Р
Е Ш Е
Н И Е №
112
гр.С.,
30.08.2021г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
С.СКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, втори състав, в открито съдебно заседание, проведено
на шестнадесети февруари две хиляди двадесет и първа година, в състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: МАРИНА ТРИФОНОВА
при секретаря
Параскева Георгиева, като разгледа докладваното от съдията АНД дело № 377/2020
г. по описа на същия съд, за да се произнесе взе предвид следното:
С.К.М. *** е обжалвал
Наказателно постановление № 20-0338-000425 от 29.06.2020 г., издадено от
Началника на РУ – С. към ОДМВР – С., с искане за неговата отмяна поради
незаконосъобразност.Изложил е подробни съображения.
Пред съда жалбоподателят не се явява и не представлява.
Администативно-наказващият орган не се представлява и не
заявява становище по жалбата.
Съдът, след като подложи на преценка събраните по делото
доказателства и доводите на страните, намира за установено от фактическа и
правна страна следното:
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН. Жалбата е подадена
от легитимирано лице в законоустановения срок против подлежащо на обжалване
пред РС – С. наказателно постановление (НП), поради което е допустима, а
разгледана по същество е основателна.
В хода на административно-наказателното производство са
допуснати съществени нарушения на процесуални правила, довели до нарушаване на
правото на защита на жалбоподателя.
Административно-наказателното производство срещу
жалбоподателя е образувано по реда на чл. 36, ал. 1 от ЗАНН със съставяне на
03.03.2020 г. на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) от В.Г.Н.,
на длъжност "мл. автоконтрольор" в РУ – С. за нарушение на чл.146, ал. 1 от Закона за
движението по пътищата (ЗДвП), изразяващо се в това, че на 03.03.2020 г. около
10, 50 ч. в к.к.“Б.“ на КВП,в посока на движение от хотел „Айсберг“ към БЧК
жалбоподателят управлява собствения си лек автомобил "Ф.П.“, с рег. №.**
**** **, като на автомобила е монтирана автомобилна газова уредба, позволяваща
работата на двигателя на втечнен газ, която не е заявена в "Пътна
полиция" в законовия срок съгласно Наредба I-45.
Въз основа на АУАН административно-наказващият орган е
издал обжалваното НП, в което изцяло е възприел фактическите констатации на
актосъставителя и е квалифицирал деянието на жалбоподателя като административно
нарушение по чл. 179, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, за което му е
наложил административно наказание "глоба" в размер 150 лв.
Жалбоподателят е привлечен към
административно-наказателна отговорност нарушение на разпоредбата на
чл.146,ал.1 от ЗДвП,съгласно която „Изменение в конструкцията на регистрираните
пътни превозни средства и индивидуално одобряване на пътни превозни средства,
регистрирани извън държавите – членки на Европейския съюз, или друга държава –
страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, се
извършват при условия и по ред, определен с наредба от министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията”.
Съгласно чл.179, ал.1, т.3 от ЗДвП „Наказва се с глоба в размер 150 лв. собственик или длъжностно лице, което
допуска в движението по пътищата пътно превозно средство, чиято конструкция е
изменена без съответното за това разрешение.”.
Разпоредбата на чл.146, ал.1 от ЗДвП е бланкетна норма, която не съдържа състав на нарушение, а препраща към друг
подзаконов нормативен акт.Този нормативен акт е Наредба № Н-3 от 18.02.2013г.
за изменение в конструкцията на регистрираните пътни превозни средства и
индивидуално одобряване на пътни превозни средства, регистрирани извън
държавите – членки на Европейския съюз, или друга държава – страна по
Споразумението за Европейското икономическо пространство – издадена от
министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията /МТИТС/,
обн., ДВ, бр. 21 от 01.03.2013 г., в сила от
01.03.2013 г., изм. и доп., бр. 31от 04.04.2014 г., изм., бр.17 от
06.03.2015г.
Видно от съдържанието на АУАН и
НП, не е посочена разпоредба, която е нарушение извършено виновно от
жалбоподателя, тъй като както бе посочено по-горе нормата на чл.146, ал.1 от ЗДвП е препращаща и не съдържа състав на нарушение. В случая не е посочена
конкретна разпоредба от нарушението нито в АУАН, нито в НП, който пропуск води
до неяснота на обвинението.
Видно от
разпоредбата на чл.146, ал.1
от ЗДвП, тази норма
не забранява изменението в конструкцията на регистрираните ППС,а предвижда
извършването на такова изменение при условия и ред, определен с наредба на
МТИТС.Нормата е бланкетна и препраща към наредба, издадена от министъра на
транспорта.Такава, касаеща материята е горепосочената наредба.В
обстоятелствената част на АУАН, така и от тази на НП, не се сочат никакви
факти, от които да се направи извод какъв ред е следвало да бъде спазен, за да
се преценява има ли осъществен състав на административно нарушение, както и коя
точно норма и от кой нормативен акт е нарушил.Непосочването в АУАН и в НП на нарушена с деянието разпоредба от Наредба № Н-3/2013 г. е в
нарушение на разпоредбите на чл. 42, т.5, респ. чл.57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН и по този начин жалбоподателят е лишен от
възможността да научи нарушение на коя нормативна разпоредба му е вменено.
Наред с това, условията и редът, установени в Наредба №
Н-3/2013 г., за такова изменение в конструкцията на ППС, каквото според чл. 3,
ал. 1, т. 2 и чл. 20, ал. 1 от наредбата представлява допълнителното монтиране
в МПС на уредби, които позволяват работата на двигателя с втечнен нефтен газ
(ВНГ) или сгъстен природен газ (СПГ), се свеждат до следните удостоверителни
дейности – издаване на протокол за монтиране на уредба за ВНГ или СПГ от
лицето, което е извършило допълнителното й монтиране (чл. 20, ал. 2 от
наредбата) и извършване и протоколиране на първоначална проверка за
съответствие с изискванията на чл. 20 от надлежно оправомощени за това лица
(чл. 26, ал. 3 и 6 от наредбата). В АУАН и в НП не са изложени твърдения, че по
отношение на допълнително монтираната в автомобила на жалбоподателя автомобилна
газова уредба такива дейности не са извършени. Така описанието на вмененото на
жалбоподателя нарушение е и от фактическа страна непълно – в разрез с
изискванията на чл. 42, т. 4, респ. чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, които осигуряват
правото на защита на административно-привлеченото лице срещу фактите на
вмененото му нарушение.
Действително при такова изменение в конструкцията на ППС
за собственика му възниква задължение да заяви пред съответното звено
"Пътна полиция" промяна в данните за регистрацията му, но то
произтича от друг подзаконов нормативен акт – Наредба № І-45 от 24.03.2000 г.
за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства (обн. ДВ, бр. 31/2000 г.), която е
издадена на основание други разпоредби от ЗДвП. В този смисъл между
фактическото описание на деянието на жалбоподателя в АУАН и НП – от една страна
и посочването в тях на нарушената с него разпоредба – от друга, е налице и
очевидно несъответствие, което на самостоятелно основание нарушава правото на
жалбоподателя да научи какво точно административно нарушение му е вменено.
Както в АУАН, така и в НП, не са посочени никакви
обстоятелства за това кога е монтирана уредбата в автомобила на жалбоподателя и
извършвани ли са след това промени в регистрацията по чл. 14 от Наредба №
І-45/2000 г., при които той не е заявил промяна и в регистрацията относно вида
на горивото в свидетелството за регистрация. Липсата на такива вменени на
жалбоподателя в административно-наказателното производство обстоятелства от
една страна прави невъзможна преценката извършил ли е изобщо той някакво
нарушение поради евентуално изтичане към датата на установяване на твърдяното
нарушение на крайния 3-годишен срок по чл. 3, ал. 5, изр. второ от Наредба №
І-45/2000 г. за заявяване на такава промяна в регистрацията и от друга страна –
прави невъзможно изменението на НП чрез преквалификация на деянието в съдебното
производство с оглед вменените на жалбоподателя факти.
Посочените дотук нарушения на процесуални правила,
допуснати в административно-наказателното производство, са съществени не само с
оглед отражението им върху правото на защита на жалбоподателя, а и защото са
довели до нарушение на материалния закон чрез издаване на НП за деяние, чието
описание не изпълва състава на административно нарушение съгласно приложената
административно-наказателна разпоредба на чл. 179, ал. 1, т. 3 от ЗДвП.
Ето защо обжалваното НП следва да бъде отменено, без
съдът да изследва въпросите относно фактическото поведение на жалбоподателя,
съставомерността му като административно нарушение от обективна и субективна
страна и индивидуализацията на административното наказание.
Воден от гореизложеното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20-0338-000425 от
29.06.2020 г., издадено от Началника на РУ – С. към ОДМВР – С.,с което на С.К.М.
*** е наложено наказание глоба в размер на 150 лева на основание
чл.179,ал.1,т.3 от ЗДвП, за извършено нарушение на чл.146,ал.1 от ЗДвП.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред АС –
С.-област в 14-дневен срок от съобщенията до страните за обявяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: