Решение по дело №341/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 ноември 2020 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20207240700341
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

372                                              27.11.2020 г.                              гр. Стара Загора

 

     В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

            Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и девети октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:       

                                                       

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ГАЛИНА ДИНКОВА

                                                                                                                                                                     ЧЛЕНОВЕ:  ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                                                МИХАИЛ РУСЕВ

 

при секретар  Зорница Делчева                                                                       

и с участието на прокурор Маргарита Димитрова

като разгледа докладваното от  съдия  Г. Динкова КАН дело № 341 по описа за 2020 год, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63 ал.1 предл.2 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Община Казанлък против Решение № 275/ 20.08.2020г., постановено   по АНД № 681 /2020г по описа на Казанлъшкия районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № ОП-199 от 18.05.2020г, издадено от Заместник-кмет по финанси, инвестиции и собственост на Община Казанлък.

В жалбата се съдържат оплаквания постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон - касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН. Оспорва се направения от въззивния съд извод за липса на правомощия кметът на общината да въвежда противоепидемични мерки, поради което въвеждането на такива със Заповед № 4354/ 30.03.2020г. се явявало незаконосъобразно. Твърди се, че съгласно чл.63, ал.4 и ал.5 от Закона за здравето, кметът на съответната община може да въвежда и други мерки във връзка с ограничаването на епидемията, поради което процесното наказателно постановление, като издадено в съответствие и по правилата на ЗАНН, се явявало законосъобразно. Иска се обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго по същество, с което да се потвърди Наказателно постановление № ОП-199 от 18.05.2020г, издадено от Заместник-кмета по финанси, инвестиции и собственост на Община Казанлък.

 

Ответникът по касационната жалба – К.Д.М., редовно и своевременно призован, не се явява в съдебно заседание, не изпраща представител и не взема становище по подадената жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на жалбата, поради което предлага обжалваното решение, като правилно и законосъобразно,  да бъде оставено в сила.  

Касационният състав на съда, като взе предвид събраните по делото доказателства, наведените основания от жалбоподателя, мотивите към обжалваното  решение и след служебна проверка на същото, за наличие на основанията по чл.218, ал.2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е  подадена в законоустановения срок от надлежна страна и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

Производството пред Районен съд – Казанлък се е развило по жалба на К.Д.М. против Наказателно постановление Наказателно постановление№ ОП-199 от 18.05.2020г, издадено от Заместник-кмета по финанси, инвестиции и собственост на Община Казанлък, с което на Кр.М. е наложено административно наказание „ глоба” в размер на 50 лева, на основание чл.31 ЗАНН. От фактическа страна административно-наказателното обвинение се основава на това, че на 18.04.2020, около 20,00 ч, в гр. Казанлък на ул.“Стоян Михайловски” до № 9, К.М. се събира с повече от двама човека на открито обществено място, с което нарушава т.28 от Заповед № 435/30.03.2020 г. на кмета на община Казанлък.

За да отмени наказателното постановление Казанлъшкият районен съд е приел, че кметът на община Казанлък няма правомощия при обявена извънредна епидемиологична обстановка да въвежда временни епидемиологични мерки, поради което Заповед № 435/ 30.03.2020г. на Кмета на Община Казанлък се явява незаконосъобразна. В мотивите си съдът е изложил съображения, че съгласно разпоредбите на чл. 63, ал.4 и ал. 7 от Закона за здравето временните епидемиологични мерки могат да се въвеждат със заповед на Министъра на здравеопазването, респективно със заповед на директора на съответната регионална здравна инспекция. По силата на тази законова делегация министърът на здравеопазването е издал заповед № РД-01-124/ 13.03.2020 г., допълнена със заповед № РД-01-131 от 17.03.2020 година, като е създадена точка 9, според която не се допуска посещение и събиране на повече от двама възрастни човека на отрити и закрити обществени места. Впоследствие - със заповед № РД-01-139 от 19.03.2020г. на министъра на здравеопазването, т.9 от Заповед № РД-01-131/ 17.03.2020г. е била отменена.  При издаването на Заповед № 435/ 30.03.2020г. кметът на община Казанлък, въпреки че се е позовал на посочените заповеди на министъра на здравеопазването, неправилно е въвел с т.28 на своята заповед забрана за повече от двама човека да се събират на открити и закрити междублокови пространства, площадки, пешеходни и др. на територията на община Казанлък.  Отделно от това съдът е приел, че заповедта на кмета на община Казанлък, за неспазване на която е ангажирана административнонаказателната отговорност на Кр.М., не се основава на разпоредбата на чл.63, ал.4 от ЗЗ, която се сочи в нея, тъй като съгласно тази законова норма единствено в правомощията на Министърът на здравеопазването, при обявена извънредна епидемична обстановка, е да въведе със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор на територията на общината или на отделна област.

Решението на Казанлъшкия районен съд е постановено при правилно приложение на материалния закон.

В случая административно-наказателната отговорност на ответника по касация е ангажирана на основание чл.31 от ЗАНН, която разпоредба предвижда налагане на наказание глоба от 2 до 50лв. за всяко физическо лице, което не изпълни или наруши законно разпореждане, заповед или наредба на орган на властта, включително във връзка със стопанските мероприятия на държавата. Твърдяното нарушение се изразява в неспазване на въведената в т.28 от Заповед № 435/ 30.03.2020г. на Кмета на Община Казанлък забрана. 

Съгласно чл.2 ал.1 от ЗАНН деянията, които съставляват административни нарушения се установяват със закон или указ, а когато за неспазването или нарушаването им, но със същите по ранг нормативни актове, е определен общ състав с определяне на вида и размера на административното наказание, Министерски съвет или министрите могат, ако са овластени изрично, могат да определят конкретните деяния/ал.2 на чл.2 ЗАНН/. Този принцип е спазен и проведен с разпоредбите на чл.30, чл.31 и чл.32 от ЗАНН, а именно когато закон или указ не предвижда общ състав за неизпълнение на неговите изисквания или за нарушение на забраните му, тогава неизпълнението или нарушението на издадените въз основа на този закон разпореждания, заповеди или наредби от орган на власт,  представлява административно нарушение по смисъла на чл.31 и чл.32 от ЗАНН.

В настоящия случай Заповед № 435/ 30.03.2020г. на Кмета на община Казанлък, за нарушение на т.28 от която е санкциониран ответникът по касация, не може да бъде квалифицирана като такава по смисъла на чл.31 от ЗАНН, по следните съображения:

Процесната заповед на кмета на община Казанлък възпроизвежда противоепидемични мерки под формата на забрани, за чието постановяване, както правилно е приел въззивният съд,  кметът няма законова компетентност и които вече са били въведени с т.9 от Заповед № РД-01-131/17.03.2020г на Министъра на здравеопазването и съответно отменени с последваща  негова Заповед № РД-01-139/19.03.2020г.  За неизпълнение на заповедите на министъра на здравеопазването, издадени на основание чл. 63 ал.1 и ал.2 от Закона за здравето е предвидена административно наказателна отговорност със състава на чл.209а от същия закон, съгласно редакцията действаща от 09.04.2020г и към инкриминирания момент - 18.04.2020г, а именно: „Който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение от 1000 до 2000 лв“. Наказателните постановления могат да се издават и от Кмета на съответната община – чл.209а, ал.4 от ЗЗ. Кметът на общината обаче не е овластен да въвежда противоепидемични мерки, а единствено следва да създаде необходимите условия за изпълнение на мерките, въведени от компетентните за това органи – министърът на здравеопазването и директорът на съответната регионална здравна инспекция /арг.чл.63, ал.4 от ЗЗ в относимата му редакция – обн.ДВ бр. 28 от 2020г./, както и да  бъде административно-наказващ орган за тяхното неспазване, а оттук следва извода, че Заповед № 435/30.03.2020г на Кмета на община Казанлък не е издадена въз основа на закон /законово установено правомощие по реда за държавно управление/, поради което и нарушаването на забраната по т.28 от същия административен акт, не може да бъде квалифицирано правно като наказуемо деяние по чл.31 от ЗАНН.  Заповедите, наредбите и разпорежданията по смисъла на чл.31 от ЗАНН трябва, по аргумент от чл.30 вр. с чл.2 ал.2 от ЗАНН, да привеждат в изпълнение реда за държавно управление, като за тяхното неизпълнение или нарушаване да не е предвиден състав на административно нарушение в съответния закон или указ, който предоставя правомощия на органите на властта. След като заповедта на Кмета не е издадена въз основа на законово овластяване, то тя не представлява изискуемо, под страх от административно наказателна отговорност, правило за поведение. Отделно от това, както вече се каза, за неспазване на временните противоепидемични мерки, въведени по реда на чл.63 от ЗЗ, е предвиден състав по чл.209а от Закона за здравето, който изключва субсидиарно приложимия чл.31 от ЗАНН.

Като е достигнал до краен правен извод за незаконосъобразност на Наказателно постановление № ОП-199 от 18.05.2020г, издадено от Заместник-кмет по финанси, инвестиции и собственост на Община Казанлък и го е отменил, районният съд е приложил правилно материалния закон, поради което не е налице твърдяното в касационната жалба основание за отмяната му.

Водим от тези мотиви и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И :

 

    ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 275 / 20.08.2020г., постановено   по АНД № 681/ 2020г по описа на Казанлъшкия районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № ОП-199 от 18.05.2020г, издадено от заместник кмета на община Казанлък.

    Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                             ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                2.