Определение по дело №1293/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1859
Дата: 19 октомври 2022 г.
Съдия: Чавдар Димитров Димитров
Дело: 20227040701293
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1859

 

гр.Бургас, 19.10.2022г.

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Бургас, в закрито заседание на деветнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                                                 

СЪДИЯ: Чавдар Димитров

 

като разгледа докладваното от съдия Димитров адм. д. № 1293 по описа за 2022 година и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.44 от Регламент на Европейския парламент и на Съвета (ЕС) № 952/2013 за създаване на Митническия кодекс на Съюза (Регламент 952/2013), във връзка с чл.220 от Закона за митниците (ЗМ) и чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Г.Б.К., ЕГН **********,***, чрез процесуален представител адв. В., срещу решение № 32-150994/10.05.2022г. към MRN 20BG001008014990R1/06.01.2020г. на директора на Териториална дирекция Митница Бургас към Агенция „Митници“.

С оспореното решение, на основание чл. 70, § 1 и § 2 и чл. 71, § 1 буква д) подбуква i ) от Регламент (ЕС) № 952/2013 за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение с МД с MRN 20BG001008014990R1/06.01.2020г., е определена нова митническа стойност в размер на 14 102, 75 лв.; 2. на основание чл. 85, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г., при прилагане на ставка 10 % за вносно мито, съответстваща на декларирания тарифен код по КН 87032490/код по ТАРИК 8703 24 90 00, спрямо новата митническа стойност е определено вносно митническо задължение в размер на 1 410, 28 лв.; 3. на основание чл. 54, ал. 1 от ЗДДС във връзка с чл. 77, § 1, буква а) от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. и с чл. 77, § 2 от същия регламент данъчното събитие при внос на стоки възниква и ДДС става изискуем на датата, на която възниква задължението за заплащане на вносни мита, а именно 06.01.2020г. и предвид данъчната ставка от 20 %, съгласно чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗДДС и на основание чл. 67, ал. 1 от същия закон е определено задължението за ДДС при внос по смисъла на чл. 16, ал. 1 от ЗДДС на автомобилите, в общ размер на 15 713, 03 лв., 4. На основание чл. 105. § 3 и § 4 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. и чл. 56 от ЗДДС, във връзка с чл. 105, § 3 и § 4 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. са определени за вземане под отчет и досъбиране вносно мито и ДДС общо в размер на 2 598,42 лв., от които мито в размер на 812, 01 лв. и ДДС в размер на 1 786, 41 лв., ведно със задължение за лихви, считано от 06.01.2020г. до уведомяването на длъжника. С решението, директорът на Териториална дирекция Митница Бургас към Агенция „Митници“ е задължил Г.Б.К. и „Лидикар“ ООД, ЕИК ********* като солидарни длъжници по отношение на разликата между реално платените и подлежащите на плащане публични държавни вземания спрямо новата митническа стойност.

Ответникът – директорът на Териториална дирекция "Митници"-Бургас, в представен писмен отговор чрез процесуален представител, излага становище за неоснователност на жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение

При извършена проверка за допустимост на съдебното производство съдът

констатира, че жалбата се явява недопустима като подадена от лице, което няма правен интерес от оспорването (чл.159, ал.1, т.4 АПК), по следните съображения:

Видно от съдържанието на обжалваното решение № 32-150994/10.05.2022г. към MRN 20BG001008014990R1/06.01.2020г. на директора на Териториална дирекция Митница Бургас, на основание чл. 70, § 1 и § 2 и чл. 71, § 1 буква д) подбуква i ) от Регламент (ЕС) № 952/2013 за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение с МД с MRN 20BG001008014990R1/06.01.2020г., е определена нова митническа стойност в размер на 14 102, 75 лв.; 2. на основание чл. 85, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г., при прилагане на ставка 10 % за вносно мито, съответстваща на декларирания тарифен код по КН 87032490/код по ТАРИК 8703 24 90 00, спрямо новата митническа стойност е определено вносно митническо задължение в размер на 1 410, 28 лв.; 3. на основание чл. 54, ал. 1 от ЗДДС във връзка с чл. 77, § 1, буква а) от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. и с чл. 77, § 2 от същия регламент данъчното събитие при внос на стоки възниква и ДДС става изискуем на датата, на която възниква задължението за заплащане на вносни мита, а именно 06.01.2020г. и предвид данъчната ставка от 20 %, съгласно чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗДДС и на основание чл. 67, ал. 1 от същия закон е определено задължението за ДДС при внос по смисъла на чл. 16, ал. 1 от ЗДДС на автомобилите, в общ размер на 15 713, 03 лв., 4. На основание чл. 105. § 3 и § 4 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. и чл. 56 от ЗДДС, във връзка с чл. 105, § 3 и § 4 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. са определени за вземане под отчет и досъбиране вносно мито и ДДС общо в размер на 2 598,42 лв., от които мито в размер на 812, 01 лв. и ДДС в размер на 1 786, 41 лв., ведно със задължение за лихви, считано от 06.01.2020г. до уведомяването на длъжника. С решението, директорът на Териториална дирекция Митница Бургас към Агенция „Митници“ е задължил Г.Б.К. и „Лидикар“ ООД, ЕИК ********* като солидарни длъжници по отношение на разликата между реално платените и подлежащите на плащане публични държавни вземания спрямо новата митническа стойност.

Като част от административната преписка е представено решение № Р-228/32-233392/12.07.2022г. (л.30) на директора на Агенция „Митници“, с което по жалба на "Лидикар" ООД е отменено изцяло Решение № 32-150994/10.05.2022г.  на директора на ТД "Митница"-Бургас и е върната административната преписка на органа за произнасяне при спазване на нормативните изисквания съгласно мотивите в решението.

Съгласно чл. 84 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митнически кодекс на Съюза, когато за плащането на вносни или износни мита, съответстващи на едно митническо задължение, има повече от един длъжник, длъжниците са солидарно отговорни за заплащането на съответния размер на митото, поради което при тези данни съдът намира, че липсва административен акт, който да подлежи на обжалване, доколкото същият е отменен от по-горестоящия орган, както и че за оспорващия Г.К. е отпаднал правния интерес от обжалване на Решение № 32-150994/10.05.2022г. на директора на ТД "Митница"-Бургас. Търсената от К. защита е постигната с постановяване на Решение № Р-228/32-233392/12.07.2022г. на директора на Агенция „Митници“.

Вярно е обстоятелството, че за оспореното от Лидикар ООД Решение № 32-150994/10.05.2022г.  на директора на ТД "Митница"-Бургас, жалбоподателят К. е бил уведомен едва ден след постановяване на отменителното Решение № Р-228/32-233392/12.07.2022г. на директора на Агенция „Митници“ и това представлява допуснато процесуално нарушение. Същото обаче не може да бъде квалифицирано като съществено такова, доколкото не е ограничило непоправимо правото на защита на жалбоподателя. Напротив, постановен е административен акт на непосредствено по-горестоящия орган с който е отменен изцяло засягащия правата и законните му интереси първоначален такъв. Връщането на преписката за доразследване не променя правния факт, че отмененият административен акт не съществува в правния мир.

Липсата на административен акт и законово защитен правен интерес от обжалване обуславя недопустимост на подадената жалба на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 АПК, поради което същата следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство - прекратено.

Като допълнителен аргумент за недопустимост на жалбата съдебният състав намира за необходимо да посочи и това, че в съответствие с разпоредбата на чл.98, ал.2 АПК при произнасяне на горестоящия орган и отмяна на оспорения акт, на обжалване подлежи постановеният от него административен акт, а не първоначалният. В тази връзка, ако жалбоподателят твърди, че последвалият адм. акт е неблагоприятен за него по някаква причина, именно той би подлежал на оспорване по съдебен ред.

С оглед изхода от спора на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на сто лева на основание чл.143, ал.3 АПК.

Предвид изложеното, подадената от Г.Б.К., чрез адв. В. жалба следва да бъде оставена без разглеждане на основание чл. 159, т. 1 и т.4 от АПК, а образуваното въз основа на нея производството следва да бъде прекратено.

Воден от гореизложеното, Административен съд Бургас, ІІІ-ти състав

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ свое протоколно определение от 13.09.2022г. по адм. дело №1293/2022г. по описа на Адм. съд Бургас, с което е даден ход по съществото на спора и вместо него постановява:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.Б.К., ЕГН **********,***, чрез процесуален представител адв. В., срещу решение № 32-150994/10.05.2022г. към MRN 20BG001008014990R1/06.01.2020г. на директора на Териториална дирекция Митница Бургас към Агенция „Митници“.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1293 по описа за 2022 година на Административен съд Бургас.

ОСЪЖДА Г.Б.К., ЕГН **********,*** да заплати в полза на Агенция Митници юрисконсултско възнаграждение в размер на сто лева на основание чл.143, ал.3 АПК.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: