Решение по дело №51/2013 на Софийски градски съд

Номер на акта: 66
Дата: 13 януари 2014 г. (в сила от 20 юли 2019 г.)
Съдия: Мария Янкова Вранеску
Дело: 20131100900051
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 7 януари 2013 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е     Ш    Е    Н    И    Е

                                             Гр.С., …………...2014г.   

 

                             В ИМЕТО НА НАРОДА

                                     

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, VІ 11 св,     в открито  съдебно заседание на втори октомври   през две хиляди и  тринадесета  година в състав:     

ПРЕДСЕДАТЕЛ:     МАРИЯ ВРАНЕСКУ

При секретаря : Е.К.

като разгледа докладваното от съдията ВРАНЕСКУ т. д № 51 по описа за 2013г. и за да се произнесе взе в предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 625 и сл. от Търговския закон ТЗ/,             образувано по молба на Н.А. ЗА П. срещу Ф.В.Б.  ” ЕООД булстат: ******** .

Молителя твърди, че фандацията ответник е неплатежоспособна, като държавата чрез НАП е негов кредитор за дължими изискуеми частни  държавни вземания в размер на 8 907.45 евро по програма ФАР и 3 11.78 евро по националното съфинансиране. Вземанията произтичат от сключен между Министерство на труда и социалната политика и ответникът на договор за безвъзмездна помощ  с регистрационен номер №BG0202.01-YI.5.505. Общата сума на допустимите разходи по проекта възлиза в размер на 57 581 евро. На осн.чл.3.2 от специалните условия на договора , министерството се е задължило да финансира 100 % от прогнозните общи допустими разходи . Съотношението между европейското и националното съфинансиране е 74.11 % по програма ФАР и 25.89 % по националното съфинансиране. В изпълнение на чл.4.2 от Специалните условия на договора, във връзка с чл.15.1 от Общите условия, възможност 1 от Общите условия към финансираните от Европейската общност договори за безвъзмездна помощ по програми за външни действия на ответникът са заплатени 80 % от финансирания максимум на 29.04.2005г. , чрез две банкови операции – 34 138.63 евро и 11 926.18 евро. След направената оценка на изпълнението на проекта и на договорения бюджет възложителя одобрява 34 044.77 евро , поради което на осн.чл.3.2 от Специалните условия във връзка с чл.18.1 от Общите условия на договора ответникът следва да възстанови сумата от 12019.23 евро. С писмо от 15.11.2006г. МТРСП уведомява Ф.В.Б. за одобрените разходи по договора и размерът на средствата, които подлежат на връщане. Съгласно чл.18,ал.1 от Общите условия задължението на бенефициента става изискуемо в срок от 45 дни след получаване на искането за възстановяване на недопустимите разходи, като писмото на министерството е получено от ответникът на 17.11.2006г.Поради липса на плащане от страна на ответникът и на осн.пар.43,ал.1 вр.ал.3 от Закона на държавния бюджет на Р България за 2008 г., с писмо изх.№ 12/2221 от 22.07.2008г. Министерството на труда и социалната политика предава за принудително събиране на АДВ задължението на фондацията Втората България, гр.С.. На 14.10.2008г. АДВ акт №28 за установяване на частно държавно вземане към Ф.В.Б., в която са включени вземанията за главниците и наказателните лихви, като последните са 1 201.65 евро  и 422.93 евро  за периодът 02.01.2007г. до 20.10.2008г. или общо вземанията по акта са 13 652.81 евро. Въз основа на АДВз. е издаден изп.лист от 28.09.2009г. На осн.пар.36,ал.1 от ПЗР към ЗИДДОПК НАП е правоприемник на АДВ. Съгласно чл.3,ал.7,т.6 от ЗНАП, считано от 01.01.2010г.НАП събира и частните държавни вземания на изпълнителните агенции по предприсъединителните  финансови инструменти. По молба на НАП е образувано изпълнително дело пред ЧСИ Мендов, като в хода на изпълнителното производство не е открито движимо и недвижимо имущество, срещу което да се насочи принудителното изпълнение. Твърди, че до настоящия момент не са извършени погашения на задълженията на фондацията, като дългът е нараснал с 2 428.35 евро. Твърде, че така изложените факти обосновават неплатежоспособност на фондацията, тъй като не е в състояние да изпълни задължение по частно държавно вземане. Наред с това намира, че ответникът е и свръхзадължен, тъй като задължението й към държавата е в размер, който значително надвишава имуществото й. 

Моли да се обяви неплатежоспособността на ответника, съответно неговата свръхзадлъжнялост, да се открие производство по несъстоятелност, да се определи начална дата на неплатежоспособността, да се допусне обезпечение чрез налагане на запор на цялото движимо имущество и  възбрана на недвижимите имоти, да се обяви дружеството в несъстоятелност и се постанови прекратяване на дейността на предприятието и да се спре производството по несъстоятелност.

            Ответникът не взема становище по молбата.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на молителя, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Видно от представения по делото договор за безвъзмездна правна помощ се установява, че на 26.11.2004г. между МТСП и ответната фондация е сключен договор с предмет предоставяне от възложителя безвъзмездна помощ за изпълнение на проект с наименование : Иновационни практики и назначаване на работа на безработни младежи с икономическо и юридическо образование. Общата сума на допустимите разходи, които се финансират е определена в размер на 57 581 евро – чл.3 от договора. След подадено заявление от 15.11.2006 г. с писмо от същата дата министерството е определило, че въз основа на оценка изпълнението на проекта разходите са на стойност 34 044.77 евро, а авансово са били заплатени суми в размер на 46 064 евро, поради което е поискано връщане на сумата от 12 019.23 евро. Видно от разписката на куриерска фирма „ин тайм“ писмото е връчено на 16.11.2006 на Ф.В.Б.. За това вземане на държавата е съставен   акт за частно държавно вземане № 28 от 14.10.2008г., който е представен по делото за сумата от поканата, която е подлежала за връщане от ответникът и същият му е връчен на 17.10.2008г., за което по делото е представена обратна разписка. Въз основа на акта са издадени два броя изпълнителни листа, за вземанията по главниците и лихвите и съответните разноски.

В тежест на ответника е да представи и същият не е ангажирал доказателства, че погасил тези свои публични задължения.

По делото са изискани и приети годишните данъчни декларации на фондацията за периодът 2008 – 2012г. и е приета неоспорена от страните съдебно – счетоводна експертиза, която съдът възприема като обективна и компетентна.  От годишните данъчните декларации се установява, че ответникът е подавал съответните финансови отчети, като за последната 2012г. е подал декларация за предприятие без стопанска дейност. От експертизата  се установява, че за изследвания период 2008 – 2012г.   ответникът е имал активи през 2008 и 2009г., след което няма данни за налични дълготрайни и краткотрайни материални и финансови активи. От извършената в неговото счетоводство проверка няма отразени краткосрочни вземания, вземанията на държавата също не са отразени. Няма отразени финансови дълготрайни активи, представляващи предоставени дългосрочни заеми. Показателите за ликвидност на фондацията за целия изследван период 2008-2012г., - за обща, бърза, незабавна, и абсолютна ликвидност са 0.00. За да може фондацията да посреща текущите си задължения , за норматив на коефициентите за ликвидност се приема коефициент над 1. В конкретния случай през 2009,2010,2011, и 2012г. материалните запаси,вземанията, текущите инвестиции и паричните средства са нула. Текущите задължения също са равни на нула. Коефициентът за финансова автономност и за задлъжнялост също са нула. Коефициентите за ефективност на разходите и на П. за 2008 и 2011 е нула, а за 2009 и 2010 е 1. Имуществото на фондацията към 31.12.2012г. се състои само от 328.42 лева.  Нулев е и  показателя и на обръщаемост на оборотите и периодът на погасяване на задълженията. Финансовите резултати на фондацията е печалба 18 000 лева за 2008г., като след този период няма нито загуба, нито печалба. Ответникът не е осчетоводил както задълженията си по частното държавно вземане, нито каквито и да било други публични задължения. При така установените финансови показатели на ответникът вещото лице прави извод, че фондацията може да се определи като неплатежоспособна. Липсата на имущество се подкрепя и от удостоверението на АВ за липсва на вписвания за притежавани недвижими имоти.

При така установената фактическа обстановка съдът намира молбата за основателна. Въз основа само на представените писмени доказателства и заключението на приетата съдебно - счетоводна експертиза може да се направи обоснован извод, че фондацията не притежава материални и финансови средства за продължаване на своята дейност. Задълженията, които в конкретния случай се установи да са частни такива към държавата,  на фона на липсващото имущество и  финансови средства са значителни и продължаване на дейността му само би създало затруднения за фондацията и невъзможност за погасяване на последващи натрупани задължения към кредиторите. За 2012г. не е декларирана, съответно следва да се приеме, че не е упражнявана стопанска дейност.  При така установените факти съдът намира, че следва да се приеме, че са осъществени предпоставките на чл. 608 от Търговския закон за откриване на производство по несъстоятелност, а именно, юридическото лице  е неплатежоспособно, тъй като не е в състояние да изпълни установените частни задължения към държавата , а от тук следва и задълженията към останалите си кредитори. Не се установи фондацията да притежава нито материални, нито финансови дълготрайни и краткотрайни активи към настоящия момент. Същото не се установи да може да удовлетвори нито задълженията към своите кредитори, нито пък да може да поеме разноските за провеждането на едно производство по несъстоятелност. Не се доказва неизплащането на задълженията да се дължи на временни затруднения или длъжникът да разполага с имущество, достатъчно за покриване на задълженията му, без опасност за интересите на кредиторите по смисъла на чл. 631 от ТЗ. Влошеното финансово състояние на фондацията следва да се определи като трайно.  

Водим от горното съдът намира, че молбата с искане за обявяване неплатежоспособността на ответника и за откриване на производство по несъстоятелност по отношение на него се явява основателна и като такава подлежи на уважаване. От заключението на вещото лице по категоричен начин се установи наличието на   неплатежоспособност.

Като начална дата на неплатежоспособността следва да се приеме датата 01.01.2010г., предвид установените финансови показатели със ССЕ на фондацията и тъй като след издаване на изпълнителните листа не са установени средства за реално удовлетворяване на вземанията на държавата.

По отношение на реда, по който следва да бъде открито производството по несъстоятелност: Доколкото по делото липсват данни за наличност на парични средства или други бързо ликвидни активи на длъжника към момента, съдът намира, че не се установява налично имущество и средства за покриване на разноските в производството по несъстоятелност. Разноски молителя кредитор изрично е заявил, че няма да предвнася по реда на чл.629б от ТЗ и такива не са предвнесени и от останали кредитори въпреки определението на съда за това. Поради това съдът намира, че  следва да се постанови решение по реда на чл. 632, ал. 1 от ТЗ - т. е. едновременно да се обяви длъжникът в неплатежоспособност, като се определи началната й дата, да се открие производството по несъстоятелност, да се допуснат общи обезпечителни мерки, да се постанови прекратяване дейността на предприятието му, да се обяви длъжникът в несъстоятелност и да се спре производството по настоящото дело. В рамките на едногодишния срок и при откриване на имущество или предвнасяне на средства за разноските от страна на кредиторите производството по несъстоятелност може да бъде възобновено.

Водим от горното и на основание чл. 632, ал. 1 от ТЗ Софийски градски съд

Р      Е      Ш        И      :

ОБЯВЯВА неплатежоспособността на Ф.В.Б. „ БУЛСТАТ ********, рег.ф.д.********г. СГС, със седалище и адрес на управление : гр.С., ул.Х. Б. №*, ет.* представлявана от П.В.-Н..

ОПРЕДЕЛЯ  начална дата на неплатежоспособността – 01.01.2010 г.

ОТКРИВА ПРОИЗВОДСТВО ПО НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ по отношение Ф.В.Б. „ БУЛСТАТ ********, рег.ф.д.********г. СГС, със седалище и адрес на управление : гр.С., ул.Х. Б. №*, ет.* представлявана от П.В.-Н..

ДОПУСКА обезпечение, чрез налагане на общ запор и възбрана върху имуществото на Ф.В.Б. „ БУЛСТАТ ********, рег.ф.д.********г. СГС, със седалище и адрес на управление : гр.С., ул.Х. Б. №*, ет.* представлявана от П.В.-Н..

ПОСТАНОВЯВА прекратяване дейността на предприятието на Ф.В.Б. „ БУЛСТАТ ********, рег.ф.д.********г. СГС, със седалище и адрес на управление : гр.С., ул.Х. Б. №*, ет.* представлявана от П.В.-Н..

ОБЯВЯВА В НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ Ф.В.Б. „ БУЛСТАТ ********, рег.ф.д.********г. СГС, със седалище и адрес на управление : гр.С., ул.Х. Б. №*, ет.* представлявана от П.В.-Н..

СПИРА  производството по т. д. н.№ 51/2013 г. по описа на Софийски градски съд, Търговско отделение, VI-11 състав.

РЕШЕНИЕТО ДА СЕ ВПИШЕ в Търговския регистър при АВ, като се изпрати препис, на осн.чл.622 ТЗ.

УКАЗВА на длъжника и неговите кредитори, че спряното производство по несъстоятелност може да бъде възобновено в срок от една година от вписването на решението, по молба на длъжника или на кредитор, ако те удостоверят, че е налице достатъчно имущество или се предплатят  началните разноски . АКО  в срока по чл. 632, ал. 2 от ТЗ не бъде поискано възобновяване на спряното производство по несъстоятелност, производството ще бъде прекратено и ще бъде постановено заличаване на длъжника от търговския регистър.

ПОСТАНОВЯВА на основание пар.2 от ПЗР на Наредба №1 от 14.02.2007г.  за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър пререгистрация на длъжника по реда на Закона за търговския регистър.

РЕШЕНИЕТО,  подлежи на обжалване пред САС в седмодневен срок от вписването му в търговския регистър, включително и от трети лица, съобразно предпоставките на чл.613а, ал.2 от ТЗ .

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ :