Определение по дело №158/2024 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: 903
Дата: 27 юни 2024 г.
Съдия: Албена Стефанова
Дело: 20247250700158
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 903

Търговище, 27.06.2024 г.

Административният съд - Търговище - IV състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: АЛБЕНА СТЕФАНОВА

Като разгледа докладваното от съдия АЛБЕНА СТЕФАНОВА административно дело № 20247250700158 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на „ ФУДБОЛЕН КЛУБ СВЕТКАВИЦА - ТЪРГОВИЩЕ“ Сдружение, ЕИК-*********, [населено място], [улица]Спортна зала, представлявано от Е. С. Я. срещу Решение №19 по Протокол №6/28.03.2024г. на Общински съвет – Търговище.

В жалбата като отменителни основания се навеждат неспазване на установената форма, съществени нарушения на административно-производствените правила, противоречие с материалните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Излага се твърдение, че всяка година Сдружението получава финансиране под формата на подпомагане от страна на община Търговище. Сочи се че с т.13.5.2 от Решение №2 по Протокол №4/31.01.2024г. на Общински съвет – Търговище са определени 125 000 лева за общо подпомагане на ФК „Светкавица-Търговище“ и на другото съществуващо Сдружение ФК "Светкавица-2014“. Навежда се, че Експертна комисия, назначена със Заповед №РД-З-95/30.01.2024г. на Кмета на Община Търговище със свое решение вече е била разпределила средствата за финансово подпомагане между ФК като на ФК „Светкавица-Търговище“ са определени 110 000 лева, а на ФК "Светкавица-2014“ 15000лв. Излагат се подробни доводи, обосноваващи, че с обжалваното Решение на Общински съвет – Търговище незаконосъобразно и несправедливо се влошава положението на ФК „Светкавица-Търговище“, тъй като с него се преразпределя финансовото подпомагане между футболните клубове на територията на Община Търговище, като на ФК „Светкавица-Търговище“ се определят 100 000 лева, а на ФК "Светкавица-2014“ се определят 25 000 лева. Обосновава се, че така определения с оспореното Решение размер на субсидията на ФК „Светкавица-Търговище“ е недостатъчен за развитието на всички направления, а именно: на мъжки отбор, състезаващ се в Североизточна „В“ футболна група; на втори отбор „Светкавица“, участник в областно първенство; на трите отбора, участващи в детско-юношеските първенства в зона Варна, на подрастващи групи, участници във „Фудбол-5“, „Фудбол-7“, „Фудбол-9“, като същевременно размерът на субсидията, предназначена за ФК "Светкавица-2014“ значително надвишава нуждите на последния. Излага се становище за неспазване на чл.59, ал.1 от АПК, поради липса на мотиви в оспорения акт, като се навежда липсата, както на фактическите, така и на правните основания за издаването на акта. Излага се становище, че с оспореното Решение не се извършва текущ или последващ контрол върху изпълнението на приети от Общински съвет актове, а се преразглежда вече решен от Общински съвет-Търговище въпрос. Навежда се и нарушение на чл.59, ал.2,т.7 от АПК. Обосновава се и неспазване на чл.35 и чл.36 от АПК, предвид на това, че не са събрани никакви доказателства, от които да се установяват причините и необходимостта от преразпределението на вече определените финансови средства за двата футболни клуба. Излагат се доводи, обосноваващи че оспореното Решение противоречи на чл.4, чл.11, чл.12, чл.13 и чл.23 от Правилата за условията, реда и начина на финансово подпомагане на футболните клубове на територията на Община Търговище. Излага се и становище за нарушение и на чл.20, ал.1,т.1 от посочените Правила, тъй като при преразпределението не са взети предвид финансовите нужди на двата ФК по отношение на разходите им за развитие на детско-юношеския футбол в града. Излагат се подробни доводи, обосноваващи по-големи нужди за разходи на ФК „Светкавица-Търговище“ и по-малки потребности на ФК "Светкавица-2014“. Излага се становище, че несправедливото преразпределение, направено с оспореното Решение, води до невъзможност ФК „Светкавица-Търговище“ да си покрива разходите по отделните критерии и съответно пречи на развитието на детско-юношеския футбол в града и в тази връзка решението се явява постановено и в несъответствие с целта на закона. Моли се Решение №19 по Протокол №6/28.03.2024г. на Общински съвет – Търговище да бъде отменено като незаконосъобразно и преписката да се върне на административния орган за ново произнасяне в определен от съда срок с указания по тълкуването и прилагането на закона. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

Предвид на това, че жалбата не е подадена по реда на чл.152, ал.1 от АПК, чрез органа издал Решението, на последния е предоставена възможност в срока по чл.163, ал.2 от АПК да вземе становище по жалбата, като е предоставен и препис от последната.

По така подадената жалба от Общински съвет-Търговище, представляван от неговия председател, чрез процесуалния им представител – юрисконсулт Д. Х. по делото е представен Писмен отговор с вх.№1065/30.04.2024г. В последния са изложени подробни доводи, обосноваващи недопустимост на жалбата, тъй като оспореното решение не носи белезите на административен акт /индивидуален,общ или нормативен/ по смисъла на АПК, а на вътрешноведомствен такъв. Излага се становище, че оспорващият не е от кръга изчерпателно посочени лица по чл.45, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА, които имат право да обжалват актовете на Общинския съвет. Навежда се, че Община Търговище подпомага формациите на ФСК“Светкавица“, но няма задължението и не издържа изцяло частни формации. Излагат се доводи, обосноваващи, че постоянните комисии са помощни органи към общинския съвет, същите не издават актове, които да подлежат на самостоятелен съдебен контрол, като такива издава само Общински съвет-Търговище. Моли се жалбата да бъде оставена без разглеждане като недопустима, алтернативно отхвърлена като неоснователна. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

Съдът, при извършване на проверка на допустимостта на жалбата, за което е длъжен да следи служебно, прие за установено следното:

С Решение №2 по Протокол №4/31.01.2024г. на Общински съвет /ОбС/-Търговище, с т.13.5.2 от същото, за подпомагане на регистрираните футболни формации на ФСК „Светкавища“ е определена за общо предоставяне като субсидия за 2024г. сумата от 125 000 лева от планираните средства в местна дейност „ „Спортни бази за спорт за всички“-ПРБ от общинския бюджет за 2024г.

Съгласно чл.13, ал.1 от приложените по делото Правила за условията, реда и начина на финансово подпомагане на футболните клубове на територията на Община Търговище, утвърдени със Заповед РД-З-75/24.01.2024г. на Кмета на Община Търговище средствата за финансово подпомагане на ФК „Светкавица-Търговище“ и ФК "Светкавица-2014“ се разпределят и изплащат на основание Протокол за разпределяне на средствата за финансово подпомагане, получени от Община Търговище за съответната година-Приложение №4. Съгласно чл.13, ал.4 от същите Правила, при непредставяне на Протокол №4, средствата се разпределят с решение на Експертната комисия.

Н. 21.02.2024г. Комисията, назначена със Заповед № РД-З-95/30.01.2024г. е провела заседание за разглеждане на подадените заявления за финансово подпомагане и съпътстващите ги документи, подадени от ФК „Светкавица-Търговище“ и от ФК "Светкавица-2014“. Н. заседанието от страна на Комисията е взето решение определените финансовите средства от 125 000 лева за 2024г. да се разпределят между футболните клубове, както следва: За ФК "Светкавица-2014“, за детско юношески формации сумата от 15 000 лева; за ФК „Светкавица-Търговище“ за детско юношески формации сумата от 20 400 лева, а за мъже сумата от 89 600 лева. За взетото решение на горепосочената Комисия е съставен Протокол №1/21.02.2024г. Видно от фактическите констатации, отразени в него в документите и на двата ФК не е представено Приложение №4 от Правилата/ Протокол за разпределение на средствата за финансово подпомагане, получени от община Търговище, по възрастови формации за 2024г./.

Н. 21.03.2024г. до ОбС-Търговище е подадена докладна записка с вх.№Обс-181/21.03.2024г. от общинския съветник С. Х.. В нея са изложени съображения, че условията, при които са били разпределени средствата на ФК за 2023г. са същите, при които се разпределят и за 2024г., а именно при липса на Приложение №4, а именно на Съвместен протокол на ФК за разпределение на средствата за финансово подпомагане, получени от Община Търговище, като същевременно средствата, които се определят за 2024г. на ФК "Светкавица-2014“ са в по-малък размер от тези, които са били предоставени на същия ФК през 2023г. При тези съображения в докладната записка се обосновава, че след като условията, при които се разпределят финансовите средства за подпомагане на ФК през 2023г. и през 2024г. са едни и същи не е правилно при един и същ и за двете години общ размер от 125 000лева на определената субсидия за футболните клубове, през 2024г. на ФК "Светкавица-2014“ да се определя по-малък размер на субсидията от размера, който ФК е получил за 2023г. При тези доводи с докладната записка е направено предложение размера на субсидията за финансово подпомагане на ФК "Светкавица-2014“ през 2024г. да бъде увеличен от 15000 на 25000 лева.

Н. проведено заседание на 25.03.2024г. Постоянните комисии /ПК/ при Община Търговище по „Здравеопазване и социална политика“ и „Образование и култура“ са подкрепили горепосочената докладна записка с 9-гласа „за“, 1глас „против“ и 3-гласа „въздържал се“, за което е съставен Протокол №4/25.03.2024г.

Н. 28.03.2024г. на проведено заседание ОбС-Търговище е гласувал оспореното Решение №19 /28.03.2024г. с 21 гласа „за“, 7 гласа „против“ и 2 гласа „въздържал се“, за което е съставен Протокол №6/28.03.2024г. С посоченото Решение, с т.1 от него „…ОбС-Търговище Указва на експертната комисия, определена със Заповед №РД-З-95/30.01.2024г. на Кмета на Община Търговище да преразпредели финансовите средства, определени с т.13.5.2 от Решение №2 по Протокол №4/31.01.2024г. на Общински съвет –Търговище между ФК "Светкавица-2014“ и ФК „Светкавица-Търговище“ както следва:

-25 000 лв. за ФК "Светкавица-2014“

-100 000 лв. за ФК „Светкавица-Търговище“…“

За проведеното заседание на ОбС - Търговище и гласуваното Решение №19 /28.03.2024г. е съставен Протокол №6/28.03.2024г.

Решение №19 /28.03.2024г. по Протокол №6/28.03.2024г. на ОбС – Търговище е съобщено на ел.страница на Община Търговище на 22.04.2024г.

Жалбата на ФК „Светкавица-Търговище“ срещу горепосоченото Решение на ОбС-Търговище е подадена в А. съд-Търговище на 16.04.2024г. с вх.№896.

Съдът, след като прецени данните по делото, прави следните правни изводи:

С оспореното Решение на ОбС-Търговище, се дават само указания към Експертната комисия /ЕК/, определена със Заповед №РД-З-95/30.01.2024г. на Кмета на Община Търговище. С оспореното Решение не се извършва окончателно разпределение на определените на футболните клубове финансови средства за подпомагане, за 2024г., като по никакъв начин ФК „Светкавица-Търговище“ не се явява адресат на решението, нито с него се внася промяна в правната сфера на ФК. Адресат на акта е единствено горепосочената Комисия. С оглед изложеното оспореното Решение не се явява краен, окончателен акт, а процедурен акт, който няма самостоятелен правен ефект, а служи за последващо взимане на друго решение, на такова от горепосочената ЕК и в последствие от ОбС-Търговище или от Кмета на Общината. Н. основание изложените съображения, оспореното Решение по своята правна същност се явява писмено волеизявление на ОбС-Търговище, което е част от производството по изпълнение на Решение №2 по Протокол №4/31.01.2024г. на Общински съвет /ОбС/-Търговище, в частта му по т.13.5.2 и като такова не носи белезите на индивидуален административен акт по смисъла на АПК, съгласно чл.21, ал.5 от АПК, който да подлежи на самостоятелен съдебен контрол.

Едновременно с гореизложеното, предметът на Решение №19 по Протокол №6/28.03.2024г. на Общински съвет – Търговище не рефлектира пряко върху правната сфера на ФК „Светкавица-Търговище“ и с отмяната на посоченото Решение не би се стигнало до пряк и непосредствен резултат в правната сфера на оспорващото сдружение. С оспореното Решение не се определя нов размер на субсидията за подпомагане на ФК за 2024г., а се дават указания относно конкретните размери на субсидиите за отделните ФК, определени в рамките на вече гласувания размер от 125 000 лева. За ФК „Светкавица-Търговище“ се дават указания за значително по-голям размер на субсидия, а именно от 100 000 лв. в сравнение със субсидията, определена за ФК "Светкавица-2014“, т.е налице е положително решение по заявлението на оспорващия ФК. Последният като футболен клуб е субект, на който с оспореният акт не се засягат негативно, пряко и непосредствено субективни права, тъй като същият не само е включен във финансирането със бюджетни средства от страна на Община Търговище за 2024г., но за него е определен и значително по-голямям размер на субсидия в сравнение с ФК "Светкавица-2014. Поддържаното от оспорващия ФК становище, че дадените указания с оспореното Решение за разпределението на средствата, в частност на тези за него е несправедливо, е преценка на ОбС-Търговище по целесъобразност, а не по законосъобразност и същата не подлежи на съдебен контрол.

Съгласно действащата норма на чл.133, ал.2, т.2 от Закона за физическото възпитание и спорта „…Общините може да подпомагат: юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, които организират и насърчават децата и младежите да се занимават с физическа активност, спорт и спортно-туристическа дейност…“. Съгласно посочената норма законодателят е предоставил на преценка на общината дали да подпомага сдруженията и спортните клубове, регламентирайки „може“ в посочената разпоредба, т.е не е налице задължение за субсидиране, за да се приеме, че е налице отказ за субсидиране, поради определянето на субсидия в по-малък размер от искания от футболния клуб. Предвид изложеното преценката на ОбС-Търговище относно конкретния размер на субсидиите на ФК, определени в рамките на гласуваните за 2024г. общ размер на субсидията е в оперативната самостоятелност на ОбС-Търговище и е въпрос на целесъобразност, неподлежащ на съдебен контрол. Съгласно чл.133 ал.2, т.2 и ал.4 от ЗФВС, чл.13, ал.1 и ал.4 от Правила за условията, реда и начина на финансово подпомагане на футболните клубове на територията на Община Търговище, Община Търговище, при преценка за субсидиране, отново няма нормативно произтичащо от тази преценка задължение за цялостно субсидиране на ФК. С оглед посоченото и предвид, и липсата на Съвместен протокол на ФК за разпределение на средствата за финансово подпомагане, получени от Община Търговище, то изцяло в оперативната самостоятелност ОбС остава преценката и относно размерите на субсидиите, които ще се определят за предоставяне на ФК от гласувания общ размер на субсидията за съответната година, като в тежест на У. на футболните клубове остава изграждането на стабилна финансова система за цялостно покриване на разходите на техните клубове, с ясна програма за развитие на последните, на екипа и на спортистите в тях.

Предвид това, както и наличието на гласувана за предоставяне субсидия, както и при отчитане и нейния размер за ФК „Светкавица-Търговище“, съдът приема, че за последния не се обосновава наличието на пряк и непосредствен правен интерес от оспорването.

Н. основание всичко гореизложено, съдът приема жалбата на оспорващия ФК за недопустима поради липса на акт, носещ белезите на административен по АПК и подлежащ на самостоятелен съдебен контрол, както и поради липса на правен интерес за ФК от оспорването по смисъла на чл.147, ал.1 от АПК. По изложените съображения следва жалбата на „ ФУДБОЛЕН КЛУБ СВЕТКАВИЦА - ТЪРГОВИЩЕ“ Сдружение, ЕИК-*********, [населено място] срещу Решение №19 по Протокол №6/28.03.2024г. на Общински съвет – Търговище да бъде оставена без разглеждане по същество като недопустима, а образуваното ад.д. № 158 по описа на съда за 2024г. следва да бъде прекратено.

При този изход на правния спор следва искането на ответника по оспорването за присъждане на разноски за юрисконсулско възнаграждение, на основание чл.143, ал.3 от АПК да бъде уважено. Следва размера на последното да бъде определен в минимално предвидения в чл.24 от НЗПП, във връзка с чл.37 от ЗПП и чл.143,ал.3 от АПК, размер от 100 лева.

Воден от горното и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

О. Б. Р. жалбата на „ ФУДБОЛЕН КЛУБ СВЕТКАВИЦА - ТЪРГОВИЩЕ“ Сдружение, ЕИК-*********, [населено място], [улица]Спортна зала, представлявано от Е. С. Я. срещу Решение №19 по Протокол №6/28.03.2024г. на Общински съвет – Търговище.

ПРЕКРАТЯВА образуваното пред А. съд-Търговище производство по ад.д. № 158 по описа за 2024г. на съда.

ОСЪЖДА „ ФУДБОЛЕН КЛУБ СВЕТКАВИЦА - ТЪРГОВИЩЕ“ Сдружение, ЕИК-*********, [населено място], [улица]Спортна зала, представлявано от Е. С. Я. да заплати на Община Търговище разноски по делото в размер на 100 /сто/ лева.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в седемдневен срок от съобщаването му.

Препис от Определението да се изпрати на Ф. К. С. - ТЪРГОВИЩЕ“ Сдружение и на Общински съвет - Търговище.

Съдия: