Р Е Ш Е Н И Е
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
27.ОКТОМВРИ.2020година
Номер 260126
гр. Перник
Пернишки районен съд
01- Н. състав
На 29.ІХ.
година
2020г.
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Валери Ненков
ЧЛЕНОВЕ :
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :
Секретар: Биляна Миткова
ПРОКУРОР
Като разгледа докладваното от
Председателя АНД № 01172/20год. по описа
на съда за 2020година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от
ЗАНН.
Образувано
е по жалба на Н.Н.А.-ЕГН **********/***/ против Наказателно
постановление № 3796а-217/27.04.2020г. на Началник Второ-РУ-ОД-МВР-Перник, Упълномощен
със МЗ № 8121з-595/26.V.2015г. на Министъра на МВР с което на
жалбоподателя е наложено наказание:“Глоба” в размер от 500/петстотин/лева на осн.
чл.178 ал.1 от ЗОБВВПИ за нарушение на чл.54 ал.1 от ЗОБВВПИ, затова че „на 15.ІV.2020год. около 15,00ч. нарушителят А. е ПРЕДСТАВИЛ Заявление Вх.
№ 379600-2931/15.ІV.2020г.,
съгласно изискванията на чл.54 от ЗОБВВПИ за регистриране на НЕогнестрелно оръжие Пистолет “BRUNI mod 85„
Кал.9мм. № 2018ВZ003606, към което заявление е
приложил и Фактура №
**********/21.І.2020г., като
доказателство за неговото закупуване. При извършена проверка е установено,че: Заявителя
е закупил Газ-Сигнален Пистолет “BRUNI mod 85„
Кал.9мм. № 2018ВZ003606 на 21.І.2020г. и е бил длъжен да уведоми компетентния орган за закупуването му в срок
до 14/четиринадесет/дни, а именно до 04.ІІ.2020г. но НЕ го е направил. Сторил това си задължение на 15.ІV.2020г.
В Жалбата, са изтъкнати
съображения за неправилност на наказателното постановление,
поради което се моли същото да бъде
отменено.
Жалбоподателя редовно призован НЕ се
явява лично в съдебно заседание,представител
не изпраща.
Въззиваемата страна, редовно призована представител
не изпраща.
Пернишки
районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото, както и
предвид становищата на страните по реда на чл. 14 и 18 от НПК, намира
за установено следното :
Жалбата
е подадена в срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН, от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес, като по
същество същата е основателна макар и по съображения изрично НЕ изложени.
С Акт № 182673 съставен на 15.ІV.2020г. от В.Й. Ц., СРЕЩУ жалбоподателя Н.Н.А.-ЕГН
********** е
посочено, че на 15.ІV.2020год. около 15,00ч.
в гр.Перник /ул.“Минск“ № 6 в приемната на служба КОС-02-РУ-МВР-Перник/ се
установи,че като български гражданин в качеството си на Физическо лице,НЕ е изпълнил задължението си в
14/четиринадесет/дневен срок, след придобиването на НЕогнестрелно оръжие Пистолет “BRUNI mod 85„
Кал.9мм. № 2018ВZ003606 да уведоми
писмено началника на Второ РУ-гр.Перник- нарушение на чл.54 ал.1 от ЗОБВВПИ/чл.54.(1) Български
граждани, граждани на други държави членки, пребиваващи на територията на
Република България, граждани на трета държава, постоянно пребиваващи на
територията на Република България, физически и юридически лица, регистрирани
като търговци по реда на Търговския закон, лица, създадени със закон
или с акт на Министерския съвет, и юридически лица с нестопанска цел,
регистрирани по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, са длъжни
в 14-дневен срок след придобиване на предупредително и сигнално
оръжие и/или пневматично оръжие с
кинетична енергия над 24 джаула да уведомят писмено началника на РУ на МВР по
адреса на управление на юридическото лице или по постоянния адрес на
физическото лице. (2) Когато лицата по ал. 1 са
придобили оръжие по ал.1 в друга държава членка, те са длъжни в 4-месечен срок
след придобиването да уведомят началника на РУ на МВР по адреса на управление
на юридическото лице или по постоянния адрес на физическото лице.(3) Когато
физическо лице внася и/или изнася притежавано от него неогнестрелно оръжие и
боеприпаси за него, е длъжно да го декларира на граничния
контролно-пропускателен пункт (ГКПП).(4) Началникът на съответното РУ на МВР по
адреса на управление на юридическото лице или по постоянния адрес на
физическото лице, или оправомощено от него длъжностно лице издава
удостоверителен документ за извършеното уведомление по ал. 1 и 2./
Видно
от предоставена Фактура №
**********/21.І.2020г.,оръжието
е закупено на 21.І.2020г. от
Ф“Алексис“ЕООД-гр.Велико Търново.
В съдебно заседание свидетеля
актосъставител- В.Й. Ц. и Я.Н.В., подържат констатациите направени в
акта като изтъкват, че същите
съответстват на обективната
истинат.
При така установената фактическа обстановка съдът
направи следните правни изводи :
Воденото производство е от
административно наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено
деяние, което да представлява административно нарушение (по смисъла на чл.6 ЗАНН), дали това деяние е извършено от лицето посочено в
акта и НП и дали е извършено от него виновно.
Тези предпоставки,
следва да бъдат установени и доказани от административно наказващия орган, като
представител на административно наказателното обвинение.
Следва да се има
предвид също така, че отразеното в акта за констатиране на административното
нарушение не се счита за
доказано, т. е. за безспорно
установено.
Това е така, тъй като по силата на чл.84 ЗАНН в административно
наказателното производство са приложими правилата на НПК, а съгласно чл.16
НПК обвиняемият (в административно наказателното производство това е лицето,
посочено като нарушител) се счита за невинен до доказване на противното.
Това означава, че в
тежест на административно наказващия орган
(по аргумент от чл. 84 ЗАНН във връзка с чл.103 ал.1 НПК), тъй като именно
той е субекта на административно наказателното обвинение, е да докаже по
безспорен начин пред съда с всички
допустими доказателства, че от обективна страна има административно нарушение и че от субективна страна е извършено виновно от лицето,
посочено като нарушител.
Същевременно административно наказващият орган следва да установи, че в
хода на административно наказателната процедура (по съставяне на акта и
издаване на НП) са били спазени всички процесуални изисквания в конкретност- разпоредбите на чл.42 /”чл.42.Актът за установяване
на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и
фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта; 3. датата
и мястото на извършване на нарушението; 4. описание на
нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; 5.законните разпоредби,
които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на
нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената
и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или
възраженията на нарушителя, ако е направил такива; 9. (доп. - ДВ, бр. 59 от
1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени
вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и
на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/ и чл.57/”чл.57.(1)Наказателното постановление
трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на
лицето, което го е издало; 2. датата на издаването и номерата на
постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името,
длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и
фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5.
описание на нарушението, датата
и мястото,
където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на
доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били
нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в
полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се
заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок
и пред кой съд”/
ЗАНН, каквито съществени процесуални нарушения в конкретния случай в НП, СЕ констатираха от съда,
които ще се разгледат по долу:
Разпоредбата на чл.4 ал.7 ЗОБВВПИ /чл.4.(1)Оръжия по смисъла на този закон са огнестрелни
и неогнестрелни оръжия.(2)Огнестрелно оръжие е преносимо цевно оръжие, което
произвежда, проектирано е да произведе или може да бъде преработено, така че да
произведе, изстрел с куршум или снаряд чрез действието на взривно вещество,
освен в случаите, когато е:1. направено трайно негодно за употреба чрез
дезактивиране, при което всички основни компоненти на огнестрелното оръжие са в
състояние на необратима нефункционалност и не е възможно да бъдат отстранени,
подменени или модифицирани по начин, който би позволил огнестрелното оръжие да
бъде въведено отново в употреба, при условия и по ред, определени с наредбата
по чл. 91, ал.
3; 2. проектирано за подаване на тревога, за сигнализация, за
спасяване, за умъртвяване на животни, за риболов с харпун или е предназначено
за промишлени или технически цели и може да се използва единствено за тази
цел;3. оръжие, произведено до 31 декември 1900 г. и е:а) преднозарядно, илиб) с
разделно зареждане, илив) разработено за боеприпас с димен барут и необлечен
оловен куршум;4. реплика на оръжие по т. 3, която има външен вид на огнестрелно
оръжие, но е произведена по такъв начин, че не може да произведе изстрел с
куршум или снаряд чрез действието на взривно вещество.(3 Всеки предмет с външен
вид на огнестрелно оръжие, който има конструкция и е изработен от материал,
позволяващ този предмет да бъде така преработен, че да произведе изстрел с
куршум или снаряд чрез действието на взривно вещество, се смята за огнестрелно
оръжие.(4) Всяко устройство, което е проектирано за употреба само на халосни
боеприпаси, боеприпаси с дразнещи вещества, други активни вещества или
пиротехнически сигнални изделия и което е преработено така, че да произвежда
изстрел с куршум или снаряд чрез действието на взривно вещество, се смята за
огнестрелно оръжие.(5) Огнестрелно оръжие е и копие на оръжие по ал. 2, т.
3.(6) Обстоятелството по ал. 2, т. 1 се удостоверява с констативен протокол,
издаден от лицата по чл. 133 и маркиране при условия и по ред, определени с
наредбата по чл.
91, ал. 3 и със сертификат за дезактивиране съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2403. (7) Неогнестрелни оръжия са пневматични и предупредителни и сигнални
оръжия.(8)
Техническите спецификации за предупредителните и сигналните оръжия, с цел
гарантиране, че същите не може да бъдат преработвани така, че да произвеждат
изстрел с куршум или снаряд чрез действието на взривно вещество, се определят с
акт по чл. 10а, параграф 3 от Директива (ЕС) 2017/853
на Европейския парламент и на Съвета от 17 май 2017 г. за изменение на Директива 91/477/ЕИО на Съвета относно
контрола на придобиването и притежаването на оръжие (ОВ, L 137/22 от 24 май 2017
г.), наричана по-нататък "Директива (ЕС) 2017/853".
Съответствието с техническите спецификации се удостоверява със сертификат от
производителя./ посочва кои оръжия са НЕогнестрелни
/какъвто е настоящия случай/.
Видно
от ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 1. По смисъла на този закон:8. "Предупредително и сигнално оръжие" е устройство, което е проектирано само за употреба
на халосни боеприпаси, на боеприпаси с дразнещи вещества и други активни вещества
или на пиротехнически сигнални изделия и което не може да бъде преработено
така, че да произвежда изстрел с куршум или снаряд чрез действието на взривно
вещество.
Видно от вмененото на жалбоподателя нарушение
по чл.54 ал.1 от „ЗАКОН за оръжията,
боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия“/ЗОБВВПИ/чл.54.(1) Български
граждани, граждани на други държави членки, пребиваващи на територията на
Република България, граждани на трета държава, постоянно пребиваващи на
територията на Република България, физически и юридически лица, регистрирани като търговци по реда на Търговския закон,
лица, създадени със закон или с акт на Министерския съвет, и юридически лица с
нестопанска цел, регистрирани по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел,
са длъжни в 14-дневен срок след придобиване на предупредително и сигнално
оръжие и/или пневматично оръжие с
кинетична енергия над 24 джаула да уведомят писмено началника
на РУ на МВР по адреса на управление на юридическото лице или по постоянния
адрес на физическото лице…/, същия е санкциониран, относно вменено му НЕспазено задължение регламентирано в Глава ІV от ЗОБВВПИ да
уведоми/”…………в
качеството си на физическо лице в 14-дневен срок след придобиване на предупредително и сигнално
оръжие … да уведомят
писмено началника на РУ на МВР по адреса на управление на юридическото лице или
по постоянния адрес на физическото лице…/…….”/ т.е въпросното задължение се отнася до изрично лице,
което не спази изискуемото задължение …….Реда е строго фиксиран и специален при
тези предпоставки.
На ПЪРВО място,видно от изложената
фактология в процесното НП/…… на 15.ІV.2020год.
около 15,00ч. нарушителят А. е
ПРЕДСТАВИЛ Заявление Вх. № 379600-2931/15.ІV.2020г.,
съгласно изискванията на чл.54 от ЗОБВВПИ за регистриране на НЕогнестрелно
оръжие Пистолет “BRUNI mod 85„
Кал.9мм. № 2018ВZ003606, към което заявление е приложил
и Фактура № **********/21.І.2020г., като доказателство за неговото
закупуване. При извършена проверка е установено,че: Заявителя е закупил
Газ-Сигнален Пистолет “BRUNI mod 85„
Кал.9мм. № 2018ВZ003606
на 21.І.2020г. и е бил длъжен да уведоми компетентния орган за закупуването му в срок
до 14/четиринадесет/дни, а именно до 04.ІІ.2020г. но НЕ го е направил. Сторил това си
задължение на 15.ІV.2020г.………/, липсва от една страна: МЯСТОТО на извършване на деянието, ДАТАТА на
извършване на деянието /макар
в случая да е изводима е нарушение/, както и
НАЧИНА/писмено/ по който нарушителя следва да уведоми съответния
орган,както и посочване на самия
орган-реквизити пряко засягащи правото на защита с оглед разпоредбата на чл.57/”чл.57.(1)Наказателното
постановление трябва да съдържа:…………….5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено,
обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го
потвърждават; ………………..”/
ЗАНН.
Горепосочените липсващи реквизити са
императивни /датата е свързана с множество срокове,мястото с подсъдността/,част
от необходимата фактология и липсата им неминуемо засяга правото на защита
респ. прави процесното НП незаконосъобразно.
На следващо място, видно от вменената за
нарушена разпоредба чл.54 ал.1 от „ЗАКОН за
оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия“/ЗОБВВПИ/чл.54.(1) Български
граждани, граждани на други държави членки, пребиваващи на територията на
Република България, граждани на трета държава, постоянно пребиваващи на
територията на Република България, физически и юридически лица, регистрирани като търговци по реда на Търговския закон,
лица, създадени със закон или с акт на Министерския съвет, и юридически лица с
нестопанска цел, регистрирани по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел,
са длъжни в 14-дневен срок след придобиване на предупредително и сигнално
оръжие и/или пневматично оръжие с
кинетична енергия над 24 джаула да уведомят писмено
началника на РУ на МВР по адреса на управление на юридическото лице или по
постоянния адрес на физическото лице…/,не е посочено в какво качество се санкционира
жалбоподателя, предвид различните хипотези визирани в същата.
Следва да се отбележи също,че никъде в
процесния санкционен акт не е посочено точното и пълно наименование на санкционния акт, а само
съкратената абвиатура на същия-жалбоподателя не е длъжен да е юрист за да
разбере въз основа на какъв нормативен документ му се налага процесната санкция.
Що се отнася до процесния АУАН ,представляващ основа на последвалия санкционен такъв, видно от
изложената фактология в същия/значително
по различна от
тази в НП/…………………на 15.ІV.2020год. около 15,00ч. в гр.Перник /ул.“Минск“ № 6 в приемната
на служба КОС-02-РУ-МВР-Перник/ се установи,че като български гражданин
в качеството си на Физическо лице, НЕ е изпълнил задължението си в
14/четиринадесет/дневен срок, след придобиването на НЕогнестрелно
оръжие Пистолет “BRUNI mod 85„ Кал.9мм. № 2018ВZ003606 да уведоми писмено началника
на
Второ РУ………………./, от една страна изложената
фактология се различава от тази в процесното НП, а от друга страна липсва
посочване и индивидуализиране на лицето визирано, като „български гражданин и
физическо лице/ в описаната фактология.
Наистина по горе в графата, срещу кого е съставен процесния
АУАН е персонифицирано физическо лице,
но в обстоятелствата част, липсва такава персонификация,която води до непълнота
и неточност.
На
следващо място и в този първоначален акт липсва ДАТАТА на извършване на процесното деяние,както и в
санкционния такъв/тук дори не е посочен края на срока в който изтича 14-дневния
такъв/ т.е и тук, следва да се извежда дата на извършване на деяние,което
неминуемо би затруднило жалбоподателя, предвид липсата на данни за юридическа правоспособност.
Горните „дефекти“ и липси пряко и
съществено засягат правото на защита респ. правят процесните актове
незаконосъобразни от където процесното НП следва да бъде отменено като
незаконосъобразно такова.
С оглед гореизложеното на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН.
Р
Е Ш И
ОТМЕНЯВА Наказателно
постановление № 3796а-217/27.04.2020г. на Началник Второ-РУ-ОД-МВР-Перник с което на
жалбоподателя Н.Н.А.-ЕГН **********
е наложено
наказание:“Глоба” в размер от 500/петстотин/лева на
осн. чл.178 ал.1 от „ЗАКОН
за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия“/ЗОБВВПИ/ за нарушение на чл.54 ал.1 от „ЗАКОН за оръжията, боеприпасите,
взривните вещества и пиротехническите изделия“/ЗОБВВПИ/.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване,
по реда на Административно
процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
СЪДИЯ:……………………….
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА
ВС