Р Е Ш Е Н И Е
№ 260466 20.10.2020
г. град
Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският
районен съд, гражданска колегия, в публичното заседание на шести октомври през
две хиляди и двадесета година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Моника Яханаджиян
при
секретаря Жасмина Славова, като разгледа докладваното от съдия М.Яханаджиян
гр.д.№3811/2020 г., за да се произнесе, взе предвид:
Производството
по делото е по реда на чл.310 от ГПК, вр.чл.128 от КТ, чл.19 от ЗИНЗС, чл.187
от ЗМВР и чл.16е от ППЗИНЗС и е образувано по повод исковата молба на З.С.К.,
ЕГН **********, съдебен адрес ***, чрез адв.Г.М. и адв.Д.К., против ГД
„Изпълнение на наказанията” гр.София, бул.”Ген.Н.Столетов” №21, за осъждане на
ответника да заплати на ищеца сумата от 200,00 лева, представляваща
възнаграждение за положен от ищеца труд извън времето на дежурство за периода 15.05.2017
г. – 15.07.2020 г., ведно със законната лихва върху сумата, считано от
предявяване на иска до окончателното й изплащане.
Ищецът
твърди, че в периода 15.05.2017 г. – 15.07.2020 г. е полагал труд като …………………….,
за която длъжност има определен със Заповед №453/14.08.2014 г. на Началника на
Затвора гр.Бургас режим на работа при 24 часови смени с начало на работния ден
08,00 часа на същия ден и край – 08,00 часа на следващия ден. Ищецът твърди, че
съгласно т.9 от заповедта, петнадесет минути преди работното време се провеждат
ежедневни инструктажи на наряда на затвора и затворническите общежития, поради
което и за главния дежурен надзирател са налице задължения по подготовка за
провеждане на инструктаж, запознаване с оперативната обстановка и изменението й
през денонощието, набелязване на специфични задачи за надзорния състав
съобразно изменията на обстановката и организационни действия по усилване на
определени постове, съответно разркриване на временни такива, набелязване на
задачи и създаване на организация за конвоиране на лишени от свобода, както
и участие в инструктаж, а в случаите, в
които дежурството се нови в почивни или празнични дни провеждане на
инструктажа. Ищецът твърди, че дейностите по сдаване на дежурството включват в
себе си встъпване на новия дежурен, съвместна проверка на наличността и
документацията, съвместно попълване на книгата за встъпване и сдаване и
отбелязване на всички нередности открити при приемането, които не са отстранени,
след което се изготвя писмен доклад до началника на затвора, което се прави за
всички постови надзиратели, постове, технически съоръжения,
надзорно-охранителна техника и държавно имущество. Извършва се и физически
отвод, в който сдаващото отделение отчита пред дежурния главен надзирател
резултатите от дежурството и възникналите проблеми. Твърди се още, че в
резултат на тези задължения изпълнението на задълженията му започва с явяване
на работа в 07,45 часа за провеждане на инструктаж до 09,00 часа на другия ден,
до когато протичат дейностите по предаване на новия постови и технически
пособия.
Според
ищеца, до 11.05.2019 г., това време от един час за подготовка и провеждане на
инструктаж, приемане, сдаване и освобождаване от наряд, не е било съобразено от
работодателя при заплащане на възнаграждението му, а след тази дата, когато е
издадена Заповед №Л-2271/2019 г. на Гл.Директор на ГДИН, впоследствие отменена
с допълнителна заповед №Л-2788/2019 г., е разпоредено това време да е в рамките
на тридесет минути и да се включва към отработеното време, върху което се
формира възнаграждението.
Според
ищеца отработеното от него време извън дежурството за периода от 15.05.2017 г.
до 15.07.2020 г. е в размер на 200,00 лева и следва да му се заплати
допълнително от ответника.
В
подкрепа на иска са ангажирани доказателства. Претендират се разноски.
В съдебно
заседание исковата молба се поддържа от процесуалния представител на ищеца, който
по реда на чл.214 от ГПК изменя иска по размер и същият се счита предявен за сумата от 1000,00
лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за 300 часа положен
труд извън времето за дежурства в периода 15.05.2017 г. до предявяване на иска,
ведно със законната лихва до окончателното й плащане.
В законоустановения срок по чл.131 ГПК е постъпил писмен отговор от ответното ГД
«Изпълнение на наказанията» гр.София, в който без да се оспорва твърдението на
ищеца, че е държавен служител при тях, като е полагал труд като ………………..,
исковете се оспорват като неоснователни на подробно изложени аргументи.
Ответникът счита, че времето за инструктаж, приемане, сдаване и освобождаване
от наряд или дежурство е част от работното време и следва да се включва и
заплаща от работодателя към т.нар «отработено време», за разлика от 60 минутната
почивка при 12 часово дежурство и 90 минутната почивка при 24 часово дежурство,
която не представлява работно време и не следва да се заплаща от работодателя.
Твърди, че със Заповед №453/14.08.2014 г. на Началника на Затвора-гр.Бургас, за
командир на отделение освен време за отдих до четири часа са определении и
почивки в размер на 180 минути, от които 90 минути за хранене и шест
физиологични почивки по 15 минути на всеки четири часа, поради което и счита,
че претенцията на ищеца би била основателна в случай, че същият установи
ангажираност през установеното му време за почивка и не му е отчитан извънреден
труд. Наред с това твърди, че считано от 27.06.2014 г., за служителите работещи
на смени се заплаща извънреден труд до 70 часа на тримесечие, над които
положеният извънреден труд не се компенсира. Ангажира доказателства, претендира
разноски.
В съдебно заседание ответникът се представлява от
Директора на Затвора гр.Б. и юк.Ч., които оспорват иска и молят за отхвърлянето
му. По време на пледоария въвеждат възражение за изтекла давност по отношение
на част от претендирания период, което процесуалните представители на ищеца с
основание намират за преклудирано.
След
преценка на събраните по делото доказателства, доводите на страните и
разпоредбите на закона, съдът намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
Между
страните не се спори, че ищецът работи по служебно правоотношение с ГД
„Изпълнение на наказанията“, както и че в периода 15.05.2017 г. - 15.07.2020 г.
е заемал длъжността ………………. и в Затвора-Б., като работното му време е било
организирано в 24-часови, 12 часови дневни, 12 часови нощни и 8 часови смени.
По делото
е изготвена от в.л.Т.Д. съдебно-икономическа експертиза, чието заключение не се
оспорва от страните, а съдът го кредитира като обективно и компетентно
изготвено въз основа данните от представени от ответника материали от
служебното досие на ищеца, и съгласно което за периода 15.05.2017 г. – 15.07.2020
г. за ищеца са отчетени общо 261 броя положени дежурства, от които 24-часовите
са 232 на брой, 12-часовите дневни са 14 на брой, 12-часовите нощни са 11 на
брой, а 8-часовите дежурства са 4 на брой.
От
заключението става ясно и това, че за периода 15.05.2017 г. – 30.06.2019 г. в
начислените суми за трудово възнаграждение на ищеца не участват суми за
дейности по приемане/сдаване на дежурство, съответно труд за този вид дейност
не е заплащан, а за периода 01.07.2019 г. – 15.07.2020 г. в начислените и
изплатени суми за трудово възнаграждение участват суми, съответстващи на
отработено време съответно 30 минути за 24 и 12 часови дневни смени и 15 минути
за 8 часови смени.
Спорните
между страните въпроси са досежно фактическата продължителност на 8-, 12- и
24-часовите смени, по които ищецът е полагал труд в исковия период, този труд
извънреден ли е и дължи ли му се възнаграждение.
За изясняване на фактическата обстановка по делото са
приети множество писмени доказателства – Заповед №ЧР-05-11/30.01.2015 г.,
Заповед №ЧР-05-78/09.04.2015 г., Заповед №ЧР-05-120/21.04.2017 г., и трите на
министъра на правосъдието, Заповед №Л-2271/13.05.2019 г. и Заповед
№Л-2788/14.06.2019 г., и двете на Главен Директор на ГД „Изпълнение на
наказанията“ при министерство на правосъдието, от съвкупния анализ на които
става ясно, че считано от 01.07.2019 г., времето, необходимо за извършване на
дейностите по подготовка и провеждане на инструктаж, приемане, сдаване и
освобождаване от наряд или дежурство за всички затворнически общежития е
регламентирано в рамките до 30 минути и считано от 11.05.2019 г. същото се
включва към отработеното време, както и че до м.юни 2019 г., ежедневните инструктажи
на наряда в затворническо общежитие „Д.“ са започвали 15 минути преди началото
на работното време, а след тази дата е било определено да започват 10 минути
преди началото на работното време. Със Заповед
№436/01.07.2019 г. на Началника на Затвора-гр.Б. е наредено времето, необходимо
за подготовка и провеждане на инструктаж, приемане, сдаване и освобождаване от
смяна или дежурство в затворническо общежитие „Д.“ да е в рамките до 30 минути при
24-смени, а при 8-часови смени и всички
временни постове по чл.309, ал.3, т.4 от ППЗИНЗС - 15 минути.
В този смисъл са и показанията на разпитания по
делото свидетел Я.Ж., на
длъжност …………………….., от показанията на който действително се установява, че
времето, определено за инструктаж е достатъчно и не налага явяване на работа
по-рано от определеното време от 15 минути преди началото на работното време до
м.юни 2019 г., а след тази дата от 10 минути, както и че ищецът приключва със
задълженията си около 08,20-08,25 часа. В същото време, от
показанията му става ясно и това, че смяната се извозва до ЗО „Д.“ със служебен
транспорт, който тръгва в 7,30 часа от Затвора-гр.Б. и тръгва обратно за Б. в
08,40 часа, като времето за пътуване е около 20,00 минути, което означава, че
пристига в Б. в 09,00 часа.
В същия
смисъл са и показанията на свидетеля П., от които става ясно, че пристигат в
затворническото общежитие в 7,30 часа, като самият инструктажът започва в 08,00
часа, а смяната продължава до 8,30 часа на другия ден.
При така
установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:
Относимите
към предмета на делото разпоредби са тези от ЗИНЗС, ЗМВР и КТ и подзаконовите
нормативни актове по тяхното приложение.
Съгласно нормата
на чл.19 от ЗИНЗС, служители в Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и в
териториалните й служби са държавни служители, които пряко осъществяват
дейности по изпълнение на наказанията или на мярката за неотклонение задържане
под стража, като за тях се прилагат разпоредбите за държавната служба по ЗМВР,
доколкото в този закон не е предвидено друго.
В чл.187
от ЗМВР, както и в чл.16а от ППЗИНЗС е регламентирано, че нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа
дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Предвидено е още, че
работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с
възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период
– за служителите, работещи на смени и този труд се заплаща с 50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение. В съответствие с ал.2 на
чл.16а от ППЗИНЗС, за дейностите, чието изпълнение изисква непрекъсваем работeн
процес, работното време се организира в 8-, 12- или 24-часови наряди по
утвърден график, като чл.16д, ал.2 от ППЗИНЗС регламентира, че работното време
на държавните служители, работещи в наряд се изчислява и отчита в часове,
сумирано за тримесечен период. Видно от текста на чл.16е от ППЗИНЗС е и това,
че отработеното време включва работните часове в рамките на установеното
редовно работно време, удълженото работно време, времето за инструктаж,
приемане, сдаване и освобождаване от наряд или дежурство, времето за
физиологични почивки, времето за отдих, времето за хранене, фактически
извършената работа по време на разположение (активен период на разположение в
поделението), времето за провеждане на професионално обучение, времето на
дежурство, като при 12- и 24- часов график на наряд или дежурство се отчитат
и заплащат 12 часа и 24 часа отработено време.
Що се
отнася до специфичните изисквания, отговорности, задължения по изпълнение на
службата на работещите на наряд, то същите са разписани в чл.305 и следващите
от ППЗИНЗС, като съгласно тях назначените в наряд следва да се явят в
поделението в определеното за инструктаж време, годни да изпълняват
служебните си задължения, а застъпващите в наряд трябва да бъдат облечени в
установената униформа и снаряжение и да имат спретнат външен вид.
Анализът на цитираните
разпоредби, съпоставен към събраните по делото писмени и гласни доказателства и
доказателствени средства обосновават извод, че действително ищецът се явява на
работното си място преди започване на работната смяна и напуска след
приключване на работното време и доколкото ответникът признава, че за затвора
при 24-часовите и 12-часовите дневни смени това време е от 30 минути, а при
12-часовите нощни смени и 8-часовите смени това време е от 15 минути, съдът
приема, че времето, необходимо за подготовка и провеждане на инструктаж,
приемане, сдаване и освобождаване от смяна или дежурство в Затвора в гр.Бургас
е в рамките на 30 минути за 12-часови дневни смени и в рамките на 15 минути за
12-часови нощни смени и 8-часови смени. Това време следва да бъде включено в работното
време по чл.16е от ППЗИНЗС, тъй като е свързано не само с физическото
присъствие на служителя на работното му място, но и касае изпълнение на
служебни задължения, разписани в ППЗИНЗС.
Ето защо,
свързаният с това време труд се явява извънреден по смисъла на чл.143, ал.1 от КТ (полага се от работника или служителя по разпореждане или със знанието и без
противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител извън
установеното за него работно време) и следва да бъде заплатен, а допълнителен
аргумент в подкрепа на този извод на съда, са и разясненията, дадени в §1, т.2
и 3 от ДР на ЗМВР, според които „действия при изпълнение на служебни
задължения“ са такива действия или бездействия, които съставляват изпълнението
на задължения, произтичащи непосредствено от заеманата длъжност, а „действия по
повод изпълнение на служебни задължения“ са такива действия или бездействия,
които не съставляват изпълнението на задължения, произтичащи непосредствено от
заеманата длъжност, но ги предхождат или следват по време и са в пряка причинна
връзка с тях.
Що се
отнася до 24-часовите смени, от показанията на разпитаните по делото свидетели
става ясно, че служебният транспорт за извозване в ЗО „Д.“ тръгва от
Затвора-гр.Б. в 07,30 часа и се връща обратно там в 09,00 часа, което води до
извод, че ищецът, изпълнявайки длъжността ……………… би следвало да отработва
допълнително час и тридесет минути. Твърдения и доказателства в тази насока
обаче не са събрани, а именно, че ищецът използва служебен транспорт, поради
което и съдът приема, че отработеното в повече е от около час.
По делото
се установи, че до 01.07.2019 г., така положеният от ищеца извънреден труд не е
бил заплащан, поради което и за периода 05.2017 г. – 06.2019 г., през които
ищецът е положил 146 на брой 24 – часови смени от по час извънредно работно
време, 8 на брой 12-часова дневна смяна от по 30 минути извънредно работно
време, 9 на брой 12-часови нощни смени от по 15 минути извънредно работно време
и 4 на брой 8-часова смени от по 15 минути извънредно работно време, съгласно Таблица,
страница 2 и 3 от заключението, същият има право на допълнително възнаграждение,
съответно на отработеното в повече работно време от час за 24 – часовите и 12-часовите
дневни смени и от 15 минути за 12-часовите нощни и 8-часовите смени.
С оглед
на всичко изложено до тук, като съобрази заключението на в.л.Д. по изготвената
от нея съдебно-икономическа експертиза, данните за извършвани в периода след
01.07.2019 г. плащания и след като извърши самостоятелни изчисления, съдът
приема, че в периода 15.05.2017 г. – 14.07.2020 г. ищецът е положил извънреден
труд от 208,15 часа, за който дължимото и неплатено възнаграждение, ведно с
извънредния труд положен по време на официални празници възлиза на сумата от
общо 1516,45 лева, поради което и искът е основателен и доказан до предявения
размер от 1000 лева. За разликата до претендирания размер часове от 300 часа, искът
следва да се отхвърли.
При липса
на данни за извършено от ответника доброволно плащане на дължимото
възнаграждение за извънреден труд, в полза на ищеца следва да се присъди и
обезщетение за забавено плащане в размер на законната лихва върху главницата от
1000,00 лева, начиная от подаване на исковата молба на 15.07.2020 г. до
окончателното й изплащане.
Предвид
обстоятелството, че ищецът е освободен от заплащане на държавна такса при
завеждане на делото, на основание чл.78, ал.6 от ГПК ответникът следва да
заплати по сметка на БРС дължимата държавна такса за разглеждането на иска, в
размер на 50,00 лева, както и изплатеното от бюджета на съда възнаграждение за
вещо лице в размер на 200,00 лева.
Мотивиран
от гореизложеното, Бургаският районен съд
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА ГД
„Изпълнение на наказанията” гр.София, бул.”Ген.Н.Столетов” №21, да заплати
на З.С.К., ЕГН **********, адрес в ………………., съдебен адрес ***, чрез адв.Д.К.
и Г.М., сумата от 1000,00 лева (хиляда лева), представляваща
възнаграждение за 208,15 часа положен от ищеца извънреден труд извън времето на
дежурство през периода 15.05.2017 г. – 14.07.2020 г., ведно със законната лихва
върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба на 15.07.2020
г. до окончателното й плащане, като за разликата до предявения размер часове от
300 часа, ОТХВЪРЛЯ иска.
ОСЪЖДА ГД
„Изпълнение на наказанията“ гр.София, бул.“Ген.Н.Столетов“ №21, да заплати
в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на РС – Бургас държавна такса в
размер на 50,00 лева (петдесет лева) и сумата от 200,00
лева (двеста лева) – възнаграждение за вещо лице.
Решението подлежи на
въззивно обжалване пред Окръжен съд – Бургас в двуседмичен срок от узнаването
му от страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: / п /
Вярно с
оригинала
Ж. С.