Решение по дело №227/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 314
Дата: 3 октомври 2023 г. (в сила от 3 октомври 2023 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20237220700227
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юли 2023 г.

Съдържание на акта

                          Р Е Ш Е Н И Е     314

 

                       гр. Сливен, 03.10.2023 г.

 

                        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Сливен, в открито съдебно заседание на дванадесети септември през две хиляди и двадесет и трета  година в състав:

                  Административен съдия: Детелина Бозукова - Ганева

 

при участието на секретаря Радостина Желева, изслуша докладваното от съдия Бозукова адм. дело № 227 по описа на Административен съд Сливен за 2023 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, вр. с чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

Образувано е по жалба, подадена от М.Д.П. ***, срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК с № АУ000647-1/27.03.2023 г., издаден от орган по приходите в Дирекция МДТ към Община Сливен, потвърден след оспорване по административен ред с решение № НОМ 77/16.05.2023г. на директора на Дирекция "МДТ" при Община Сливен, в частта, в която на П. са определени задължения за данък върху превозно средство – лек автомобил марка "Фиат", модел "Стило" с рег. № ******за периода от 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г., в размер на 113,70 лв. и лихви в размер на 6,94 лева и за лек автомобил марка „Шкода“ модел „120 Л“ с рег. № ******за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., в размер на 3,48 лв. и лихви в размер на 1,62 лева; за периода от 01.01.2019 г. до 31.12.2019 г., в размер на 2,61 лв. и лихви в размер на 0,95 лева; за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г., в размер на 2,61 лв. и лихви в размер на 0,69 лева; за периода от 01.01.2021 г. до 31.12.2021 г., в размер на 2,61 лв. и лихви в размер на 0,43 лева; за периода от 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г., в размер на 2,61 лв. и лихви в размер на 0,16 лева.

Оспорващата  П. прави оплаквания за незаконосъобразност на оспорения акт, като отрича съществуването на установените с него задължения. Счита, че неправилно органът по приходите е използвал извършеното  от нея плащане за погасяване на задължения за данък върху превозните средства за периоди преди януари 2018 година. С тези доводи от съда се иска да отмени оспорвания акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК.

В съдебно заседание оспорващата П. не се явява. В писмено становище от пълномощник - адв. М. Б.АК Сливен, поддържа жалбата по съображенията изложени в нея. Изтъква, че лек автомобил марка „Шкода“ модел „120 Л“ с рег. № ******не е собственост на наследодателя й. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът - директорът на Дирекция "Местни данъци и такси" при Община Сливен, чрез пълномощника си г. е. А.О.- с. с ю. о., оспорва жалбата като неоснователна. Твърди валидност, процесуална и материална законосъобразност на АУЗ, обхващащ задължения за периода 01.01.2018г. до 31.12.2022г. По същество изтъква, че П. е придобила на ****по наследство 1/6 идеална част от лек автомобил марка „Шкода“ модел „120 Л“ с рег. № *****, за който  на 22.05.2002г. от наследодателя Д.С.П. е била подадена декларация по чл.54 от ЗМДТ. Сочи, че задълженията били заплатени едва след издаване на оспорения акт. С тези доводи ответникът моли жалбата да бъде отхвърлена, като претендира присъждане на разноски.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:

Пред Дирекция МДТ Сливен на 22.05.2002г. е подадена декларация от Д.С.П. за придобит лек автомобил марка „Шкода“ модел „120 Л“ с рег. № *****. Съгласно акт за смърт ***/****Д.С.П. - наследодател на оспорващата М.П. е починал на ****/л.28/. Срокът за подаване на декларация по чл.32 от ЗМДТ от наследниците на Д.П. е изтекъл на 17.06.2005г., като такава не е била подадена.  

След изтичане на 6-месечния срок за подаване на декларацията по чл.32 от ЗМДТ, органът по приходите е извършил служебно прехвърляне на задълженията на Д.С.П. по партидата на М.Д.П., в качеството й на законен наследник на наследодателя Д.П. за 1/6 идеална част от лек автомобил марка „Шкода“ модел „120 Л“ с рег. № *****, за който  не е била подадена декларация по чл.32 от ЗМДТ, като е образувал партида на превозното средство въз основа на служебна декларация с вх.№**********/22.08.2022г.

На 04.08.2017г. е подадена декларация по чл.54 от ЗМДТ от М.П. за придобита собственост върху лек автомобил марка „Фиат“ модел „Стило“ с рег.№ ******.

На 27.03.2023 г. е съставен АУЗ № АУ000647 - 1, с който е определен размер на задълженията на М.П. по служебно въведена декларация по чл.54 от ЗМДТ с вх.№ **********/22.08.2022г. относно 1/6 ид. част от лек автомобил „Шкода“ модел „120 Л“ с рег.№  ******и за задълженията на М.П. по подадена от нея декларация по чл.54 от ЗМДТ с вх.№ **********/04.08.2017г. относно 1/1 ид. част от лек автомобил „Фиат“ модел „Стило“ с рег.№ ******. Общият размер на задълженията на М.П. по акта за данък върху превозните средства за периода 01.01.2018г. – 31.12.2022г. е 138,41 лв, от които  127,62 лв. главница и 10,79 лева лихва /л. 25/. С акта били вменени и задължения за данък недвижими имоти за периода 01.01.2022г. – 31.12.2022г. в размер на 18,19 лева и за такса битови отпадъци за периода 01.01.2022г. – 31.12.2022г. в размер на 10,10 лева, като същите не са предмет на обжалване в настоящото съдебно производство.

Актът е връчен на адресата на 04.04.2023 г. /л.27/ и в срока за обжалване на 19.04.2023 г. М.П. подава жалба срещу него с вх. № 9400-8033 /л.29/. Към жалбата били приложени доказателства за заплащане на задълженията по акта. /л.30-л.31/. Жалбата е разгледана от Директор на Дирекция "МДТ" при Община Сливен, който се е произнесъл с решение № НОМ 77/16.05.2023 г. /л.33/, като приел същата за неоснователна и потвърдил изцяло акта. Решението е връчено на оспорващата на 16.06.2023 г. по пощата, за което по делото е приложена обратна разписка/л.35/. Жалбата срещу АУЗ, потвърден с решението на Директор на Дирекция "МДТ" при Община Сливен, в частта, в която са определени задължения за данък върху превозните средства за двете превозни средства, собственост на оспорващата, е подадена пред Административен съд Сливен на 30.06.2023 г. и въз основа на нея е образувано настоящото производство /л.16/.

По делото няма спор, че М.П. е собственик на лек автомобил марка лек автомобил „Фиат“ модел „Стило“ с рег.№ ******, рама №***********, година на производство 2002 година, като автомобилът е с мощност на двигателя - 76 kW. По делото няма спор, че наследодателят на оспорващата М.П. е бил собственик на лек автомобил марка лек автомобил „Шкода“ модел „120 Л“ с рег.№ *****, рама № ********, година на производство 1981 година, като автомобилът е с мощност на двигателя - 38 kW. Не се спори, че наследодателят на оспорващата М.П. е починал на ****От представеното от Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР писмо /л.39/ се установява, че собственик на лек автомобил марка „Шкода“ модел „120 Л“ с рег.№ *****, рама № ******** е Д.С.П., като на 06.12.2004г. автомобилът е спрян от движение по искане на собственика и към датата на изготвяне на писмото- 24.04.2023г. няма подадено заявление за прекратяване на регистрацията му.

От ответника са представени Заповед № РД15-319/20.02.2023 г. на кмета на Община Сливен, с която са определени служителите на общинската администрация, които  имат права и задължения на орган по приходите, сред които е и издателят на оспорения акт- инспектор П.З.. /л.40 от делото/ и справка за липса на задължения за 2018г. – 2022г. по партидата на М.П.. /л.47/

Съдът като взе предвид становищата на страните и представените по делото писмените доказателства, прави следните изводи:

Жалбата е подадена от лице с надлежна процесуална легитимация - адресат на акта, до компетентния съд, след изчерпване на процедурата по административно оспорване. Подадената жалба отговаря на изискванията на чл. 149, вр. с чл. 144, ал. 2 от ДОПК и предвид изложеното, е процесуално допустима за разглеждане по същество. Оспорването е насочено срещу административния акт, установяващ данъчните задължения, и съобразно приложимия процесуален закон, съдът в настоящото производство дължи проверка на законосъобразността на АУЗ, потвърден след обжалване по административен ред.

При извършената на основание чл. 160, ал. 2 от ДОПК, вр. с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ се установява, че оспореният акт за установяване на задължения е издаден от П.В.З., с.е. при Община С., с възложени от кмета на общината правомощия на орган по приходите, съгласно приложената Заповед № РД 15-319/20.02.2023 г. С оглед на това, оспореният акт е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му по закон правомощия. Същият е в предвидената от закона писмена форма и съдържа правните основания и фактически обстоятелства, обосновали издаването му. Решението на горестоящия орган, с което АУЗ е потвърден, е издадено в изискуемата писмена форма, от директора на Дирекция "МДТ" при общината, т. е. ръководителят на звеното за местни приходи, също в пределите на неговата компетентност, съгласно чл. 107, ал. 4 от ДОПК, вр. с чл. 4, ал. 5, предл. второ от ЗМДТ.

В случая се касае за определяне на задължения за местни данъци и такси по реда на чл. 107, ал. 3 от ДОПК- данък върху превозните средства, което е изрично посочено и в самия акт. Съгласно последно цитираната разпоредба, установеното задължение за данък по декларация се съобщава на задълженото лице. Освен по искане на лицето, каквото в случая липсва, АУЗ може да бъде издаден служебно в следните хипотези: когато е установено несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл. 103 от ДОПК; когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия; въз основа на собствени данни, данни, получени от трети лица и организации, когато по закон не е предвидено подаване на декларация и задължението не е платено, и не е извършена ревизия.

В случая органът по приходите е издал оспорения акт в хипотеза, че определените въз основа на декларациите задължения за данък върху превозни средства за 2018г., 2019г., 2020г., 2021г. и 2022г. не са били заплащани.

Освен процесуално законосъобразен, съдът констатира, че оспореният АУЗ е издаден и в съответствие с приложимия материален закон.

По отношение на лек автомобил марка „Фиат“ модел „Стило“ с рег.№ ******:

 По делото безспорно се установи, че този автомобил с рама №***********, година на производство 2002 година, с мощност на двигателя - 76 kW е собственост на оспорващата М.П., като за същия е подадена декларация пред ДМДТ към община Сливен с вх.№ **********/04.08.2017г. Основното възражение на П. за отмяна на акта и на определеното задължение за данък върху превозните средства за този автомобил се свежда до това, че оспорващата е заплатила по банков път данъкът върху превозните средства за 2022г. с платежно нареждане на 11.04.2022г. и на 18.04.2023г. Съдът намира доводът на оспорващата за неоснователен, тъй като съгласно нормата на чл.142 ал.1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му. В случая към дата на издаването на оспорения Акт за установяване на задължения № АУ000647-1/27.03.2023 г. посочената главница на задълженията за данък върху превозните средства е коректно определена, с оглед липсата на извършено плащане към този момент от страна на оспорващата. В този смисъл заплащането на данъка за лек автомобил, Марка „Фиат", модел „Стило" с Рег. № ******след издаване на оспорения акт не води до незаконосъобразност на обжалвания административен акт.  Съгласно чл. 175, ал. 1 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 2 от ЗМДТ по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания за неплатените в срок публични задължения се начислява лихва, като сроковете за плащане на задълженията за МДТ са регламентирани в чл.60 ал.1 от ЗМДТ на две равни вноски - първа вноска до 30 юни и втора вноска до 31 октомври на годината. Ето защо съдът намира, че към момента на издаването му, органът по приходите е постановил законосъобразен административен акт.   Налага се извод, че при посочените в декларация с вх.№ **********/04.08.2017г. параметри относно процесния автомобили, данъкът върху МПС, собственост на П.,*** за 2022г. при ставка определена в съответствие с чл. 13 ал.1 от Наредбата за местните данъци на Община Сливен / публикувана на официалния сайт на общински съвет Сливен - https://obs.sliven.bg/uploads/ с  вр. с чл. 55, ал. 1, б. "б" от ЗМДТ и по-конкретно: за мощност над 74 kW – 1,36 лв. за 1 kW. При извършена от съда служебна аритметична проверка се констатира, че данъкът върху превозните средства за периода 01.01.2022 г. – 31.12.2022 г. в размер на 113,70 лв. главница и 6,94 лв. лихва за процесния автомобил е правилно определен. По делото няма спор, че задълженията не са били платени в срока по чл. 60 от ЗМДТ, поради което законосъобразно върху съответните главници са определени и лихви за забава.

По отношение на лек автомобил марка „Шкода“ модел „120 Л“ с рег.№ *****:

 Неоснователен е доводът на оспорващата в жалбата, че не е собственик и следователно не е задължено лице за данък върху превозните средства по отношение на този лек автомобил с рама №********, година на производство 1981 година и мощност на двигателя - 38 kW. Видно от доказателствата по делото Д.С.П., който е наследодател на оспорващата М.П. е починал на ******, като същият съгласно справката изготвена от сектор “Пътна полиция“ Сливен към 24.04.2023г. все още се води в АИС на сектор „Пътна полиция“ за собственик на въпросното МПС, същото е спряно от движение на 06.12.2004г., но и към момента не е с прекратена регистрация. Съгласно разпоредбата на чл.32 от ЗМДТ наследниците на Д.П. е следвало да подадат декларация в общината по последното местожителство на наследодателя в 6 месечен срок от откриване на наследството. Този срок е изтекъл в случая на 17.06.2005г., като декларация не е била подадена.  По делото е установено, че след изтичане на 6-месечния срок органът по приходите е извършил служебно прехвърляне на задълженията на Д.С.П. по партидата на М.Д.П., в качеството й на законен наследник на Д.П. за 1/6 идеална част от лек автомобил марка „Шкода“ модел „120 Л“ с рег. № *****, като е образувал служебна партида на превозното средство въз основа на декларация с вх.№**********/22.08.2022г. При тези установявания и доколкото несъмнено оспорващата е придобила 1/6 ид.ч. от  въпросния автомобил, който към момента на издаване на оспорения акт не е с прекратена регистрация, законосъобразно органът по приходите  е начислил задължения за данък върху превозните средства за лек автомобил марка „Шкода“ модел „120 Л“ с рег.№ *****. Налага се извод, че при посочените в декларация с вх.№**********/22.08.2022г. параметри относно процесния автомобили, данъкът върху МПС, собственост на П.,*** за 2018г. –при ставка определена в съответствие с чл. 13 ал.1 от Наредбата за местните данъци на Община Сливен / публикувана на официалния сайт на общински съвет Сливен - https://obs.sliven.bg/uploads/ с  вр. с чл. 55, ал. 1, б. "б" от ЗМДТ и по-конкретно: за мощност над 37 kW до 55 kW включително - 0, 55 лв. за 1 kW., а за 2019г. – 2022г. за мощност до 55 kW включително - 0, 34 лв. за 1 kW. При извършена от съда служебна аритметична проверка се констатира, че данъкът върху превозните средства за периода 01.01.2018 г. – 31.12.2022 г. в размер на 13,92 лв. главница и 3,85 лв. лихва е правилно определен. По делото няма спор, че задълженията не са били платени в срока по чл. 60 от ЗМДТ, поради което законосъобразно върху съответните главници са определени и лихви за забава.

Доводите в жалбата, че с плащането по банков път, извършено от П. на 18.04.2023г. органът по приходите незаконосъобразно е погасил задължения за данък върху превозните средства за 2013-2018г. са неотносими към спора и не следва да бъдат разглеждани и обсъждани в настоящото производство. Предмет на оспорения акт са вменени на П. задължения за данък превозни средства за периода 2018г.- 2022г., следователно наведените съображения за неправилно погасяване на задължения за периода 2013-2017г. от органа по приходите излизат извън предмета на очертания спор. За пълнота съдът следва да посочи, че оспорващата разполага с възможност, в случай че органът по приходите е използвал постъпилите суми по партидата й за погасяване на стари задължения, които са изтекли по давност, да обжалва действията на органа по събиране на задълженията в нарочно съдебно производство.

Мотивиран от горното при проверката по чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма, без допуснати съществени процесуални нарушения, поради което жалбата се явява неоснователна.

Предвид изхода на спора по делото, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, съдът намира, че следва оспорващата следва да бъде осъдена да заплати на ответника сумата от 100 лв., представляваща възнаграждение за юрисконсулт, дължимо на основание на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ, и във вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното, и на основание чл. 172, ал. 1 и чл. 172, ал. 2, пр. посл. от АПК, Административен съд - Сливен,

 

                                   Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Д.П. *** срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК с № АУ000647-1/27.03.2023 г., издаден от орган по приходите в Дирекция МДТ към Община Сливен, потвърден след оспорване по административен ред с решение № НОМ 77/16.05.2023г. на директора на Дирекция "МДТ" при Община Сливен, в частта, в която на П. са определени задължения за данък върху превозно средство – лек автомобил марка "Фиат", модел "Стило" с рег. № ******за периода от 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г., в размер на 113,70 лв. и лихви в размер на 6,94 лева и за лек автомобил марка „Шкода“ модел „120 Л“ с рег. № ******за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., в размер на 3,48 лв. и лихви в размер на 1,62 лева; за периода от 01.01.2019 г. до 31.12.2019 г., в размер на 2,61 лв. и лихви в размер на 0,95 лева; за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г., в размер на 2,61 лв. и лихви в размер на 0,69 лева; за периода от 01.01.2021 г. до 31.12.2021 г., в размер на 2,61 лв. и лихви в размер на 0,43 лева; за периода от 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г., в размер на 2,61 лв. и лихви в размер на 0,16 лева, като неоснователна.

 

 

ОСЪЖДА М.Д.П. *** с ЕГН ********** ***, сумата от 100 лв. /сто лева/, представляваща  разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението на основание чл. 160 ал.7 от ДОПК не подлежи на обжалване.

 

Решението да се съобщи на страните.

 

                            

 

Административен съдия: