№ 17
гр. Шумен, 11.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, I-ВИ СЪСТАВ, в публично заседание на
тринадесети декември през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Емилиян К. Ангелов
при участието на секретаря В. Ст. С.
като разгледа докладваното от Емилиян К. Ангелов Административно
наказателно дело № 20223630202203 по описа за 2022 година
За да се произнесе взе предвид следното:
Настоящото производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 11–01–293/20.09.2022г. на Директора на
Агенция за държавна финансова инспекция гр. София, с което на основание чл.77 ал.1 вр.
чл.78 ал.2 от Закона за счетоводството на С. С. Д. е налогено административно наказание
„глоба“ в размер на 200 лева за нарушение на чл.24 ал.1 вр. чл.3 ал.1 вр. чл.26 ал.1 т.1 от
Закона за счетоводството. Жалбоподателят моли съда да отмени наказателното
постановление като незаконосъобразно, като сочи, че същото е издадено в нарушение на
производствените правила и на материалния закон. Излага доводи, че се касае за маловажен
случай. В съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован не се явява лично, но
изпраща процесуален представител в лицето на адв. С.И. от ШАК, която пледира за отмяна
на атакуваното наказателно постановление.
За въззиваемата страна, редовно призована, също се явява процесуалнен
представител, който моли наказателното постановление да бъде потвърдено, като правилно
и законосъобразно.
Жалбата е подадена от надлежна страна в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, поради което
е процесуално допустима.
1
След преценка на доводите на страните, с оглед събраните доказателства по делото,
съдът прие за установено от фактическа страна следното:
Държавно предприятие „Кабиюк“ гр. Шумен е юридическо лице със статут на
държавно предприятие по смисъла на чл.62, ал.З от Търговския закон, съгласно чл.2, ал.1 от
Правилника за устройството и дейността на Държавно предприятие „Кабиюк”, приет с
Постановление № 228/31.08.2004г. на Министерския съвет. Съгласно § 54, ал. 1 от
Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за
животновъдството "Кабиюк" - ЕАД, Шумен, се преобразува в юридическо лице със статут
на държавно предприятие по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, с основен предмет на
дейност: поддържане на автохтонните и други ценни породи от Националния генофонд по
животновъдство и съхраняването им като национално богатство. Държавно предприятие
„Кабиюк” гр. Шумен е със 100 % държавна собственост и съгласно чл. 2, ал.1 т. 3 от Закона
за публичните предприятия е публично предприятие. Едноличен собственик на капитала на
предприятието е държавата, в лицето на Министерство на земеделието, храните и горите, като
дейността, структурата и организацията на работа на предприятието се уреждат с Правилник
за устройството и дейността на Държавно предприятие „Кабиюк”. Същият е изменен с ПМС
130/29.06.2017 г. (ДВ, бр.55/2017 г.) и с ПМС 42/23.03.2018 г. (ДВ, бр.28/2018 год.). Органи
на управление на Държавното предприятие са министъра на земеделието, храните и горите и
управителният съвет, а управителният съвет се състои от трима членове, които избират
измежду членовете си председател, заместник-председател и изпълнителен директор. За
2020 година Държавно предприятие „Кабиюк” гр. Шумен се представлява от изпълнителния
директор П.М.П., на основание Договор за възлагане на управление с № РД 58-21/04.04.2018
г. ДП „Кабиюк“-гр. Шумен има качеството на предприятие по смисъла на чл.2, т.1 от Закона
за счетоводството, а изпълнителният му директор е ръководител на предприятието, съгласно
§ 1, т.24 от Допълнителните разпоредби на същия закон. Съставител на финансовите отчети
на ДП „Кабиюк” за отчетната 2020 година е жалбоподателя С. С. Д., главен счетоводител на
предприятието по силата на допълнително споразумение № 89/29.11.2019 г. към трудов
договор № 47/19.11.2010 г.
Д. Н. С. главен финансов инспектор в АДФИ – ИРМ Шумен в периода 17.01.2022г.-
18.04.2022г., извършила финансова инспекция на ДП „Кабиюк“, гр. Шумен, възложена на
основание чл. 10, ал. 1, т. 3 и чл. 5, ал. 1, т. 1 и т. 5 от Закона за държавната финансова
инспекция, във връзка с Постановление на Окръжна прокуратура, гр. Шумен, вх. № 11-02-
3/06.01.2022 г. и Решение № 165-ИД/03.08.2021 г. на постоянната комисия по чл. 5, т. 1 от
ППЗДФИ, със заповед № ФК-10-45/13.01.2022 г. на директора на АДФИ, като в хода на
същата проверила счетоводните регистри на ДП „Кабиюк“ гр. Шумен за законосъобразност
на счетоводното отчитане на приходите през 2020 г. по сключени договори за отдаване под
наем на имоти-частна държавна собственост и установила , че към 31.12.2020 г. по
счетоводна сметка 703/9 „Приходи от други услуги“, неоснователно са начислени приходи
от наеми в общ размер 3 665,83 лв. които не се отнасят за текущата година, а не са
начислени приходи от наеми за месец декември 2020 година в общ размер 3 273 лв,
съответно за ., Сдружение „Ездови клуб“ Шумен-2010” „ Млечни продукти“ ООД, гр.Пловдив и
Н.К.Н. с което не е спазен принципа на начисляване, заложен в чл.26, ал.1, т.4 от ЗСч, като в
резултат на липсата на текущо начисляване на приходите за месеца, през който е ползван имота –
частна държавна собственост, в счетоводните регистри за 2020 година са отразени приходи от
услуги с 392,83 лв. /3 665,83 лв. - 3 273 лв./ повече от признатите съгласно т.5.1 от СС 17, като това
е довело до изготвяне на финансов отчет, в който не е отразен вярно размера на нетните приходи
от продажба на услуги. На база тези констатации, свид.С., приела, че жалбоподателя Д. е
съставила годишен финансов отчет за 2020 г., който не представя вярно и честно имущественото
и финансовото състояние на предприятието и не представя достоверно ефектите от операциите и
съставила АУАН №. 11–01–293/30.03.2022г, като посочила че , като главен счетоводител на ДП
„Кабиюк“ гр. Шумен, в качеството си на съставител на финансови отчети и отговорно лице е
нарушила чл. 24, ал. 1, във връзка с чл. 3, ал. 1, във връзка с чл. 26, ал. 1, т. 4 от Закона за
счетоводството. АУАН, бил съставен в присъствието на жалбоподателя Д., бил подписан от нея
без възражения, като такива не са депозирани и в срока по чл.44 от ЗАНН.
Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в административно-
наказателната преписка, наказващият орган издал процесното наказателно постановление
2
като възприел изцяло констатациите, съдържащи се в АУАН, като на основание чл.77 ал.1
вр. чл.78 ал.2 от Закона за счетоводството на С. С. Д. е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 200 лева за нарушение на чл.24 ал.1 вр. чл.3 ал.1 вр. чл.26 ал.1
т.1 от Закона за счетоводството.
Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по
делото писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна
следното: Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на
определената им компетентност и са били надлежно предявени и връчени на жалбоподателя.
Притежават необходимото съдържание по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Вмененото във вина на
жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в
какво е обвинен и срещу какво да се защитава
От приложените към административно наказателната преписка, писмени
доказателства, безспорно се установява, че подробно описаното в НП административно
нарушение е било налице. На жалбоподателя е вменено нарушение по чл.24 ал.1 от Закона
за счетоводството. Съгласно цитираната разпоредба, финансовите отчети трябва да
представят вярно и честно имущественото и финансовото състояние и финансовите
резултати от дейността на предприятието, паричните потоци и собствения капитал. От
разпита на актосъставителя С., както и от приобщените по делото писмени доказателства по
безспорен начин се установява, че жалбоподателя Д. е действала в дисонанс с
горецитираната разпоредба, тъй като е съставила годишен финансов отчет за 2020 г., който не
представя вярно и честно имущественото и финансовото състояние на предприятието и не
представя достоверно ефектите от операциите, поради обстоятелството, че не са начислени
приходи от наеми за месец декември 2020 година в общ размер от 3 273 лв,
При извършената служебна проверка по цялостното изследване на
законосъобразността на издаденото наказателно постановление, настоящият съдебен състав
констатира и правилно приложение на санкционната разпоредба. а именно чл.77 ал.1 от
Закона за счетоводството.
С оглед характера на нарушението и накърнените обществени отношения,
извършеното не следва да се преценява като маловажен случай, доколкото същото не
представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи
на нарушения от съответния вид. В конкретния случай наказанието е индивидуализирано
правилно от административно – наказващия орган. Предвидената за нарушението глоба е
3
индивидуализирана в минимален размер, което сочи за справедливо индивидуализиране на
наказанието, с оглед липсата на вредни последици и с оглед обстоятелството, че се касае за
първо нарушение.
Административно наказващият орган е направил искане за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение, което предвид изхода на делото и доколкото е
осъществено процесуално представителство от Р.М. – гл. юрисконсулт, се явява
основателно, съгласно разпоредбата на чл.63д от ЗАНН. Размерът на възнаграждение се
определя от съда, съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото.
Съгласно чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ възнаграждението за защита
в производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лева. В настоящия случай процесуалният
представител на АНО е осъществил процесуално представителство в едно открито съдебно
заседание съдът намира, че следва да бъде определено и присъдено възнаграждение в
размер на 100 лева.
.
Водим от горното и на основание чл.63,ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло Наказателно постановление № 11–01–293/20.09.2022г. на
Директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София.
ОСЪЖДА С. С. Д. ЕГН********** да заплати на Агенция за държавна финансова
инспекция гр. София юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто / лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
гр.Шумен на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава 12 от АПК в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
4