РЕШЕНИЕ
Номер: 09.05.2019 год. гр.Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорският районен съд Шести наказателен състав
На двадесет и пети април
Година: 2019
В публичното заседание в следния състав:
Председател: Златко Мазников
Съдебни заседатели:
Секретар: Светла Иванова
Прокурор:
Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников
а.н.дело № 967 по описа за 2019 година
и
за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е наказателно
постановление (НП) № 25 от 10.01.2019 год., издадено от ..на длъжност заместник-кмет на
Община Стара Загора.
Недоволен от НП, жалбоподателят
А.Д.Ч. моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата страна Община
Стара Загора счита жалбата за неоснователна и моли НП да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени
събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП,
намери за установено следното:
С обжалваното НП,
издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 23007 от 23.11.2018
год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.39, ал.1 от НРУОЖКТОСЗОРОПБЖ – Наредба за
реда и условията за отглеждане на животни компаньони на територията на Община
Стара Загора и за организация на работата в общински приют за безстопанствени
животни („Лице, което не изпълни задължението си по чл.2, се наказва с глоба в
размер на 50 лева“) за нарушение на чл.2, ал.1 от същата („Собственик на куче,
чийто постоянен адрес ***, е длъжен да го декларира в населеното място по постоянния
си адрес в тримесечен срок от придобиването му“), изразяващо се в това, че на 23.11.2018
год. около 11:30 часа в гр.Стара Загора на ул.„Боруйград“ № 31, вх.Б, ет.5, ап.34,
отглеждал домашен любимец – куче от неустановена порода, отговарящо на името
Миро, като изрично е посочено още, че кучето се отглежда от около 8 години и ветеринарномедицински,
от който е видно, че последната ваксинация и обезпаразитяване са извършени през
2011 год., но жалбоподателят не го е декларирал в Община Стара Загора по
постоянния си адрес.
С НРУОЖКТОСЗОРОПБЖ, приета
са решение на Общински съвет Стара Загора № 1195 от 25.10.2017 год., в сила на
26.11.2017 год., е отменена НРУОЖНМОСЗ – Наредба за реда и условията при
отглеждане на животни в населените места на Община Стара Загора, чл.41,
т.2.3 от която предвижда наказание
„глоба“ размер на 50 лева за нарушения на чл.21, ал.4: „В тримесечен срок от
датата на придобиване на куче собственикът подава декларация в общината по
постоянен адрес/седалище за регистрация, за което се издава административен
паспорт по образец. При промяна на декларираните обстоятелства (продажба, смърт
или промяна на местоживеене) собственикът е длъжен в 14 (четиринадесет) дневен
срок да уведоми за това администрацията, като подава нова декларация“.
Сравнителният анализ на
двете Наредби – действащата към момента НРУОЖКТОСЗОРОПБЖ, по която е санкциониран
жалбоподателят, и предходната НРУОЖНМОСЗ, действала към момента, когато
жалбоподателят е придобил кучето си според фактите, изложени в НП – преди около
8 години, в относимата им към
разглеждания случай част обуславя извода, че предписанията на чл.21, ал.4 от
отменената НРУОЖНМОСЗ са възпроизведени в чл.2 от действащата НРУОЖКТОСЗОРОПБЖ
с тази разлика, че в последния (чл.2 от действащата Наредба) вече е
детайлизирано съдържането на административния паспорт – ал.2 („Въз основа на
декларацията по ал.1 на собственика на кучето се издава административен паспорт
по образец. Административният паспорт се издава незабавно от упълномощени от
Кмета на Община Стара Загора длъжностни лица и трябва да съдържа: […]“), срокът за подаване на нова декларация при промяна на декларираните
обстоятелства е променен от 14 на 30 дни, считано от промяната – ал.3, а
отглеждането на куче без административен паспорт вече е изведено като изрична
забрана – ал.4 („Не се допуска отглеждането на животни-компаньони без
административен паспорт“), неспазването на която от физическо лице е наказуемо отделно
(чл.40, ал.1) от неизпълнението на задължението по ал.1 за деклариране на куче
по постоянен адрес на собственика в тримесечен срок от придобиването му (чл.39, ал.1), докато в чл.21, ал.4 от
отменената НРУОЖНМОСЗ е формулирано само задължение за администрацията да
издаде административен паспорт при деклариране на куче, но не и забрана за
собственика му да го отглежда без административен паспорт.
Изложеното означава, че
жалбоподателят е санкциониран за бездействие, изразяващо се в неизпълнение на
задължението му да декларира по постоянния си адрес отглежданото от него куче,
обусловено със срок – в тримесечен срок от придобиване на кучето, съставляващо
административно нарушение, както към момента на придобиване на кучето, така и
към настоящия момент, наказуемо с едно и също по вид и размер наказание, както
по действащата, така и по отменената Наредба, регулираща конкретните обществени
отношения на територията на Община Стара Загора. Следователно:
конкретното
нарушение е било извършено след изтичане на тримесечния срок за изпълнение на
задължението да се подаде декларация за отглежданото от жалбоподателя куче,
считано от датата на придобиването му, която обаче не е изрично посочена в НП,
т.е. единствената дата, посочена в НП –
23.11.2018 год., не е датата на извършване на нарушението, поради което
следва да се приеме, че НП не отговаря на императивните изисквания на чл.57,
ал.1, т.5 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания), тъй като не
е изрично посочена датата на извършване на нарушението с оглед на фактическото
му описание, нито са посочени данните, от които тя да би могла да бъде
определена – датата на придобиване на кучето;
ако да се приеме, че за дата
на извършване на нарушението административнонаказващият орган е имал предвид
именно посочената от него дата – 23.11.2018 год., то в този случай възприетата
от административнонаказващия орган дата на извършване на нарушението с оглед на
гореизложеното не съответства на фактическото описание на нарушението, т.е. не
се обуславя от фактите на административнонаказателното обвинение;
независимо
на коя точно дата е било извършено конкретното нарушение, доколкото същата с
оглед на спецификата на разглеждания случай се обуславя от датата на
придобиване на кучето от жалбоподателя, а последното според отразеното в НП е
било придобито от него „преди около 8 години“, то срокът за декларирането му е
изтекъл и съответно нарушението е било извършено преди повече от една година,
респективно АУАН е бил съставен след едногодишния срок по чл.34, ал.1 от ЗАНН,
считано от извършване от нарушението;
независимо на коя точно дата
е било извършено конкретното нарушение, доколкото последната се обуславя от
датата на придобиване на кучето от жалбоподателя, а то е било придобито от него
„преди около 8 години“, и понеже конкретното нарушение, както вече беше
отбелязано, съставлява такова, както по отменената НРУОЖНМОСЗ, така и по
действащата НРУОЖКТОСЗОРОПБЖ, като и двете Наредби предвиждат еднакво по вид и
размер наказание за това нарушение, т.е. никоя от тях не се явява
по-благоприятен закон по смисъла на чл.3, ал.2 от ЗАНН, то извършеното от
жалбоподателя нарушение е следвало да бъде квалифицирано и съответно
отговорността му е следвало да бъде не по действащата НРУОЖКТОСЗОРОПБЖ, а по
приложимите към случая разпоредби на отменената НРУОЖНМОСЗ, действала към
извършване на нарушението („преди около 8 години“) – чл.3, ал.1 от ЗАНН.
По тези съображения съдът
намира, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено,
като следва да се отбележи още, че в случая, доколкото датата на придобиване на
кучето от жалбоподателя, обуславяща датата на извършване на вмененото му с НП
нарушение, дори да беше установена, жалбоподателят не би могъл да бъде
санкциониран на основанието, на което е ангажирана отговорността му с НП,
поради изтичане на едногодишния преклузивен срок по чл.34, ал.1 от ЗАНН, но би
могъл да бъде санкциониран за отглеждане
към посочената в НП дата на кучето му, без за същото да е имало издаден
административен паспорт – т.е. за нарушение на чл.2, ал.4 от действащата
НРУОЖКТОСЗОРОПБЖ, което обаче не само че не е било направено, но и изрично е
изключено като възможност според отразеното в тази насока в НП.
Водим от горните мотиви,
съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 25 от 10.01.2019 год., издадено от ..на длъжност заместник-кмет на
Община Стара Загора.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е
изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: