Решение по дело №517/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 716
Дата: 3 октомври 2023 г. (в сила от 3 октомври 2023 г.)
Съдия: Цветомира Димитрова
Дело: 20237260700517
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

716

Хасково, 03.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Хасково - XI тричленен състав, в съдебно заседание на двадесети септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА

Членове:

ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА
ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА

При секретар АНГЕЛИНА ЛАТУНОВА и с участието на прокурора ДЕЛЧО С. ЛАВЧЕВ като разгледа докладваното от съдия ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА канд № 517 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Касационното производство е по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба от С. Ш. С. от [населено място], действащ чрез пълномощник, против Решение № 44/13.02.2023г. постановено по а.н.д.№ 20225630200572 на РС-Харманли.

В касационната жалба се твърди, че обжалваното решение е необосновано и неправилно, поради нарушение на материалния закон и на процесуалните правила, като не съответства и на целта на закона. Според касатора изводите на съда били неправилни, а решението съдържало бланкетни мотиви. Сочи се, че с нормата на чл.104б, т.2 от ЗДвП законодателят въвеждал забрана за водачите на м.п.с. да използват пътища отворени за обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора или товари. За да се приемело обаче, че това нарушение е извършено било необходимо да се докаже, че водачът умишлено и демонстративно е допуснал да изгуби контрол върху автомобила, чрез форсиране на двигателя и превъртане на задните гуми, т.е. извършил е т.нар. „дрифт“. Липсвало легално определение за този начин на шофиране, но в практиката било възприето, че това е техника на управление на автомобила, характерна с умишленото му извеждане от водача извън контрол, чрез форсиране и презавиване, което водело до загуба на сцепление на задните колела и движение на автомобила напречно на завоя под влияние на тежестта и инерционния момент. От доказателствата по делото и разпитаните свидетели се установявало, че касаторът не бил извършил вмененото му нарушение, като не бил преднамерено и умишлено извеждал извън контрол управлявания от него автомобил и не бил използвал посочения пътен участък за други цели- в несъответствие с неговото предназначение за превоз на хора и товари. От показанията на свидетелите очевидци, возещи се в автомобила управляван от оспорващия ставало ясно, че загубата на контрол върху моторното превозно средство била за кратко време и по скоро се дължала на неопитност на водача. Разпитаните свидетели - актосъставител и свидетел по акта не били очевидци и свидетели на нарушението и съдът превратно и необективно оценил показанията им, поради което достигнал и до неправилни и необосновани изводи за доказаност на нарушението и неговото авторство.

Наред с това се твърди, че в АУАН и НП не се съдържа посочване на различната цел от тази за превоз на хора и товари, с която касаторът да бил извършил описаните действия. Липсата на надлежно отразяване на всички елементи от състава на нарушението съставлявало съществено процесуално нарушение на разпоредбите на чл. 42, ал.1, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, което водело до накърняване правото на защита на касационния жалбоподател и било основание за отмяна на обжалваното НП.

Излагат се и доводи, че инцидентът не се е случил на посоченото в АУАН и НП място, а именно на кръстовището между улиците „П.“ и [улица]в [населено място], а на кръстовището на улиците *** и [улица]. Мястото на извършване на деянието било съставомерен признак на деянието и същия подлежал на пълно и главно доказване. Изцяло в тежест на административния орган било да докаже релевантните за отговорността на нарушителя факти, вкл. че описаното в АУАН и НП място на нарушението отговаря на действителното такова. В случая от материалите по делото не се доказвало по несъмнен начин, че мястото на нарушението е посоченото в АУАН и НП. Това обстоятелство представлявало съществено процесуално нарушение и водело до накърняване правото на защита на наказаното лице.

По изложените съображения се моли за отмяна на обжалваното решение, отмяна на наказателното постановление и присъждане на сторените по делото разноски.

Съображенията за незаконосъобразност на обжалвания съдебен акт се доразвиват в писмени защити на процесуални представители на оспорващия, представени съответно с вх.№ 6990/19.09.2023г. и вх.№ 7002/20.09.2023г.

Ответникът – Началник РУ Харманли към ОДМВР-Хасково, не ангажира становище по жалбата .

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково предлага обжалваното съдебно решение да бъде оставено в сила.

Административен съд – Хасково, след проверка на контролираното решение във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по реда на чл.218, ал.2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е депозирана в законоустановения срок от активно легитимирано лице срещу акт, който подлежи на оспорване, поради което същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

С атакуваното решение Районен съд –Харманли е потвърдил обжалваното пред него Наказателно постановление № 22-0271-000721 от 08.08.2022г. на ВПД Началник на РУ-Харманли в ОДМВР-Хасково, с което за извършеното нарушение на чл.104б, т.2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП)и на основание чл.175а, ал.1, предл. трето от ЗДвП, на С. Ш. С. е било наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 3 000 лева и „Лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок 12 месеца“.

За да потвърди наказателното постановление районният съд е приел, че при съставяне на АУАН и издаване на НП са спазените съществени процесуални изисквания, нарушението е доказано и наказанието за същото е правилно определено и индивидуализирано, като случаят не е маловажен.

Настоящата инстанция намира атакуваното решение за правилно. Същото е постановено при изяснена фактическа обстановка, като относимите факти са възприети въз основа на допустими доказателства и доказателствени средства, събрани по изискуемия процесуален ред.

Касационният състав изцяло споделя извода на районния съд в насока липса допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административно-наказателното производство. Противно на изложеното от касационния жалбоподател, актът за установяване на административно нарушение е съставен, а наказателното постановление издадено от компетентни органи, оправомощени със заповед № 8121з-1632/02.12.2021г. на Министъра на вътрешните работи. Актът е издаден в срока по чл.34, ал.1 от ЗАНН, а НП в шестмесечния срок от съставяне на АУАН, поради което не е допуснато нарушение на чл. 34, ал.3 от ЗАНН. Както АУАН, така и НП съдържат императивно изискуемите реквизити предвидени в чл.42, ал.1 и чл.57, ал.1 от ЗАНН, вкл. надлежно описание на нарушението съдържащо всички елементи от състава му посочен в чл.104б, т.2 от ЗДвП. Не се споделят възраженията на касатора, за това че в АУАН и НП не е посочена различната цел от тази за превоз на пътници и товари. В двата акта ясно е посочено, че пътят по който оспорващият се е движел с автомобила си не е ползван в съответствие с неговото предназначение за превоз на пътници и товари, като е описана техника на шофиране, която съобразно сформираната практика представлява т.нар. „дрифт“ и която безспорно е в несъответствие с обичайното предназначение на пътищата за обществено ползване. Неоснователно се твърди и че съдът е градил изводите си въз основа на недопустими доказателства- докладни записки и писмени обяснения. Писмените обяснения и докланите записки са събрани в хода на образуваното административно-наказателно производство, част са образуваната административно-наказателна преписка, приети са като доказателства по делото и не съществуват процесуални пречки същите да бъдат обсъждани от въззивния съд.

Обоснован е и изводът на районният съд за доказаност на вмененото на касатора нарушение.

Съгласно чл. 104б, т.2 от Закона за движение по пътищата на водача на моторно превозно средство е забранено да използва пътищата, отворени за обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари.

Няма спор по делото, че на визираната в АУАН дата и час касаторът е имал качеството на „водач“ на м.п.с., като е управлявал собствения си л.а. марка“Мерцедес“ Ц 220 ЦДИ с рег. № [рег. номер] в [населено място]. От събраните по делото писмени и гласни доказателства, които както се посочи правилно са обсъдени от районния съд, се установява, че нарушението е осъществено именно на конкретното посочено в АУАН и НП място - кръстовището между [улица]и [улица]. В тази насока са както обясненията на самия нарушител и лицето пътуващо в автомобила му по време на осъществяване на деянието, което е пряк свидетел очевидец, така и описаното в докладната записка съставена от другия свидетел очевидец на деянието – ст.инспектор Г. П.. От същите става ясно, че т.нар. „дрифт“ е започнал от кръстовището на [улица]и [улица], и продължавайки по последната е приключил на [улица], където управлявания от касатора автомобил е бил спрян от ст. инспектор П.. От приобщените писмени доказателства и от показанията на св. М. и св. К., безспорно се установява, констатираната от районния съд фактическа обстановка, а именно че на 13.07.2022г. в 20.44ч. С. Ш. при цитираното управление на автомобила си е подал рязко газ, повишил е обортите на двигателя, при което автомобилът се е завъртял на 90 градуса, след което описвайки въртеливи движения със задната част на автомобила в посока ляво-дясно на посоката на движение с висока скорост е навлязъл в еднопосочно ориентирано движение по ул. П.. Безспорно осъществявайки тези действия касационният жалбоподател не е ползвал процесния път за обществено ползване по предназначение , а за осъществяване на т.нар.„дрифт“.

От показанията на св. Н. и св. Н. също се установява обстоятелствата относими към поведението на наказания и свързани с свързано с подаване на повече газ, и завъртане на автомобила. Правилно районният съд не е кредитирал показанията на св. Н. и св.Н. относно причините за завъртане на автомобила, предвид близките им приятелски отношения с наказания и изолираността им от събрания доказателствен материал.

За това виновно ли е извършено едно деяние представляващо административно нарушение, следва да се съди от установените обективни действия на дееца, а не от неговите или на разпитани свидетели обяснения, респ. показания. От така установеното и описано по-горе поведение на касатора, настоящия състав достига до извода, че поведението му в случая е осъществено при условия на пряк умисъл.

Не се споделят и доводите на жалбоподателя, че в разпоредбата на чл. 175а, ал. 1 ЗДвП липсвало предложение 3, доколкото от съдържанието й е видно, че предвидените там наказания лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок 12 месеца и глоба 3 000 лв. се налагат на водач, който: 1) oрганизира, или 2) участва в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване, или 3) ги ползва за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари.

От гореизложеното касационната инстанция достига до извода, че първоинстанционният съд правилно е приложил материалния закон, приемайки за установени по несъмнен начин всички елементи от обективната и субективната страна на нарушението по чл. 104б, т. 2 ЗДвП.

Касационните оплаквания не намират опора в доказателствата по делото и са неоснователни, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон следва да бъде оставено в сила.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 44/13.02.2023г. постановено по а.н.д.№ 20225630200572 на РС-Харманли.

Решението не подлежи на обжалване.

Председател:

Членове: