Решение по дело №108/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 160
Дата: 20 май 2021 г. (в сила от 18 юни 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20217100700108
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

 

                            

                         Р Е Ш Е Н И Е

                                    

                                          160

 

                     Гр. Добрич, 20.05.2021 г.

 

            В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

         Добричкият административен съд, в открито заседание на двадесет и първи април, две хиляди двадесет и първа година, четвърти състав:

 

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                          

         при участието на секретаря Стойка Колева, разгледа докладваното от председателя адм. дело №108 по описа за 2021 г. на Административен съд Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното

 

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК, във вр. чл.93, ал.10  ЗООС.

         Образувано е по жалба на "ЛОНГ ЕМ" ООД гр. Каварна, представлявано от управителя Д.П., срещу Решение №ВА-31/ПР/2021 г. от 19.02.2021 за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда на Директора на РИОСВ-Варна. В жалбата се сочи, че се обжалва решението само  в частта на част на условията, поставени същото, а именно:

          По точка 1.Преди въвеждане в експлоатация:

         -По точка „1.1.Да се представи в РИОСВ Варна, за съгласуване доклад с данни от извършен минимум едногодишен актуален мониторинг на орнитофауната и прилепите в района на площадката, съобразен с Методическите указания за провеждане на орнитологичен мониторинг на площадки за ветроенергийни паркове по време на миграцията на птиците"

        -По точка „1.2.При наличие на данни за риск от сблъсък на птици като „място с тесен фронт на миграция", да се разработи система от мерки, включително за изключване на ветрогенератори, предмет на настоящото решение и Решение №ВА 179- ПР/2007г., при използване на система за ранно оповестяване /например радарна установка/"

       -По точка „1.3.Да се изготви цялостен План за собствен мониторинг на орнитофауната и прилепите в района на ИП, с участие на орнитолози; при прилагане на т.1.2. от настоящото решение планът за собствен мониторинг следва да включва и наблюдение със система за ранно оповестяване; планът за собствен мониторинг на орнитофауната и прилепите да предвижда наблюдения за период най-малко две години от въвеждане на ИП в експлоатация и да включва условие за своевременно известяване на РИОСВ - Варна, за загинали птици и прилепи в района на вятърния парк /при установени такива случаи/“

        -По точка „1.4. Докладът с данните от извършен минимум едногодишен актуален собствен мониторинг на орнитофауната по т.1.1, системата от мерки по т.1.2 и планът за собствен мониторинг по т.1.3 да се съгласува с РИОСВ Варна, преди въвеждане на строежа в експлоатация."

       -По точка 3. „До един месец след въвеждане на инвестиционното предложение в експлоатация да започне провеждането на мониторинг на орнитофауната и прилепите, съгласно утвърдения по т.1.3. от настоящото решение план за собствен мониторинг. Тримесечните резултати да се представят в РИОСВ - Варна в срок до края на месеца, следващ проведения мониторинг."

      -По точка 4. „По окончателните резултати от мониторинга по т.1.3. да се изготви доклад. Докладът със заключенията да се представи в РИОСВ Варна, в едномесечен срок след завършването на мониторинга."

     -По точка 5. „В рискови дни на миграция на птиците, определени на базата на мониторинга и при всички случаи на заплаха от сблъсък на птици с ветрогенератори, вятърния парк или части от него да се изключват."

       Сочи се, че решението на РИОСВ в тази си част е  незаконосъобразно, респ. нищожно.

       Според оспорващия,  обжалваните  условия са в грубо противоречие на чл.8 ал.1 т.6 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда. В чл.8 ал.1 т.6 от горната наредба /съкратено НУРИОВОС/ е посочено, че решението по необходимостта от ОВОС съдържа: „условия, характеристики и/или мерки, които е необходимо да се включат в инвестиционното предложение, свързани с избягване, предотвратяване, намаляване или компенсиране на предполагаемите значителни отрицателни въздействия върху околната среда и човешкото здраве...". Твърди се, че никъде в мотивите на решението на РИОСВ Варна не е посочено, че ИП има предполагаеми значителни отрицателни въздействия върху околната среда и човешкото здраве. Напротив - навсякъде е посочено, че или няма да се окаже значително въздействие или няма да се окаже никакво въздействие върху околната среда и човешкото здраве.

         С условията, настоява дружеството, РИОСВ е засегнал и изграден и въведен в експлоатация през 2010 г. вятърен генератор, който е бил одобрен с Решение на РИОСВ Варна №ВА 179-ПР/2007 г. С решение №ВА 179- ПР/2007г. РИОСВ Варна е одобрил инвестиционно предложение за изграждане на 3 вятърни генератори. Първият от тях е бил изграден и въведен в експлоатация през 2010 г. С настоящото решение РИОСВ Варна поставя условия и спрямо този генератор, въпреки че той по никакъв начин не е предмет на настоящата административна процедура и  е въведен в експлоатация още през 2010 г.

            Обжалваните  условия са в пълно противоречие и със  съдържанието на решението на РИОСВ в другите му части се сочи. Навсякъде в решението на РИОСВ е посочено, че ИП няма да окаже значително или никакво въздействие върху птиците и прилепите и въпреки това РИОСВ е постановил условия, с които да „предотврати значително отрицателно въздействие върху околната среда". Постановените условия от една страна са изключително скъпи /мониторинг на птиците с участие на орнитолози и система за изключване на ветрогенераторите/,  а от друга страна ще доведат до отлагане във времето на реализирането на инвестицията с повече от една година предвид изискването на едно от условията едногодишния мониторинг на птиците и прилепите да се проведе преди въвеждането в експлоатация на вятърния генератор. Видно и от самото решение /стр.8 трето и четвърто тире/ РИОСВ се е убедило, че фундамента на вятърния генератор е изграден и би трябвало да е напълно наясно, че отлагането на въвеждането в експлоатация на генератора ще доведе освен всичко друго и до съществени пропуснати ползи за „Лонг Ем" ООД.

           Релевират се и доводи, че в цялата административна преписка не са налице мотиви защо РИОСВ налагат процесните условия. Твърди се, че  в предоставената информация от дружеството по приложение 2 за преценка необходимостта от ОВОС, депозирана на 02.11.2020г. в РИОСВ, са цитирани данни от извършени мониторинги на птиците и прилепите и е посочена обосновка защо тези мониторинги могат да се приемат за валидни /страници 65, 66 и 67 от информацията/. РИОСВ приема тези данни за релевантни и ги цитира в своето Решение и въпреки това постановява условията, предвиждащи мониторинг на птици и прилепи и система за ранно предупреждение от сблъсък с птици. В своето решение РИОСВ цитира мониторинги на птици и прилепи, които са налични при него и които водят до извода, че ИП няма да доведе до отрицателно въздействие върху птиците и прилепите.

          Претендира се отмяна на оспореното решение в частта на наложените условия. В алтернатива, се моли съда, ако прецени, че решението на РИОСВ Варна в частта относно определяне на условия спрямо въведения в експлоатация през 2010 г. вятърен генератор, е нищожно, то се моли да се прогласи неговата нищожност в тази му част.

           Моли се за  присъждане на направените по делото разноски.

              Ответникът - директор на РИОСВ Варна в представено писмено становище с административната преписка, на първо място счита жалбата за недопустима, поради липса на правен интерес, като излага подробни съображения в тази насока. Сочи се, че Директора на РИОСВ-Варна е постановил актуваното Решение в съответствие с посочените в закона критерии, същото е материално законосъобразно с изяснени всички факти и обстоятелства по процедурата.

             Решение № ВА-31-ПР/2021 г. е крайният акт, с който приключва производството и същото е в полза на възложителя, поради което и за него не е налице личен, пряк и непосредствен правен интерес, твърди ответника. Според него, Решение № ВА- 31/ПР/2021 г. за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС е издадено при спазване на специалните нормативни изисквания за неговото съдържание по чл. 8, ал. 1, във вр. с чл. 7, ал. 1 от НУРИОВОС и съгласно чл. 8, ал. 1, т. 6 от същата наредба, задължително следва да съдържа условия, характеристики и/или мерки, които е необходимо да се включат в инвестиционното предложение, свързани с избягване, предотвратяване, намаляване или компенсиране на предполагаемите значителни отрицателни въздействия върху околната среда и човешкото здраве, и ограничения при необходимост. Решението, с което се преценява необходимостта от оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционното предложение безспорно се основава на преценка, съобразно критериите по чл. 93, ал. 4 от ЗООС. При постановяване на гореописаното решение административният орган е обсъдил всички релевантни факти и обстоятелства от значение за определяне степента на значимост на въздействието върху околната среда и съответно за преценка на необходимостта от извършване на оценка за въздействието върху околната среда за заявеното инвестиционно предложение.

           В с.з., ответника, чрез процесуален представител, поддържа становище за недопустимост и неоснователност на жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

          По допустимостта на жалбата.

          Видно от съдържанието на решение №ВА-31/ПР/2021 г. на директора на РИОСВ - Варна то се състои от разпоредителна част (да не се извършва ОВОС), мотиви и условия. Жалбоподателят изразява доводи за неправилност, нищожност и незаконосъобразност на условията, съдържащи се в решението на директора на РИОСВ – Варна. Независимо, че  привидно актът да е благоприятен за оспорващия, тъй като с него е прието да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционно предложение за  „Промяна параметрите на един вятърен генератор, касаеща номинална мощност от 1.5MW на 2MW, височина на кулата 78м., диаметър на ротора 80м.", по същество в решението с поставените условия се утежнява одобреното без ОВОС ИП, като същото се отлага във времето и се налагат допълнителни финансови разходи по него, предвид което е и налице правен интерес от оспорването. Поради което, съдът намира жалбата за процесуално допустима - подадена е в 14-дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

         По фактите:

          С решение №ВА-179-ПР/2007г. от 03.05.2007г. РИОСВ Варна е одобрил инвестиционно предложение /ИП/ за изграждане на три ветрогенератора в ПИ №23769.52.100 /впоследствие разделен на два имота - ПИ 23769.52.105 и ПИ 23769.52.106/ без да се извършва оценка на въздействието върху околната среда. Одобрените параметри на всеки един от вятърните генератори са следните: -височина на кулата - 78м.; -диаметър на ротора - 82м. и -мощност - 1,5MW.

          С решение №ВА 336-ПР/2009 г. на и.д. Директор на РИОСВ Варна е решено да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционно предложение „Изграждане на път за достъп и кранови площадки“, реализицията на което няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони.

           За имота по реда на Закона за устройство не територията има издадени  Разрешение за строеж 77/25.05.2009 год. презаверено на 16.04.2020 г. от гл. архитект на община Балчик, Протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа от 08.01.2010 год.; Разрешение за ползване ДДК-07-СИР-18/12.07.2010 г. на началник на РДНСК Североизточен район за строеж „Вятърна електрическа централа от три ветрогенератора, ГРУ и кабелна линия 20 кV“ на два етапа и други документи, приложени към преписката.

           Във връзка с необходимостта от увеличаване на параметъра „мощност" с 0,5MW и в изпълнение на изискванията на ЗООС с  писмо вх.№ОА-2608/А13 от 26.03.2020г. дружеството е уведомило РИОСВ Варна за промяна на ИП в частта „мощност" на единия /находящ се в ПИ 23769.52.106/ от останалите два вятърни генератори от проекта. Към уведомлението са представени доказателства. С уведомлението е поискано от дружеството  по аргумент от противното от чл.93 ал.1 т.2 от ЗООС и поради това, че не увеличава одобрените с Решение №ВА-179-ПР/2007г. на РИОСВ външни физически параметри на вятърния генератор, а само мощността на единия от тях и то с 0.5MW, е поискано РИОСВ Варна да не провежда процедура по нова преценка за необходимостта от ОВОС.

           С писмо изх.№ОА-2608/А17 от 28.05.2020г. на Директора на РИОСВ Варна дружеството е уведомено, че следва да се проведе процедура по преценка необходимостта от извършване на ОВОС на изменението в инвестиционното предложение за промяна мощността на единия вятърен генератор и са дадени съответни указания в тази насока.

            Процесното писмо е оспорено по административен ред пред Министъра на околната среда и водите, който със свое Решение 0120/15.07.2020 г. е оставил без разглеждане като процесуално недопустима жалбата на „ЛОНГ ЕМ“ ООД гр. Каварна против Писмо с изх. №ОА-2608/А17 от 28.05.2020г. от Директора на РИОСВ Варна.

           Със Заявление от „ЛОНГ ЕМ“ ООД на 10.09.2020 г. в РИОСВ Варна са представени запитване от дружеството до Министъра на околната среда и водите, дали към проекта на дружеството е относима Наказателната процедура срещу България и последвалото постановено от Съда на ЕС Решение №С141/14 от 14.01.2016 г. срещу ветроенергийни паркове в района на защитени зони „Калиакра“, „Белите скали“ и „Комплекс Калиакра“ и отговора на МОСВ.

          На 14.10.2020 г. са представени допълнителни доказателства във връзка с процедурата.

          На 02.11.2020 г. са предоставени на РИОСВ исканите документи и информация за преценка необходимостта от ОВОС.

           На основание чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредбата за ОВОС е изискано становище от РЗИ относно депозираното предложение. Получен е отговор в който е посочено, че се прави заключение, че реализирането на ИП няма вероятност да окаже неблагоприятно въздействие върху жизнената среда и здравето на хората.

          Предвид разпоредбата на чл. 6, ал. 9, ал. 1 от Наредбата за ОВОС, е публикувано съобщение на 04.11.2020 г. на интернет страницата на РИОСВ-Варна за осигурен обществен достъп до информацията по Приложение № 2 от същата наредба за изразяване на становища от заинтересованите лица относно реализацията на настоящото ИП. Съставен е протокол за публикуване на съобщението от 04.11.2020 г. включително и протокол, окачен на информационното табло в администрацията на 04.11.2020 г. за информиране на заинтересованите лица, че информацията по Приложение № 2 от Наредбата за ОВОС, за ИП е публикувана на интернет страницата на РИОСВ-Варна. В резултат на 14-дневния достъп до информацията няма постъпили становища/възражения/мнения от заинтересовани лица/организации.

           В изпълнение на изискванията на чл. 6, ал. 9, т. 2 от Наредбата за ОВОС, РИОСВ-Варна предоставя на кметовете на Община Балчик с изх. ОА- 2608/А30/05.11.2020 г. и село Дропла, община Балчик с изх. № ОА-2608/А32/05.11.2020 г. копие от искането и информацията по Приложение № 2 към чл. 6, ал. 1 от същата наредба, за осигуряване на обществен достъп до информацията за най-малко 14 дни, като да поставят съобщение на интернет страницата си и/или по друг начин за достъпа до информацията и за изразяване на становища от заинтересуваните лица.

         Във връзка с изискванията на чл. 6, ал. 10, т. 2 от Наредбата за ОВОС с писма кметовете на Община Балчик с изх. № 32-00-93-001/19.11.2020 г. и село Дропла, община Балчик с изх. №РД-01-09-1/06.01.2021г. изпращат отговори, че няма възражения и постъпили становища срещу реализацията на ИП от заинтересовани лица/организации.

         По делото е представен и Договор за покупко-продажба на електрическа енергия от 03.11.2020 г., сключен между оспорващия и „ЕНЕРДЖИ МТ“ ЕАД.

На 19.02.2021 г. директорът на РИОСВ Варна постановява оспореното реше­ние под №ВА-31/ПР/2021 г., което е обявено на същата дата на интернет страницата на инспекцията и информационното табло в сградата на РИОСВ Варна.

С оспорения акт компетентният орган е решил "да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда" за инвестиционното предложение, именувано като „Промяна на параметрите на един вятърен генератор, касаеща номинална мощност от 1,5 MW на 2 MW, височина на кулата 78 м диаметър на ротора 80 м" в ПИ X223769.52.106, землище на село Дропла, община Балчик, област Добрич, реализацията на което няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени  зони. В решението освен разпоредителната част и мотиви се съдържа и част условия, в която част са постановени на основание чл. 8, ал. 1, т, 6 от Наредбата за ОВОС  изпълнение на следните условия:

1. Преди въвеждане в експлоатация:

1.1.            Да се представи в РИОСВ-Варна, за съгласуване доклад с данни от извършен минимум едногодишен, актуален собствен мониторинг, на орнитофауната и прилепите в района на площадката, съобразен с Методическите, указания за провеждане на орнитологичен мониторинг на площадки за ветроенегийни паркове по време на миграцията на птиците;

         1.2. При наличие на данни, за риск от сблъсък на птици като „място с тесен фронт на миграция“, да се разработи система от мерки, включително за изключване на ветрогенератори, предмет на настоящото решение и Решение №ВА 179-ПР/2007 г.. при използване на система за ранно оповестяване (например радарна установка);

1.3. Да се изготви цялостен План за собствен мониторинг на орнитофауната и прилепите, в района на ИП, с участие на орнитолози; при прилагане на т. 1,2 от настоящото решение планът за собствен мониторинг следва да включва и наблюдение със система за ранно оповестяване; планът за собствен мониторинг на орнитофауната и прилепите да предвижда наблюдения за период най-малко две години от въвеждане на ИП в експлоатация и да включва условие за своевременно известяване на РИОСВ - Варна, за загинали птици и прилепи в района на вятърния парк /при установени такива случаи/;

1.4.            Докладът с данни от извършен минимум едногодишен актуален собствен мониторинг на орнитофауната по т. 1.1., системата от мерки по т, 1.2 и планът за собствен мониторинг по т. 1.3 да се съгласуват с РИОСВ - Варна, преди въвеждане на строежа в експлоатация;

1.5.            Преди въвеждане в експлоатация, витлата на ветрогенератора да се „оцветят в контрастен цвят с цея увеличаване на видимостта им и намаляване риска от сблъсък на птици.

2.                  Реализацията на ИП, свързана с използване на строителна механизация да стартира извън периода 15 март до 15 юни /размножителен период за птиците и други, видове животни/.

3.                  До един месец след въвеждане на инвестиционното предложение в експлоатация да започне провеждането на мониторинг на орнитофауната и прилепите, съгласно утвърдения по т. 1,3 от настоящото решение план за собствен мониторинг. Тримесечните резултати да се представят в РИОСВ - Варна, в срок. до края на месеца, следващ проведения мониторинг.

4.                  По окончателните резултати от мониторинга по т. 1.3 да се изготви доклад. Докладът със заключенията да се представи в РИОСВ - Варна, в едномесечен срок след завършване на мониторинга.

5.                  В рискови дни на миграция на птиците, определени на базата на мониторинга и при всички случаи на заплаха от сблъсък на птици е ветрогенератори, вятърният парк или части от него да се изключват.

6. Да се извършат измервания в местата на въздействие на излъчвания в околната среда промишлен шум от инвестиционното предложение с цел доказване съответствие, с граничните стойности за показателите за шум. Докладът за резултатите да се представи, в РИОСВ - Варна и РЗИ - Добрич.

7. Да се извършат измервания на стойностите на електромагнитни лъчения и вибрации, по регулационните граници на най-близко разположените населени места и в най- близките жилищни сгради, и помещения, до ИП за доказване съответствие е пределно- допустимите норми. Докладът за резултатите да се представи в .РИОСВ - Варна и РЗИ - Добрич.

        По правото

         Решението е издадено от материално и териториално компетентен орган по см. на чл. 93, ал. 3 ЗООС във връзка с подадено искане за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС.

Процедурата по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС е уредена в гл. VI от ЗООС и специалната Наредба за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда.

Съгласно посочените законови и подзаконови норми компетентният орган може да постанови два вида решения - да се извърши ОВОС или да не се извършва ОВОС на конкретното инвестиционно предложение. Изискуемите реквизити на решението са уредени в чл. 8, ал. 1 от Наредбата за ОВОС, вр. с чл. 82, ал. 5 ЗООС.

Видно е, че органът е взел едно от двете възможни решения ( да не се извършва ОВОС ), но едновременно с това е поставил условия, които по своя характер са отежняващи, възлагащи определени задължения на искателя. Поставянето на тези условия като част от общото волеизявление очевидно е продиктувано/мотивирано от някакви съображения. От мотивите на оспореното решение обаче, не става ясно защо, по какви съображения, въз основа на кои факти и с какви аргументи административният орган възлага на заявителя така формулираните условия, още повече, че и самите мотиви противоречат на въведените условия. Никъде в мотивите на решението на РИОСВ Варна не е посочено, че ИП има предполагаеми значителни отрицателни въздействия върху околната среда и човешкото здраве. Напротив, навсякъде е посочено, че или няма да се окаже значително въздействие или няма да се окаже никакво въздействие върху околната среда и човешкото здраве. Дори още в началото на решението в първия абзац след думата „реших" РИОСВ е посочил: „...реализацията на което /става въпрос за инвестиционното предложение/ НЯМА ВЕРОЯТНОСТ ДА ОКАЖЕ ЗНАЧИТЕЛНО ОТРИЦАТЕЛНО ВЪЗДЕЙСТВИЕ върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони."

                    В предоставената от дружеството информация по приложение 2 за преценка необходимостта от ОВОС, депозирана на 02.11.2020г. в РИОСВ, са цитирани данни от извършени мониторинги на птиците и прилепите и е посочена обосновка защо тези мониторинги могат да се приемат за валидни /страници 65, 66 и 67 от информацията/. РИОСВ приема тези данни за релевантни и ги цитира в своето Решение и въпреки това постановява условията, предвиждащи мониторинг на птици и прилепи и система за ранно предупреждение от сблъсък с птици.

                  В своето решение РИОСВ цитира мониторинги на птици и прилепи, които са налични при него и които водят до извода, че ИП няма да доведе до отрицателно въздействие върху птиците и прилепите.

                Така например:

                 -На стр.8 от Решението на РИОСВ, последно тире е посочено - „ИП няма да окаже значително отрицателно въздействие върху прилепи, предмет на опазване в 33 BG0000130 „Крайморска Добруджа" и 33 BG0000573 „Комплекс Калиакра", предвид липсата на ландшафтни характеристики в района на ИП, подходящи за разпространение на същите и предоставящи изобилие от насекоми, които са храна за прилепите; това предполага, че евентуалното тяхно присъствие би имало случаен характер, т.е. наличието на прилепи се очаква да е с много ниска плътност; същото се потвърждава и от налични е РИОСВ-Варна данни от наблюдения на прилепи е землището на с.Дропла и съседните землища".

                 -На стр.9 четвърто тире - „Данни от извършени наблюдения на орнитофауната в землището на с.Дропла и съседни землища, през предходни години показват, че най- голям процент от птиците - директни мигранти, са прелитали на височина над 200 м., а основната посока на прелет е север-юг; не са установени гнездящи в земеделските земи видове птици, предмет на опазване в най-близко намиращите се защитени зони".                      

                  -На стр.9 пето тире - „Данни от извършен последващ мониторинг на орнитофауната във връзка с реализиране на ИП, южно от територията предмет на настоящото ИП, налични в РИОСВ Варна, показват че не е установено намаляване на броя на гнездящите двойки птици и не са забелязани признаци на безпокойство и прогонване на птици от терените им за обитаване вследствие работата на изградения ветрогенератор; при извършване на наблюденията няма констатирани случаи на сблъсък на птици с ветрогенератора, както и открити пострадали и/или мъртви птици."

                 РИОСВ приема, че има достатъчно данни от извършени мониторинги на птиците и прилепите в района на ИП, които водят до извода, че не се очаква отрицателно въздействие върху птиците и прилепите, а в противоречие на това поставя условия на „Лонг Ем" ООД за извършване на мониторинг на птиците и прилепите, като дори е предвидено извършването на едногодишен мониторинг преди въвеждането в експлоатация на вятърния генератор.

Органа се е позовал и на образуваното дело № С 141/14 г. пред Съда на Европейския съюз от Европейската комисия  срещу Република България и факта, че към настоящия момент държавата изпълнява решението на Съда на Европейския съюз по същото дело, свързано с предприемане на мерки във връзка с реализацията и експлоатацията на вятърните електрически централи. Съгласно решението, Република България не е изпълнила задължения, произтичащи от Директива 92/43/ЕИО за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна и Директива 2009/147/EО относно опазване на дивите птици, а именно не е взела необходимите мерки за да предотврати влошаване на състоянието на местообитанията на подлежащите на защита видове птици и тяхното обезпокояване вследствие на експлоатация на вятърните електрически централи. Като и се посочва, че целта е прилагайки принципа на предпазливостта, посочен по-горе да не се допуска разширяване обхвата на Наказателната процедура. Това обаче не отговаря на обективната действителност. Наказателната процедура е приключила с решение по дело С 141/14 и тя няма как да бъде разширена. ИП и територията, предмет на ИП не попада в обхвата на Решение на СЕС и това изрично е посочено в Решението на РИОСВ Варна, както и в писмо по ЗДОИ от МОСВ до управителя на дружеството, в което писмо изрично е посочено, че терените, върху които е развито ИП не са засегнати от тази наказателна процедура.

Настоящият съдебен състав не споделя тезата на ответника, че дори и да има минимален риск за отрицателно въздействие, то следва да се постановят условия или мерки. Изрично в нормата на чл.8, ал.1, т.6 от Наредбата е посочено, че само в случаите на предполагаеми значителни отрицателни въздействия върху околната среда и човешкото здраве се предвиждат мерки или ограничения. По аргумент на противното това означава, че след като не са налице предполагаеми значителни отрицателни въздействия върху околната среда и човешкото здраве, то не следва да се налагат условия, мерки и ограничения.

Изложеното води до извод, че поставените условия в обжалваната им част са в противоречие с материалния закон и със събраните доказателства в административното производство, поради което и са незаконосъобразни и като такива следва да бъдат отменени.

Предвид изхода на спора и своевременно заявената претенция за присъждане на разноски, съдът намира, че ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя направените от последния разноски в хода на настоящото производство в размер на 50 лв. заплатена ДТ. Видно от представения договор за правна защита и пълномощно на лист 344 от делото, в същия не е посочено договорено възнаграждение, нито има данни такова да е заплатено.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 АПК вр. с чл. 173, ал. 2 АПК и чл. 143 АПК съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на "ЛОНГ ЕМ" ООД гр. Каварна, представлявано от управителя Д.П.,  Решение №ВА-31/ПР/2021 г. от 19.02.2021 за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда на Директора на РИОСВ-Варна в частта, с която са постановени на основание чл. 8, ал. 1, т, 6 от Наредбата за ОВОС  изпълнението на следните условия:

 Точка 1. Преди въвеждане в експлоатация:

           1.1.Да се представи в РИОСВ-Варна, за съгласуване доклад с данни от извършен минимум едногодишен, актуален собствен мониторинг, на орнитофауната и прилепите в района на площадката, съобразен с Методическите, указания за провеждане на орнитологичен мониторинг на площадки за ветроенегийни паркове по време на миграцията на птиците;

          1.2. При наличие на данни, за риск от сблъсък на птици като „място с тесен фронт на миграция“, да се разработи система от мерки, включително за изключване на ветрогенератори, предмет на настоящото решение и Решение №ВА 179-ПР/2007 г.. при използване на система за ранно оповестяване (например радарна установка);

1.3.Да се изготви цялостен План за собствен мониторинг на орнитофауната и прилепите, в района на ИП, с участие на орнитолози; при прилагане на т. 1,2 от настоящото решение планът за собствен мониторинг следва да включва и наблюдение със система за ранно оповестяване; планът за собствен мониторинг на орнитофауната и прилепите да предвижда наблюдения за период най-малко две години от въвеждане на ИП в експлоатация и да включва условие за своевременно известяване на РИОСВ - Варна, за загинали птици и прилепи в района на вятърния парк /при установени такива случаи/;

          1.4.Докладът с данни от извършен минимум едногодишен актуален собствен мониторинг на орнитофауната по т. 1.1., системата от мерки по т, 1.2 и планът за собствен мониторинг по т. 1.3 да се съгласуват с РИОСВ - Варна, преди въвеждане на строежа в експлоатация;

          Точка 3. До един месец след въвеждане на инвестиционното предложение в експлоатация да започне провеждането на мониторинг на орнитофауната и прилепите, съгласно утвърдения по т. 1,3 от настоящото решение план за собствен мониторинг. Тримесечните резултати да се представят в РИОСВ - Варна, в срок. до края на месеца, следващ проведения мониторинг.

Точка 4. По окончателните резултати от мониторинга по т. 1.3 да се изготви доклад. Докладът със заключенията да се представи в РИОСВ - Варна, в едномесечен срок след завършване на мониторинга.

Точка 5. В рискови дни на миграция на птиците, определени на базата на мониторинга и при всички случаи на заплаха от сблъсък на птици е ветрогенератори, вятърният парк или части от него да се изключват.

ОСЪЖДА РИОСВ Варна да заплати на „ЛОНГ ЕМ“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Каварна, ул. „Андрей Василев – Амира“ №38, ет.4, ап11, представлявано от управителя Д.Т.П., сумата 50 ( петдесет ) лв. разноски за водене на делото пред настоящия съд.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                     СЪДИЯ: