Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 432 Година 2020 Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, ХХІ състав
на 15.01.2020 година
в публичното заседание в следния
състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при присъствието на
прокурора СТЕФАНИ ЧЕРЕШАРОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 3450 по описа за 2019 година и като обсъди
:
Производство по чл.208 и сл. АПК във вр.
с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Постъпила е касационна жалба от “Новитрон”ЕООД с
адрес на управление гр.Пловдив,бул.“Христо Ботев”№138 срещу постановеното по
НАХД № 1984/2019г. по описа на Районен Съд – Пловдив ХХІII н. състав съдебно решение №1793
от 04.10.2019г., с което е потвърдено издаденото от Зам. Кмет на Община – Пловдив
наказателно постановление /НП/ №143 от 01.02.2019г., с което му е наложена
на основание чл.32 ал.1 от Наредбата за осигуряване на обществения ред на
Община – Пловдив/наричана по – надолу накратко само “Наредбата”/ имуществена
санкция в размер на 5 000 лева за нарушение на чл.11 ал.4 във вр. с ал.2 от
Наредбата.
Жалбоподателят счита, че постановеното решение от
състав на Районния Съд е незаконосъобразно, като излага доводи за наличие на
касационни основания – неправилно прилагане на материалния закон и нарушения
на съществени процесуални правила, моли същото да бъде отменено, като вместо това
се постанови отмяна на издаденото НП.
Ответникът по тази касационна жалба – Община –
Пловдив счита жалбата за неоснователна и настоява за оставяне в сила на
атакуваното съдебно решение.
Представителят на Окръжна Прокуратура – Пловдив
застъпва становище за неоснователност на така подадената касационна жалба.
Пловдивският административен Съд – двадесет и
първи състав, след като разгледа по отделно и съвкупност наведените с жалбата
касационни основания, намира за установено следното.
За да обоснове крайния си извод за
законосъобразност на атакуваното НП, състав на Районния Съд е приел, че от
една страна по несъмнен начин и с безспорни доказателства се установява
извършване от страна на дружеството на вмененото му нарушение на общинската
Наредба, а от друга, че не са налице съществени нарушения на процесуалните
правила, осъществени в хода на развитие на административно – наказателното
производство.
Тези решаващи изводи настоящият състав намира за
правилни.
Районният съд от фактическа страна е приел, че търговецът в несъответствие
с материално-правната регламентация по цитираната Наредба на Община –
Пловдив, без да притежава разрешение за удължено работно време, работи и
обслужва клиенти на дата 08.12.2018г. около 1,00 часа.
От страна на касационния
жалбоподател се сочат допуснати нарушения на съществени процесуални правила
при издаване на НП и на неправилно прилагане на съответните материални норми от
общинската Наредба.
По отношение твърдението, че не
бил съставен констативен протокол за представяне разрешение за удължено работно
време, то следва да се посочи, че след като наказващият орган твърди, че
такова няма, то в тежест на търговеца е да представи валидно/действащо/
такова. В тази насока, вкл. и пред касационната инстанция, такова разрешително
за работа след 23,00 часа не се представи, а е безспорно установено, че
наказуемото поведение е установено далече след този час – около 1,00 часа през
нощта.
Нещо повече самият управител в
обясненията си от 28.12.2018г. признава, че на 08.12.18г. около 0,30 часа са
изчаквали “..клиентите да си допият...“.
Що се отнася до посочената за
нарушена разпоредба от Наредбата и тази, на основата на която е наложена
конкретната санкция, то следва да се посочи, че ясна е новелата на чл.11 ал.4
от Наредбата, според която „След изтичане на разрешеното
работно време обектът трябва да е прекратил всякаква дейност по почистване,
зареждане и обслужване“, като връзката с ал.2 е доколкото
търговецът не притежава за обекта разрешение за удължено работно време.
Вярно е на следващо
място, че до изменението на Наредбата с решение №290 от 17.09.2019г., според
нормата на чл.26 ал.2 „При
вдигане на шум над пределно допустимите норми, както и за нарушаване
разпоредбите на чл. 11, ал. 2, ал. 3, ал. 4, ал. 7 и ал. 8, на
собствениците/ползвателите на заведения за хранене и развлечение, в зависимост от тежестта на нарушението,
се налага глоба или имуществена санкция в размери, определени съгласно ал. 4. – т.2
„Едноличните търговци и юридическите лица – имуществена санкция в размер до 50
000 лв“., като заедно с това в чл.32 ал.1 е предвидено, че „За
нарушение на разпоредбите на чл. 11, чл. 12, чл. 20 и чл. 23, ….. на
юридическите лица и едноличните търговци имуществена санкция в размер от 5000
до 50 000 лв.“.
Следва обаче да се отчете
обстоятелството, че текстът на чл.26 ал.2 е от първоначалното приемане на
Наредбата през 2009г., докато този на чл.32 ал.1 е след изменението му от
2012г., с оглед на което именно по него е извършено и определяне конкретния
размер на наказанието.
Първостепенният Съд се е занимал и обсъдил въпроса
с оглед тежестта на извършеното нарушение при определяне на наказанието
съгласно чл.27 ЗАНН, като правилни са изводите му с оглед определяне на
конкретното наказание, довели до потвърждаване на наложената имуществена
санкция, като не са били налице и предпоставките по чл.28 ЗАНН за наличие на
“маловажен случай”.
Съдът е изпълнил точно задължението си,
вменено му съгласно задължителните разяснения, дадени с ТР №1/2007г. на ОСНК
на ВКС на РБ, досежно преценката за “маловажност”.
При това положение не са налице касационните
основания по чл.348 ал.1, т.1 и т.2 НПК, а атакуваното решение на Районния Съд
е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон и във връзка с
чл.221 ал.1 АПК следва да бъде оставено в сила.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХІ състав :
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №1793 от 04.10.2019г., постановено
по НАХД №1984/2019г. по описа на Районен Съд–Пловдив, ХХІII н. състав.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ
: 1.
2.