Решение по дело №425/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 454
Дата: 29 декември 2020 г. (в сила от 29 декември 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20207080700425
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 454

 

 

гр. Враца, 29.12.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 24.11.2020г. /двадесет и четвърти ноември две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                               ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и в присъствието на прокурора НИКОЛАЙ ЛАЛОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 425 по описа на АдмС – Враца за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Р.Г.Г. *** против Решение № 238 от 09.07.2020 г., постановено по АНД № 501/2020 г. по описа на Районен съд – Враца. С оспореното решение е потвърдено НП № 20-0967-000677 от 11.05.2020 г., издадено от Началник група към ОДМВР – Враца, сектор „Пътна полиция“, с което на касатора на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е наложено административно наказание глоба в размер на 50.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец за нарушение по чл. 103 от ЗДвП.

В касационната жалба са релевирани доводи за неправилност на съдебното решение поради нарушение на материалния закон и процесуалните правила при постановяването му, касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН. Иска се отмяна на решението на първата съдебна инстанция, както и по същество отмяна на обжалваното наказателно постановление. 

Ответникът – сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Враца,  не ангажира становище по касационната жалба.

Участващият по делото прокурор от ОП – Враца дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд-Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена в  законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана  по  същество е и ОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – Враца е НП № 20-0967-000677 от 11.05.2020 г., издадено от Началник група към ОДМВР – Враца, сектор „Пътна полиция“, с което на касатора на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 50.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец за нарушение по чл. 103 от ЗДвП.

В обстоятелствената част на НП административнонаказващият орган е приел за установено, че на 17.04.2020 г. около 01:25 часа в гр. *** на ул. *** на кръстовището с Нов път за кв. *** на КПП М. с посока на движение гр. Монтана касаторът Р.Г.Г. е управлявал товарен автомобил „Хонда Риджлайн“ с рег. № ********, собственост на „С.* “ ЕООД, и при своевременно подаден ясен и точен сигнал за спиране от униформен полицай със стоп палка по образец и светлинен сигнал същият не е спрял като се е отправил в посока гр. Монтана. Водачът е спрян от екип на ПП Монтана на главен път Е79 на разклон за с. ***.

При осъществен контрол за законосъобразност на НП въз основа на представените писмени и гласни доказателства, районният съд е приел, че при реализиране на административно-наказателната отговорност не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила по ЗАНН, които в своята цялост да водят до опорочаване на производството по налагане на административно наказание. Приел е за безспорно установено описаното в НП нарушение и извършването му от санкционираното лице, като наказанието е определено в законово регламентирания минимален размер. Изложени са мотиви и за липсата на предпоставки за приложението на чл. 28 от ЗАНН.

При тези констатации въззивният съд е направил извод за законосъобразност на издаденото НП и го е потвърдил.

Решението е неправилно.

На касационния жалбоподател е наложено административно наказание за извършено от него административно нарушение по чл. 103 от ЗДвП, според който при подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания. Разпоредбата на чл. 103 от ЗДвП не съдържа дефиниция на понятието „подаден сигнал за спиране“, поради което следва да се приложи разпоредбата на чл. 170, ал. 3 от ЗДвП, според която контролният орган трябва да подаде своевременно ясен сигнал за спиране със стоп – палка; през нощта сигналът за спиране може да бъде подаден и с описваща полукръг червена светлина; униформен полицай може да спира пътните превозни средства и чрез подаване на сигнал само с ръка; сигнал за спиране може да бъде подаден и от движещ се полицейски автомобил или мотоциклет.

Настоящият съдебен състав намира, че от събраните по делото доказателства не се установява по несъмнен начин извършването на нарушението. В тежест на АНО при условията на пълно и главно доказване е да установи, че на касатора е подаден своевременен и ясен сигнал за спиране от контролен орган, като въпреки възприетия сигнал, водачът не е изпълнил задължението си да спре плавно в най-дясната част на пътното платно или на посочено от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите разпореждания. Освен изложеното, съгласно установената съдебна практика, за да се приеме че е налице надлежно подаден сигнал за спиране на водач на ППС, контролните органи трябва да застанат срещу движението върху пътното платно, непосредствено до банкета или бордюра и да заемат видимо място. В случая не са налични данни относно местоположението на полицейския автомобил, наличието на включени сигнални лампи и разположението на контролния орган спрямо пътното платно. В същото време установената в АУАН и в НП фактическа обстановка в частта относно начина на подаване на сигнала за спиране - със стоп палка по образец и светлинен сигнал, не се потвърждава от ангажираните доказателства. Според показанията на полицейските служители, на водача е подаден светлинен сигнал за спиране и сигнал с ръка.

При липсата на фактически данни, въз основа на които да се изключи вероятността подаденият сигнал да не бъде възприет от касатора, както и при констатираното противоречие между изложеното в АУАН и в НП и събраните гласни доказателства относно вида на подадения сигнал, съдът намира, че извършването на нарушението не е доказано по несъмнен начин и издаденото НП е незаконосъобразно.

Като не е достигнал до аналогични изводи, въззивният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено. На основание чл. 222, ал. 1 от АПК касационният съд следва да се произнесе по съществото на спора. При осъществяване на това свое правомощие и по изложените по-горе съображения настоящият състав на съда намира, че наказателното постановление следва да бъде отменено.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ  Решение № 238 от 09.07.2020 г., постановено по АНД № 501/2020 г. по описа на Районен съд – Враца, с  което е потвърдено НП № 20-0967-000677 от 11.05.2020 г., издадено от Началник група към ОДМВР – Враца, сектор „Пътна полиция“, и вместо него ПОСТАНОВИ:

 

ОТМЕНЯ НП № 20-0967-000677 от 11.05.2020 г., издадено от Началник група към ОДМВР – Враца, сектор „Пътна полиция“, с което на Р.Г.Г. *** на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от Закона за движението по пътищата е наложено административно наказание глоба в размер на 50.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец за нарушение по чл. 103 от ЗДвП.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

             ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                  2.