Решение по дело №1391/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2031
Дата: 15 октомври 2018 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20187180701391
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

  2031

 

гр. Пловдив,  15.10.2018 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, ХХV състав в публично заседание на двадесети септември през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

                                                                                                  

при секретаря П. К., като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1391 по описа за 2018 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 215 и следващите от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка с чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Р.И.П. и А.Х.П., със съдебен адрес ***,чрез адвокат П., срещу Заповед № 294 от 19.03.2018г., издадена от кмета на община Родопи, област Пловдив,  с която на основа­ние чл. 225а, ал.1 от  ЗУТ е НАРЕДЕНО да се премахне незаконен строеж : “Навес“, находящ се в УПИ I-420, кв.31 по регулационния план на с.П., община Родопи, с административен адрес с.П., ****, с извършители А.Х.П. и Р.И.П..

Жалбоподателите оспорват заповедта като незаконосъобразна. Твърдят, че наредения за премахване „Навес“ не е строеж по смисъла на §5, т.38 от ПЗР на ЗУТ. Конструкцията на изградения навес била на бивш асмалък, който е покрит с ондулин. Правят възражение и за търпимост, тъй като строежът бил изграден от преди 1987г. Представят писмени и гласни доказателствени средства. Претендира разноски.

Ответникът Кмета на Община Родопи, чрез процесуалния си представител адвокат З.Н.,оспорва жалбата и моли за отхвърлянето й. Излага доводи за това,че е спазена изцяло процедурата по издаване на оспорения административен акт, че предмета на заповедта е ясен, че наредения да се премахне незаконен строеж е недопустим,не е съобразен с действащия ПУП-ПРЗ, не са налице изключенията на чл.147 от ЗУТ и се касае за постройка по смисъла на чл.46 от ЗУТ. ,а не не са изпълнени изискванията на § 184,ал.5 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ,респ. на чл.183,ал.1 и 2 от ЗУТ.  е неоснователна. Представя писмени и гласни доказателства.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

По допустимостта:

Жалбата е депозирана до съда чрез общинската администрация на 24.04.2018г. Оспорената заповедта е връчена на 16.04.2018г.,видно от приложеното известие за доставяне, което е в рамките на 14-дневния срок за обжалване.

Жалбоподателите,в качеството си на възложители на строежа, са заинтересовани по смисъла на чл.225а,ал.2 от ЗУТ лица и разполагат с право на жалба.

Ето защо жалбата се явява ДОПУСТИМА.

По същество:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност. Съгласно разпоредбата на чл.225а ал.1 от ЗУТ /действаща към момента на издаване на заповедта - ДВ, бр.82 от 2012г./, Кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за премахване на незаконни строежи от четвърта до шеста категория. Не се спори, че процесният строеж, така както е описан е шеста категория. Спори се дали изобщо става въпрос за строеж по смисъла на ЗУТ,но това не касае въпроса за компетентността на издателя на акта, а за съответствието с материалния закон .

Административния акт е съставен в писмена форма, в която е обективирана изискваната съобразно правилото на чл. 59, ал.2 от АПК информация. Властническото волеизявление е мотивирано, посредством посочване на конкретно установени факти, които са съотнесени към конкретни материални и процесуални норми.

Процесната заповед за премахване на строежа е издадена въз основа на надлежно извършена проверка на място, след обсъждане на установените от длъжностните лица факти.

Съобразено е и правото на участие и защита в административната процедура. В хода на административното производство е дадена възможност за възражения, които са разгледани от административния орган. Процедурата по издаване на заповедта е започнала при спазване на разпоредбата на чл.225а,ал.2 от ЗУТ. Съставен е Констативен акт № 98/13.11.2017г., след като със Заповед № 1197/12.10.2017г. на кмета на община Родопи е разпоредено извършването на нова проверка поради нередовности при предхождаща процедура.

С оглед на това съдът приема да е изпълнено изискването на чл.225а, ал.2 от ЗУТ и не се констатира да са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на оспорвания административен акт. Правото на защита на адресатите на административния акт е упражнено в пълнота, както с възможността за съдебно оспорване, така и още в хода на административната процедура с подаването на възражение против констативния акт.

Ето защо съдът приема, че не са налице процесуални основания за незаконосъобразност.

От приложената административна преписка се установява, че спорният строеж се намира в УПИ І-420, кв.31 по плана на с.П., представляващ поземлен имот с идентификатор 59032.501.431 по КК на с.П., който имот, видно от скица на ПИ № 15-311500-28.06.2016г.,издадена от СГКК-гр.Пловдив и от нотариален акт № 130,том.3,рег.№ 3691,н.д.№510 от 2016г. на нотариус Н. Д., № 36 в регистъра на НК, е съсобствен между жалбоподателите и Д. И. Д. и И. П. Д..

Прието е с констативния акт, че за спорния строеж няма строителни книжа, което не се и спори от жалбоподателите. Строежът е описан като навес в югозападната част на урегулирания имот, долепен до съществуваща дворна тоалетна, до жилищната сграда и на вътрешната граница с УПИ II-421 с „Г“-образна форма,с дървени греди,колони и покрив с рифелова ламарина, с размери 4,10/6,30 и 3,90/1,10м. и Нстреха-2,50м. с наклон на север. В западната част на навеса,след тоалетната е изградена ниша с размери 1,05/2,60 м. с поставена мивка и долни кухненски шкафчета. Южната и западните страни на навеса са с дървена обшивка.

Изготвянето и връчването на констативния акт е отбелязано да е направено лично на Р.П. на 24.11.2017г., който го е подписал и с възражение,че навеса е построен преди 4 години.

Не се спори, че жалбоподателите са извършители на санкционирания строеж.

Спори относно момента на извършване на строежа,а от тук и евентуалния статут на търпимост и, най-вече относно това дали се касае за строеж.

Всъщност, не става ясно от възраженията на жалбоподателите,след като твърдят да не е строеж наредения за премахване навес,то какво е – преместваем обект ли или част от друго застрояване, или елемент на градинско обзавеждане. Очевидно от описанието на навеса, включително и според събраните по делото свидетелски показания на свидетели и на двете страни, е, че не става въпрос за обикновена тента или мебел, разположена с цел засенчване. Касае се за конструкция, както обяснява свидетелят И.  Я., изградена от дърво, дървени греди, плоскости, разположена върху циментова замазка и долепена до къщата. Покрива е направен от дървени греди и ламарини, като в показанията на свидетелката Д. се допълва и, че е двускатен. Описанието на свидетелите съвпада с констатациите в констативния акт, като очевидно от приложената по преписка и друга заповед № 292/19.03.2018г. с предмет „постройка на допълващо застрояване“ е, че става въпрос за част от това допълващо застрояване. Тук следва да се отбележи, че доколкото няма пречка да се нареди премахване и на част от строеж, то без значение за законосъобразността на оспорвания акт е дали спорния навес е част от цялостното констатирано допълващо застрояване или не, още повече, че очевидно от констативните актове, а и от твърденията и на двете страни, нито навесът, нито постройката са с масивна конструкция така, щото премахването на едното да е невъзможно без премахване на другото.

 Налага се извод и, че не става въпрос за преместваем обект. Съгласно § 5, т. 80 от ДР на ЗУТ "Преместваем обект" е обект, предназначен за увеселителна, търговска или друга обслужваща дейност, който може след отделянето му от повърхността и от мрежите на техническата инфраструктура да бъде преместван в пространството, без да губи своята индивидуализация и възможност да бъде ползван на друго място със същото или с подобно предназначение на това, за което е ползван на мястото, от което е отделен, като поставянето му и/или премахването му не изменя трайно субстанцията или начина на ползване на земята, както и на обекта, върху който се поставя или от който се отделя. В случая конструкцията е дървена основно, но има и бетонова настилка, като тук без значение е дали същата е част от настилката на двора или не. Очевидно е, че настилаката,като част от навеса не може да се демонтира, а от тук и постройката да се счита за преместваема. А и установява се от свидетелските показания и на двамата свидетели, че едната стена на навеса е продължение на стената на барака, което също е пречка да се третира като преместваем.

След като не е слънцезащитно съоръжение и преместваем обект, то следователно навесът е строеж по смисъла на §5,т.38 от ПЗР на ЗУТ, а именно пристойка, част от допълващо застрояване. За този вид постройки се изисква разрешение за строеж съгласно чл. 147, ал. 1, т. 1 ЗУТ. Липсата на разрешение за строеж прави строежа незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 ЗУТ.

Въпреки изрично дадените от съда указания на страните, по делото не са събрани доказателства за установяване статут на търпимост. Тук следва да се отбележи, че и твърденията на самите жалбоподатели са противоречиви, тъй като в жалбата се твърди като момент на извършване на строителството време преди 1987г., а в споменатото по -горе възражение на констативния акт изрично се посочва, че навесът е построен преди четири години, т.е. през 2013г. Свидетелските показания в тази насока са противоречиви. Свидетелят Я. твърди,че през 1986-1987г. на мястото е било асмалък и от тогава до сега не се е променял навеса, а едновременно с това казва, че преди 3-4 години била направена дървена обшивка. Свидетелката Д. твърди от друга страна, че на мястото на навеса е имало баня с тоалетна, но те били премахнати през 2011г. и на тяхно място се направила постройката с навеса и се направила бетонова площадка.

При така събраните доказателства съдът приема,че не е проведено главно пълно доказване на твърдението за търпимост. Не се доказва да се  касае за строеж, който е съществувал в настоящия си вид преди 2001г. Следователно и с оглед разпоредбата на § 127 от ПЗР на ЗУТ, този строеж поради момента на построяване, който не се установява да е до 31.03.2001г., няма как да е търпим.

Дори и да се приеме, че става въпрос за строителство по-назад във времето, то за да е налице статут на търпимост на строежа, предпоставките на закона са ясни и недвусмислени, а именно строежът да е допустим по разпоредбите, които са действали към момента на извършването му или по действащите сега разпоредби. И това не се установява.  

Каза се, че се касае за допълващо застрояване. Навеса е долепен до жилищната сграда и това се твърди включително и от свидетеля на жалбоподателите. Същевременно, видно от констативния акт, за което не се спори в тази част, строежът се намира на границата със съседния УПИ. Строежът не е отразен в одобрения кадастрален план, видно от приложените скици от СГКК. Не се твърди, нито се установява по действащия преди или сега план да е предвидено допълващо застрояване.

Дори и да не е било предвидено по плана допълващо застрояване, то би било допустимо по закон - чл. 112, ал. 4 ППЗТСУ (отм., приложима към годината на построяване на пристройките) и чл. 41, ал. 2 ЗУТ. Съобразно тези разпоредби и да не е предвидено с действащия подробен устройствен план, допълващо застрояване се допуска въз основа на скица за проектиране по отменения ЗТСУ, съответно - с виза по действащия чл. 140 ЗУТ, ако постройките се застрояват свободно или допрени до сгради на основното застрояване или свързано с допълващо застрояване в съседния имот. В случая навесът се установи да е допрян до сграда на основното застрояване, което местонахождение е предвидено в посочените норми. Имотът по действащия план е отреден за жилищно строителство, поради което допълващо застрояване съобразно цитираните в тях предпоставки е допустимо, ако са спазени изискванията за височина и разстояние от вътрешните граници на урегулирани поземлен имот. Но отново е налице пречка да се приеме търпимост. Строежът не би бил допустим,тъй като е разположен на страничната регулационна линия с УПИ II без да покрива калканна стена на извършен строеж от същия вид в съседния УПИ, съгласно изискванията на чл. 42, ал. 1 и ал. 2, изр. 2 ЗУТ.

Освен това, в хипотезата на § 16, ал. 3 ПР ЗУТ е налице още едно изискване за декларирането му от собствениците пред одобряващите органи в предвидения в нормата 6-месечен срок. Твърдения в тази насока от жалбоподателя не са наведени. Липсват и доказателства за това. Единствено, видно от преписката е, че със заявление от 23.04.2017г. Р.П. е поискал издаване на удостоверение за търпимост,но не и за въпросния навес, а само за барака от 8 кв.м.,каквато е констатирано от администрацията, че не съществува, поради което и му е отказано издаването на такова.

Изводът от всичко изложено е, че процесния строеж, разглеждан в различни хипотези на вероятност, поради липсата на достатъчно събрани доказателства, въпреки указанията на съда в тази насока, е осъществен без строително разрешение и строителни книжа и е без статут на търпимост.

Ето защо и доколкото строежа не е от категорията на тези посочени в чл. 151 от ЗУТ, било е възможно да бъде осъществен, само ако е разрешен по реда и при условията установени в ЗУТ. Такава е изричната разпоредба на чл. 148, ал.1 от закона.

Осъществен в несъответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план и при липсата на разрешение и строителни книжа строеж, следва да се квалифицира като незаконен, по смисъла на чл. 225, ал.2, т.1 и т.2 от ЗУТ и съответно трябва да се постанови, същият да бъде премахнат съобразно разпоредбата на чл. 225а,ал.1 от ЗУТ. Това правомощие се осъществява при условията на обвързана компетентност.

В конкретния случай с издаването на оспорената заповед, компетентния административен орган е сторил именно това.

За разноските:

С оглед констатираната неоснователност на жалбата, на администрацията се дължат разноски,които съгласно представения списък и доказателства за заплатено адвокатско възнаграждение са в размер на 600лв., което е в съответствие и с  разпоредбата на чл.8,ал.2,т.1 от Наредба № 1/2004г. 

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на Р.И.П. и А.Х.П., със съдебен адрес ***,чрез адвокат П., срещу Заповед № 294 от 19.03.2018г., издадена от кмета на община Родопи, област Пловдив,  с която на основа­ние чл. 225а, ал.1 от  ЗУТ е НАРЕДЕНО да се премахне незаконен строеж : “Навес“, находящ се в УПИ I-420, кв.31 по регулационния план на с.П., община Родопи, с административен адрес с.П., ****, с извършители А.Х.П. и Р.И.П..

ОСЪЖДА Р.И.П. и А.Х.П., със съдебен адрес ***,чрез адвокат П.,*** сумата от 600лв./шестстотин лева/ разноски.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :