Решение по дело №1592/2015 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 13
Дата: 7 януари 2019 г. (в сила от 21 октомври 2020 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20157040701592
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 август 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   Номер 13                 Година 07.01.2019              Град  Бургас

 

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС, Х състав, на единадесети декември две хиляди и осемнадесета година в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

 

Секретар Йовка Банкова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Драгнева, административен характер дело номер 1592 по описа за 2015 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по протест на Андрей Червеняков – прокурор в Окръжна прокуратура гр.Бургас против удостоверение за въвеждане в експлоатация № 26/16.07.2007г. на главен архитект на община Царево, с искане да бъде прогласена неговата нищожност. В съдебно заседание протеста се поддържа и се прави искане да бъде уважен.

По протест на Андрей Червеняков – прокурор в Окръжна прокуратура гр.Бургас против удостоверение за въвеждане в експлоатация № 26/16.07.2007г. на главен архитект на община Царево е образувано производството по адм.дело № 1653/2015г. по описа на Административен съд Бургас. С определение № 1719/27.08.2015г. постановено по адм.дело № 1653/2015г., това производство е присъединено към настоящото.

Ответникът - Главен архитект на Община Царево, редовно призован, не изразява становище по оспорването.

Заинтересованите страни „Кортекс трейдинг“АД, гр.София 1505, район „Оборище“, ул.„Никола Ботушев“ № 2 и „Лазурно море“АД, гр.София 1220, район „Надежда“, ж.к. „Надежда 1“, ул. „Хан Кубрат“ № 27, редовно призовани, оспорват жалбата, като неоснователна. Представят писмени бележки.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

Разрешение за строеж № 217/07.11.2005г. (л.47 от адм.д. № 1653/2015), е издадено от главния архитект на община Царево на „ИФ Фаворит“ за обект сезонен хотел с РЗП 3911 кв.м., който следва да бъде изграден в м.“Караагач“, УПИ І-1 и 2, кв.2 по действащия план на с.Лозенец. Посочено е, че строежът е ІV категория, съгласно чл.137, ал.1 от ЗУТ и за него са представени проекти на основание чл.144 от ЗУТ, съгласувани на 31.10.2005г.. На гърба на разрешението за строеж е направена „забележка“ на 08.09.2006г. от главния архитект на община Царево, съгласно която на основание чл.154, ал.5 от ЗУТ, разрешение за строеж № 217/07.11.2005г. се допълва, като на „Кортекс Трейдинг“ АД се разрешава преработка на одобрен инвестиционен проект, одобрен на 31.10.2005г., на основание молба вх.№ МЖ-03-1666/09.08.2006г.  

С искане вх.№ 94-К-1020/05.07.2007г. (л.18 от адм.д.№ 1653/2015г.), от „Кортекс трейдинг“ АД е поискано от главния архитект на община Царево да бъде регистриран строеж „Сезонен хотел“, ПИ 1, УПИ І, кв.2, № 2 по плана на гр.Лозенец, м.“Караагач“ и да бъде издадено удостоверение за въвеждането му в експлоатация. Към исканото са приложени документи под опис. 

С удостоверение № 26/16.07.2007г.(л.16 от адм.д. № 1653/2015), издадено от главния архитект на община Царево е въведен в експлоатация строеж: Сезонен хотел с РЗП 3 911 кв.м. /с пица-ресторант, лоби бар, пиано бар, спортно възстановителен блок, фризьорски и козметичен салон, магазин за промишлени стоки, магазин хранителни стоки, пералня/.

С разпореждане от 02.06.2015г. (л.11-15 от адм.д. № 1653/2015), на прокурор в Окръжна прокуратура гр.Бургас, на основание чл.145, ал.5 от ЗСВ, е спряно изпълнението на разрешение за строеж № 217/07.11.2005г.. До началника на РО „НСК“ Бургас е изпратен протест от прокурор в Окръжна прокуратура Бургас с изх.№ 2929/15/02.06.2015г., с искане за прогласяване на нищожност на разрешение за строеж № 217/07.11.2005г. на главния архитект на община Царево, презаверено на 13.03.2014г..

Със заповед № ДК-10-ЮИР-67/22.07.2015г. на началника на РДНСК Югоизточен район (л.32-36 от делото), е прогласена нищожност на издаденото от главния архитект на община Царево разрешение за строеж № 217/07.11.2005г., ведно с одобрените инвестиционни проекти. Заповедта е обжалвана по съдебен ред, като с решение № 838/10.05.2017г., постановено по адм.дело № 1599/2015г. по описа на Административен съд Бургас (л.90-96 от делото), същата е отменена. Съдебното решение е оставено в сила с решение № 9218 от 05.07.2018г., постановено по адм.д. № 7882/2017г. по описа на Върховен административен съд.

Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 26/16.07.2007г. на главен архитект на община Царево е оспорено по съдебен ред с протест вх.№ 11-001-18/11.08.2015г. (л.3-10 от делото) от прокурор в Окръжна прокуратура гр.Бургас, с искане да бъде прогласена неговата нищожност.

По делото е допусната и приета съдебно-техническа експертиза (л.123-124 от делото), в заключението по която вещото лице посочва, че поземлен имот с идентификатор 44094.503.3 не попада в границите на защитени територии, като същият се намира в близост до резерват „Ропотамо“ Царево по Приложение № 1 към чл.8, ал.1 от Закона за защитените територии. В експертизата е посочено, че поземлен имот с идентификатор 44094.503.3 не попада в границите на защитени зони „Ропотамо“ и „Караагач“, като вещото лице е изготвило и комбинирана скица между поземления имот и границите на защитените зони. От заключението се установява още, че процесният строеж или част от него, не засяга морски плаж „Къмпинг Юг“. В съдебно заседание вещото лице посочва, че имотът граничи с плажна ивица.

При така изяснената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

Сезиращият протест е подаден от прокурор в Окръжна прокуратура Бургас, които се явява заинтересувано лице по смисъла на чл.16 ал.1 т.1 и т.3 от АПК.

Искането за обявяване на нищожност на оспореното удостоверение за въвеждане в експлоатация на строеж № 26/16.07.2007г., е своевременно направено, с оглед нормата на чл.149, ал.5 от АПК, съгласно която административните актове могат да се оспорят с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във времето.

Съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, във връзка с чл.146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Съгласно чл.142, ал.1 от АПК, съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му, а съгласно ал.2 установяването на нови факти от значение за делото след издаване на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания.

В действащото българско законодателство няма легално определение на понятието нищожен административен акт, но законодателя е приел критериите на който следва да отговаря един административен акт за да е законосъобразен. Степента на нарушаване на тези критерии води до нищожност или унищожаемост на административния акт.

За да е законосъобразен административния акт е необходимо да е издаден от компетентен орган, при спазване на установената форма и административнопроизводствените правила, да не противоречи на материалноправни разпоредби и да съответства на целта на закона.

За да е нищожен един административен акт е необходимо той да е издаден при пълна липса на условията, визирани в хипотезата на приложимата материалноправна норма, да е лишен изцяло от законово основание или когато акт със същото съдържание не може да бъде издаден въз основа на никакъв закон, от нито един орган.

Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 26 е издадено на 16.07.2007г. и спрямо него са приложими разпоредбите на ЗУТ, редакция ДВ бр.53/30.06.2007г..

Съгласно чл.177, ал.1 от ЗУТ, в приложимата редакция, след завършването на строежа и приключване на приемните изпитвания, когато те са необходими, възложителят регистрира пред органа, издал разрешението за строеж, въвеждането на обекта в експлоатация, като представя окончателния доклад по чл.168, ал.6, договорите с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура и документ от Агенцията по геодезия, картография и кадастър, че е изпълнено изискването по чл.175, ал.5.

Съгласно чл.177, ал.2 от ЗУТ, строежите от първа, втора и трета категория се въвеждат в експлоатация въз основа на разрешение за ползване, издадено от органите на Дирекцията за национален строителен контрол, при условия и по ред, определени в наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Съгласно чл.177, ал.3 от ЗУТ, в 7-дневен срок от постъпване на искането органът, издал разрешението за строеж, след проверка на окомплектоваността на документите, регистрира въвеждането на строежа в експлоатация и издава удостоверение за въвеждане в експлоатация.

В случая не е налице спор по делото, че строежът за който е издадено процесното удостоверение за въвеждане в експлоатация е четвърта категория, поради което и съгласно чл.177, ал.3 от ЗУТ, главния архитект на община Царево, се явява компетентния орган, тъй като той е органа който е издал разрешението за строеж.  Ето защо, удостоверение за въвеждане в експлоатация № 26/06.07.2007г. е издадено от компетентен орган – главния архитект на община Царево, в предвидената от законодателя писмена форма.

В хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, който да са довели до нищожност или незаконосъобразност на издаденото удостоверение за въвеждане в експлоатация на строежа.

Производството е образувано въз основа на искане с вх.№ 94-К-1020/05.07.2007г., подадено от възложителя на строежа, в съответствие с нормата на чл.177, ал.1 от ЗУТ. Действително удостоверението е издадено на десетия ден след постъпване на исканото, тоест след изтичане на срока по чл.177, ал.3 от ЗУТ, но това обстоятелство не води до незаконосъобразност на удостоверението, доколкото този срок е инструктивен и с изтичането му не се преклудира възможността административния орган да издаде исканото удостоверение.

Подаденото искане е окомплектовано с документите предвидени в нормата на чл.177, ал.1 от ЗУТ, като са представени окончателен доклад по чл.168, ал.6 от ЗУТ, изготвен от „Костов и синове“ ООД – дружеството упражняващо строителен надзор (л.20-41 от адм.д.№ 1653/2015г.), договори с експлоатационните дружества – „Електроразпределение Стара Загора“ АД и „Водно сдружение – Южни води“ ООД (л.73-76 от адм.д.№ 1653/2015г.) и удостоверение № 02-10-6690/25.06.2007г. издадено от началника на СГКК гр.Бургас, издадено на основание чл.52, ал.5 от ЗКИР, във връзка с чл.175, ал.5 от ЗУТ, с което се удостоверява, че възложителя на строежа е представил в АГКК необходимата документация за обекта и той е нанесен в кадастралната карта на с.Лозенец, общ.Царево (л.95 от адм.д.№ 1653/2015г.).  

Съгласно чл.178, ал.3 от ЗУТ, строежите не се въвеждат в експлоатация, когато: 1.не са извършени мероприятията, предвидени в част „Вертикална планировка“ по одобрения проект; 2.не са премахнати съществуващи сгради и постройки, които не са включени в режима на застрояване, когато са предвидени за премахване в издадената виза за проектиране; 3.не са завършени фасадите на сградите и постройките съобразно одобрения инвестиционен проект.

По делото не се твърди и не се установява да е налице някоя от трите хипотези предвидени в нормата на чл.178, ал.3 от ЗУТ, за да не бъде въведен строежа в експлоатация. От представения окончателен доклад по чл.168, ал.6 от ЗУТ, изготвен от дружеството упражняващо строителен надзор, се установява, че посочените хипотези не са налице. Видно от доклада (л.35 от адм.д.№ 1653/2015г.), в част „Вертикална планировка и трасиране“ е посочено, че теренът е равнинен, вертикалната планировка е изпълнена в съответствие с проекта по част Геодезия и архитектура, като трасирането е по приложените в трасировъчния чертеж координати. В доклада е извършено описание на материалите и начина по който са изградени фасадите стени на строежа (л.24 от адм.дело № 1653/2015г.), като не се установява те да не са съобразени с одобрения инвестиционен проект. Съответно не се твърди и не се установява в имота да е имало съществуващи сгради и постройки, които не са включени в режима на застрояване, които да са били предвидени за премахване и да не са премахнати.

Видно от изложеното от приетата по делото административна преписка, която не е оспорена от протестиращия прокурор, се установява, че строежът е извършен в съответствие с одобрените строителни книжа – по размери, местоположение, конфигурация, материали, качество и срокове, т.е. не е налице отклонение от предварително разрешение параметри за изпълнение на строителството.

С оглед на изложеното, следва да се приеме, че от събраните в хода на производството доказателства се установява, че строежът е отговарял на изискванията за въвеждане в експлоатация, правилно е било регистрирано въвеждането му в експлоатация и издаденото удостоверение е законосъобразно.

Неоснователни са направените в сезиращия съда протест  възраженията за нищожност на удостоверение за въвеждане в експлоатация № 26/16.07.2007г., поради несъответствието му с Закона за опазване на околната среда, Закона за биологичното разнообразие и наредбите по тяхното приложение.

Производството по въвеждане на строежите в експлоатация и изискванията за това са предвидени в ЗУТ, като в приложимите разпоредби на чл.177 и чл.178 от ЗУТ, не е предвидено изискване преди да бъде въведен строежа в експлоатация, това да бъде разрешено, съответно да бъде съгласувано от органите на Министерството на околната среда и водите.

Сходно изискване е налице спрямо инвестиционните проекти, към момента на тяхното одобряване, в нормата на чл.144, ал.1, т.4 от ЗУТ, в приложимата редакция ДВ бр.77/27.09.2005г., съгласно която инвестиционните проекти, по които се издава разрешение за строеж, се съгласуват и одобряват след писмено заявление на възложителя и след представяне на административните актове, които в зависимост от вида и големината на строежа се изискват като условие за разрешаване на строителството по ЗООС или специален закон. В изпълнение на тези изисквания е инициирано административно производство приключило с издаване на решение № 05-04/2004г. на 18.05.2004г. от директора на РИОСВ Бургас (л.69-71 от делото), по оценка на въздействието върху околната среда, на основание чл.99, ал.2 от ЗООС и чл.19, ал.1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии, с което решение е одобрено осъществяване на процесното инвестиционно предложение.

Видно от изложеното, производствата по издаване на разрешение за строеж и по въвеждане на строежа в експлоатация, са две самостоятелни административни производства, които се развиват по различен ред и спрямо тях са налице различни материалноправни предпоставки за да бъде издаден крайния административен акт. Ето защо, след като в случая строежът който е въведен в експлоатация е изграден въз основа на одобрени инвестиционни проекти и влязло в сила разрешение за строеж, което не е нищожен административен акт, то в производството по въвеждане в експлоатация не се изисква да бъдат извършени процедури по ЗООС и ЗБР. В този смисъл съгласно чл.31 от ЗБР, на оценка за съвместимостта им с предмета и целите на опазване на съответната защитена зона, подлежат планове, програми, проекти и инвестиционни предложения, а не вече извършените строежи, съответно тяхното въвеждане в експлоатация. Аналогична е и разпоредбата на чл.92, ал.1 от ЗООС, съгласно която оценка на въздействието върху околната среда задължително се извършва на инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии посочени в съответните приложения, като в случая такова съгласуване е извършено на инвестиционното предложение в производство приключило с издаване на решение № 05-04/2004г. на 18.05.2004г. от директора на РИОСВ Бургас .

Така изложеното се отнася и до другите възражения в протеста относно наличието на пясъчни дюни, установени при извършена проверка, за която е съставен протокол от 21.04.2015г., от междуведомствена работна група, назначена със заповед на министъра на РРБ и заповед на министъра на ОСВ (л.11-13 от делото). Съгласно протеста, е установено наличието на сиви стабилизирани дюни в района на ПИ с идентификатор 44094.503.3. Посочено е, че предвид констатациите за наличието на разрешено строителство в територия с особена териториално-устройствена защита, обявена за защитена зона, без извършена оценка за съвместимост по ЗБР от РИОСВ гр.Бургас, е направена констатация, че строителството в имота започнато без извършена оценка за съвместимост по ЗБР, което предполага наличието на опасност от унищожаване и/или увреждане на най-близко разположената защитена зона – част от европейска мрежа „Натура 2000“. Също така, е посочено, че след като е установено наличие на природни местообитания – неподвижна крайбрежна сива дюна, което съгласно чл.18, ал.1 от Конституцията, представлява имот изключителна държавна собственост и допускането на застрояване в нето е незаконосъобразно и противоречащи на Конституцията на Република България.

Видно от протокола от 21.04.2015г., в него липсват констатации за наличието на стабилизирани сиви дюни в имот УПИ І-1 и 2, кв.2, м.“Караагач“, които е с идентификатор 44094.503.3 по КК. Посочен е следният текст „Относно имот с идентификатор 44094.22.16, граничещ с имот 44094.503.3 („Къмпинг юг“), откъм плаж Лозенец-Кумкъшла, експерти от БАН потвърждават резултатите от картирането от 2013г.“, тоест констатациите касаят имот 44094.22.16, а не имота в който е разположен процесния строеж - 44094.503.3. Същевременно, като заключение работната група е приела, че въз основа на направените констатации е необходимо да се изработи специализирана карта за ПИ с идентификатор 44094.503.3, като по делото не се твърди и не се установява да е изготвена такава карта. Също така, следва да се има в предвид, че този протокол е съставен на 21.04.2015г., поради което освен че е липсвало законово изискване въвеждането на строежа в експлоатация през 2007г. да е съобразено с него, но това е било и невъзможно и по аргумент от чл.142, ал.1 АПК.

С оглед на изложеното, след като от представените по делото доказателства се установява, че строежът е отговаряла на изискванията за въвеждане в експлоатация, то подадения протест с искане за обявяване на нищожност на издаденото удостоверение за въвеждане в експлоатация № 26/16.07.2007г. е неоснователен и следва да бъде отхвърлен.

При този изход на спора и на основание чл.143, ал.3 от АПК, в полза на заинтересуваните страни, за които оспорения административен акт е благоприятен, следва да се присъдят направените по делото разноски.  Ето защо, в полза на „Кортекс трейдинг“ АД, следва да се присъдят разноски в общ размер на 3 216,40 лева, от които 400,00 лева платено възнаграждение на вещото лице и 2 816,40 лева платено адвокатско възнаграждение. Направеното възражение от процесуалния представител на оспорващият за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение е неоснователно, тъй като делото не е с незначителна фактическата и правна сложност, а процесуалния представител на заинтересуваните страни е участвал активно в процеса.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд гр.Бургас, десети състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ протест на Андрей Червеняков – прокурор в Окръжна прокуратура гр.Бургас против удостоверение за въвеждане в експлоатация № 26/16.07.2007г. на главен архитект на община Царево, с искане да бъде прогласена неговата нищожност.

ОСЪЖДА Окръжна прокуратура гр.Бургас да заплати в полза на „Кортекс трейдинг“ АД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, ул.“Никола Ботушев“ № 2, представлявано от Иван Георгиев Колев разноски по делото в размер на 3 216,80 лева (три хиляди двеста и шестнадесет лева и четиридесет стотинки).

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба в 14 -дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен административен съд.

 

 

СЪДИЯ: