Решение по дело №1123/2021 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 53
Дата: 11 март 2022 г. (в сила от 11 март 2022 г.)
Съдия: Гергана Кузманова
Дело: 20215440101123
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 53
гр. Смолян, 11.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на двадесет и първи
февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Гергана Кузманова
при участието на секретаря Веселина Младенова
като разгледа докладваното от Гергана Кузманова Гражданско дело №
20215440101123 по описа за 2021 година
Производството е образувано по искова молба на * против * при *, в която се
твърди от ищеца, че заема длъжността „Младши оперативен дежурен“ в *, като за
периода 27.10.2018г. до 27.10.2021г. е изпълнявал служебните си задължения на смени,
съгласно месечни графици при сумарно отчитане на работното време. За този период
му се дължи допълнително възнаграждение за положен от него и незаплатен нощен
труд при сумарно изчисляване на работното време с превръщането на нощните часове
в дневни с коефициент 1,143 в размер на 1 600,00 лв. за периода, ведно със законна
лихва датата на предявяване на иска до окончателното изплащане, както и лихва по чл.
86 ЗЗД в размер на 280,00лв., считано от първо число на месеца, следващ периода, за
който се отнася труда до предявяване на иска-27.10.2021г.
В постъпилия в срока по ГПК отговор от ответника, исковете се оспорват.
Излагат се съображения, че ЗМВР е специален закон и общото трудово
законодателство не е приложимо. Развиват се доводи защо нощният труд не може да се
трансформира в дневен с коефициент 1,143 и защо не може нощния труд да се заплаща
като извънреден.
В с.з. ищецът р. пр. не се явява. Вместо него исковете се поддържат от
пълномощника му адв.*.
Ответникът р.пр. оспорва исковете чрез процесуалния си представител
юриск.* *.
Съдът, след преценка на изложеното от страните в исковата молба и отговора,
на становищата на страните в с.з. и като обсъди събраните по делото доказателства,
1
прие за установено следното от фактическа страна:
По делото няма спор, а и от писмените доказателства се установява, че ищецът
работи при ответника по служебно правоотношение, като заема длъжността“ Младши
оперативен дежурен“ в *-Смолян, което служебно правоотношение не е прекратено.
От заключението на вещото лице по назначената и изслушана СИЕ, която не е
оспорена от страните, се установява, че за периода от 27.10.2018 г. до 27.10.2021г.,
ищецът е положил общо 1 800 часа нощен труд, който е заплатен, без същите часове да
бъдат превръщани в дневни, съгласно чл.9 ал.2 НСОРЗ. При направените изчисления,
положените 1652 часа нощен труд, приравнени към дневни часове, са общо в размер на
1 888 часа. Разликата в часовете отработен нощен труд след приравняването им по
Наредбата е общо в размер на 258 часа. Общата сума на неначислените и
неизплатените възнаграждения за положен нощен труд за периода 27.10.2018 г. до
27.10.2021г. е в размер на 2 325,08 лева. Размерът на законната лихва върху дължимата
сума за извънреден труд подробно е описана в таблица Приложение 1 към
заключението е 333,71 лв.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни
изводи:
Разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР предвижда, че брутното месечно
възнаграждение на държавните служители, работещи в МВР се състои от основно
месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения.
Съгласно чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР към основното месечно възнаграждение
на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден
труд.
Разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от ЗМВР предвижда, че нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в * е 8 часа дневно и
40 часа седмично при 5- дневна работна седмица. Нормалната продължителност на
работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-часов период. Нощен е трудът, който
се полага между 22,00 и 6,00 ч. Според ал.3 на същата разпоредба работното време на
държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-,
12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период.
Съгласно чл.187, ал.4 от ЗМВР при сумирано изчисляване на работното време
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между
нормалната продължителност на дневното работно време към нормалната
продължителност на работното време през нощта по ал. 1.
В ал.7 на чл.187 от ЗМВР е предвидено, че работата извън редовното работно
време до 280 часа годишно се компенсира с допълнително възнаграждение за
извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период. Извънредният труд се
заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение.
2
В чл.187, ал.10 от ЗМВР е регламентирано, че редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и
почивките за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 се определят с
наредба на министъра на вътрешните работи.
С издадените Наредба № * г., Наредба № * г., и Наредба № * г. се предвижда
работа на смени с полагане на труд през нощта между 22.00ч. и 6.00ч., максимално 8
часа за всеки 24- часов период. След посочените Наредби са издадени Наредба № * г.
за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи за научна степен, за полагане на
труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане на труд на официални празници, за
времето на разположение и за изпълнение на специфични служебни дейности, като с
последната се отменя Наредба № * г. за условията и реда за изплащане на
допълнителни възнаграждения на държавните служители за научна степен, за полагане
на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане на труд на официални празници и за
времето на разположение. Според разпоредбата на чл. 31, ал. 2 от Наредба № * г. /в
сила от 19.08.2014 г. / при сумирано отчитане на работното време се прилага
коефициент 0. 143 на общия брой часове положен труд между 22.00ч. и 6.00ч. за
отчетния период.
В издадените впоследствие Наредби след отмяната на цитираните Наредба от
2015г., както и от 2016г. в частта на посочените разпоредби в Решение №* г. по адм.д
№ * г. на ВАС и предвид това, че с Наредбата по чл.187, ал.10 от ЗМВР не е посочен
коефициента за отчитане на нощния труд, именно защото ЗМВР препраща към
Кодекса на труда и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, то
следва отношенията между страните да се уреждат от цитираната Наредба от 2014г.,
която в чл. 31, ал. 2 предвижда правилото за превръщане на нощните часове в дневни с
коефициент 0. 143.
Съгласно чл.188, ал.2 от ЗМВР държавните служители, които полагат труд за
времето от 22 и 6 часа се ползват със специалната закрила на Кодекса на труда по
отношение разпоредбите, отнасящи се за нощния труд и Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, като подзаконов нормативен акт, издаден за
приложението на КТ.
В ал.2 на чл.9 от цитираната Наредба за структурата и организацията на
работната заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
подневно отчитане на работното време за съответното работно място.
Поради това, положения от ищеца нощен труд подлежи на възмездяване чрез
3
преизчисляване с коефициент 1,143 за процесния период. Ако се изключи
приложението на правилата на КТ и издадените въз основа на него подзаконови
нормативни актове с оглед горните доводи, би довело до различно прилагане на
правилата, касаещи извънредния труд спрямо държавния служител в * и спрямо
работниците и служителите, чиито правоотношения се уреждат от правните норми на
Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.
Следва да се посочи, че съгласно разпоредбата на чл.67, ал.3 от ЗДСл минималните и
максималните размери на основните заплати по нива и степени, размерите на
допълнителните възнаграждения по ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им се
определят с наредба на Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от
определените в трудовото законодателство.
По делото ответникът не твърди, нито е представил доказателства за заплащане
на ищеца на дължимото допълнително възнаграждение за положения през исковия
период нощен труд в установения от експертизата размер.
Предвид изложените съображения исковата претенция за заплащане на нощен
труд за периода 01.04.2018 г. – 31.03.2021 г., получен след преобразуване на
положените часове нощен труд в дневен и отчитането му като извънреден е
основателна, и следва да се уважи в изчисления от вещото лице размер от 2325,08 лв., в
какъвто размер е и исковата претенция, съобразно допуснатото в с.з. от 21.02.2022г.
изменение на размера на предявените искове.
Аксесорният иск за мораторна лихва за забава , считано от всяко 1-во число на
месеца, следващ периода, за който се отнася труда до датата на предявяване на иска -
27.10.2021г., следва да се уважи в претендирания от ищеца размер от 333,71 лв.,
съобразно допуснато изменение на иска.
Върху главницата следва да се присъди и законната лихва от датата на
предявяване на иска-27.10.2021г. до окончателното й изплащане.
Ще следва, с оглед изхода на делото, на осн.чл.80 във вр. с чл.78 ал.1 от ГПК
ответникът да бъде осъден да заплати на ищеца разноските по водене на делото в
размер на 400,00 лв. за адвокатско възнаграждение.
Ще следва на осн.чл.78 ал.6 от ГПК ответникът да бъде осъден да заплати по
сметка на РС-Смолян ДТ върху уважените искове в размер на 143,00 лв. и разноски за
вещо лице в размер 120,00лв.
По изложените съображения съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА * КЪМ * с адрес * да заплати на * с ЕГН ********** с адрес *
сумата от 2 325,08 лв., представляваща дължимото допълнително възнаграждение за
4
положен и незаплатен нощен труд за периода 27.10.2018 г. – 27.10.2021г., получени в
резултат на преизчисляване на положените часове нощен труд с коефициент 1,143,
сумата от 331,71 лв., представляваща мораторна лихва за забава, считано от 1-во число
на месеца, следващ периода, за който се отнася труда до датата на предявяване на иска-
27.10.2021г., ведно със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на
иска-27.10.2021г. до окончателното й изплащане.
ОСЪЖДА * КЪМ * с адрес * да заплати на * с ЕГН ********** с адрес *
разноски по водене на делото в размер на 400,00 лв. за адвокатско възнаграждение.
ОСЪЖДА * към * с адрес * да заплати по сметка на СмРС ДТ върху
уважените искове в размер на 143,00 лв., както и разноски за вещо лице в размер на
120,00 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Смолянски окръжен съд в
двуседмичен срок, считано от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
5