Решение по дело №472/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 890
Дата: 17 юли 2020 г. (в сила от 9 декември 2020 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20207040700472
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е  Ш  Е  Н  И  Е

      

Номер 890                          17 юли 2020 година                          град  Бургас

  

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми  състав, в открито заседание на осми юли, две хиляди и двадесета година, в състав:

                                             

                                                                                   Съдия  Златина Бъчварова

                                                                       

Секретар Вяра Стоянова

като разгледа административно дело  номер  472  по описа за  2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 124, ал.1 от Закона за държавния служител/ЗДСл/ във връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Т.Г.Х. ***, против заповед  № 324 от 04.02.2020 г. на директора на Агенция „Митници“/АМ/, с която, на основание чл.90, ал.1, т.5 от Закона за държавния служител/ЗДСл/, на държавен служител, инспектор в Агенция „Митници“, сектор „Оперативен контрол”/ОК/, отдел „Митническо разузнаване и разследване/МРР/ Южна морска”, ГД МРР, ЦМУ, ранг V-ти, младши, е наложено дисциплинарно наказание „уволнение“ и е прекратено служебното му правоотношение без предизвестие, на основание чл.107, ал.1, т.3 ЗДСл.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба и счита, че заповедта е незаконосъобразна - постановена в нарушение на процесуалните правила и материалния закон. Излага подробни съображения. Иска да се отмени. Претендира разноски.

Ответникът по жалбата - директор на Агенция „Митници”,  редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Представил е административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Претендира разноски. Представена е писмена защита.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от оспорването, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

Разгледана по същество е основателна, при следните съображения:

От административната преписка се установява, че със заповед №3987 от 19.04.2018 г. на директора на Агенция „Митници“, Т.Г.Х. е назначен за държавен служител на длъжност „митнически инспектор“, длъжностно ниво-11, експертно ниво-7/л.198 от делото/.

Със заповед за изменение на служебното правоотношение № 2792 от 07.01.2019 г. на директора на Агенция „Митници”, жалбоподателят Т.Г.Х. е преназначен на длъжност инспектор в Агенция „Митници”, сектор Оперативен контрол”, отдел „Митническо разузнаване и разследване Южна морска”/МРР Южна морска/, ГД МРР, ЦМУ/л.33 от делото/.

Със заповед № ЗАМ-489/32-84532 от 20.03.2019 г. на директора на Агенция „Митници“/АМ/, е назначен дисциплинарен съвет за срок от три години и са определени правилата за неговата работа/л.79-80  от делото/. Заповедта е изменена със заповед № ЗАМ-1882/32-370336/20.12.2019 г. на директора на Агенция Митници, с която е определен нов член на дисциплинарния съвет/л.81 от делото/.

С докладна записка, рег.№32-21074 от 21.01.2020 г. на ръководителя на инспектората на Агенция „Митници“, е уведомен директорът на агенцията за извършена проверка по повод предоставена информация с писмо от ОД МВР Бургас, за установен митнически служител - Т.Г.Х., управлявал МПС след употреба на  наркотични вещества, на който е повдигнато обвинение и привлечен като обвиняем по образувано бързо производство за престъпление по чл.343б, ал.3 НК. С докладната записка е направено предложение срещу този служител да бъде образувано дисциплинарно производство за извършено дисциплинарно нарушение по чл.89, л.2, т.1 и т.5 ЗДСл./л.18-20 от делото/.

В тази връзка директорът на АМ е наредил със заповед № № ЗАМ-84/32-21582 от 21.01.2020 на дисциплинарния съвет да се образува дисциплинарно дело срещу жалбоподателя Т.Х./л. 29 от делото/.

На 28.01.2020 г. е проведено заседание на дисциплинарния съвет, за което е съставен протокол. Дисциплинарният съвет е приел за доказано въз основа на цитираната по-горе докладната  записка на ръководителя на инспектората в Агенция „Митници“ и докладна записка от началника на РУ Приморско, че на 16.12.2019 г., около 13.15 ч., в гр.Приморско, на ул. „Трети март“ Т.Х. управлявал автомобил с рег.№ А 2755 КС, след употреба на наркотични вещества - канабис, установено от полицейските органи с техническо средство дрегер „Drug Test 5000”. За това деяние на жалбоподателя е съставен акт за установяване на адвинистративно нарушение по чл.5, ал.3, т.1 ЗДвП, а  на 19.12.2019 г. му е повдигнато обвинение и той е привлечен като обвиняем за извършено престъпление по чл.343б, ал.3 НК по образувано досъдебно производство с рег.№ 4635ЗМ-344/2019 г. по описа на РУ Приморско. Впоследствие по случая е образувано и нохд  627/2019 г. по описа на Районен съд  Царево. Установено е, че съгласно отчетния график на работа на служителите в сектор „Оперативен контрол“, отдел „МРР Южна морска“, ГД МРР за месец декември 2019 г., на 16.12.2019 г., Т.Г.Х. не е бил на работа, а в междудневна почивка след дневна смяна на 15.12.2019 г. В докладна записка до директора на Агенция „Митници“ от 17.12.2019 г. е заявил, че полицаите са го накарали да признае, че е употребил наркотични вещества и че бил заставен от тях да подпише връчените му документи без да му бъде дадена възможност да се запознае с написаното в тях, след което му е връчена призовка за явяване на разпит  на 19.12.2019 г. в РУ Приморско.

Дисциплинарният съвет е приел, че управлявайки МПС, след употреба на наркотични вещества и техните аналози, жалбоподателят е нарушил забраната, установена в чл.5, ал.3, т.1 ЗДвП, деяние, квалифицирано и като престъпление по чл.343б, ал.3 от НК, с което жалбоподателят е уронил престижа на митническата администрация и е допринесъл за формиране на негативна представа за качествата и авторитета на служителите в Агенция „Митници“. Дисциплираният съвет е приел също, че с деянието си Х. е нарушил етичните норми за поведение, регламентирани в разпоредбите на т.4 от Кодекса за поведение на митническия служител/КПМС/, във вр.чл.17, ал.1, т.5 от Закона за митниците и на чл.2, ал.5 и чл.17, ал.1 във вр.чл.22 от Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация, приет с ПМС № 126/11.06.2004 г. и не е спазил задължението за опазване престижа на държавната служба, регламентирано в чл.28, ал.1 от Закона за държавния служител, като по този начин не изпълнил и т.V. 17. от длъжностната характеристика, подписана от него на 20.04.2018 г./л.45-50 от делото/, във вр.чл.21, ал.2 ЗДСл и нарушил чл.24, ал.1 ЗДСл, с което е осъществил състава на дисциплинарните нарушения по чл.89, ал.2, т.1 и т.5 ЗДСл. Дисциплинарният съвет е приел с единодушно решение становище, че за тези нарушения на Х. може да се наложи дисциплинарно наказание по чл.90, ал.1 т.5 ЗДСл/л.31 и 32 от делото/.

На 30.01.2020 г., след връчена покана, жалбоподателят се е запознал с материалите от дисциплинарната преписка, с протокола от проведеното заседание на дисциплинарния съвет и с неговото становище по образуваното дисциплинарно дело. Проведено е и изслушването му от дисциплинарно наказващия орган, за което е съставен протокол № П-13/32-32678/30.01.2020 г./л.51 от делото/. Т.Х. е представил и писмено обяснение, рег.№ 32-32685/30.01.2020 г., че поддържа дадените от него разяснения на 17.12.2019 г., че не е употребил наркотични вещества като едновременно с това е пояснил, че поради здравословни причини е вземал с лечебна цел капи СВД/конопено масло/л.52 от делото/.

На 04.02.2020 г., директорът на Агенция „Митници“ е издал заповед №324, с която, на основание чл.90, ал.1 т.5 ЗДСл, е наложил на жалбоподателя дисциплинарно наказание „уволнение“, като е приел, че е извършил виновно дисциплинарно нарушение по чл.89, ал.2, т.1 и 5 ЗДСл, и е прекратил служебното му правоотношение.

Като фактически основания за налагане на дисциплинарното наказание в оспорената заповед е посочено, че управлявайки МПС след употреба на наркотични вещества и техните аналози, жалбоподателят е нарушил забраната, установена в чл.5, ал.3, т.1 ЗДвП, деяние, квалифицирано и като престъпление по чл.343б, ал.3 НК, с което е уронил престижа на митническата администрация и е допринесъл за формиране на негативна представа за качествата и авторитета на служителите в Агенция „Митници“. Прието е, че с деянието си Х. е нарушил етичните норми за поведение, регламентирани в разпоредбите на т.4 КПМС, във вр.чл.17, ал.1, т.5 от Закона за митниците и на чл.2, ал.5 и чл.17, ал.1 във вр.чл.22 от Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация, приет с ПМС № 126/11.06.2004 г. и не е спазил задължението за опазване престижа на държавната служба, регламентирано в чл.28, ал.1 от Закона за държавния служител, като по този начин не изпълнил и т.V. 17. от длъжностната си характеристика, подписана на 20.04.2018 г., във вр.чл.21, ал.2 ЗДСл и нарушил чл.24, ал.1 ЗДСл, с което е осъществил  състава на дисциплинарните нарушения по чл.89, ал.2, т.1 и т.5 ЗДСл.

Тази заповед е предмет на оспорване в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, заповед № 324 от 04.02.2020 г. е издадена от компетентен орган- директора на Агенция „Митници“, съобразно нормата на чл.92, ал.1 и чл.108, ал.1 ЗДСл като няма спор, че издателят на административния акт е орган по назначаването за служителите в Агенция „Митници“ и на него, съобразно закона са възложени правомощията за налагане на дисциплинарните наказания и за прекратяване на служебните правоотношения в агенцията.

На второ място, заповедта е издадена в предвидената от закона форма и при спазване на административнопроизводствените правила.

Неоснователно е твърдението на жалбоподателя за нелегитимен дисциплинарен съвет. Дисциплинарният съвет, провел разследването се е състоял от трима членове, а не от двама, както твърди жалбоподателят, видно от представените по делото заповеди на директора на Агенция „Митници“, с които е определен състава му № ЗАМ-489/32-84532 от 20.03.2019 г. и № ЗАМ-1882/32-370336/20.12.2019 г., както и от протокола от проведеното заседание на дисциплинарния съвет от 28.01.2020 г. по образуваното срещу Х. дисциплинарно дело № 4/2020 г./л.31, 79-81 от делото/.

Спазена е процедурата пред дисциплинарния съвет, предвидена в нормата на чл.96 ЗДСл. От директора на Агенция „Митници“ е наредено на дисциплинарния съвет/ДС/ образуване на дисциплинарно дело по отношение на жалбоподателя за извършеното от него нарушение по чл.89, ал.2, т.1 и 5 ЗДСл, като преди да наложи дисциплинарното наказание е съобразил становището на съвета/по арг. от чл. 96, ал.1 ЗДСл/. Съветът е взел своето решение с единодушие и го е представил на административно наказващия орган заедно с преписката по делото/чл.96, ал.3 и 4 ЗДСл/.

Спазени са и преклузивните срокове, предвидени в нормата на чл.94, ал.1 ЗДСл.

В съответствие с правилото на чл.93, ал.1 ЗДСл, дисциплинарно наказващият орган, преди да наложи дисциплинарното наказанието на Х., го е изслушал и е приел неговите писмени обяснения.

Възражението на жалбоподателя, че в заповедта не е посочено фактическо основание за нейното издаване е неоснователно, тъй като в мотивите й е описано деянието, за което е образувано досъдебното, а в последствие наказателно производство срещу жалбоподателя, както и всички обстоятелства, свързани с извършването и установяването му. Посочено е, че с това деяние, квалифицирано като преспъление на чл.343б, ал.3 НК, жалбоподателят е уронил престижа на митническата администрация и е допринесъл за формиране на негативна представа за качествата и авторитета на служителите в Агенция Митници, посочени са и етичните норми на поведение, които е прието, че е нарушил.

Извършването на престъплението, обаче,  не е доказано с влязла в сила присъда, а е предмет на доказване във висящо наказателно производство. С присъдата, постановена по образуваното нохд  627/2019 г. по описа на Районен съд  Царево жалбоподателят е признат за виновен за извършено престъпление по чл.343б НК като при условията на чл.55, ал.1 НК  му е наложено наказание лишаване от свобода за срок от 3 месеца, изпълнението на която е отложено на основание чл.66, ал. 1 НК. Тази присъда, обаче, е оспорена пред Окръжен съд Бургас, за което е образувано внохд №270/2020 г., което не е приключило към настоящия момент. Действително съгласно чл.89, ал.4 ЗДСл, държавните служители носят дисциплинарна отговорност, независимо че деянието може да бъде основание и за търсене на друг вид отговорност, но в конкретния случай не самото деяние, а именно квалифицирането му като престъпление по чл.343б, ал.3 НК и образуването на досъдебно, а впоследствие и на наказателно производство срещу Х., е посочено като основание в заповедта, за да му бъде наложено най-тежкото дисциплинарното наказание уволнение. Единствено това обстоятелство е довело органа до заключението, че Х. е извършил деяние, несъвместимо с цитираните като нарушени етични правила за поведение на държавен служител и в частност на такъв в Агенция „Митници“, което е станало обществено достояние и е уронило престижа на институцията. В заповедта не се съдържат констатации за наличие на други факти, които биха могли да бъдат квалифицирани като дисциплинарни нарушения.

Изложеното мотивира съда да приеме, че в дисциплинарното производство не е установено по несъмнен и категоричен начин с допустими и относими доказтелства, че жалбоподателят е извършил вменените му във вина дисциплинарни нарушения.

По тези съображения съдът приема, че заповедта е издадена в противоречие с материалния закон, при липса на фактически основания за налагане на дисциплинарно наказание уволнение и за прекратяване на служебното правоотношение на държавния служител, поради което следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

Процесуалният представител на ответника е направил своевременно възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от  жалбоподателя в настоящото производство. Съгласно разпоредбата на чл.78, ал.5 ГПК, за да намали размера на платеното адвокатско възнаграждение, съдът трябва да установи, че фактическата и правна сложност на делото не съответства на размера на заплатеното адвокатско възнаграждение. В случая възнаграждението, което е заплатено реално за настоящото производство, предвид направените доказателствени искания и проведените съдебни заседания, отговаря на фактическата и правна сложност на делото, поради което не е прекомерно и следва да се присъди в цялост.

При този изход на спора в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в общ размер на 610.00/шестотин и десет/ лева, представляващи 10.00/десет/ лева дължима и заплатена за производството държавна такса и 600.00/шестстотин/ лева адвокатско възнаграждение.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ заповед № 324 от 04.02.2020 г. на директора на Агенция „Митници“, с която, на основание чл.90, ал.1, т.5 от Закона за държавния служител/ЗДСл./, на държавен служител Т.Г.Х. ***, инспектор в Агенция „Митници“, сектор „Оперативен контрол”/ОК/, отдел „Митническо разузнаване и разследване”/ГД МРР/, ЦМУ, ранг V-ти, младши, е наложено дисциплинарно наказание „уволнение“ и е прекратено служебното му правоотношение без предизвестие, на основание чл.107, ал.1, т.3 ЗДСл.

ОСЪЖДА Агенция „Митници да заплати на Т.Г.Х. ***,  разноски в размер на 610.00/шестстотин и десет / лева.

Решението  може да се обжалва, в 14- дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.

                            

 

                                                                 СЪДИЯ: