Определение по дело №40761/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1102
Дата: 9 януари 2025 г. (в сила от 9 януари 2025 г.)
Съдия: Неделина Димитрова Симова Митова
Дело: 20241110140761
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 юли 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1102
гр. С., 09.01.2025 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 56 СЪСТАВ, в закрито заседание на
девети януари през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:НЕДЕЛИНА Д. СИМОВА

МИТОВА
като разгледа докладваното от НЕДЕЛИНА Д. СИМОВА МИТОВА
Гражданско дело ***0241110140761 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 140 ГПК .
Подадена е искова молба от С. Г. К. срещу Национален статистически
институт.
Ответникът – Национален статистически институт е подал писмен отговор на
исковата молба в срока по чл. 131, ал. 1 ГПК.
Съдът, след като провери редовността на исковата молба и допустимостта на
предявените искове, намира следното:

По доказателствените искания:
Представените към исковата молба и към отговора на исковата молба писмени
доказателства са допустими и относими към предмета на доказване по делото и следва
да се приемат. На основание чл. 185 ГПК на ищеца следва да се дадат указания за
представяне на зеверен превод на български език на приложените към исковата молба
документи на чужд език.
Следва да бъдат уважени доказателствените искания на ищеца за назначаване на
съдебно-икономическа експертиза – по част от формулираните въпроси, и искането на
ответника в тази насока, както и по служебно формулиран от съда въпрос.
Исканията на ищеца с правно основание чл. 190 ГПК за задължаване на
ответника да представи цялото му трудово досие и документите във връзка с
процесния проект следва да бъдат оставени без уважение, тъй като не са необходими.
Исканията на ищеца и на ответника за събиране на гласни доказателства чрез
разпит на свидетели следва да бъдат оставени без уважение, тъй като не са
необходими за изясняване предмета на спора.
Налице са предпоставките за насрочване на делото за разглеждане в открито
съдебно заседание, като на страните следва да се съобщи проектът за доклад по
делото.
Воден от горното, съдът

1



ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА представените към исковата молба и отговора на исковата молба
писмени доказателства.
УКАЗВА на ищеца в едномесечен срок от връчване на препис от настоящото
определение да представи заверен превод на български език на приложените към
исковата молба документи на чужд език /л. 15 – 18 вкл. и л. 22 – 31 вкл./, като при
неизпълнение в срок, същите ще бъдат изключени от материалите по делото.

ДОПУСКА изготвянето на съдебно-икономическа експертиза по въпроси № 3,
6 и 9, формулирани на лист 6-7 от исковата молба и на въпросите, формулирани на стр.
9 от отговора на исковата молба, както и по служебно формулирания от съда въпрос:
Какъв е размерът на възнаграждението на ищеца на часова база, което той
получава за изпълнение на дейностите по длъжностна характеристика?
ОПРЕДЕЛЯ депозит за възнаграждение и разноски за вещото лице в размер на
500 лева, от които 250 лв. платими от бюджета на съда и 250 лв. вносими от
ответника по сметка на СРС в 1-седмичен срок от връчването на определението.
ОПРЕДЕЛЯ за вещо лице Р.В., тел. ***********, ***********.
Вещото лице да се призове след представяне на доказателства за внесен
депозит.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ исканията на ищеца с правно основание чл. 190
ГПК за задължаване на ответника да представи в цялото трудовото му досие и цялата
документация по сключването, изпълнението и приключването на процесния проект,
както и исканията на ищеца и на ответника за допускане разпит на свидетели.

СЪСТАВЯ ПРОЕКТ ЗА ДОКЛАД по делото:

Предявени са обективно кумулативно съединени осъдителни искове с правно
основание чл. 67, ал. 7, т. 6 ЗДСл, вр. чл. 21, ал. 4 ЗДСл., вр. чл. 25а от Наредба за
заплатите на служителите в държавната администрация и чл. 86, ал. 1 ЗЗД.
Ищецът твърди, че в периода 01.09.2004 г. - 07.12.2023 г. е заемал длъжността
началник отдел „Статистика на образованието и културата“, дирекция „Демографска и
социална статистика“ към Националния статистически институт, като служебното му
правоотношение е прекратено по негово желание. За времето от м. февруари 2022 - м.
май 2023 година, след възлагане и изразено съгласие от страна на ищеца същият
участвал в качеството на ръководител и основен изпълнител на дейностите по успешно
завършения проект № *********-2021-BG-AES, № РД-10-14/03.12.2021 г., възложен от
Европейската комисия, чрез Евростат, като проектът бил с продължителност от 20
месеца. Ищецът излага доводи, че е спазено изискването общият брой дни на участник
2
да не надхвърля 80 дни за календарната година, а извършените дейности по проекта са
отчетени с присъствени листи (time sheets). Твърди, че работата била извършвана в
работно време по възлагане на ответника. Редовно, като ръководител на проекта,
ищецът отчитал извършваната от него и от другите служители работа и същата била
одобрявана и от ответника, и от Евростат като възложител. На 31.05.2023 г. всички
дейности по проекта приключили и възложителя Евростат приел всички извършени
дейности, съгласно представения му от НСИ финален технически доклад, като напълно
съответстващ на подадената апликационна форма и напълно отговарящи на
поставените изисквания и сключеното споразумение за субсидия. В периода м. август
- м. септември на 2023 г. възложителят Евростат приел и представения му от НСИ
финансов отчет, съдържащ направените разходи (включително и изчерпателния списък
на експертите, участвали в преките дейности по изпълнение на проекта със
съответните брой отработени дни, ставка (unit cost) и обща сума), като също без
забележки одобрил за плащане цялата сума по предоставения отчет. С одобрението на
този окончателен технически и финансов доклад от страна на възложителя,
сключеното споразумение за субсидия между НСИ и Евростат било отчетено като
изпълнено, а общият размер на средствата, получени от Европейската комисия е в
размер на 69 902,66 евро (136 715,62 лева), като съфинансирането от страна на НСИ
било в размер на 10 %. На НСИ авансово са преведени средствата от 28 178,06 евро и
впоследствие финално остатъчно плащане в размер на 41 729,60 евро. След
приключване на проекта и на база на входираната от ищеца докладна записка били
издадени документи и актове от ръководството на НСИ, на основание на които са
извършени плащания на всички участници в проекта, с изключение на четири лица,
между които и ищецът. Доводът, изтъкнат от председателя на НСИ за неизплащане на
тези възнаграждения, е че лицата към момента на изплащане на възнагражденията,
вече не са служители на НСИ. Ищецът поддържа, че това съображение на
председателя на НСИ е незаконосъобразно и необосновано, нарушаващо правните
норми, касаещи заплащането на допълнителни възнаграждения на държавните
служители и твърди, че към момента на приключване на проекта е бил служител на
НСИ. Поддържа, че одобрението на възложителя включва освен качество и количество
на свършената работа от участвалите експерти (служители), така и определените за тях
възнаграждения, като възнагражденията и техните размери за всички участвали
изпълнители (служители) в проекта са били заявени и изпратени до възложителя
Евростат като разходи, съответно одобрени от последния. Твърди, че по проекта има
отработени 90 човекодни и към настоящия момент не е получил полагащото му се
възнаграждение в размер на 9 858,60 евро или левовата им равностойност в размер на
19 281,75 лева. Ищецът излага доводи, че съгласно чл. 21, ал. 4, т. 1 ЗДСл на
държавния служител, с негово съгласие и срещу допълнително възнаграждение, може
със заповед на органа по назначаването да се възлагат допълнителни задължения във
връзка с изпълнението и/или управлението на проекти, съфинансирани със средства от
Европейските структурни и инвестиционни фондове, по които съответната
администрация е бенефициент, а съгласно разпоредбата на чл. 67, ал. 7, т. 6 ЗДСл
допълнителни възнаграждения на държавните служители са и тези за изпълнение
и/или управление на проекти или програми по чл. 21, ал. 4 ЗДСл, какъвто е и
настоящия случай. Поддържа, че задължението за заплащане на допълнителни
възнаграждения не е обусловено от прекратяване на служебното правоотношение
впоследствие. Твърди, че сумата дължаща му се за допълнително възнаграждение е
наредена целево от Евростат, но НСИ, чрез неговия председател, незаконосъобразно и
недобросъвестно, решава да я задържи. С нотариална покана от 27.03.2024г. на
3
нотариус - Виолета Ангелова, ищецът поканил ответника да му заплати дължащото ми
се допълнително възнаграждение в размер на 9 858,60 евро или левовата им
равностойност в размер на 19281,75 лева, но към момента на подаване на исковата
молба в съда плащане не е извършено. Претендира разноски.
Ответникът Национален статистически институт е подал писмен отговор на
исковата молба в рамките на законоустановения срок за това. Оспорва твърденията на
ищеца, че липсата на плащане се дължи на прекратяване на служебното
правоотношение на ищеца, както и че отчитането на работата е приета без
възражения. Поддържа, че според разпоредбата на чл. 25а ал. 1 от НЗСДА
допълнителното възнаграждение се дължи при наличието на две кумулативно
предвидени предпоставки, а именно: изпълнението и/или управлението да се извършва
в извънустановеното работно време и извън длъжностната характеристика на
служителя, и нито един от тези нормативно предвидени елемента от фактическия
състав на претендираното допълнително възнаграждение не е налице. Твърди, че
ищецът е осъществявал дейността си по процесния проект в рамките на установеното
за ответната институция работно време и дейността по процесния проект е включена в
длъжностната характеристика на ищеца, поради което допълнително възнаграждение
не му се дължи. Ответникът излага твърдения, че при депозиране на т.нар.
окончателен отчет за извършената работа, последният е приет със забележка от
главния секретар на НСИ въз основа на което е разпоредена проверка, като аргумент за
това е както чувствително високият размер, на който ищецът е остойностил работата
си, така и значителния размер на друг член на екипа - г-жа Цвета Цонкова, която е и
съпруга на ищеца, респективно лице, с което живеят на съпружески начала. Излага
твърдения, че ищецът е отказал да предостави информация за наличие или липса на
конфликт на интереси, респективно свързаност с други лица от екипа, работил по
процесния проект. Поддържа, че съобразно Правилата за администриране на
европейски и други международни проекти - чл.21 ал. 2 т. 2, разходите по
изпълнението на проекти трябва да са доказуеми с документи, каквито ищецът не
представя за претендираното от него допълнително възнаграждение. Претендира
разноски.
По иска с правно основание чл. 67, ал. 7, т. 6 ЗДСл, вр. чл. 21, ал. 4 ЗДСл., вр.
чл. 25а от Наредба за заплатите на служителите в държавната администрация в тежест
на ищеца е да докаже: наличие на служебно правоотношение между него и ответника
през процесния период; че е участвал в работата по твърдения проект като негов
ръководител; че работата по проекта е одобрена от Евростат без възражения; че
субсидията по този проект е изплатена на ответника; размера на дължимото
допълнително възнаграждение.
По иска с правно основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД в тежест на ищеца е да докаже
изпадането на ответника в забава, обусловено от настъпване на срок или отправена
покана.
При доказване на тези обстоятелства в тежест на ответника е да докаже, че е
заплатил дължимото обезщетение.
На основание чл. 146, ал. 1, т. 3 и 4 и чл. 153 ГПК като неоспорени от
ответника и ненуждаещи се от доказване следва да се отделят следните обстоятелства:
че до 07.12.2023 г. между ищеца и ответника е било налице служебно правоотношение,
по силата на което ищецът е заемал длъжност „Началник отдел" на отдел „Статистика
на образованието и културата" в Дирекция „Демографска и социална статистика“; че
между ЕС и НСИ е сключено Споразумение за субсидия № РД-10-14/03.12.2021 г. по
4
проект ********* - 2021 - BG- AES на тема „Изследване на образованието и
обучението на възрастни (AES) 2022 - Статистическа инфраструктура по IESS" и
работата по последния е приключила успешно; че проектът е изпълнен, ответника е
подавала до Евростат окончателни технически и финансови отчети и проектът е
одобрен от Евростат и е приключен; че субсидията по този проект е изплатена на
ответника; че ищецът е участвал в работата по проекта и е определен за ръководител
проект в рамките на работното време.


НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 11.03.2025 г.
от 16:00 ч., за когато се призовават страните – с препис от определението, като на
ищеца се връчи и препис от отговора на исковата молба.


НАПЪТВА страните към медиация или друг способ за доброволно уреждане на
спора, включително сключване на съдебна или извънсъдебна спогодба, като им
УКАЗВА, че медиацията, като безплатна, доброволна и поверителна процедура за
извънсъдебно решаване на спорове, приключва със споразумение, което се одобрява от
съда и има силата на съдебна спогодба. За провеждане на процедурата страните следва
да се обърнат към действащата при СРС Програма „Спогодби“, в Центъра за спогодби
и медиация.
УКАЗВА на страните, че при приключване на делото със съдебна спогодба,
същата има силата на влязло в сила решение, спорът ще се реши в по-кратки срокове,
а и на основание чл. 78, ал. 9 ГПК половината от внесената държавна такса се връща
на ищеца, като разноските остават за страните, както са ги направили, ако не е
уговорено друго.
УКАЗВА на страните, че на основание чл. 237 ГПК, когато ответникът признае
иска, по искане на ищеца съдът прекратява съдебното дирене и се произнася с
решение съобразно признанието, както и че признанието на иска не може да бъде
оттеглено.
УКАЗВА на страните, че на основание чл. 238 ГПК, ако ответникът не е
представил в срок отговор на исковата молба и не се яви в първото заседание по
делото, без да е направил искане за разглеждането му в негово отсъствие, ищецът
може да поиска постановяване на неприсъствено решение срещу ответника или да
оттегли иска. Ако ищецът не се яви в първото заседание по делото, не е взел
становище по отговора на исковата молба и не е поискал разглеждане на делото в
негово отсъствие, ответникът може да поиска прекратяване на делото и присъждане на
разноски или постановяване на неприсъствено решение срещу ищеца.
Неприсъственото решение не подлежи на обжалване.
УКАЗВА на страните, че ако неоснователно причинят отлагане на делото,
понасят независимо от изхода му разноските за новото заседание и заплащат глоба на
основание чл. 92а ГПК в размерите по чл. 91 от ГПК.
ДА СЕ ВРЪЧИ, на основание чл. 146, вр. чл. 140, ал. 3 ГПК, препис от
настоящото определение на страните, ведно с проекта за доклад по делото, като на
ищеца се връчи и препис от отговора на исковата молба, като страните могат да вземат
становище по доклада и дадените в него указания най-късно в първото по делото
5
съдебно заседание.
Определението не подлежи на обжалване.

Препис от настоящото определение да се връчи на страните както следва:
на ищеца – на посочения по делото съдебен адрес: гр. Б., ул. „С.“ ***, ***.
на ответника – на посочения по делото съдебен адрес: гр. С., ул. „Х.Б.“ ***,
***, ***** – чрез адв. С. Г..

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6