РЕШЕНИЕ
Номер 1633 09.09.2019 година Град Пловдив
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивски Районен съд ХХІІ наказателен състав
На осемнадесети юли две хиляди и деветнадесета година
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ГЕРЦОВА
Секретар: Магдалена Койчева
Като разгледа докладваното от съдията
АН дело номер 3651 по описа за 2019 г.,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление № НП-27-133-73/11.12.2018 г. на Изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит“ /понастоящем ИА „Медицински
надзор“/, гр.София, с което на МБАЛ „Тримонциум“ ООД, ЕИК *********, с адрес на
управление и дейност: гр.Пловдив, ул.“Цар Борис ІІІ Обединител“ № 126,
представлявано от **** С. И.И., ЕГН **********, на основание чл. 221, ал.2 от
Закона за здравето /ЗЗ/ е наложено административно наказание “Имуществена санкция” в размер на 500 /петстотин/
лв. за нарушение по чл. 86, ал.1, т.1 вр. чл.82б, ал.3 от ЗЗ.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.Пловдив в
14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му, по реда на Глава
ХІІ от АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
МОТИВИ:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №
НП-27-133-73/11.12.2018 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински одит“ /понастоящем ИА „Медицински надзор“/, гр.София, с което на
МБАЛ „Тримонциум“ ООД, ЕИК *********, с адрес на управление и дейност:
гр.Пловдив, ул.“Цар Борис ІІІ Обединител“ № 126, представлявано от *** С. И.И.,
ЕГН **********, на основание чл. 221, ал.2 от Закона за здравето /ЗЗ/ е
наложено административно наказание
“Имуществена санкция” в размер на 500 /петстотин/ лв. за нарушение по
чл. 86, ал.1, т.1 вр. чл.82б, ал.3 от ЗЗ.
Жалбоподателят
МБАЛ „Тримонциум“ ООД обжалва наказателното постановление по подробно изложени
в жалбата съображения. Навежда твърдение за неговата незаконосъобразност и противоречие с материалния, и процесуалния
закони. Прави искане за неговата отмяна. Редовно призован, в съдебно заседание
чрез процесуален представител поддържа жалбата и наведените в нея доводи за
отмяна.
Въззиваемата
страна – ИА „Медицински надзор”, редовно призована, чрез процесуален
представител пледира за потвърждаване на наказателното постановление и
отхвърляне на жалбата като неоснователна.
Съдът,
като прецени материалите по делото и законосъобразността на обжалвания
административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира и приема за
установено следното:
ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА.
Атакуваното Наказателно постановление е издадено против МБАЛ
„Тримонциум“ ООД за нарушение на чл.86,
ал.1, т.1 вр. чл.82б, ал.3 от Закона за здравето, извършено при следните
обстоятелства:
Във
връзка с Разпореждане по писмо с вх.№ МО-05-127/20.03.2018 г. от Районна
прокуратура гр.Пловдив, на основание издадена Заповед № РД 27-133/30.03.2018 г.
и Заповед № РД 27-133-3/30.04.2018 г. от Изпълнителния директор на ИА „МН“ е
извършена проверка от длъжностни лица на ИА „МН“ в периода от 02.04.2018 г. до
02.05.2018 г. вкл. в лечебното заведение МБАЛ „Тримонциум“ ООД, гр.Пловдив.
Установено
е следното: Според История на заболяването /ИЗ/ № 3262 пациентката А.А.С., 74
год. на 26.09.2017 г. е постъпила в Очно отделение. Лекувана е по Амбулаторна
процедура № 19. Видно от Оперативния протокол от 26.09.2017 г. е извършена Факоемулсификация
и аспирация на катаракта. Вложена е вътреочна леща. В Епикризата е записано –
„Леща ИОЛ-ин ситу“.
Видно
от приложените фискални бонове от 26.09.2017 г. №№ 018159 и 018160, пациентката
е заплатила за очната леща на ЛЗ. Заплатената от нея сума от 1150 лв.
съответства на Цените на медицинската услуга, медицински изделия и консумативи,
определени Приложение към Заповед на Управителя от 04.01.2017 г. От
Приложението е видно, че при цена от 1150 лв., цената на вложената вътреочна
леща е 324 лв.
Стикер
от медицинското изделие – вътреочна леща „AMO TECNI ZCB 00 V +
21.5D“
са положени в ИЗ, Епикризата и Оперативния протокол.
Компютърната
калкулация за определяне на вида и размера на лещата е осъществено на 18.09.2018
г., видно от IOL calculation и е определено от вида TECNIS 21.5 IOL Power, което
съответства на стикерите на вложеното изделие.
От
представената фактура за доставка на вътреочна леща № **********/25.09.2017 г.
и издаден фискален бон № 024887 на доставчика „Контакт Медикъл Интернешънъл“
ООД е видно, че МБАЛ „Тримонциум“ ООД е заплатила в брой за доставената леща
тип „AMO
TECNI ZCB 00 V“ стойност от 280 лв. с ДДС.
От
датата на доставката – 25.09.2017 г., датата на операцията – 26.09.2017 г.,
типът на лещата, липсата на операции с влагане на леща със същата цена в
предходният и следващите дни и цената по Ценоразписа на Очно отделение, може да
се направи обосновано предположение, че вложената леща на пациентката е тази от
описаната доставка.
Факта,
че ЛЗ доставя медицинско изделие на цена от 280 лв. с ДДС, и продава същото
изделие на пациентката на по-висока цена е нарушение на чл.86, ал.1, т.1 от ЗЗ,
който гласи: „Като пациент всеки има право на…..зачитане на гражданските,
политическите, икономическите, социалните, културните и религиозните му права“
в частта „зачитане на икономическите му права“, във връзка с чл.82б, ал.3 от
ЗЗ, която гласи:“(3) Когато медицинските изделия по ал.1 не се заплащат от
Националната здравноосигурителна каса или от държавния бюджет, пациентите ги
заплащат по цените, на които ги е закупило лечебното заведение.“
Нарушението
е извършено на 26.09.2017 г. – датата, на която е заплатена очната леща на МБАЛ
„Тримонциум“ ООД, гр.Пловдив, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив,
ул.“Цар Борис ІІІ Обединител“ № 126.
Нарушението
е установено на 02.05.2018 г., последен ден на извършената проверка от длъжностни
лица на ИА „МО“.
Наказателно
постановление е издадено въз основа на АУАН № А-27-133-73/27.06.2018 г.,
съставен от свид. Г.Д.Д. – *** в ИА „МН“, като отразената в същото фактическа
обстановка пресъздава по идентичен начин тази, описана в АУАН по отношение на
история на заболяването № 3262 на пациентката А.А.С..
Така изложените фактически
положения, съдът намира за безспорно установени от събрания доказателствен
материал, гласните доказателства - показанията
на актосъставителя Г.Д.Д., който потвърждава авторството на АУАН и направените в
него констатации. Съдът кредитира показанията на свидетеля като достоверни,
логични и последователни. Съдът цени и събраните по делото писмени доказателства
като обективни, непротиворечиви и достоверни.
При
гореизложената фактическа установеност и с оглед събрания доказателствен
материал, настоящият съдебен състав приема, че не са налице достатъчно доказателства
за извършено деяние, с което жалбоподателя
МБАЛ „Тримонциум“ ООД е нарушил разпоредбите на чл.86, ал.1, т.1 вр. чл.82б,
ал.3 от Закона за здравето. И в АУАН, и в НП липсват посочени релевантни за
казуса обстоятелства, категоричност при посочването на елементите от
изпълнителното деяние, както и безспорни
доказателства, установяващи осъществяването на обективния състав на нарушението.
Нито актосъставителят, нито наказващият орган са посочили по еднозначен и
категоричен начин каква е приетата от тях за заплатена от пациентката по ИЗ
№3262 сума за вътреочна леща, поставената й при амбулаторната процедура,
която цена според тях се явявала по-висока от тази, на която лечебното
заведение е закупило медицинското изделие /в случая закупена на 280 лв./. Изведената
от Приложение към заповед на Управителя на ЛЗ от 04.01.2017 г. цена на
вложената вътреочна леща в размер на 324 лв., не е достатъчно и несъмнено
доказателство за това, каква е действителната сума, заплатена от пациента за
медицинското изделие. Дори и да се допусне, че именно сумата от 324 лв. е била
приета от наказващия орган за тази, заплатена от пациентката, съдът намира
същата за недоказана по категоричен начин предвид липсата на приложената по
административната преписка и непредставена в хода на настоящото производство
гореупомената заповед от 04.01.2017 г., на която се позовава обвинителната
теза. Тази сума от 324 лв. не може да бъде изведена и от наличните по
преписката фискални бонове от 26.09.2017 г., посочени от наказващият орган,
доколкото
фискален бон № 018159 е за заплатени медицински услуги на стойност 813.57 лв.,
а фискален бон № - за такива в размер на 336.43 лв. и не става ясно в кой от
двата първични счетоводни документа е отразена заплатената сума за лещите,
доколкото същата следва да бъде отчетена само в един от тях. Отделно от това
посочените фискални бонове са издадени за предоставени от лечебното заведение
медицински услуги, и никъде не е посочено, че те се отнасят и до медицински
изделия, каквито се явяват поставените на пациента вътреочни лещи.
Не на
последно място при внимателен прочит на двата административни акта прави
впечатление, че техните съставители са изложили предположения, а не категорични
и безусловни изводи относно релевантни за твърдяното деяние обстоятелства. Направеното
„обосновано предположение, че вложената леща на пациентката е тази от описаната
доставка“ не подкрепя с категоричност обвинителната теза срещу санкционираното
дружество. За да се ангажира
административнонаказателната отговорност на едно лице /ФЛ или ЮЛ/ следва да се
установи по безспорен начин извършването на конкретното деяние, санкционирано
от закона като нарушение, неговия извършител, вината му. Едва тогава законът в чл.53, ал.2 от ЗАНН дава
възможност на АНО да издаде наказателно постановление, макар в акта за
установяване на административно нарушение да е допусната нередовност. Това
положение не се отнася до издаването на наказателно постановление, при което
административно наказващият орган следва да спази всички изисквания на нормите
на ЗАНН, да изложи по категоричен начин своите изводи, а не да прави обосновани
предположения, както и да подкрепи издадения от него санкционен акт с
достатъчно безспорни доказателства, което в случая не е сторено.
Гореизложеното
обосновава извод за недоказано по категоричен и безсъмнен начин осъществено от
дружеството-жалбоподател административно нарушение по чл.86, ал.1, т.1 вр.
чл.82б, ал.3 от ЗЗ което налага отмяна на НП като незаконосъобразно.
Ето защо,
настоящият състав намери, че атакуваното Наказателно
постановление № НП-27-133-73/11.12.2018 г. на Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински одит“ /понастоящем ИА „Медицински надзор“/,
гр.София, с което на МБАЛ „Тримонциум“ ООД, ЕИК *********, с адрес на
управление и дейност: гр.Пловдив, ул.“Цар Борис ІІІ Обединител“ № 126,
представлявано от **С. И.И., ЕГН **********, на основание чл.221, ал.2 от
Закона за здравето /ЗЗ/ е наложено административно наказание “Имуществена санкция” в размер на 500 /петстотин/
лв. за нарушение по чл.86, ал.1, т.1 вр. чл.82б, ал.3 от ЗЗ, следва да се ОТМЕНИ
като незаконосъобразно.
За
горните изводи съдът съобрази всички доказателства по делото.
По изложените мотиви съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
Вярно с оригинала: И.П.