дейността на управителния съвет; одобрява доклада на контролния
съвет; приема плановете за експлоатация и поддържане на
хидромелиоративната инфраструктура, както и плана за напояване и
разпределение на водата; определя размера на вноските и другите плащания
от членовете на сдружението съгласно устава и сроковете, в които те трябва
да бъдат направени, както и цените на услугите, предоставяни от
сдружението на лица, които не са негови членове".
Проследявайки хронологията на извършените проверки от оторизирани
органи, бездействието и неизпълнението на дадените от различни
междуведомствени комисии на сдружението предписания, ищецът обобщава,
че през последните години хидромелиоративната инфраструктура на яз. Руец
(стопанисван от ответника) е в лошо техническо и експлоатационно
състояние (язовирната стена и съоръженията към нея), последната проверка
от 16.07.2021г. е установила, че сдружението няма сключен договор с
оператор на язовирна стена, съгласно чл. 138в от ЗВ, всичко това довело до
2
превръщането на язовира сред потенциално опасните водни обекти за
територията на област Търговище, обосноваващо необходимостта от добро
стопанисване на водностопанските съоръжения към язовира, което очевидно
не се осъществява от ответника. Мандатът на органите за управление на
сдружението е изтекъл, до настоящия момент няма данни да са избирани нови
органи на управление, като подаденото от управителя на сдружението Кольо
Петков заявление от 23.07.2021 г., съдържащо изявление за невъзможност да
бъде осигурен необходимия кворум за провеждане на годишни общи
събрания на сдружението, невъзможност да поддържа хидромелиоративната
инфраструктура на язовира в добро техническо състояние и отправеното
искане за служебно заличаване, е още едно доказателство, че сдружението не
осъществява целите, за които е учредено.
В заключение, в исковата молба, се излагат доводи, че с действията,
респ. бездействията си, ответникът СН „Руец", с. Руец е нарушил посочените
разпоредби на ЗСН, поради което, в качеството на министър на земеделието и
на надзорен орган, съгласно чл. 5, ал. 2 от ЗСН, за ищеца възниква правен
интерес от завеждане на иска за прекратяване на СН „Руец", по реда на чл. 13,
ал. 1, т. 3, 6. „б" от ЗЮЛНЦ съгласно препращащата разпоредба на чл. 64, ал.
7 от ЗСН.
След отстраняване на нередовностите относно приложенията към
исковата молба, препис е изпратен за връчване на адреса на управление на
сдружението в с. Руец. Връчването е осъществено на 20.07.2022 г., на лицето
Ст. Ст. (вписан за член на УС), поел задължение да я предаде на председателя
на сдружението.
Писмен отговор в указания 14-дневен срок по чл. 367, ал.1 ГПК не е
постъпил.
Предвид липсата на отговор и на осн.чл. 13, ал. 3 от ЗЮЛНЦ във вр. с
чл. 64, ал. 7 от ЗСН на ответника е предоставен срок за отстраняване на
нередовностите за прекратяването, визирани в исковата молба.
В съдебно заседание процесуалният представител на ищеца поддържа
иска. Ответникът не изпраща становище, не се представлява.
Предявеният иск е допустим, разгледан по същество- ОСНОВАТЕЛЕН По
допустимостта на иска:
Ищецът е активно легитимиран, съобразно разпоредбата на чл. 5, ал. 2 и
3
чл. 65 от ЗСН във вр. с чл. 13, ал. 2 вр. с ал. 1 б. „б“ от ЗЮЛНЦ (решение №
164 от 09.11.2017 г. на ВКС по т.д. № 50/2017 г., І т.о.).
Налице е пасивна процесуална легитимация – след извършената справка
се установява, че ответното сдружение е надлежно регистрирано в
съответния фирмен регистър, воден при ОС – Търговище, с последно вписани
промени по ф.д. № 212/2014 г. по описа на ОС-Търговище от 12.01.2015 г.
Представено е удостоверение по чл. 77 ал. 1 от ДОПК.
След като съобрази изложеното в молбата и след преценката на
събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът приема за
установено от фактическа страна следното:
Ответното сдружение е учредено на 18.04.2004 г. Приетият на
учредителното събрание е одобрен със заповед № РД 09-267 от 14.05.2004 г.
на Министъра на земеделието и горите. С решение № 466/07.06.2004 г. по ф.
д. № 212/2004 г. по описа на ОС Търговище, сдружението е вписано в
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, с председател К. Д. П.,
вписан е УС и КС. Вписвани са промени през 2007 г. , отказ за вписване на
промени в УС и Кс от 2013 г. Последно вписани промени - с решение от
12.01.2015 г., председател Кольо относнопоследво, в
От представения нот.акт № 1, т. ІІІ, рег. № 3872, д. 280/2007 г. на
нотариус рег. № 317 на НК с район на действие РС- Търговище (л. 8) се
установява сдружението е собственик на яз. Руец и напоителен канал в с.
Руец.
Към исковата молба ищецът е приложил многобройни писмени
доказателства, удостоверяващи извършвани през периода 2015 - 2021 година
проверки на дейността на сдружението от съответните контролни и надзорни
органи. В резултат на извършените проверки е установено следното:
ответното сдружение не е водило протоколна книга за заседанията на
управителния съвет (УС) и на контролния съвет (КС), няма и протоколи от
заседанията на КС, в нарушение на Устава на сдружението; сдружението не е
представило протоколи за провеждани общи събрания - за 2015 г., 2016 г.,
2017 г., 2018 г.; не събира членски внос ( съгласно чл. 28, т. 2 от ЗСН, чл. 48,
т. 2 от Устава); не е изграждало нови хидромелиоративни съоръжения; не
изготвя месечна справка през поливния сезон, съгласно чл. 51 от ЗСН; не
изготвя годишен доклад за дейността си, съгласно чл. 41, ал. 1, т. 4 от ЗСН; не
4
е изготвяло месечни справки за подадени водни маси през поливния сезон;
през 2016 г., 2017 г., 2018 г. не е извършвана поливна дейност, в нарушение
на Устава на сдружението; не е представило авариен план за 2015 г.; 2016 г. и
2017 г., както и актуални счетоводни документи.
От представения Констативен протокол № 05-04-35/16.07.21 г. (л. 51) се
установява, че при извършена поредна проверка на техническото и
експлоатационно състояние на яз. Руец на 16.07.2021 г. Комисия със
служители на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор
(ДАМТН), Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към
тях“ (ГД “НЯСС) и ОД „Земеделие“ е констатирала редица нередностти в
експлоатацията и осигуряването на язовира (в т.ч. и за липсата на сключен
договор с оператор на язовирна стена по чл. 138в от Закона за водите (ЗВ),
който да стопанисва, поддържа и осъществява техническата експлоатация на
язовирната стена и съоръженията към нея, язовирът не е приведен в
съответствие с чл. 106 от Наредбата за осъществяване на техническата и
безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, няма
представена програма за технически контрол, няма актуален авариен план ),
за част от които на сдружението са били съставени АУН № 05090 И 05091 от
30.10.2020 г.; констатирано е, че дадените от ГД НЯСС предписания на
сдружението с протокол № 05-04-37/03.09.2020 г. не са изпълнени (в т.ч.
анализ на функционалността на преливника, почистване от храстовидната и
дървесна растителност на водния и въздушния откос на язовирната степа, да
се осигури достъп до изходната шахта на основния изпускател на язовира);
дадени са нови указания по техническата документация, които да бъдат
изпълнени в срок до 30.09.21 г.: 1.Да се представи протокол по чл. 26 от
Наредбата за осъществяване на техническата и безопасна експлоатация на
язовирните стени и съоръженията към тях, 2.както и актуален авариен план,
съгласно чл. 138а от Закона за водите. Предписания по осъществяване на
безопасна техническа експлоатация не са дават. В протокола изрично е
записано, че за извършвана проверка сдружението е било уведомено писмено,
но въпреки това негов представител не е присъствал.
В отговор на дадените указания, на 23.07.2021 г. в ОД „Земеделие“ -
Търговище е постъпило заявление от К. Д. П. - председател на СН „Руец",
чрез ОДЗ-Търговище до министъра на земеделието, храните и горите, в което
Петков е посочил, че е председател на сдружението от основаването му до
5
настоящия момент, но през последните няколко години среща сериозни
затруднения да осъществява управлението на сдружението - във връзка с
провеждане на събрания на колективните органи на сдружението, лошото
състояние на хидромелиоративната инфраструктура на язовира и
невъзможността на сдружението да поддържа същата в добро техническо
състояние, като посочените причини са: основно поради незаинтересованост
на голяма част от собствениците на земеделски земи в територията на
сдружението, както и факта, че част от собствениците са починали и
намирането на наследниците е почти невъзможно, което като резултат довело
до невъзможността СН „Руец“ да изпълнява дейностите, за които е учредено
и в баланса на сдружението не постъпват никакви приходи. Това водело до
невъзможност хидромелиоративната структура да бъде поддържана в добро
състояние, като описаните обстоятелства водели до невъзможност за
функциониране на сдружението, създавала се опасност за безстопанственост
на яз. Руец, собственост на сдружението, поради което е отправил молба от
и , в т.ч. и . Поискано е съдействие за прекратяване на сдружението служебно
(поради проблемите със свикване на ОС), както и разрешаване въпроса със
собствеността на язовира.
От разпита на св. Станачков (вписан в регистъра като член на УСна
сдружението) се установява, че в периода след 2015 г. язовирът е бил в много
лошо техническо състояние- изпускателният му кран и шахтата. Сдружението
е имало проблем при свикване на ОС, основно поради невъзможността за
издирване на съдружниците, част от тях починало, в чужбина. Твърди, че част
от указанията и предписанията, давани от съответните контролни и надзорни
органи, били изпълнени, друга – не, като една от основните причини била и
липсата на средства, след като както язовирът, така и каналът за напояване
вече не били използвани като източни на доходи.
При така установеното съдът прави следните изводи:
Предявен е иск с правно осн.чл. 64, ал. 7 от ЗСН във вр. с чл. 13, ал.
1, т. 3, б. „б“ от ЗЮЛНЦ.
Съгласно законовата уредба чл.13, ал. 1, т. 3 от ЗЮЛНЦ, към която
препраща специалната норма на чл. 64, ал. 7 от ЗН, съдът по седалището на
сдружението може да постанови прекратяване на сдружението по иск на
всеки заинтересуван или на прокурора, в някоя от предвидените хипотези на
6
б. „а, б, в и г“, в т.ч. когато юридическото лице с нестопанска цел извършва
дейност, която противоречи на Конституцията, законите и добрите нрави
(б.“б“).
Сдружение за напояването „Руец“, с. Руец е вписано в регистъра на
ЮЛНЦ, който се води и продължава да се води към ОС, с решение на ОС-
Търговище на 7.6.2004 г., като сдружение В ОБЩЕСТВЕНА ПОЛЗА, с
ЦЕЛИ: чрез взаимопомощ и сътрудничество в интерес на членовете си и в
обществен интерес да извършва дейности свързани с напояване и
отводняване на земеделските земи на територията на сдружението.
ПРЕДМЕТ НА ДЕЙНОСТ: експлоатация, поддържане и реконструкция на
предадената им по реда на чл. 47 от ЗСН и §3 от Преходните и заключителни
разпоредби на ЗСН, хидромелиоративна инфраструктура; изграждане на нови
напоителни и отводнителни системи и съоръжения; доставяне и разпределяне
на водата за напояване; отвеждане на излишните води от земеделските земи;
изпълнение на агромелиоративните и агротехнически мероприятия за
подобряване състоянието на земеделските земи; рибовъдство и развъждане на
водоплаващи птици.
От събраните по делото доказателства се установява, че проблемите на
язовира датират поне от 2015 г. Установено е, че въпреки изтеклите мандати
на ръководните и представителни органи – Председател, УС и КС, след 2015
г. промени не са заявявани за вписване.
По отношение на констатираните нередовности по липсата на отчетна
документация във връзка с провеждането на общи събрания, избор на
представителни и ръководни органи, липса на протоколи от заседания на УС
и КС, които са допуснали неизпълнение на възложените им задължения и
правомощия по отношение на организацията и отчетността на юридическото
лице с нестопанска цел. Съдът намира, че тези нарушения не попадат във
въведената хипотеза на чл.13, ал.1, б.“б“ от ЗЮЛНЦ. Прекратяването на
юридическото лице с нестопанска цел е предвидено от закона като санкция за
извършването от това лице на дейност, която да противоречи на
конституцията, закона или добрите нрави. Законът има предвид неразрешена
от закона дейност, дейност в противоречие на ограничителни и забранителни
императивни правни норми, дейност, накърняваща чужда правна сфера или
закриляни от закона правни блага и принципи.Още повече, че в хипотезата на
7
бездействие на управителния съвет (чл. 63, ал. 2 от ЗН), законодателят е
предоставил на надзорния държавен орган правомощия за свикване на ОС,
упражняването няма данни, въпреки отправеното до МЗХ искане още през
2016 г. (л. 33, 34).
Не така стои въпросът обаче с наведените в исковата молба нарушения,
изразяващи се в основно в бездействия, установени и от събраните по делото
доказателства, във връзка със законовите изисквания по експлоатацията и
поддържането на стопанисвания от сдружението язовир.
От представените писмени доказателства се установява, че в дейността
по стопанисването и експлоатацията на яз. Руец от страна на сдружението са
констатирани множество нередности, основна част от които са свързани с
безопасността на стопанисваното язовирно съоръжение и тези проблеми
съществуват от няколко години. Състоянието на язовира и дейността на
сдружението са били предмет на проверки и изискано съдействие от областен
управител Търговище, председателя на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор, София, на министъра на земеделието и храните, на РД
„Пожарна и аварийна безопасност“; ОД „Земеделие“ и др. институции.
Безспорно се установява от събраните по делото доказателства, от
съставените АУН на сдружението, както и от признанията на председателя на
СН „Руец“, че през последните години хидромелиоративната инфраструктура
на язовир Руец е в лошо техническо и експлоатационно състояние. На
сдружението многократно са давани предписания от различни
междуведомствени комисии и надзорни органи, осъществяващи
административен контрол по реда на ЗСН и ЗВ, голяма част от които не са
изпълнявани, довело до влошаване на техническото състояние на язовирната
стена и съоръженията към нея. От последната извършена на 16.07.2021 г.
проверка е установено, че сдружението няма сключен договор с оператор на
язовирна стена, на основание чл. 138в от ЗВ . От представените писмени
доказателства се установява, че язовир Руец е сред потенциално опасните
водни обекти за територията на област Търговище, именно поради
неизпълнение на указанията за привеждане на дейността му в съответствие с
изискванията на ЗВ и ЗСН.
Като се има предвид, че се касае за сдружение, създадено в обществена
полза, чиято дейност е предмет на особена закрила, изисквания и специален
8
контрол и надзор от страна на държавата, съгласно Конституцията на РБ,
Закона за водите (чл. 138а , ал. 1), Закона за сдружения за напояване (чл. 5, ал.
1 и 2, чл. 65 – 67 от ЗСН), съдът намира, че неизпълнението на голяма част от
задълженията в предмета на дейност на сдруженията за напояване следва,
които са уредени с норми от императивен характер (чл. 138а, чл. 141 , ал. 1,
чл. 190, чл. 190а а и др. от ЗВ, чл. 38, т. 10 ЗСН) следва да бъдат определени
като основание за прекратяване на сдружението по реда на чл. 13, ал. 1, т 3, б.
„б“ от ЗЮЛНЦ.
На осн.чл. 13, ал. 3 от ЗЮЛНЦ съдът е предоставил на сдружението
срок, в който да бъдат отстраняване на основанието за прекратяване и
неговите последици, но какво в указания срок, така и до настоящия момент
ответникът не е реагирал, съответно не са представени такива доказателства.
Предвид гореизложеното претенцията на ищеца е основателна и следва
да се уважи.
На осн.чл. 14 ЗЮЛНЦ, след прекратяване на сдружението следва да се
извърши ликвидация. На осн.чл. 13, ал. 4 ликвидатор следва да се определи от
съда, от списъка на ликвидаторите при Агенция по вписванията.
Ответникът следва да бъде осъден да заплати държавна такса в размер
на 50 лв. по сметка на съда (чл. 3 от Тарифата за държавните такси, които се
събират от съдилищата) - на осн.чл. 78, ал. 6 от ГПК.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПРЕКРАТЯВА ДЕЙНОСТТА на Сдружение за напояване „Руец“,
Булстат *********, със седалище и адрес на управление с. Руец, общ.
Търговище, обл. Търговище, регистрирано с решение № 466 от 07.06.2004 г.
по ф.д. № 212/2004 г. на Окръжен съд – Търговище, представлявано от Кольо
Денев Петков, ЕГН-********** - на осн.чл. 64, ал. 7 от Закона за
сдружения за напояване във вр. с чл. 13, ал. 1, т. 3, б.“б“ вр. с ал. 2 от
ЗЮЛНЦ.
ОТКРИВА ПРОИЗВОДСТВО ПО ЛИКВИДАЦИЯ по реда на чл. 13,
ал. 4 от ЗЮЛНЦ на прекратеното Сдружение за напояване „Руец“, Булстат
*********, с. Руец, обл. Търговище и НАЗНАЧАВА за ликвидатор на същото
9
ЙО. Л. Б. с адрес гр. Търговище, ул. „В. Л.“ № ..., тел. 0895 43...., e-mail: ......,
включен в Списъка на ликвидаторите към Агенция по вписванията.
ЛИКВИДАТОРЪТ е длъжен да приключи текущите сделки на
сдружението и да предприеме необходимите фактически и правни действия
за извършване на ликвидацията и за заличаване на сдружението от регистъра
по чл. 15, ал. 1 и от регистъра на надзорния орган – чл. 64, ал. 5 и 6 от ЗСН.
ОСЪЖДА Сдружение за напояване „Руец“, Булстат *********, със
седалище и адрес на управление с. Руец, общ. Търговище, обл. Търговище,
регистрирано с решение № 466 от 07.06.2004 г. по ф.д. № 212/2004 г. на
Окръжен съд – Търговище, ДА ЗАПЛАТИ в полза на бюджета на съдебната
власт, по сметка на Търговищки окръжен съд, държавна такса в размер на
50.00 лв. - на осн.чл. 78 ал. 16 от ГПК.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред ВАРНЕНСКИЯ
АПЕЛАТИВЕН СЪД, в двуседмичен срок от съобщаването му.
След влизането в сила на решението, прекратяването да се впише служебно в
регистъра по чл. 15 от ЗСН и по ф.д. № 2212/2004 г. на ОС - Търговище.

Съдия при Окръжен съд – Търговище: _______________________
10