№ 19
гр. Сливен, 11.01.2023 г.
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, X СЪСТАВ, в публично заседание на
единадесети януари през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Нина М. Коритарова
при участието на секретаря Мариана В. Тодорова
Сложи за разглеждане докладваното от Нина М. Коритарова Гражданско
дело № 20222230100167 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 11:00 часа се явиха:
На основание заповед № РД-13-139 от 15.06.2022 година на И.Ф.
Административен ръководител - Председател на РС-Сливен, делото е
преразпределено на настоящия съдия - докладчик.
Ищеца, редовно призован се явява лично. По пълномощие се
представлява от адв. Г. Х. от АК – Сливен, надлежно упълномощена с
представено по делото пълномощно.
Ответницата, редовно призована не се явява. По пълномощие се
представлява се от адв. Т. Р. от АК – Сливен, надлежно упълномощена с
представено по делото пълномощно.
Явява се и социален работник – Д Н от ДСП – Твърдица, Началник
отдел „Закрила на детето“, който е изготвил социалният доклад от 05.01.2023
година.
АДВ. Х.: Моля да се даде ход на делото.
АДВ. Р.: Моля да се даде ход на делото.
Като счита, че няма процесуална пречка за даване ход на делото, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД на делото.
1
Делото е отложено за събиране на доказателства, като съдът в
предходно съдебно заседание е
ИЗИСКАЛ от отдел „Закрила на детето“ при ДСП-Твърдица, нов
социален доклад, който социален доклад следва да даде отговор на въпросите
на които е отговорил предходния социален доклад, както и да даде отговор на
тези въпроси, на които не е било отговорено, като: „Каква е емоционалната
връзка между двете деца, между родителите и двете деца, за всяко едно дете
по отделно, каква е причината за промяната в отношението на детето И към
неговия баща, по каква причина детето И отказва да се върне при бащата?“
Какви са отношенията на детето И и неговия прадядо по майчина линия
Койчо Койчев, дали същият упражнява някакво психически или физическо,
както и сексуално насилие върху детето?“ Да се установи дали детето ходи на
училище и да се установи поради каква причина не ходи на училище, какви
мерки са взети от класния ръководител, за да може детето да посещава
училище.
ДОПУСНАЛ е до разпит и социалния работник, изготвил социалния
доклад.
ПРЕДОСТАВИЛ е едноседмичен срок, в който пълномощника на
ищцовата страна да формулира конкретни въпроси на които да отговори
вещото лице по съдебно-психологичната експертиза, като съдът след като се
запознае с тези въпроси ще прецени дали да допусне експертизата, какъв да
бъде размера на депозита, който следва да бъде внесен за възнаграждението
на вещото лице и кое вещо лице да бъде назначено.
ЗАДЪЛЖИЛ е ответницата Ф. С. С., да се яви в следващо съдебно
заседание за личното си изслушване в качеството си на майка на децата.
По делото на 03.01.2023 година е депозирана молба от пълномощника
на ищеца, в която са поставени въпросите към вещото лице.
На 06.01.2023 година е депозиран по делото социален доклад изготвен
от отдел „Закрила на детето“ към ДСП – Твърдица.
В насроченото за днес съдебно заседание се явява социалния работник
Д Н.
Майката Ф. С. С., не се явява в съдебното заседание за нейното
изслушване.
2
Съдът ПРЕДОСТАВИ възможност на пълномощниците на страните за
изразяване на становище по постъпилите по делото документи:
АДВ. Х.: Нямам възражения да бъде приет социалния доклад. Ще
поставим въпроси към социалния работник при изслушването.
АДВ. Р.: Моля да бъде приет социалния доклад.
Съдът счита, че депозираният по делото социален доклад изготвен от
отдел „Закрила на детето“ към ДСП – Твърдица от 05.01.2023 година, следва
да се приеме по делото, като доказателство, тъй като същият е относим и
необходим за изясняване на правния спор, поради което
О П Р Е Д Е Л И :
ПРИЕМА и ПРИЛАГА, като доказателство по делото представеният
от АСП при ДСП – Твърдица социален доклад.
Съдът ПРИСТЪПВА към разпит на социалния работник, изготвил
социалният доклад по делото, ВЪВЕДЕ го в залата и сне самоличността му,
както следва:
Д И Н с ЕГН **********, българка, българска гражданка, не
осъждана, Началник отдел „Закрила на детето“ при ДСП - Твърдица
ПРЕДУПРЕДЕНА за наказателната отговорност обещава да даде
показания без лъжесвидетелстване.
РАЗПИТАНА КАЗА: Да, аз работя по случая на децата от март
миналата година, правим посещения, следим развитието на случая. Когато
имаме информация от бащата, посещаваме адреса, детето е идвало в отдела,
аз съм ходила в тях. За миналата учебна година бяхме издали предписания на
майката, тъй като детето И отсъстваше от училище, и то трябва да посещава
училище, тя да изпълнява като родител този ангажимент. Тя беше в България
и трябва да изпълнява указанията дадени в предписанието, което е за 6
месеца. След този срок, като изтече предписанието, ние второ предписание не
сме правили. Започна нова учебна година, нея я няма и няма на кого да дадем
предписание. Учебната година свърши за новата няма издадено предписание,
за старото следва да бъде глобена, но не е глобена за неизпълнение на
предписание. Това което казахте не са сигнали, а посещения. На 14.12.2022
3
година е постъпила информация, но няма заведен сигнал. Това са разговори
осъществени с бащата. Посещаван е адреса, установено е, че майката я няма и
това, което е направено е, че бабата по майчина линия С Ч, е получила
предписание, че тя трябва да изпълнява задълженията за отглеждане на
децата, докато се върне майката. Детето в момента, беше избягало от дома на
баща си, направихме това, посетихме адреса и разговаряхме с бабата, тя да се
грижи за детето. Не установихме физически риск за детето на адреса. Беше
добре облечено при посещението на адреса, беше емоционално спокоен,
говорихме с него. Обяснява, че иска да стои в дома на майка си, не иска при
баща си. Това което детето сподели е написано в доклада. Детето иска да се
отглежда в дома на майка си, баща му иска да го вземе от там. Няма как да
разбера дали това е действителната причина, това е само, което то ми е
споделено. Това е оценката от месец април, старата оценка, това е от преди
близо една година и тогава се отглеждаха в дома на бащата и имаше тъга по
майката, тъй като раздялата беше по-скорошна. Единствено, мога да
разговарям с детето, за това каквото ми сподели. Тези които могат да
направят специализирана оценка могат да кажат. Самата среда на бащата не
представлява рискова, но бягствата от средата на бащата, представляват риск,
но той самия не представлява риск за децата. Към днешна дата, двете деца са
в дома на майката, където се отглеждат от нейните близки, не посещават
училище. Детето И е от миналата година, месец май 2022 година е основно в
дома на майката, а детето Д от 26 декември 2022 година, при последното
ходене в дома на майката и е останало там. Не мога да отговоря, но при
самата информация, която получих на 05.01.2023 година, че детето е в дома
на майката, кога е отишла и защо, не мога да дам информация. За детето И
съм събирала информация, но за детето Д не съм събирала информация. Не
съм проучила училищната среда на детето Д, тъй като тя редовно посещаваше
училище. Тази индивидуална оценка е изготвена от комплекса за социални
услуги, на база определението на съда е изготвена от Центъра за интеграция,
но не зная точно как се наименова. Запозната съм, защото аз работя по
случая. В момента нямат действащи социални услуги. В момента не се
работи, тъй като или трябва да бъде заявено желание за ползване на социална
услуга или при наша констатация, трябва да се насочи със заповед. Майката я
няма, бащата имаше, но после я оттегли. Пак от комплекса имаше, а бащата я
оттегли, защото реши, че не желае да се ползва такава услуга. По принцип
4
след оттегляне на подаденото заявление, следващата стъпка е със заповед. По
принцип в момента работим с децата в семейна среда, не е проучвано, нямаме
социална услуга. В момента имаме отворена работа за двете деца, с
предприета мярка за закрила в семейна среда, нямаме социална услуга. Тя е
мярка за закрила в семейна среда, съдействане и подпомагане по чл. 25 от
Закона за закрила на детето. Това ще бъде следващата мярка, за проучване на
възможността за насТ.ване на децата, но предвид, че има дело за родителски
права и по което все още няма решение, не сме предприели това проучване за
насТ.ване в извън семейна среда. На този етап, не е предприето такова
проучване, а се обмисля такава възможност. Не е заложено в плана, на този
етап. Актуален план за действие по случая с тези деца има от април 2022
година, след като е отворена работата по случая. Жилищно битовите условия
в дома на майката са задоволителни. Влизала съм в къщата, влизала и съм в
стаята, в която спят децата. Детето И спи на първия етаж, където спи
прадядото Койчо и прабабата. В стаята има две легла - приста и
самостоятелно легло. Не мога да отговоря, кой къде спи. Показват ми една
стая в която има приста, на която спят К А и жена му и едно легло, на което
спи детето И. Няма учебници, защото той не посещава училище. Да, дядото
има жена, казва се също Ф. и живее с Койчо. Преки грижи за децата, полага
майката на Ф. – бабата на децата по майчина линия. Смятам, че съм ги
описала в доклада, че и самите бягства от дома на бащата, представляват
риск. Не зная да е търсена медицинска помощ, след бягството. Освен
охлузването на крака, друго не съм виждала. Разговаряла съм с детето за
бягствата. Каза, че бяга, защото иска да е в дома на майката и за това е
избягало от дома на баща си, иска да стои в дома на майка си, защото там
повече му харесва и за това го е направило. Да, естествено, децата имат
емоционална връзка. Не съм говорила с детето Д, след като е избягало от дома
на баща си. На 23 декември съм посещавала адреса, а то е избягало на 26
декември. Обсъждано е спешно насТ.ване в роднини и близки, проучване за
насТ.ване и търсене на вариант за извеждане на децата от където са в
момента. От двете среди, тоест евентуално насТ.ване в независима среда. Не
мога да изразя становище, коя среда е по-подходяща. По случая, редовно съм
се срещала с майката преди да замине. Много повече от пет, мога да кажа, но
не мога да кажа колко точно. От три месеца, аз в момента не мога да изразя
становище към момента. Аз съм дала за месец април доклад, в този момент
5
майката я няма, не мога да зная нейното желание. Сега или вие не ме
разбирате или не ме чувате. В момента не мога да кажа становище за средата
на майката, това в момента това е средата на бабата. Тази среда, където се
отглеждат децата не е подходяща, тъй като близките на майката, не
изпълняват отговорностите да посещават децата училище, да се водят на
лекар, но от друга страна, когато децата бягат от средата на бащата, също е
рисково. И двете среди са рискови за децата. На бащата е обследван
родителски капацитет, на майката не, защото я няма. Тази оценка се изготвя
от социална услуга, аз насочвам, за изготвяне, майката я няма и няма как да
се изготви. За предната дата на делото е изготвено.
АДВ. Р.: Направих искане за тези оценки. Те не са представени моля
социалния работник да ги представи.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК : Те са представени по делото, по предното
дело. Освен да е било по другото дело, но имаше да се изготви и са изготвени.
Представени са и са към дата ноември 2022. Това предстои да се изготвят
нови такива. Все още не ходят на училище децата. Детето И все още се води
на училище. Да ходила съм при децата. Не съм лекар, не мога да констатирам.
Видимо, това не мога да отговоря, това не е от моята компетенция. За детето
И бих казала, че да може да се изслуша в синя стая, а за детето Д, по скоро не,
според възрастта в която е. За детето Д, така преценявам, според мен и според
психологическата оценка на децата. Детето И е близо десет годишен и може
да се изслушва. И Д би могла да бъде изслушана, но не се зная доколко ще се
използва дадената от нея информация. Според мен и съм го написала в
доклада, има конфликти между възрастните и въвличат децата и в която и
среда да са има влияние към другите роднини. Създава се негативен образ на
детето, спрямо другите роднини. Мисля, че роднините по майчина линия, не
осъзнават важността на образованието. Те за детето И са направили два опита
да го заведат на училище и от там, те казват, че детето не иска да ходи на
училище. Не зная дали това идва от възрастните или от самото дете. Не съм
констатирала, детето да ходи в балкана да работи с дядо си. Като информация
да, че преди няколко дни, че дядо му го е завел, не казаха ми, че детето е било
в махалата и е играело с други деца. Нямам информация за образуване на
наказателни производства. От тук нататък, работата е за проучване на среда,
за отглеждане в близки и роднини. Близки и роднини на родителите на
децата, всички близки и роднини се проучват, както и от страна на бащата
6
роднини. До момента декларация за отглеждане на децата не са постъпвали.
При посещение в дома, роднините заявяват, че имат желание да се грижат за
децата. В дома на бабата по майчина линия имат подслон, топлина, дрехи. Те
се отопляват на дърва. Да смятам, че трябва децата да работят с психолог,
такава услуга, трябва да бъде заявена от родител или със заповед на
директора трябва да се насрочи. Считам, че връзката на детето И с бащата е
нарушена. При разговор с детето И за бягствата от бащата същия каза, че
бащата не се съобразява с неговите желания, че детето иска да е в дома на
майката, а не му се позволява да го посещава това, че детето иска да отиде на
среща с баща си с идеята да се видят, а той го взема. На този етап трябва да
се работи със семейството и децата заедно, за да може да се преодолеят тези
проблеми и конфликти. Не ми е споделяло детето за физическо насилие над
него от бащата, а за психическо насилие е споделяло, каране, обиди, не за
физическо. Каране, че ходи в дома на майка си, защо ходи, обиди към
майката. Детето е било свидетел за отправени обиди към майката, конкретно
не е казал, само казва, обижда майка ми. В момента не мога да изразя такова
становище, коя от двете среди е по-малко рискова за децата. В Твърдица
нямаме нито едно приемно семейство.
АДВ. Х.: Нямам въпроси към свидетеля.
АДВ. Р.: Нямам въпроси към свидетеля.
ИЩЕЦ: Детето Д тъгува за батко си, за това избяга. Тя беше в стаята,
ние сме на първия етаж. Отваря прозореца, взема ключовете, които бях си
забравил в стаята, тя отваря прозореца, излиза, обикаля, отключва и изчезва.
Детето е излязло през прозореца, той е на височина един метър и с някакви
чехли е била обута, без яке. Д знаеше, че батко й ще избяга, тя усети когато
батко и отключи и избяга. На 20.12. отидох на адреса, бабата беше на адреса,
питах къде е И, тя отговори, че с Койчо отишъл в Сливен, а аз зная, че дядото
работи в текстилната фабрика, имам приятел, който работи там и той провери,
дали дядото е на работа и дядото е там. Аз се прибирам и до едно близко
барче, стигаме и се връщаме, да проверя отново, къде е детето, срещаме го,
то е в колата с още две други деца, той не направи никаква реакция, аз
сигнализирам полицията. В това време, късмет извадих, полицаите бяха на
бензиностанцията, казах, че искам да ми предадат детето, не ми го дадоха,
брат им караше колата, детето с дядото, в друга стая, тогава извикаха нея –
7
посочва социалния работник, аз се качих, горе, извикаха ме, да взема детето,
той е в ръцете на Койчо. И пищи, слиза с дядото си по стълбите, държи се в
него, полицаите казват, не можем да го вземем, казаха, ми аз да го взема,
хванах го, успокоих го, прегърнах го, детето каза, като го попитах защо
бягаш, то каза дядо ми Койчо, дядо ми Христо, баба му Станка ме карат да
правя така. Дори и аз сега да го взема детето, те утре ще го вземат от
училище. Ф. има друга сестра. Изглежда бабата кара нея, взе ми другото дете
Д, я отвлякоха от училище- Звъни ми госпожата, че Д я няма. Бабата е
пратила сестрата на Ф., да вземат Д от училище. Казах да звънят на 112,
дойдоха дежурните, изкочиха цялата рода, дядото започна да заплашва,
другата баба, започна да заплашва, че и да ги вземат, те ще бягат, децата
чуват това. Другия полицай, отиде настрани с Д пита я нещо, и след това той
дойде при мен и каза, че Д не иска да остане при мен, а там. Никакво
съдействие от социалните и от полицията. Детето И е цяло лято там, хората
ми казват, че И пие и пуши.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК : Аз нямам такава информация, нито детето
е споделяло, нито класния работник.
ИЩЕЦ: Детето Д е споделяло, че И спи в една стая с дядо си Койчо,
бабата спи горе на горния етаж.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК : Детето ми е споделяло, че е привързано
към дядо Койчо и дядо Христо, че иска да се отглежда от тях, каза, че му е
хубаво при тях. Споделял е, че му харесва в дома на майка му, че е по-
свободен, че има много деца, с които да играе, това не е при последния
разговор, а по работата в случая. Майката е преустановила всякакъв контакт с
децата, откакто е в чужбина. Майката на Ф., бабата по майчина линия, ми е
казвала, че няма никаква връзка с майката, откакто е заминала в Германия.
Това казва бабата, това е казала на мен.
АДВ. Р.: Сега в момента децата са без родителска грижа и без мярка.
ИЩЕЦ: Аз същото казах, да се взема някаква мярка.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК : Не е правено становище за годност на
бабата.
АДВ. Р.: Трябва да има спешна мярка за тези деца, полицейска закрила.
Вие нямате идея какво правите там, ако звъннем на 116, 112 и докато се
приберете в Твърдица, ще имате указания за полицейска закрила. Вие имате
8
тези правомощия. Вие не сте задвижили координационен механизъм за деца в
риск, да изпратите писма до всички институции, за да се разберете, какво
правите.
Съдът ОСВОБОДИ социалния работник, който НАПУСНА залата.
АДВ. Х.: Представям и моля да бъде прието като доказателство по
делото удостоверение от *****, с Изх. № РД-04-11 от 11.01.2023 година, от
което е видно, че двете деца не посещават училище. Поддържам искането за
назначаване на съдебна експертиза, като същото бъде допълнено за двете
деца, предвид факта, че двете деца от 26.12.2022 година са на адреса на
майката.
АДВ. Р.: Моля да се приеме. Моля да се запозная с въпросния лист на
колегата и ако е необходимо да поставя и своите въпроси. Моля с
допълнителна молба да представя и своите въпроси.
АДВ. Х.: С оглед депозираната по-рано молба с въпроси, поставени към
вещото лице, моля да възложите заплащането на депозита за вещото лице
само на нас, тъй като процесуалният представител на ответницата, няма
връзка с нея и ще се затрудни заплащането на възнаграждението.
С оглед изявлението на страните съдът счита, че следва да предостави
едноседмичен срок на двете страни за допълване на поисканата съдебно
психологична експертиза с въпроси, с оглед промяната на фактическото
положение към настоящия момент, а именно бягството и на второто дете Д от
дома на неговия баща, поради което
О П Р Е Д Е Л И :
ПРЕДОСТАВЯ на пълномощниците на страните, едноседмичен срок за
допълване на въпросите към поисканата съдебно психологична експертиза, с
оглед промяната на фактическото положение към настоящия момент, а
именно бягството и на второто дете Д от дома на неговия баща
След постъпване на въпросите от двете страни, съдът в закрито съдебно
заседание ще се произнесе с определение по допускане на експертизата,
определяне на вещото лице и определяне на депозит, който следва предвид
изрично изявление на адв. Х. да се внесе от ищеца.
9
С оглед необходимостта за събиране на допуснати от съда
доказателства, се приема, че не са налице условията за преустановяване на
съдебното дирене, поради което
О П Р Е Д Е Л И :
ОТЛАГА делото и го НАСРОЧВА за 15.02.2023 година от 10,00
часа, за която дата и час страните да се считат редовно призовани от
съдебно заседание – ищеца, лично и през пълномощника си, ответницата чрез
пълномощника си.
Протоколът се изготви в съдебно заседание.
Заседанието по делото се закри в 13,05 часа.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
Секретар: _______________________
10