Решение по дело №686/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 92
Дата: 10 януари 2024 г. (в сила от 10 януари 2024 г.)
Съдия: Спас Костов Спасов
Дело: 20237200700686
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 92

 

гр. Русе, 10.01.2024 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Русе, II-ри състав, в открито заседание на пети януари през две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

 

                                                                СЪДИЯ: Спас Спасов

 

при участието на секретаря Галина Кунчева, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 686 по описа за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 38 от Закона за държавната собственост ЗДС), вр. чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на "Ромфарм компани" ООД, със седалище в гр. София, представлявано от управителя В. С. Г., чрез пълномощник главен юрисконсулт Е.Х., против решение № 744/20.10.2023 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда, за изграждане на посочения в решението обект, обект "Автомагистрала "Русе-Велико Търново", участъци "Русе-Бяла" и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040", в участъци от км 40+071 до км 49+497, от км 55+780 до км 56+372, от км 58+122 до км 59+657 от км 69+696 до км 70+788 до км 72+379 от км 72+379 до км 74+741 и от км 74+741 до км 76+040, на територията на област Русе, като се иска неговото изменение в частта относно определената пазарна стойност за отчуждените части от поземлени имоти, собственост на жалбоподателя, а именно:

1. Поземлен имот с идентификатор 53117.18.101, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 3,499 дка, отчуждена площ – 3,083 дка и стойност на обезщетението – 5524 лв.

2. Поземлен имот с идентификатор 53117.15.115, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 3,929 дка, отчуждена площ – 1,209 дка и стойност на обезщетението – 2116 лв.

3. Поземлен имот с идентификатор 53117.26.70, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 4,998 дка, отчуждена площ – 1,765 дка и стойност на обезщетението – 3163 лв.

4. Поземлен имот с идентификатор 53117.27.113, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 4,500 дка, отчуждена площ – 1,745 дка и стойност на обезщетението – 3127 лв.

5. Поземлен имот с идентификатор 53117.70.163, с начин на трайно ползване изоставена нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 3,600 дка, отчуждена площ – 2,520 дка и стойност на обезщетението – 4516 лв.

6. Поземлен имот с идентификатор 53117.83.299, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 5,577 дка, отчуждена площ – 4,384 дка и стойност на обезщетението – 7856 лв.

7. Поземлен имот с идентификатор 53117.100.194, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 5,505 дка, отчуждена площ – 0,360 дка и стойност на обезщетението – 645 лв.

В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт относно определените размери на паричните обезщетения в него. Дружеството-жалбоподател счита, че те са занижени и несъобразени с нормативните изисквания за определянето им. Според жалбоподателя определената оценка в решението на МС на Р България не представлява равностойно парично обезщетение за отчуждените части от имотите. Тя не съответствала нито на Наредбата за условията и реда за установяване на текущи пазарни цени на земеделските имоти, нито се доближава до пазарната цена на земеделските земи в землището на с. Обретеник, обл. Русе. Това водело до нарушаване на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, съответно на чл. 17, ал. 5 от КРБ (да бъде получено равностойно парично обезщетение от собственика на земята), на принципа на пропорционалност, на целта на законодателя за прилагането на института и практиката на ЕСПЧ (решение от 14.05.2020 г. по делото Костов срещу България).

Претенцията е за изменение на решението на МС в оспорената част, досежно размера на обезщетенията. Претендират се направените по делото разноски. Представя списък по чл. 80 от ГПК.

Ответникът по жалбата - Министерският съвет на Република България, в придружителното до съда с което е представена административната преписка по издаване на оспореното частично решение, оспорва жалбата като неоснователна с доводи за законосъобразност на решението на МС в оспорената част. Излага допълнителни съображения в представено становище по ел. поща и на хартиен носител, като оспорва и заключението по назначената съдебно-икономическа и оценителна експертиза. Възразява за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна - Министърът на регионалното развитие и благоустройството, чрез процесуален представител оспорва жалбата и излага доводи по съществото на спора. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна - Министърът на финансите чрез процесуален представител взема становище за неоснователност на жалбата и претендира разноски за юрисконсулт

Заинтересованата страна - Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, не представя становище по спора.

Административен съд - Русе, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото писмени доказателства и след като съобрази заключението по назначената и приета съдебно-икономическа и оценителна експертиза, след направената проверка за законосъобразност, съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, намира жалбата за процесуално допустима като подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество, жалбата се явява основателна.

Съображенията на съда са в резултат на следните фактически и правни изводи:

Предмет на съдебен контрол е решение на Министерски съвет на Република България № 744/20.10.2023 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти-частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект "Автомагистрала "Русе-Велико Търново", участъци "Русе-Бяла" и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040", в участъци от км 40+071 до км 49+497, от км 55+780 до км 56+372, от км 58+122 до км 59+657 от км 69+696 до км 70+788 до км 72+379 от км 72+379 до км 74+741 и от км 74+741 до км 76+040, на територията на област Русе, постановено от Министерски съвет на Р България, в частта, досежно определеното с това решение парично обезщетение за отчуждените части от имоти и имоти, собственост на дружеството-жалбоподател - "Ромфарм компани" ООД, а именно:

1. Поземлен имот с идентификатор 53117.18.101, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 3,499 дка, отчуждена площ – 3,083 дка и стойност на обезщетението – 5524 лв (в жалбата и в заключението на в.л. номерът на идентификаторите по т. 1 и т. 2 да разменени).

2. Поземлен имот с идентификатор 53117.15.115, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 3,929 дка, отчуждена площ – 1,209 дка и стойност на обезщетението – 2116 лв.

3. Поземлен имот с идентификатор 53117.26.70, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 4,998 дка, отчуждена площ – 1,765 дка и стойност на обезщетението – 3163 лв.

4. Поземлен имот с идентификатор 53117.27.113, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 4,500 дка, отчуждена площ – 1,745 дка и стойност на обезщетението – 3127 лв.

5. Поземлен имот с идентификатор 53117.70.163, с начин на трайно ползване изоставена нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 3,600 дка, отчуждена площ – 2,520 дка и стойност на обезщетението – 4516 лв.

6. Поземлен имот с идентификатор 53117.83.299, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 5,577 дка, отчуждена площ – 4,384 дка и стойност на обезщетението – 7856 лв.

7. Поземлен имот с идентификатор 53117.100.194, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 5,505 дка, отчуждена площ – 0,360 дка и стойност на обезщетението – 645 лв.

Не е спорно, че посочените земеделски имоти са собственост на жалбоподателя на база приложените н. актове и скици към тях по преписката.

Съгласно разпоредбата на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС отчуждаването на имоти и части от имоти - частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

Според § 1 от ДР на ЗДС национален обект е обект, определен като такъв със закон, както и подробно посочени инфраструктурни обекти, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет.

С решение № 660 на Министерския съвет от 15 септември 2022 г. обект "Автомагистрала "Русе - Велико Търново" е обявен за национален обект по смисъла на § 1 от ДР на ЗДС и за обект с национално значение по смисъла на § 5, т. 62 от ДР на Закона за устройство на територията. След като обектът, за който се извършва отчуждаването е национален обект, то компетентен да издаде процесното решение е именно Министерският съвет. Оспореният административен акт е издаден от оправомощен за това орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност, чиито режим за издаване е регламентиран със ЗДС.

Решението е издадено в изискуемата от закона форма, като издателят му е посочил наличието на държавната нужда, за която се отчуждават имотите, вида, местонахождението и размера им, стойността на дължимото обезщетение и собствениците на имотите, с което е изпълнил изискването за съдържание, регламентирано в чл. 34б от ЗДС.

Съдът не констатира при издаване на обжалваното решение да е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, като са спазени процедурните изисквания за вземане му, регламентирани в чл. 34, чл. 34а и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС. В съответствие на чл. 33, ал. 1 от закона за обекта, за чиито нужди е извършено процесното отчуждаване, е налице влязъл в сила ПУП - парцеларен план (ПП), одобрен със Заповед №РД-02-15-110 от 10.10.2022 г., изменена със Заповед №РД-02-15-72 от 30.05.2023 г., двете на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

По приложението на материалния закон:

Отчуждаването на имотите, собственост на дружеството-жалбоподател, е предприето в съответствие с изискванията на чл. 33, ал. 2 ЗДС - за държавна нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, с оглед влязъл в сила подробен устройствен план за изграждане на национален обект - одобрен парцеларен план (ПУП-ПП).

За отчуждените имоти или части от имоти законът дава възможност като два алтернативни - вариантът по които или да се предостави като равностойно обезщетение имот - частна държавна собственост от държавния поземлен фонд и от горските територии - държавна собственост или да се определи равностойно парично обезщетение по реда на чл. 32, ал. 2 ЗДС. В случая, в съответствие с предоставената от законодателя оперативна самостоятелност, органът е предпочел втория вариант за обезщетение и е разпоредил за отчуждените имоти жалбоподателят да получи равностойно парично обезщетение. Изборът е направен в границите на компетентност на органа, проведен е при спазване на съответната процедура и е законосъобразен.

Съгласно чл. 32, ал. 1 от ЗДС имоти и части от имоти - собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение. Равностойното парично обезщетение за имотите, предмет на отчуждаване, се определя в съответствие с предназначението, което са имали преди влизането в сила на подробния устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания - чл. 32, ал. 2 от ЗДС.

В § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС е дадена легална дефиниция на понятието "равностойно парично обезщетение" - това е цената на отчуждавания имот или част от имот, определена по реда на този закон. Тоест, парично обезщетение е дължимо само за имота или частта от него, която се отчуждава и то се формира от оценката на този имот. Едновременно с това, съгласно § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС, "пазарни цени" са "осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека - обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождение на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните вписани 20 сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки.

Целта на посоченото изброяване е да бъде определено справедливо парично обезщетяване за имота и бъдат защитени интересите на засегнатите собственици като същите бъдат възмездени парично с цена близка до цената, която биха получили при свободно договаряне на пазара на недвижими имоти, при отсъствие на каквато и да било принуда. Съгласно § 1а, т. 4, б. "в" от ДР на ЗДС, приложим с оглед изискването на чл. 32, ал. 2 от ЗДС и съотнесен към настоящия случай, "имоти, намиращи се в близост до отчуждавания" са имотите, които са разположени в едно и също землище в земеделските територии.

В хода на административното производство по възлагане от Агенция "Пътна инфраструктура" за имотите - предмет на отчуждаване, е изготвен Оценителски доклад от независим оценител за определяне на равностойно парично обезщетение на поземлени имоти в земеделска територия, засегнати от одобрен ПУП-Парцеларен план. Оценката на отчуждаваните имоти е възложена от АПИ на "Бачовски консулт" ООД с писмо, изведено от агенцията с изх. № 53-00-14574 от 02.12.2022 г. От изготвената в хода на административното производство експертна оценка въз основа на чието заключение е определено обезщетението с оспореното решение, е видно, че оценителят на база вписани сделки за имоти за периода от 02.12.2021 г. до 02.12.2022 г., със сходни характеристики, в същото землище, определя размера на обезщетението по посочения в § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС ред като цената на декар за ниви, находящи се в землището на село Обретеник е от 1 781.91 лева.

На тази база, за отчуждените собствени на оспорващото дружество земеделски имоти е определено и следващото се обезщетение, както следва за имотите с начин на ползване нива и съответната категория – размер на отчуждаването и обезщетение – описани по-горе с размера на обезщетяването.

В хода на съдебното производство и за изясняване на обстоятелствата по делото, съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза със задача, посочени конкретно в определението за насрочване разглеждане на спора в открито съдебно заседание. Експертизата е възложена на вещо лице, което отговаря на изискванията, предвидени в § 1а, т. 3 от допълнителните разпоредби на Закона за държавната собственост.

Възложено е на вещото лице да съобрази разпоредбите на чл. 32, ал. 2 от Закона за държавната собственост, а именно оценката трябва да се извърши съобразно предназначението на имотите преди влизане в сила на ПУП, предвиждащ изграждане на националния обект, по пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания (по правилото на § 1а, т. 4, б. "в" от ДР на ЗДС), като се съобразят изискванията и дефиницията на закона в този смисъл, а именно: "Пазарни цени" са усреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека, обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавни институции, общините, както и други възмездни сделки с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в Службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в Службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани сделки. Усредняването се извършва въз основа на не по-малко от 2 относими сделки. При липса на пазарни аналози, т. е. ако има по-малко от 2 относими сделки, които са вписани в съответната Служба по вписванията, отговарящи на законовите критерии, вещото лице следва да определи оценката на отчуждавания имот по реда на Наредбата по чл. 36, ал. 2 от ЗСПЗЗ съгласно чл. 32, ал. 3, т. 2 от Закона за държавната собственост и Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските имоти.

При изготвяне на заключението вещото лице изрично да съобрази и сключени сделки в релевантния период със съответната община за имоти от вида на  процесните, след проведени търгове (ако са налични такива), както и евентуално реализирани продажби от съответния държавен поземлен фонд.

След запознаване с материалите по делото вещото лице посочва, че докладът за определяне на равностойните парични обезщетения на имоти, засегнати от обект „Автомагистрала Русе- Велико Търново, участъци Русе-Бяла и обход град Бяла" е представен в АПИ с вх.№ 53-00- 5833/17.05.2023 г. от „Бачовски консулт" ООД гр. Пловдив. Оценката за определяне на равностойно парично обезщетение за отчуждените имоти е направена въз основа на разпоредбите на Закона за държавната собственост. В доклада са приложени 5 акта за реализирани сделки, използвани като пазарни аналози общо за 6 бр имоти. Изведена е осреднена цена от 1781.91лв/дка за равностойно парично обезщетение за засегнат имот с начин на трайно ползване нива. При преглед на актовете, послужили за аналози, прави впечатление, че е включен нотариален акт за продажба на недвижим имот, вписан под № 188, том 10, д.№ 1929 от 16.09.2022 г,сключен между Мария Ноева и „Добрев агроинвест" ЕООД за имот с идентификатор 53117.53.22 с начин на трайно ползване изоставена нива. В.л. посочва, че този начин на трайно ползване не съответства на характеристиките на отчуждаваните имоти, преди влизане в сила на ПУП-а, тъй като имотите, предмет на отчуждителното производство са с начин на трайно ползване - нива. При справка в КАИС портал е видно, че използваният за пазарена аналог имот с идентификатор 53117.53.22 наистина е изоставена нива - затревена и частично обрасла с храсти.

Сочи, че от представените за периода от 02.12.2021 до 02.12.2022 г НА могат да се използват само нотариални актове с номера 1,2, 8 и 11 от заключението. Останалите актове не могат да бъде използвани за определяне на пазарните цени, тъй като се отнасят за идеални части от имоти, или като в актове 4 и 10 са вписани с обща продажна цена за различни по начин на трайно ползване имоти.

Няма провеждани търгове за продажба на ниви в периода. Няма провеждани търгове за продажба на общинска земя с начин на трайно ползване нива за землището на с. Обретеник.

Оценката за определяне на равностойно парично обезщетение на отчуждаваните части от имоти е направена въз основа на закона за държавната собственост. Спазени са изискванията на чл. 32 и правилата на §1а, т.2 и т.4, б."в" от ДР на ЗДС. Пазарна цена към 02.12.2022 г за 1дка земеделска земя - нива в землището на с.Обретеник, общ.Борово, обл. Русе, според вещото лице  е 2057,61 лв.

На базата на тази основа за пазарната цена към датата на изготвената оценка е и определено дължимото обезщетение за процесните имоти, а именно:

1. Поземлен имот с идентификатор 53117.18.101, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 3,499 дка, отчуждена площ – 3,083 дка х 2057,61 = 6344 лв.

2. Поземлен имот с идентификатор 53117.15.115, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 3,929 дка, отчуждена площ – 1,209 дка х 2057,61 = 2488 лв.

3. Поземлен имот с идентификатор 53117.26.70, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 4,998 дка, отчуждена площ – 1,765 дка х 2057,61 = 3632 лв.

4. Поземлен имот с идентификатор 53117.27.113, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 4,500 дка, отчуждена площ – 1,745 дка х 2057,61 = 3591 лв.

5. Поземлен имот с идентификатор 53117.70.163, с начин на трайно ползване изоставена нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 3,600 дка, отчуждена площ – 2,520 дка х 2057,61 = 5185 лв.

6. Поземлен имот с идентификатор 53117.83.299, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 5,577 дка, отчуждена площ – 4,384 дка х 2057,61 = 9021 лв.

7. Поземлен имот с идентификатор 53117.100.194, с начин на трайно ползване нива, в землището на с. Обретеник, общ. Борово, обл. Русе, с площ 5,505 дка, отчуждена площ – 0,360 дка х 2057,61 = 741 лв.

Заключението съдът възприема като компетентно изготвено и съобразено с изискванията на закона.

Причината за изключването като относим пазарен аналог на нотариален акт № 188/16.09.2022 г. – относно въпрос на ответника - е обяснена и в заключението и в съдебно заседание - този имот не можел да служи за пазарен аналог, тъй като предмет на сделката е имот с идентификатор 53117.53.22 с НТП "изоставена нива", а отчуждените и оценявани имоти са с НТП - нива. Съответно в.л. сочи, че съгласно чл. 32 от ЗДС оценката трябва да бъде съобразена с предназначението на имотите преди влизане в сила на ПУП, а отчуждените имоти са с начин на трайно ползване нива. Нивата е обработваема земя, която може да бъде дадена под наем и от нея се получава рента, а изоставената земя не се обработва.

За да отговарят пазарните аналози и на критерия "подобни характеристики" по см. чл. 32, ал. 2 от ЗДС, следва да се съобразяват именно производствените характеристики на поземлените имоти, особено когато същите съставляват земеделска земя. Именно производствените характеристики на ПИ с предназначение земеделска земя са тези, които са й качествено присъщи и съответно определящи стойността й, заедно, разбира се с нейните географски и устройствени признаци, включително като начин на трайно ползване.

Съдът възприема като относимо и правилно заключението на вещото лице по отношение решението му да не включва сделката по нотариален акт № 188/16.09.2023 г., тъй като не би било справедливо при определяне на пазарната цена да се включват сделки с ПИ, които заради НТП имат по-ниска пазарна стойност, тъй като това ще доведе до непропорционалност.

Съдът счита, че правилно вещото лице не е ползвало представените от жалбоподателя нот. актове за продажба на земеделска земя - н.а. № 34/17.06.2022 г. и н.а. 186/10.06.2022 г., тъй като продадените зем. земи са в друго землище, а не това на с. Обретеник, макар и в същата община Борово (с. Екзарх Йосиф и с. Горно Абланово), доколкото ползването им не съответства на § 1а, т. 4, б. "в" от ДР на ЗДС, вр. § 1, т. 8 от ДР на ЗАТУРБ, приложим с оглед изискването на чл. 32, ал. 2 от ЗДС и съотнесен към настоящия случай, "имоти, намиращи се в близост до отчуждавания", а това са имотите, които са разположени в едно и също землище в земеделските територи; Друга част от представените нот. актове касаят различен от възложения период, а представените договори за аренда касаят облигационно отношения, които са извън критериите за определяне на пазарна цена.

Заключението на в.л. дава оценка в завишен размер спрямо определената от оценителя в хода на адм. производство за същия визиран период при ползваните пазарни аналози.

Възраженията на ответника и на заинтересованите страни (без АПИ), които са в смисъл, че следва да се прилага единствено начинът на оценка по чл. 32, ал. 3, т. 2 от ЗДС във връзка с § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС, както и възраженията на жалбоподателя за непропорционално обезщетение са несподелими с оглед решението на ЕСПЧ от 14.05.2020 г. по жалба № 66581/12 Костов и други срещу България и задължението на съда да прилага последиците му и най-вече с оглед проявлението на принципа на пропорционалност, следва да се приеме, че оценяването на отчуждените части на съответните имоти следва да е адекватно на икономическата ситуация и да се извършва максимално близо до момента на отчуждаването му по правилата на чл. 32, ал. 2 от ЗДС във връзка с § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС. Все пак следва да се отчете, че разглежданата хипотеза в решението Костов и др. срещу България за нарушение на чл. 1 от Протокол 1 от Конвенцията визира прилагането на Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи, което не е довело до предоставяне на адекватни на стойността на имотите на жалбоподателите обезщетения. Настоящият казус не е такъв.

ЕКПЧ не дава определение за "максимално близо до момента на отчуждаване", но в хипотезата на издаването на конкретния адм. акт, АПК предвижда удължени срокове за множествено съгласуване с различни министерства, т.е процедурата е усложнена. Все пак максимално близо не означава това да е точно датата на отчуждаване -20.10.2023 г. Тук е нужно да се отчете, че е налице сложна съгласувателна система за издаването на този обжалван адм.акт и естествено е размера на обезщетението, респ.оценката да не е възможна точно в датата на издаването му или дори 14 дни преди това, поради изискуемата процедура

При принудително отнемане на собствеността по реда на ЗДС за изграждане на национален обект срещу парично обезщетение, целта на законодателя е собственикът на имота да получи парично обезщетение в такъв размер, който да е равностоен като размер на паричната сума, която би получил при свободно предлагане на пазара на този имот. Целта на закона е да се обхване възможно най-широк кръг правни сделки, които отговарят на определените критерии, за да бъде определено справедливо парично обезщетение за имотите, предмет на отчуждаването, и да бъдат защитени интересите на засегнатите собственици, а именно същите да бъдат възмездени парично с цена, близка до тази, която биха получили при свободно договаряне на пазара на недвижимите имоти, при отсъствие на каквато и да е принуда.

Проведеното административно производство, свързано с издаването на решение № 744/20.10.2023 г. на МС на Р България и като цяло с подобни решения за определяне на парични обезщетения за отчуждени ПИ за изграждане на обекти с национално значение са със сложен фактически състав досежно отделните самостоятелни процедури, които в крайна сметка водят до издаването на административния акт.

Затова и законодателят е посочил в § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС, че следва да се съобразят сделки, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота, именно и заради дългата и сложна процедура по издаване на такъв вид решения. По цитираното дело на ЕСПЧ забавянето с издаване на решението за обезщетяване е било много по-голямо от посочения в § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС срок и е логично изводите да са в насока на неправилно определено обезщетение заради това забавяне и най-вече прилагането на реда на Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи. Тук обаче случаят не е такъв, процедурата е преминала бързо и стегнато при спазването на изискванията за съгласуваност и при ползване на действителни пазарни аналози в случая на жалбоподателя.

Настоящата инстанция намира и че експертизата правилно е съобразила изискванията, формулирани в разпоредбата на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, определяйки пазарната цена на отчуждения имот по критериите, посочени в тази норма във връзка с разпоредбите на § 1а, т. 2 и т. 4 от ДР на ЗДС. В тази връзка настоящият състав намира за неоснователни възраженията на ответника досежно начина на изготвяне на експертното заключение.

Съгласно заключението, прието по делото, крайната пазарна стойност на отчуждените ПИ се формира на база завишение с оглед приетото от АО като цена: вместо приетата като средна пазарна цена от АО 1 781, 91 лева/дка следва да се съобрази изчислената от в.л. цена/дка в размер на 2057, 61 лв., въз основа на която са и направени нужните математически изчисления

Съдът счита, че равностойното парично обезщетение за отчуждените имоти следва да се определи именно в посочения от вещото лице размер. В тази връзка решението на МС, в оспорената му част досежно отчуждени ПИ е незаконосъобразно и следва да се измени като паричното обезщетение се увеличи както следва:

1. За поземлен имот с идентификатор 53117.18.101, с отчуждена площ – 3,083 дка – от 5524 лв. на 6344 лв.

2. За поземлен имот с идентификатор 53117.15.115, с отчуждена площ – 1,209 дка – от 2116 лв. на 2488 лв.

3. За поземлен имот с идентификатор 53117.26.70, с отчуждена площ – 1,765 дка – 3163 лв. на 3632 лв.

4. Поземлен имот с идентификатор 53117.27.113, с отчуждена площ – 1,745 дка – от 3127 лв. на 3591 лв.

5. Поземлен имот с идентификатор 53117.70.163, с отчуждена площ – 2,520 дка – от 4516 лв. на 5185 лв.

6. Поземлен имот с идентификатор 53117.83.299, с отчуждена площ – 4,384 дка – от 7856 лв. на 9021 лв.

7. Поземлен имот с идентификатор 53117.100.194, с отчуждена площ – 0,360 дка – от 645 лв. на 741 лв.

Съгл. чл. 143, ал. 1 от АПК когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. С оглед изхода на спора оспорващата страна има право на направените по делото разноски. До този момент страната е депозирала разноски в размер на 50 лева за д.т., 700 лв. за в.л.  (при вносими общо 1000лв.) и се претендера юрисконсултско възнаграждение.

Жалбоподателят е представляван от юрисконсулт на основен трудов договор в дружеството, а според нормата на чл. 78, ал. 8 от ГПК, приложима на основание чл. 144 АПК в полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Цитираният чл. 37 от ЗПП препраща към Наредба за заплащането на правната помощ. Според чл. 24 от същата "По административни дела с материален интерес възнаграждението е от 100 до 360 лева". С оглед и направеното възражение за прекомерност на исканото адвокатско, в случая юрисконсултско възнаграждение, и предвид липсата на процесуална активност на процесуалният представител на жалбоподателя, участието му по сходни дела и липса на фактическа сложност на спора, съдът коригира това възнаграждение на неговия минимум, а именно на 100 лева. Внесена е и д.т в размер на 50 лв. Внесен е предварителен депозит от 700 лв. За остатъка от 300 лв. към датата на постановяването на съдебното решение липсва внесен допълнителен депозит. Така по размера на остатъка от дължимото и изплатено на в.л. възнаграждение съдът ще се произнесе с допълнително определение след внасянето на дължимия депозит общо в размер на 1000 лв.

Решението по настоящото дело е окончателно съгласно чл. 38, ал. 8 от ЗДС.

Воден от горното, на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ИЗМЕНЯ решение № 744/20.10.2023 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти-частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект "Автомагистрала "Русе-Велико Търново", участъци "Русе-Бяла" и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040", в участъци от км 40+071 до км 49+497, от км 55+780 до км 56+372, от км 58+122 до км 59+657 от км 69+696 до км 70+788 до км 72+379 от км 72+379 до км 74+741 и от км 74+741 до км 76+040, на територията на област Русе, в частта, в която е определен размерът на паричните обезщетения за отчуждените за държавна нужда за изграждане на обектите, собственост на дружеството, по жалба на "Ромфарм компани" ООД, ЕИК ********* КАТО УВЕЛИЧАВА РАЗМЕРА НА ПРИСЪДЕНОТО ОБЕЗЩЕТЕНИЕ по отношение на следните части и имоти на дружеството както следва:

1. За поземлен имот с идентификатор 53117.18.101, с отчуждена площ – 3,083 дка – от 5524 лв. на 6344 лв.

2. За поземлен имот с идентификатор 53117.15.115, с отчуждена площ – 1,209 дка – от 2116 лв. на 2488 лв.

3. За поземлен имот с идентификатор 53117.26.70, с отчуждена площ – 1,765 дка – 3163 лв. на 3632 лв.

4. Поземлен имот с идентификатор 53117.27.113, с отчуждена площ – 1,745 дка – от 3127 лв. на 3591 лв.

5. Поземлен имот с идентификатор 53117.70.163, с отчуждена площ – 2,520 дка – от 4516 лв. на 5185 лв.

6. Поземлен имот с идентификатор 53117.83.299, с отчуждена площ – 4,384 дка – от 7856 лв. на 9021 лв.

7. Поземлен имот с идентификатор 53117.100.194, с отчуждена площ – 0,360 дка – от 645 лв. на 741 лв.

ОСЪЖДА Министерският съвет на Република България да заплати на „Ромфарм компани“ ООД, седалище и адрес на управление в гр. София, бул. „Цар Борис III“ № 168, ет. 3, ап. Офис 34 направените по делото съдебно-деловодни разноски в общ размер от 850 лева, от които 50 лева - внесена държавна такса, 700 лева - депозит за вещо лице, както и 100 лева за юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

 

СЪДИЯ: