О П Р Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 984
град Плевен, 03.07.2020г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – Плевен, Осми състав, в закрито съдебно заседание на трети юли две хиляди
и двадесета година, в състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
РАЛИЦА МАРИНСКА
Като разгледа докладваното от съдията Маринска адм. дело №544/2020г. по описа на
Административен съд – Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 404, ал.1 т.1 от КТ,
вр. чл. 145 и сл. АПК, вр. чл. 166, ал.2 от АПК.
Производството по адм.д.№544/2020г. по описа на
Административен съд- гр. Плевен, е образувано въз основа на жалба от УМБАЛ „
Д-р Г. Странски“- Плевен, против ПАМ- задължителни предписания по Протокол за
извършена проверка изх.№ ПР2009919/04.05.2020г. на Дирекция „Инспекция по труда“
– Ловеч, дадени по реда на чл. 404, ал.1, т.1 от КТ. Твърди се, че
предписанията са били обжалвани по адм. ред, пред изп. директор на ИА “ГИТ“,
който с Решение изх. №20043010/08.06.2020г., получено на 12.06.2020г, е
отхвърлил жалбата като неоснователна. Посочва се, че предписанията са със срок
на изпълнение- 30.06.2020г., и същите касаят предотвратяване и отстраняване на
нарушения на трудовото законодателство и предотвратяване на вредните последици
от тях, спрямо „Клиника по анестезиология и интензивно лечение – КАИЛ“ към
УБМАЛ Плевен. Посочва се, че предписанията
са дадени по реда на чл. 5, ал.1 и ал.2
от Наредба №2/22.04.1994г за реда за установяване задължение за дежурство или
за разположение на работодателя- касаещи изготвянето на месечни работен график,
определяне времето за разположение на лекарите и мед. сестри; по реда на чл.
142, ал.4 от КТ, чл. 152, чл. 153, ал.2 от КТ., като се излагат конкретни
съображения в насока всяко от дадените предписания. Посочва се, че предписанията по т.1, т.2 и т.3,
противоречат на нормата на чл. 5, ал.3 от Наредба №2, съобразно която,
ограниченията по ал.1 и ал.2, могат да не бъдат прилагани, в случаите на
окозване на медицинска помощ. Посочва се, че тези предписания обективно не
могат да бъдат изпълнени в дадени срок, с оглед на извънредната епидемична
обстановка. Посочва се също, че проверката обхваща месеците януари, февруари и
март. 2020г., при условията на извънредна епидемична обстановка. Посочва се, че
за област Плевен, УМБАЛ е единствената болница, съгласно заповед на МЗ, която
лекува болни с „КОВИД-19“, поради което е създадено и отделно специализирано
звено- КАИЛ, където се лекуват пациенти само с това заболяване. Твърди се също,
спрямо предписанията по т.4, т.5 и т.6,
че е налице хипотезата по чл. 144, т.4 от КТ.
Посочва се също, че в случая е налице допуснато
съществено нарушение на административнопроизводствени правила, по реда на чл.
146, т.3 от АПК, тъй като Дирекция „ИТ“- Ловеч, не е компетентна териториална
структура , която да осъществява контрол на територията на Община Плевен. Твърди
се също, че процесните предписания са издадени в несъответствие с целта на
закона. Посочва се също, че предписанията не създават конкретни задължения за
работодателя, нито по отношение на кои работници да се изпълнят.
В жалбата се прави особено искане, по реда на чл. 166,
ал.2 от АПК, за спиране изпълнението на задължителните предписания по чл. 404,
ал.1, т.1 от КТ, допуснато по силата на закона, поради наличие на обществени
интерес по оказване на медицинска помощ, във време на извънредна епидемична
обстановка.
Жалбата, предмет на настоящето дело, е депозирана чрез
адм. орган, и същата е представена в съда ведно с преписката по издаване на
оспорените предписания; към нея няма приложено становище от страна на адм. орган,
включително и по искането за спиране.
Съдът, като съобрази становищата на страните и
събраните по делото доказателства, намира за установено следното:
Така депозираната жалба е допустима, по смисъла на чл.
98, ал.2 от АПК, като депозирана в законоустановеният за това 14-дневен срок,
от връчване на Решение изх. №20043010/08.06.2020г., изп. директор на ИА “ГИТ“, получено на 12.06.2020г.,
съобразно пощенско клеймо, от страна на лице, имащо интерес от обжалването.
По искането с
правно основание чл. 166, ал.4, вр ал.2 от АПК.
Предмет на настоящето производство са дадени задължителни
предписания, по реда на чл. 404, ал.1, т.1 от КТ, по Протокол за извършена проверка изх.№
ПР2009919/04.05.2020г. на Дирекция „Инспекция по труда“ – Ловеч. Съобразно нормата
на чл. 405 от КТ, жалбата против предписанията не спира тяхното изпълнение,
поради което, съдът приема, че е налице предварително изпълнение на същите, по
силата на закона. Поради това, в случая следва да се прием, че законодателят е
презумирал наличието на предпоставките по смисъла на чл. 60, ал.1 от АПК- за да
се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни
държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или
сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на
изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по
искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес.
Нормата на чл. 166, ал.2 от АПК, постановява, че във
всяко положение на делото, до влизането в сила на решението, по искане на
оспорващия, съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато с влязло в
сила разпореждане на органа, издал акта по чл. 60, ал. 1, ако то би могло да
причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може
да се спре само въз основа на нови обстоятелства. Ал.4 на същия член
постановява, че допуснатото предварително изпълнение на административен акт по
силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен
контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на
ал. 2- или ако се установи, че допуснатото по силата на закона предварително
изпълнение, би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима
вреда.
Съдът намира,
че в настоящата хипотеза не са налице основанията по чл. 166, ал.4, вр. ал.1 от АПК, които да обосноват спиране на допуснатото по силата на закона
предварително изпълнение, на дадените с протокол за извършена проверка изх.№ПР2009919/04.05.2020г.
на Дирекция „Инспекция по труда“ – Ловеч. Задължителни предписания по чл. 4404,
ал.1, т. 1 от КТ, на жалбоподателя УМБАЛ „ Д-р Г. Странски“- Плевен. За да бъде
допуснато спиране, на основание цитираните норми от АПК, следва жалбоподателя да
обори презумпцията на презумпция за държавна и обществена необходимост, като
ангажира доказателства за наличие на трудно поправима или значителна вреда,
противопоставима на защитения от закона обществен и държавен интерес. В случая,
такива доказателства не се сочат от страна на жалбоподателя, като се излагат
твърдения за обективна невъзможност дадените задължителни предписания да бъдат
изпълнени, с оглед на установената извънредна епидемична обстановка в страната.
С оглед изложеното, съдът намира, че искането за спиране на предварителното
изпълнение на дадените задължителни предписания, е неоснователно и недоказано,
поради което, следва да бъде оставено без уважение.
Следва, на
основание чл.157 АПК, административното дело следва да бъде насрочено за разглеждане
в открито съдебно заседание, като на основание чл.154 АПК, следва да се
конституират страните в настоящото производство- УМБАЛ „Д-р Г. Странски“-
Плевен, ЕИК *********, представлявано от изп. директор Цветан Луканов, в
качеството на жалбоподател и Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Ловеч, в
качеството на ответник по жалбата.
Следва препис от жалбата следва да бъде изпратена на
ответника, като му бъде дадена възможност да представи становище по жалбата, и
да посочи доказателствата си, като представи писмените, в 14-дневен срок от
получаване на съобщението.
На основание чл.171, ал.4 вр. с чл. 170, ал.2 АПК
съдът следва да укаже на ответника, че в негова тежест е да докаже
съществуването на фактическите основания, и изпълнението на законовите
изисквания при издаването му, вкл. и обстоятелството, че е издадена от
компетентен орган.
Следва да бъдат
приети представените по делото писмени доказателства.
Водим от горното, Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ
УВАЖЕНИЕ искането на УМБАЛ „Д-р Г.
Странски“- Плевен, ЕИК *********, представлявано от изп. директор Цветан
Луканов, с правно основание чл. 166, ал.2, вр ал.4 от АПК, за спиране на
предварителното изпълнение на задължителни
предписания по Протокол за извършена проверка изх.№ПР2009919/04.05.2020г. на
Дирекция „Инспекция по труда“ – Ловеч, дадени по реда на чл. 404, ал.1, т.1 от КТ, като НЕОСНОВАТЕЛНО.
КОНСТИТУИРА страните в производството:
- УМБАЛ
„Д-р Г. Странски“- Плевен, ЕИК *********, представлявано от изп. директор
Цветан Луканов- в качеството му на жалбоподател;
-
Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Ловеч- в качеството на ответник по жалбата
НАСРОЧВА адм. д. №544/2020г., за разглеждане в открито съдебно
заседание на 11.09.2020г. от 10,00часа,
за когато ДА СЕ ПРИЗОВАТ страните.
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ответника, в 14-дневен срок от
съобщението, ДА ПРЕДСТАВИ по делото становище по жалбата и ПОСОЧИ
доказателствата си, като представи писмените. УКАЗВА НА ОТВЕТНИКА, че носи
доказателствената тежест, да установи съществуването на фактическите основания,
посочени в обжалвания акт и изпълнението на законовите изисквания при
издаването му, вкл. и обстоятелството, че е издадена от компетентен орган.
ПРИЕМА представените по делото, от страна на
жалбоподателя- с жалбата и с допълнителна молба вх. рег.№ 3407/03.07.2020г.,
писмени доказателства.
ПРИЕМА представените по делото, от страна на
ответника, адм. преписка, по оспорения акт,
по опис т.1-т.21.
Определението, в частта му, с която е оставено без
уважение искането по чл. 166, ал.4, вр. ал.2 от АПК, може да бъде обжалвано с частна жалба, в 7-мо
дневен срок от съобщението до страните, пред ВАС. В останалата си част
определението не подлежи на обжалване.
Препис от определението да се връчи на страните, на
ответника и копие от жалбата.
АДМ. СЪДИЯ:/П/